Kisadietti ja vuorotyö

Sain edelliseen postaukseeni kysymyksen lukijalta, eli miten oon yhdistänyt treenit ja ruokailut vuorotyöhön. Itsehän siis työskentelen kolmivuorotyössä sairaanhoitajana. Kävin työssä koko dietin ajan ja työvuorolistat oli samanlaiset kuin kaikilla muillakin. En siis pyytänyt esimerkiksi, että minulle ei laitettaisi yövuoroja.

Hoitsu Norppe!
Hoitsu Norppe!

Meidän työssä tuolla päivystyksessä työvuorot ei mene mitenkään loogisesti. Eli ei niin, että yksi viikko olisi iltaa ja seuraava aamua ja sitten yöt. Ei. Meillä voi olla vaikka niin, että maanantaina aamu, tiistaina ilta, keskiviikkona taas aamu sitten pari yötä ja sen jälkeen muutama vapaa. Seuraava viikko taas on jo yleensä ihan erinäköinen.  Eli jokainen viikko ja jokainen päivä vaati ihan varta vasten suunnitellun aikataulun etenkin treenien osalta.

c5

Treenien suhteen kolmivuorotyö itselle oli dietin aikaan aikamoista suunnittelua. Kun viikko-ohjelmaan kuului tietty määrä aerobisia sekä salitreenejä, niin kyllä se piti joka maanantai vaan työvuorolistaa katsoa sillä silmällä, että mitenkäs tän viikon treenit nyt vedetäänkään. Jos sattui olemaan useampi iltavuoro putkeen, niin kävin usein tekemässä salitreenin iltavuoron päätteeksi. Meillä iltavuoro loppuu 21.30, mutta kun tiesi, ettei aamulla tarvinnut olla töissä, tai missään, heti seitsemän aikaan niin itselle tuo ainakin sopi oikein hyvin. En kuitenkaan mene juuri koskaan iltavuoron jälkeen nukkumaan ennen puoltayötä. Se vaatii kuitenkin sen hetken rauhoittumisen. Myöhäisen treenin jälkeen ei minulla myöskään ollut koskaan vaikeuksia saada unta. Pikemminkin päinvastoin, uni saattoi tulla nopeammin, kuin jos en olisi käynyt treenillä. Iltavuoropäivinä aerobisetkin ehti hyvin vetää ”vähän myöhemmin” aamusta, eli silloin kun heräsi.

Aamuvuoropäivinä päivä aika usein alkoi sillä aamulenkillä n. klo 5.00. Tässäkin tuli poikkeuksia, jos viikolla oli enemmälti iltavuoroa, niin suosiolla jätin niitä aamulenkkejä niille aamuille. Mutta oli tietenkin niitäkin päiviä, kun silloin 04.50 herätyskello herätti tämän aamu-unisen akkelin lenkille. Onneksi diettiaika sattui kesälle, niin mikäpäs tuolla oli kävellessä. Linnut lauloi ja aurinko nousi kirkkaan siniselle taivaalle.

Ylös, ulos ja lenkille. Tuloksii ei tuu ilman duunia!
Ylös, ulos ja lenkille. Tuloksii ei tuu ilman duunia!

Yövuoroja tein myös säännöllisesti. Kolmen viikon sykleissä öitä tulee 2-4 kappaletta. Ja yleensä mitä useamman yövuoron teet, sitä useampi vapaapäivä niiden jälkeen sitten on. Ensimmäiseen yövuoroon en nuku mitenkään älyttömästi ”varastoon”. Nukun niin pitkään kuin nukuttaa ja sitten ennen yövuoroa en ota enää mitään päikkäreitä. Yleensä nousin joskus klo 10-12. Siitä sit lenkille, jos sattui lenkkipäivä olemaan. Salilla käyn ihan normaalisti klo 16-17 aikaan yövuoropäivinä. Treenin jälkeen ehtii hyvin syödä ja käydä suihkussa ja painella töihin. Meillä yövuorot alkaa 21.15 ja yövuoro loppuu klo 7.15.

c3

No mitenkäs ruokailut sitten, etenkin noina yövuoropäivinä. Itselle yöt oli todella, todella hankalia nälän suhteen. Asiaa ei helpottanut se, kun työkaverit tuo yövuoroihin jos jonkinmoista herkkua aina. On sipsiä, pähkinöitä, leipomuksia, kello 3.00 karkit ja niin edelleen. Nälkä oli kova aina öisin ja retkahtaminen tuolloin kaikista lähimpänä. Ja sitten kun sitä omaa diettiruokaa ei meinannu riittää sinne yön pikkutunneille. Piti ihan tietoisesti rueta pidentämään ja pidentämään ruokailujen väliä päivällä, että eväitä olisi myös yövuorossa.

Yövuoron jälkeen söin sitten ennen nukkumaan menoa normaalin aamupalan. Tätäkin mietin, että oonko vaan syömättä ja syön sitten aamuapalan kun herään, mutta kun olit ne viimeiset eväät syöny töissä joskus aamu viideltä, niin kyllä se puuro vaan maistui ennen nukkumaan menoa.

Dietillä ollessa unta ei hirveästi riittänyt yövuoron jälkeen. Normaalisti saatan nukkua ensimmäisen yövuoron jälkeen jonnekin klo 14 saakka ja seuraavan yövuoron jälkeen jopa klo 16.00 mutta dietillä silmät räpsähti auki yleensä puolenpäivän pintaan. Eikä päivällä sitten ees väsyttänyt, ja en muista, että ois ees kovinkaan usein tarvinnu ottaa päikkäreitä ennen yövuoroa, voi olla toki, että aika on alkanut kultaamaan muistoja jo 😀

c1

Eli yhteenvetona: kolmivuorotyö ja kisadietti etenkin vaatii kyllä suunnitelmallisuutta ja päättäväisyyttä. Tahtotilan pitää olla kohdallaan, että jaksat veivata ja miettiä, että mitenkäs nyt tänään tai huomenna ja ylihuomenna. Itse en kokenut tuota mitenkään rasittavana, sillä mulle toi oli sitä ”normaalia”. En osaa kuvitellakaan, mitä kisoihin valmistautuminen olisi voinut olla säännöllisellä päivätyöllä maanantaista-perjantaihin kello 8-16. No sen osaan kuvitella, että himppasen stressivapaampaa ainakin. Mutta kun tuohon touhuun oli tottunut, niin kaikki tapahtui kuitenkin ihan luonnostaan. Kerran kävi mielessä, että josko tänne loppupäähän diettiä pyytäisin pidennettyjä päiviä, eli että olisin tehnyt kaksi vuoroa putkeen, siis töissä klo 7-21.30, noistakin kun saat tavallaan sen yhden ”ylimääräisen” vapaan. Mutta ajattelin, et njääh. Mennään nyt näin.

Eli kaikki kyllä on mahdollista kun vaan on valmis näkemään vaivaa asian eteen. Jos jotain tahtoo tarpeeksi kovasti, niin silloin sen asian eteen kyllä näkee miellään vaivaa.

kaikomahollista

Kommentit (9)
  1. Mielenkiintoinen juttu! En itse tee enää vuorotyötä, mutta tapaan työssäni lukuisia asiakkaita, jotka tekevät joko kaksi tai jopa kolmivuorotyötä. Erityiaesti yötyöllähän on todettu olevan ylipainoon herkistävä vaikutus, jota saatetaan käyttää myös tekosyynä omaan ylipainoon.. olet loisto esimerkki muille, sillä jos jonkun kisadieetti onnistuu, niin varmasti myös peruspainonpudotus!

    Huomioiko valmentajasi kolmivuorotyön ohjelmissasi? Esimerliksi yötyön aineenvaihdunnalliset tekijät. Oliko esim ruokiin eroa?

    Jenna
    http://terksulife.blogspot.com/

    1. Jep, kyllä se painonpudotus onnistuu kyllä, jos vain sitä oikeasti itse haluaa. Jos vain haluaa keksiä tekosyitä, niin vuorotyö on yksi hyvä tekosyy miksi ei onnistu 😉

      Yövuoroille sain ottaa yhden ylimääräisen aterian. Mutta harvemmin sitä otin, muuten sitä ei huomioitu.

      🙂

  2. Kiitos tästä postauksesta! Kadehdittavan hienosti oot kyllä yhdistänyt vuorotyön ja dietin ja treenin. 🙂 Itselläni on pienet lapset, joten tällä kombinaatiolla treenien, työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on välillä ihan älyttömän vaikeaa. Minä käyn iltavuoron jälkeen suoraan nukkumaan, koska en jaksaisi muuten herätä esim. seuraavaan aamuvuoroon jos sellainen sattuu olemaan. Myös jos menen aamuvuoroon klo 7 niin joudun heräämään jo viideltä, että ehdin laittamaan lapset hoitoon ja itse valmistautua (lue:herätä) töihinlähtöön.

    1. Oleppa hyvä 🙂

      Lasten kanssa tämä ei varmaankaan olisi onnistunutkaan enää niin helposti. Itsellä ei kyllä dietin aikaan juurikaan sitten ollut muuta elämää kuin työ, koti ja treenaaminen. Sosiaalisetsuhteet kyllä hiukan kärsi, mutta korjaillaan niitä sitten nyt syksyn ja talven aikana 🙂

      Mutta varmaan liikkumiselle ja terveellisesti syömiselle kuitenkin löytyy aikaa, vaikka lapsia onkin? 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *