Jojottelija

No nyt on palattu kesälomalta töihin ja sehän ei käynytkään ihan niin helposti kuten oisin voinu kuvitella. Oon ollu viimeisenä kolmena päivänä tosi tosi väsynyt. Työthän alkoi torstaina siis pitkällä vuorolla, joka meillä tarkoittaa aamu-ja iltavuoron tekemistä putkeen eli 8-21.30 töissä. Päivystyksessä on vielä sattunut olemaan melko kiireistä aikaa näinä viikkoina ja selkänahoista on kyllä revitty kaikki otettava irti. Kesälomalla nukuin 8-10 tunnin unia ihan säännöllisesti. Noh, heti kun menin töihin niin unen määrä tipahti reiluun kuuteen tuntiin ja se ei vaan riitä mulle mutta minkäs teet kun et saa itteäs aikasemmin sänkyyn. Päiväunet otin sitten tänään tasoittaakseni vajetta.

Nappassee nappassee!
Nappassee nappassee!

Kaikenlisäksi mulle on iskeny joku hiton kesäflunssa. Tirskuttaa ja nenä on tukossa ja jojo valuu koko ajan. Kuumetta ei ole onneks ollut mutta semmoinen yleiskolotus on päällä koko ajan. Tänään mun piti mennä treenaamaan. Ajattelin, että kevyttä hikijumppaa jos tekis niin kroppakin ehkä alkais tehokkaammin taistelemaan pöpöä vastaan ja häätäis sen pois elimistöstä. No idea jäi sitten ajatuksen tasolle venyneiden päiväunien takia.

Jojo valuu jatkuvaan!
Jojo valuu jatkuvaan!
Tälleen.
Tälleen.

Jäin sitten miettimään, että kannattaako sitä urheilla kipeänä, edes kevyesti?

Tulin siihen tulokseen, että kyllä niin kauan voin urheilla kun tuntuu, että jaksaa ja ei ole kuumetta. Ja se taitaa olla yleinen ohjekin. Flunssassa saa liikkua mutta heti kun on kuumetta tai lihassärkyä tai väsynyt olo, niin on parempi jäädä lepäilemään ja potemaan kotiin.

Onneks on filtterit. Punainen nenä deletoitu!
Onneks on filtterit. Punainen nenä deletoitu!

Itse kävin treenaamassa viimeksi tuossa keskiviikkona ja teinkin tosi hyvän jalkatreenin ja jalat meni melko jumiin sitten tuosta treenistä, uskoisin, että tällä alkavalla taudilla oli osatekijänsä näissä jumeissä. Eli lepoa on tullut kyllä ihan tarpeeks jo tähän tautiin ja tekis mieli jo niin kovasti hikitreenille! Mutta ehkä jo huomenna?

työssä1

Mites siellä, jos tauti iskee päälle jäättekö suosiolla kotiin vaikka ois treenipäivä vai lähdettekö pikkukipeenä treenaamaan? Onko pelkoja jälkitaudeista?

Kommentit (12)
  1. Itse jään suosiolla kotiin. Olen tavannut muutamia sydänlihastulehduksen sairastaneita ja näillä henkilöillä ei ollut kuumetta tai muutenkaan erityisen huono olo, kun lähtivät urheilemaan. Seurauksena olikin sitten vähän rankempi tauti :/ Jos kropassa jyllää virus/bakteeri niin verenkierron kautta on tie sydämeen vaikka oireet olisivatkin lievät.

    1. Niin, totta tuokin, mutta monesti pieni alkava nuha tai flunssa on kyllä lähtenyt itsellä pois jos on vähän reippaillut. Jotenkin jos sitä lamaantuu ja ”alistuu” sille taudille niin se pääsee helpommin jylläämään. Eri asia on tietenkin sitten jos on kunnon tauti päällä, kuumetta ja heikko ja väsynyt olo, sitten ei treenaamaan missään nimessä!

  2. Mulla on se käsitys, että kevyissä ylähengitystieoireissa voi mennä, mutta alahengitystieoireissa ei pitäisi mennä, että voi olla sama virus, joka sitten tekee pesänsä sydänlihakseen.

    Ite en mene pienissäkään oireissa taudin alussa, siis pyrin kaikkinensa välttämään sykkeen nousua silloin. Taudin loppupuolella saatan käydä laittamassa limat liikkelle, jos mitään bakteeritulehdukseen viittaavaa oireilua ei ole.

    1. Joo, jotenkin noinhan se menee. Toki se oma olo on paras mittari loppuviimein. Mutta kai se parasta tosiaan olis että välttäis ainakin huippusykkeitä vaikka kohtalainen vointi nuhassa oliskin. Rasitustila jo valmiiks elimistössä ja siihen päälle joku treeni niin käyhän se kroppa ja etenkin sydän ylikierroksilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *