Mansikkapilvi
Mansikkapilvi

Lasketko askeleita?

Ihmiset pääsääntöisesti harrastaa aika paljon. Kaikenlaista sauvakävelystä vesijuoksuun. Silti ylipaino on merkittävä ongelma suomalaisten keskuudessa, mistä se johtuu? Onko harrastettu liikunta riittävän rasittavaa? Onko sama asia harrastaa terveysliikuntaa kuin kuntoliikuntaa? Ja mikä ero näillä edes on?

terveysliikunta

Nykypäivänä tulee jatkuvasti markkinoille kaikenmaailman laskureita ja mittareita, joilla voi tarkkailla omaa päivän aktiivisuutta. Voi laskea askeleita, kaloreiden palamista ja prosentuaalista aktiivisuutta. Terveysliikkujat käyttävät näitä enemmän. Kuntoliikkujat keskittyvät siihen, että urheilu nostaa sykettä, tuo hien pintaan ja saa keuhkot puuskuttamaan, riippumatta ehkä siitä monta askelta on tullut otetuksi tai palaako kalorit.

Monen ihmisen harrastaminen on sitä, että tuijotetaan sitä laskuria ja tavoitellaan jotain tiettyä lukemaa siihen laskuriin. Esimerkiksi askelmittari. Suositukset sanoo, että vuorokaudessa askeleita tulisi aikuiselle ihmiselle 10 000, että olisit jollain tasolla aktiivinen.  Jos askelmäärä jää alle 5000 vuorokaudessa, askeleet suuntautuvat pääsääntöisesti jääkaapille ja ehkä parkkipaikalle auton luokse. Mutta jos askelmäärä menee tuon kymppitonnin rajan yli voidaan sanoa, että elämäntapa on aktiivinen. Mutta kertooko askelten määrä kuitenkaan mitään sen ihmisen kunnosta tai ylipäänsä niiden otettujen askelten laadusta? On aivan eri asia kävellä vaikka metsäpolkua, epätasaista maastoa kuin kierrellä shoppaillen kaupoissa, keräten samalla askelia.

Kuntoliikunta sen sijaan rasittaa sua ja sun elimistöä oikeasti. Kuntoliikunta saa hien irtoamaan. Kerran viikossa harrastettuna kuntoliikunta ei vielä kuitenkaan vaikuta sun kuntoon eikä riitä kunnon ylläpitoon. Kaksi kertaa viikossa kuntoliikuntaa riittää kunnon ylläpitoon edellyttäen että liikunnan teho säilyy. Kevyempi, mutta määrällisesti runsaampi liikunta ei korvaa tehokkaampaa kuntoliikuntaa.

terveysliikunta1

Ihminen tarvitsee kuntoilua. Ihmisen elimistö tarvitsee fyysisiä ponnisteluja, että sen toiminnot pelittäis. Miettikääpä. Ihmisen sydän on lihas, lihaksen täytyy saada työskennellä, sitä varten se on. Joo, kyllähän se sydän pumppaa siellä taustalla aktiivisesti koko ajan mutta pääsääntöisesti samalla tiheydellä ja voimalla koko ajan. Otappa juoksuspurtti tai tee muutaman kerran kyykkyhyppyjä. Tunnet varmasti eron sykkeessä ja sydämen lyöntien voimakkuudessa. Sydäntä pitää haastaa välillä. Lihaksia tulisi käyttää ja kuormittaa, ettei ne surkastuisi pois. Ihmisen tulisi hyppiä, pomppia ja juosta välillä, luut ja nivelet tykkää. Jos ihminen vaan istuu ja makaa ja ottaa silloin tällöin muutamia askeleita nivelet ja lihakset jäykistyy ja surkastuu ja luut haurastuu. Fyysinen toimintakyky heikkenee kuin itsestään ja sitten siitä syytetään ikää. Kun minä nyt oon jo tämän ikäinen niin en pysty tekemään enää samalla tavalla kuin ennen. Ehei. Sitä elimistöä ja kroppaa pitää käyttää, sitä pitää rasittaa ja haastaa, että se muistaa miten pitää työskennellä ja että se ylipäänsä pysyy toimintakuntoisena. Ja hei tiesitkö, että ummetus voi joskus johtua siitä, että et liiku tarpeeksi!

Itse oon kuntoliikkuja, näistä kahdesta vaihtoehdosta siis. Haluan, että hengästyn kunnolla ja hiki nousee pintaan. Haluan tuntea sen sydämen tiheän rytmin tiukan treenin jälkeen. Rauhallinen kävely ja mittareitten tuijottaminen ei oo mun juttu. Mä en sais ite mitään kiksejä siitä, että askelmittari näyttäis kymmentätuhatta tai mitä tahansa sen yli. Mä haluan tuntea sen liikunnan vaikutukset mun kehossa kun sitä liikuntaa harrastan. En halua käydä kävelemässä, tulla kotiin ja katsoa mittarista, että no oliko siitä treenistä mihinkään. Joo, askeleet yli kymmenentuhatta, hyvä lenkki – hö, askeleet alle kymmenentuhatta, huono lenkki.  Ei, mä haluan tuntea sen puuskutuksen ja hapotuksen elimistössä. Sillon se oli hyvä lenkki tai treeni riippumatta siitä mitä askelmittarit näyttäis.

Itse en oo koskaan omistanut sykemittaria mistä saisin seurata kaloreiden palamista tai mitään muitakaan statseja. Sykemittari olis siitä mielestä ainoastaan mielenkiintoinen, että saisin tietää miten korkealle saisin mun sykkeen missäkin treenissä nousemaan.

Toki en kiellä sitä, että mittareiden avulla voi varmasti motivoida itseään liikkumaan ylipäänsä. Kulutetut kalorit ja otetut askeleet voi motivoida joitakin seuraavankin kerran sinne lenkkipolulle tai salille, ehkä ensi kerralla mittari näyttää suurempia lukemia.

Mitä mieltä te ootte näistä erilaisista mittareista? Käytättekö niitä ja saatteko niistä motivaatiota liikuntaan?

terveysliikunta2

Kommentit (4)

  1. Milmü

    Käytän itse Samsung Gear S-askelmittaria, joka laskee kulutuksen askelien mukaan. Gear on tarkempi kuin jotkin muut askelmittarit, sillä siihen voi syöttää omat henkilökohtaiset tiedot, kuten iän painon ja sukupuolen. Se myös osaa arvioida kulutusta sen mukaan, kuinka tiheästi ottaa askelia, eli se tunnistaa juoksun. Minulla on Gear joka päivä kaikkialla mukana, ja askeleet ovat usein 10000-25000 ja kuutus on 250-600kcal (olen siis pienikokoinen). En voisi enää kuvitella olevani ilman askelmittaria, koska sen seuraamisesta on jotenkin modostunut tapa. Kakkea kulutusta Gear ei laske, kuten pyöräilyä, ellei liitä sitä puhelimeen ja siitä GPS ja muut säädöt, joka on hankalaa. Askelmittar toimii myös minulla hyvin motivaattorina lähtemään pitkälle lenkille ja juoksemaan koko matkan, jotta saan koittaa tehdä uusia ennätyksiä omissa päivittäisissä askelissa.

    • Noora

      No sehän on hienoa jos noista laitteista saa kaivettua itselleen enemmän motivaatiota tekemiseen. Ei ne sitten ihan hukkaan mene 🙂 Itse en kyllä tosiaan oo koskaan kaivannut mitään statseja urheiluistani, korkeintaan ne sykevaihtelut haluaisin tietää.

  2. sanniiii

    Mä käytin ennen askelmittaria, mutta huomasin että ei siinä ole mitään järkeä. Pyöräilen joka päivä, jonka takia lepopäivänä voi askeleet todellakin jäädä sen 10 000 alle – voin silti pyöräillä 5km hengästyen. Sitten jos vedän pitkän lenkin tulee askeleita helposti 30 000. Askelmittarit ovat mielestäni hyviä niille, jotka ovat vasta aloittaneet liikunnan tai haluavat pitää peruskuntoa yllä, mutta kuten esimerkistä huomaa ei välttämättä aktiivikuntoilijalle tarpeeksi. Mua alkoi ärsyttää kun sain ilmoituksia ”Voisit liikkua vähän enemmän” vaikka olin juuri soutanut sydän pampaten 20 minuuttia. Sykemittaria opettelen käyttämään koska käyn juoksemassa ja yritän muuttaa treenejä haastavimmiksi sykkeiden mukaan.

    • Noora

      Joo, sykeseuraamisen mä ymmärrän, sykkeiden avulla kun treenistä voi tehdä tietynlaisen, mutta just noi askelten keräämiset. Mun mielestä niin turhaa. Mutta mahtavaa jos se jotakuta motivoi liikkumaan 🙂 Kaikki keinot käyttöön!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.