Kuinka onnistua elämäntapamuutoksessa?

Yleensä kun puhutaan elämäntapamuutoksesta, se liitetään automaattisesti painonpudotukseen ja kaikenmaailman dietteihin. Elämäntapamuutos voi myös koskea tupakointia, alkoholin käyttöä ja sen vähentämistä, päivärytmin muutosta, siis oikeastaan mitä vaan. Se mikä näitä muutoksia yhdistää on se oma halu muuttua tai muuttaa jotain toimintamalliaan. Ja nimenomaan se oma halu. Elämäntapamuutoksen syyksi ei riitä se, kun työkaveri pudotti juuri 15kg ja lopetti tupakoinnin samalla kertaa, että pitäähän minun nyt vähintäänkin pystyä samaan. Siis vähintäänkin.

grid

Ihminen pystyy muuttamaan toimintamallejaan ja itseään jos vain oikeasti tahtoo niin. Tähän minä uskon. Toki näissä muutosproseissa tulee olla realistinen itselleen. En osaa kuvitella ihmistä joka ei ole liikkunut elämänsä aikana yhtään, saati juuri miettinyt mitä suustaan alas laittaa, että hän siltä seisomalta alottaisi liikunnan viisi kertaa viikkoon ja alkaisi vielä noudattamaan jotain kovin tarkkaa ruokaohjelmaa. Tai oikeastaan, kyllä varmaan voisi aloittaakin, mutta innostus mahtaisi loppua yhtä nopeasti kuin se olisi alkanutkin. Elämäntapamuutoksen suurin tekijä oman halun ja motivaation kanssa on ymmärtää se, että pysyvät muutokset vaativat pitkäjänteisyyttä.

Oli sitten kyse mistä elämäntapamuutoksesta tahansa, niin ne omat tavoitteet tulisi luoda mahdollisimman saavutettaviksi. Ei pidä lähteä heti tavoittelemaan kuuta taivaalta. Pitää osata olla tyytyväinen pieneenkin positiiviseen muutokseen. Se auttaa jaksamaan ja jatkamaan sitä muutosprosessia. Oma asennoituminen siis auttaa paljon. Ole tyytyväinen siihen työhön mitä teet muutoksen eteen. Jo pienikin päätös on askel oikeaan suuntaan. Tupakoinnin vähentäminen on aina parempi kuin toppa päivässä.

Aina ei tietysti kertalaakista muutokset tapahdu ilman takapakkeja. Tulee niitä repsahduksia, joillekin useamminkin. Mutta näihin ei pitäisi jäädä vellomaan. Ok. Söitpä sitten esimerkiksi suklaata vaikka se ei nyt olisi kuulunut suunnitelmiin. Tästä voit ottaa joko opiksesi tai sitten syödä seuraavanakin päivänä suklaata. Arvaa kumpi vaihtoehto vie sinut lähemmäksi tavoitettasi? Jos autostasi menee rengas rikki, ethän silloin riko loppujakin renkaita koska yksi on pilalla? 😉

elämäntapamuutos2Niin. Kerta repsahdus ei kaada koko projektia. Elämäntapamuutos on opettelua. Sinun tarkoituksenahan on muuttaa jotain pysyvästi, oppia siis uutta. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä jotka koittaa saada laihdutettua esimerkiksi näillä pussikeitoilla tai vähäkalorisilla pirtelöillä ja mitä lie kaikkea näitä nyt on. Meinaako ne ihmiset siis syödä loppuelämänsä pelkästään sitä samaa pussikeittoa jossa on 150kcal, vai onko niissä sitäkään, en tiedä.

Kyllähän niillä varmaan nopeastikin muutosta saa aikaiseksi, ja sellaisille ’kaikke-heti-mulle-nyt-ihmisille’ nuo varmaan toimiikin tosi hyvin. Mutta mitenkäs sitten kun (toivon mukaan) nämä pussikeittolaiset palailee takaisin normaalin ruoan pariin? Mitä he ovat oppineet oikeanlaisesta ruokailusta ja painonhallinnasta? Ei niin mitään. Ovat oppineet syömään vesikeittoja ja että niillä paino kyllä tippuu, jos vaan noudattaa niitä muutaman viikon. Mutta aika äkkiä ne pussikeittokuurilla tiputetut 3-5kg tulee takaisinkin. Mutta ainahan voi vetää toisen pussikeittokuurin 😉

elämäntapamuutos3Kyllä normaalin ns. kuntourheilevan ihmisen pitäisi pystyä pudottamaan painoaan ihan tavallisella ruoalla ja liikunnalla. Tuommoiset kuurit ei mitenkään päin ajateltuna voi olla pysyviä ratkaisumalleja elämäntapamuutosta ajateltaessa.

Elämäntapamuutos pitää sopeuttaa siihen omaan arkeen, omiin rytmeihin.

Muutos on helppo tehdä ”heti”, mutta haasteet tulevat vastaan, kun muutoksesta pitäisi tehdä elämä. Ongelmat liittyvät usein valintojen tekemisen vaikeuteen, sanoo psykologi Hanna Markuksela.

Summasummarum:

Luo siis selkeä tavoite mitä kohti pyrit. Epämääräinen haahuilu ”jotain” kohti ei tuo tuloksia.

Älä yritä muuttaa monta suurta asiaa kerralla. Ja aloita yhdenkin ison elämäntapamuutoksen prosessi pienistä asioista kerrallaan.

Anna muutokselle aikaa ja ole ylpeä jo saavuttamistasi tuloksista. Pienikin muutos on parempi kuin paluu entiseen.

Nauti matkasta kohti tavoitetta. Älä ajattele sitä kidutuksena. Teet kaiken vain itseäsi varten, omasta tahdosta. Toki omien toimintamallien muuttaminen on aina tavallaan luopumista jostakin ja luopuminen voi aiheuttaa matkalla niitä repsahduksia. Muistele tällöin miksi päätit alunperin aloittaa elämäntapamuutoksen.

No, kuinka monella alkaa maanantaina elämäntapamuutos? 🙂

Tsemppiä muutoksen tuuliin, jos ne jollain puhaltelee!
Tsemppiä muutoksen tuuliin, jos ne jollain puhaltelee!
Kommentit (4)
  1. Mullon elämäntapamuutos alkanu tän kuun alussa jo 🙂

    1. Hienoa Mari! Kuinka muutos on ottanut tuulta alleen? Onko ollut hankaluuksia vai sujuuko kaikki niin kuin pitääkin?

  2. Tässä postauksessa oli todella motivoiva ja kannustava asenne elämäntapamuutosta kohtaan! 🙂
    Olen päättänyt tehdä elämäntapamuutoksen ja kiitos sinun, aion lähestyä tätä elämäntapamuutosta entistä positiivisemmalla, stressittömällä, ennakkoluulottomalla asenteella ja ennen kaikkea, aion ottaa kaiken irti siitä! 😊💪

    1. Kiitos! 🙂 Tsemppiä sulle Gisella!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *