Mansikkapilvi
Mansikkapilvi

KUINKA KEVENTÄÄ OLOA HELPOSTI?

Kesän jälkeen varmasti yksi jos toinenkin suunnittelee vähän keventävänsä ruokavaliota. Kesällä makkaraa ja siideriä, sekä muita herkkuja on saattanut mennä normaalia enemmän ja jatkuva turvotus ja housun napin kiristys voi olla tällä hetkellä aika monelle tuttu juttu. Mistä voisi keventää, että olossa tapahtuisi muutos?

Itse aloitin keventelyn pari viikkoa sitten. Se minkä avulla itse huomaan kevyemmän olon nopeiten on säännöllinen ateriarytmi. Mä syön siis viisi ateriaa päivässä eikä siitä tingitä. Aamupalalla syön puuron ja raejuustoa sekä marjoja. Siitä saa tarpeeksi hiilareita, että jaksaa lounaaseen saakka. Lounaalla sitten tuleekin se suurin muutos aterioihin.

Nimittäin en syö mitään perunaa, pastaa enkä riisiä lounaalla. Ainoastaan jotain proteiinia ja mulla se on yleensä naudan paistijauhelihaa. Tämän lisäksi reilusti kasviksia. Itse olen suosinut nyt parsakaalia ja baby porkkanoita. Itseasiassa mun päivän kaksi ateriaa sisältää pelkästään jauhelihaa ja näitä kasviksia. Treenin jälkeen tai jos ei ole treenejä niin, päivällinen on aamupuuron jälkeen seuraava ateria kun mukana on myös hiilareita enemmän.

Itselleni on tärkeää se, että mitä hiilareita syön. Makaronit ja pasta saa mun vatsan ainakin todella herkästi turpoamaan, mutta riisiä se sietää hyvin, joten olenkin päätynyt nyt syömään pääosin riisiä aterioiden lisukkeena. Sit iltapalaksi vielä rahkaa, marjoja ja pähkinöitä niin kyllä vatsa ja olotila kiittää parin päivän päästä. Itseasiassa sen eron huomaa usein jo ekana päivänä.

Monet teistä kysyy usein, että minkälaisia annoskokoja syön. Sitä vastausta on kenellekään turha antaa sillä mun annoskoko on suunniteltu mua varten. Jokainen meistä on yksilö, eikä mun ateriakoko välttämättä riitä toiselle. Kasviksia on hankala syödä liikaa, eli niitä ei tarvitse todellakaan punnita, ja lihaa tulee aterialle sillä tavalla riittävästi, että jaksan liikkua ja käydä töissä.

Aineenvaihdunta pyörähtää kivasti käyntiin viimeistään parin päivän päästä ja riittävällä nesteen juonnilla takaan sen, että elimistö hyrrää koko ajan eikä ala jumittamaan. Nälän tunne tällä mun ruokavaliolla tulee, mutta mikä onkaan parempaa kuin syödä esimerkiksi treenin jälkeen oikeasti nälkäänsä kunnon ateria?! Ruoka maistuu niin hyvälle taas kun kaikki ylimääräinen sörsseli on purettu siitä pois.

Miltä teidän ruokavalionne näyttää kesän jälkeen? Olisiko syytä ottaa korjausliikettä vai oletteko tyytyväisiä?

Joskus aamuisin, kun en jaksa alkaa säätämään puuron kanssa, käytän tällaista Fitnesstukusta saatavaa Protein & Oat valmissekoitusta. Se sisältää proteiinit ja hitaasti  imeytyvät hiilihydraatit ja sitä löytyy kolmessa eri maussa; Blueberry Muffin, joka itselläni on, Coconut / Granola ja Omena / Kaneli.

Hyvä aamiainen ja hyvä välipala ovat siinä mielessä samanlaisia, että molempien tulee olla täyttäviä, ravitsevia ja sisältää paljon proteiinia. On myös eduksi, jos ne on helppo valmistaa ja ottaa mukaan. Protein & Oat Breakfast Shake täyttää kaikki nämä kriteerit ja on mielestämme lähes täydellinen vaihtoehto aamiaiseksi ja välipalaksi. Tästä klikkaamalla pääset tuotteeseen suoraan.

Kommentit (2)

  1. anna

    Pastan kanssa muuten vinkkinä että nykyään on paljon erilaisia (gluteenittomia) pastoja, kaikki papupastat ja kikhernepastat muun muassa, jotka ovat ravitsevia eivätkä turvota kuten tavallinen pasta. Hiilaria toki niissäkin, mutta ei pelkkää tyhjää energiaa. Ja ne maistuu tosi hyvältä, mielummin ostankin nykyään niitä kuin tavallista pastaa. Kannattaa kokeilla vaihtoehtona jos vatsalle olisi parempi!

    • Noora

      Hei kiitti muistutuksesta, oon monesti miettinyt et pitäis kokeilla, et ärsyttääkö vatsaa samalla tavalla vai oisko parempaa nää just mun vatsalle. Pitääkin kirjata kauppalistaan nyt ne 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.