Jälleen kuohuu, eikä syyttä!

Herkimmille varoitus voimakkaasta kuvamateriaalista blogin lopussa.

Iltapäivälehdet pursuaa jälleen juttuja ihmisten kokemuksista eri päivystyspoleista. Tällä kertaa juttujen pääaiheena on hoitamatta jääneet vakavat tilanteet. Tärkeä aihe! On todella ikävää lukea juttuja esimerkiksi siitä pienestä lapsesta, jonka vaivaa ei oltu otettu tosissaan missään vaiheessa ja sitten tilanne kerkesi edetä todella pahaksi. Ketkä on syyllisiä siihen, että vastaavia tilanteita aina välillä tapahtuu?

Miksi päivystykset ruuhkaantuu?

Päivystykset ovat täynnä ympäri suomen. Päivystyksiin hakeutuu paljon sellaisia ihmisiä, sellaisilla vaivoilla jotka eivät ole niin akuutteja, että ne pitäisi hoitaa juuri sillä hetkellä tai viimeistään muutaman tunnin sisällä. Sehän se on loppujen lopuksi päivystyksen tarkoitus;

Se on tarkoitettu äkillisesti sairastuneille ja loukkaantuneille, joiden

  • tulee saada hoito viimeistään vuorokauden kuluessa sairastumisesta ja
  • hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai
  • henki on uhattuna.

Kuitenkin päivystykseen hakeutuu hirveästi ihmisiä sellaisilla vaivoilla, jotka voisi hoitaa arkipäivänä myös omassa terveyskeskuksessa. Minun mielestäni riittävä peruste päivystykseen tulolle ei ole se, että kun sinne omaan terveyskeskukseen ei saa aikaa. Hoitajaresurssit ovat hyvin rajalliset päivystyksissä ja kuitenkin jokainen joka päättää päivystykseen tulla on hoidettava jossain vaiheessa. Väkisinkin sieltä suuresta massasta saattaa joskus jäädä huomaamatta se, joka on oikeasti sairas ja tarvitsisi välitöntä apua. Se on todella harmillista mutta inhimillistä kun hoidetaan hyvin suuria ihmismääriä minimikapasiteetilla. Yhtä potilasta kohden ei varmasti useinkaan ole edes sitä puolikasta hoitajaa.

Halusinkin jakaa #throwbackthursday :n vuoksi uudelleen tämän hyvin ajankohtaisen postauksen.

Odottelua päivystyspolilla

Oletko joskus joutunut päivystykseen mennessäsi odottelemaan kohtuuttoman kauan? Meneekö sinua pienemmällä vaivalla odotteleva ihminen edelle ja pääsee nopeammin vielä kotiinkin? Se ärsyttää, uskon sen.

Päivystyksen käytännöt ei vaan varmasti aukea ihmisille jotka eivät ymmärrä päivystyksen toimintamallia. Ärsyttää lukea iltapäivälehdistä ja Facebookista kommentointia siitä miten hoitajat ei tee työtään ja tyhjässä päivystyksessä joutuu odottelemaan kohtuuttoman kauan.

Haluan nyt avata muutamia asioita miksi päivystyksessä joutuu odottelemaan.

Ensinnäkin, päivystyksessä potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä. He ketkä meinaa kuolla käsiin tai kenelle aiheutuisi suurta haittaa sen vuoksi jos hoitoa ei aloiteta esimerkiksi 10 minuutin sisällä saapumisesta hoidetaan ensin, oli aulassa sitten kuinka monta kymmentä päätä tahansa odottamassa.

Päivystykseen tullessa sinut jututtaa kokenut sairaanhoitaja. Samalla kun hän kyselee sinulta sinun oireista ja vaivasta, niin samalla hän tekee hoidontarpeen arviointia. Sairaanhoitaja miettii sen, että kuinka nopeasti sinun on päivystyshoitoa vaativan ongelman kanssa kohtuullista odottaa, eli määrittää sen mihin kiireellisyysluokkaan kuulut. Painotan sitä, että päivystykseen tulisi hakeutua ensinnäkin vain siinä tapauksessa jos sinulla on päivystyshoitoa vaativa vaiva, joka ei voi odottaa seuraavaan päivään tai siihen kun oma terveyskeskus jälleen palvelee. Päivystys ruuhkautuu usein näiden ei-päivystyksellisien vaivojen takia. Huomioi myös se, että ambulanssilla sinä et pääse automaattisesti suoraan lääkärille! Samanlainen hoidontarpeen arviointi tehdään ambulanssilla tuleville potilaille.

Päivystyksessä on triage-luokat joilla potilaat luokitellaan kiireellisyysjärjestykseen. Se vastaanottavahoitaja, eli triagehoitaja määrittelee sinun vaivan kiireellisyyden. Tiimeissä olevat hoitajat voivat muuttaa sitä kiireellisyyttä, jos verikokeissa tai voinnissa tapahtuu muutosta suuntaan tai toiseen, siihen reagoidaan ja triage-luokkaa voidaan vaihtaa. Joskus harmillisesti päivystykseen tulee paljon C tai D-luokan potilaita. Eli niitä yleisimpiä luokkia, ei niin kiirellisiä, ei välitöntä hoitoa vaativaa. Ja sitten jos heitä on useita niin jonkun täytyy aina odottaa, kaikkia kun ei voida mitenkään hoitaa yhtäaikaa, ei ole tiloja eikä henkilökuntaa. A ja B triageluokan potilaat menevät aina muiden edelle.

Huomioitava seikka on myös se, että päivystyksessä on useampia lääkäreitä yleensä kello 8-22 välillä. Jokaiselle lääkärille on määritelty se oma potilasryhmä joita he keskittyvät tutkimaan. Päivystyksessä on mm. kirurgeja, sisätautilääkäreitä, neurologi ja näistä jokainen tutkii vain niitä oman erikoisalan potilaita, paitsi jos on hiljaista tietyllä erikoisalalla, niin sitten autetaan muita tiimejä. Eli vaikka yhden huoneen ovi kävisikin ja sinne menee joku sellainen henkilö joka on tullut päivystykseen  sinun jälkeen ja näyttääkin vielä olevan paremmassa kunnossa kuin sinä, niin just se lääkäri ei välttämättä edes pystyisi sinua tutkimaan. Ei sisätautilääkärit tutki kirurgisiapotilaita eikä kirurgit hoida esimerkiksi diabeetikoita.

Hyväkuntoiset esimerkiksi sisätautilääkärille ohjatut potilaat joutuvat odottamaan myös joskus sen takia jos tuolla maakunnassa sattuu jotain hyvin akuuttia. Joku voi saada  esimerkiksi sydäninfarktin. Ambulanssi antaa tällöin päivystykselle ennakkoilmoituksen, jossa he kertovat milloin tulevat ja mitä tuovat. Tuolloin valitettavasti se sisätautilääkäri joutuu keskeyttämään esimerkiksi just sinun papereihin tutustumisen, VAIKKA juuri sinä olisitkin ollut vuorossa seuraavana. Hänen pitää keskittyä täysillä tähän akuuttiin potilaaseen,  joka on tulossa ja joka ei voi jäädä odottelemaan hoitoa vaan hänen hoitonsa on aloitettava välittömästi.

Mitenkäs sitten akuutit flunssat ja poskiontelovaivat ja kuumeilut. Jos yleisvointi on hyvä, niin nämä potilaat ohjautuvat joko peruslääkärille tai sitten sairaanhoitajan vastaanotolle. Yleensä tälle lääkärille joutuu odottelemaan kaikista pisimmän aikaa, koska yleensä näitä lääkäreitä ei ole kuin yksi ja yleensä nämä vaivat ei varsinaisesti ole sitä mitä päivystyksessä pyritään hoitamaan. Flunssat ja poskiontelovaivat sun muut perinteiset nuhaflunssat hoidetaan siellä omassa terveyskeskuksessa arkiaikana, tai siis pitäisi hoitaa.

Se on tietenkin hoitajien ja lääkäreiden vika

Jonot päivystyksissä ei helpotu sillä, että hoitajien työtä haukutaan ja kritisoidaan. Hoitajat pystyvät tekemään asioita tiettyyn pisteeseen valmiiksi. Hoitajat pystyvät lääkitsemään kipeät potilaat vain perinteisellä Burana + Panadol kombolla, muuhun ei ole lupaa. Muut lääkkeet on lääkärin määräyksen takana. Kaiken lisäksi, lääkärit haluavat usein nähdä kipeän potilaan kipeänä, eikä lääkittynä, mutta toki esimerkiksi murtumien arviointiin ei kivunhoito vaikuta.

Hoitajat usein tilaavat verikokeita ilman lääkärin erillistä määräystä, ihan vain sen takia, että homma olisi sujuvampaa. Virallisesti niin ei tarvitsisi tehdä mutta hoitajat yrittävät nopeuttaa asioita, että sitten kun potilas menee lääkärin vastaanotolle, niin mahdolliset verikoetulokset olisivat jo lääkärin käytettävissä eikä enää tarvitsisi odotella niitä. Joskin kyllä usein sisätautilääkärit haluavat niin spesifejä tutkimuksia, että on parempi odotella se lääkärin määräys niistä verikokeista.

Paljon tulee myös kritiikkiä, että humalaiset häiriköt ja sekavat potilaat hoidetaan ripeämmin kuin kunnolliset ja rauhalliset potilaat. No, tässä on se pointti, että yritetään saada se päivystys rauhallisemmaksi. Päivystyksessä on usein lapsipotilaita, eikä heidän tarvitse nähdä sekavia, kiroilevia humalaisia. Toisekseen sekavasti käyttäytyvä ihminen sitoo yleensä useamman hoitajan itseensä, eli se on sitten pois kaikilta niiltä muilta ketkä päivystyksessä hoitoa odottelee. Eli toisin sanoen, kun nopeasti hoidettava eli pienellä vaivalla mutta paljon hoitajia työllistävä potilas saadaan eteenpäin, jää käsiä sitten muiden potilaiden hoitoon paremmin, vaikka se ehkä epäreilulta voi kuulostaakin.

Luin yhden esimerkin eräältä keskustelupalstalta. Henkilö valitti kun oli joutunut istumaan murtuneen jalan kanssa useita tunteja päivystyksessä. Henkilö oli kuulostellut vaivaansa pari päivää jo tätä ennen kotona, eli mikään tuore murtuma ei siis ollut kyseessä. Jos kärsii odotella murtuneen jalan kanssa kotona kaksi vuorokautta niin sitten muutaman tunnin odottelu päivystyksessä tuskin enää haittaa tekee. Näitä tällaisia asioita arvioidaan juurikin triagehoitajan toimesta, kun päivystykseen tullessa suoritetaan hoidontarpeen arviointia.

Saako töissä puhua muuta kuin työasioita?

Monet valittavat siitäkin kun hoitajat juttelevat keskenään, joskus jopa nauravatkin töissä vaikka aula pursuaa potilaita. Nämä hoitajat joilla on aikaa juoruta ja vitsailla, niin miksi he eivät hoida potilaita? No tästä päästään siihen, että hoitajat on todennäköisesti tehneet voitavansa. He odottelevat, että lääkäri antaisi lisää määräyksiä mitä tehdä. Voitte uskoa kun kerron, että joka ikinen hoitaja päivystyksessä toivoisi mielummin, että se päivystys olisi tyhjä kuin tupaten täysi ja hommia tehdään sen eteen, että ihmiset pääsisivät eteenpäin joko kotiin, terveyskeskukseen tai osastolle.

Monet valittavat sitä, että päivystyksen aula on ollut täysin tyhjä, siellä on vain joku Maija Meikäläinen ollut odottamassa pääsyä lääkärille. Tiedoksi vain teille kaikille aulassa odottaville, että ne huonokuntoisimmat potilaat hoidetaan jossain ihan muualla kuin siellä käytävillä ja aulassa. Yöaikaan päivystyksessä on vähemmän työntekijöit ja jos akuuttihoitohuoneessa on yksi esimerkiksi elvytettävä, se sitoo jo neljästä viiteen hoitajaa, helposti. Miettikää, yksi potilas sitoo viisi hoitajaa?! Sitten siihen viereen pari toisenlaista akuuttia hoidettavaa… Mistä revitään hoitajat heille? Siinä tapauksessa se aulan Maija saa jatkaa valitettavasti odotteluaan.

On ikävää kun usein joutuu omaa ammattiaan ja tekemisiään puolustelemaan. Kuinka paljon iltapäivälehdissä kirjoitellaan vain kaikkea negatiivista siitä mitä hoitajat tai lääkärit tekevät tai jättävät tekemättä. Milloin olisi aika keskittyä johonkin positiiviseen ja vaikka kehua?

Kuinka monta hoitajaa tässäkin tilanteessa on ollut kiinni? Kiireettömät ovat saaneet odotella… Kuva Meddy Bear @Facebook
Kommentit (118)
  1. Voi Noora! Jälleen uskomattoman hyvin naulankantaan! 👍👍

    1. Reijo Toivonen
      9.4.2017, 19:56

      Mitalilla kaksi puolta. Näitä keskusteluja ei oikeastaan kannattaisi käydä niin kuin nyt, juupas eipäs tasolla. Vanha konsti pitäisi ottaa käyttöön. kellokalle joka selvittäisi mitä tehdään ja paljonko meni aikaa.
      Mutta varsinaiseen asiaan. Minulle sattui tapaturma, sirkkeli katkaisi puolet peukalon päästä eli ei kuitenkaan lähtenyt irti kokonaan. Tilasin ambulanssin kun tiedäthän miten verta tulee peukalostakin. En uskaltanut lähteä ajamaan omalla autolla kun matkaa on Pohjois-Karjalan keskussairaalaan 20 km. Siellä ei ollut mitään kiirettä. Paperipyyhkeitä antoivat ison nipun. Odottelin ja välillä kävin sanomassa että ompelisivat kiinni muuten leikkautunut osa kuolee veren puutteeseen. Ei mitään tapahtunut, pyyhkeitä vain lisää. Viisi tuntia odotin niin sitten isomahainen lääkäri lopulta ompeli. Epäilin että tarvitseeko enää ommella kun varmaan kuollut. Lääkäri tutesi että mene ja leikkaa loputkin irti. Viikon päästä peukalonpää tipahti pois. Oli kuollut veren puutteeseen. Nyt en arvosta terveydenhoitohenkilöstöä. Laiskaa, siis laiskaa ja kylmäpäistä porukkaa. Eivät välitä työstään, laki ”sari sairaanhoitaja” oli hyvä esimerkki. Joskus olen joutunut käymään terkkarilla ja kuva ei ole parantunut.

    2. C ja D potilas
      10.4.2017, 10:00

      Yksi syy C ja D potilaiden hakeutuminen päivystykseen on se kun työnatyönantaja vaatii lääkärintodistuksen sairauslomasta. Eli jos sairastut lauantaina tai sunnuntaina ja olisi työvuoron silloin niin mistäs silloin saat sen lääkärintodistuksen kuin päivystyksessä?

      1. En ole missään vaiheessa valittanut tästä aiheesta. Tiedän, että jos se lappu on saatava, niin se on saatava. Järjestelmä tökkii tässä kohtaa.

    3. Tampereella ihan tavallista: jonotat korvakipuisen, itkevän lapsen kanssa terveyskeskuksessa pari tuntia (aamulla puhelimessa käskettiin tulemaan hoitajan päivystkseen koska lääkärinaikoja ei ole), hoitaja toteaa ettei lääkäriä ole: menkää Acutaan päivyatykseen. Purnaukset ja puolustelut voisi osoittaa kaikinpuolin Sipilälle!

  2. Oon samaa mieltä että päivystykseen tulee paljon potilaita jotka ei välttämättä tarvisi päivystyksen palveluita vaan pärjäisivät hyvin seuraavaan päivään. Itse olen sairaanhoitaja myös ja töissä sellaisessa sairaalassa että omalla ilmoituksella ei voi olla pois sairastuessa muuta kuin arkisin kun Osastonhoitaja on töissä ja antaa luvan. Ihan hävettää iltaisin ja viikonloppuisin sairastuessa mennä sinne päivystykseen hakemaan sairauslomatodistusta flunssan tai jonkin muun pienen vaivan takia joka kuitenkin estää töihin menon. Päivystyksen henkilökunta katsoo siinä vaiheessa kieroon ja ihmettelevät ääneen että miksi tulin päivystykseen. Joka kerta saa selostaa syyn😃 Tämän sanon sillä että joskus on niitä turhiakin sielä päivystyksessä joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kun mennä päivystykseen.

    1. Ymmärrän tavallaan ne ketkä hakevat sitä saikkulappua kun muualta ei saa. Heidän vaan pitää malttaa sitten odotella, saikkulapun hakijoita ei varmasti ensimmäisenä hoideta, ei saa alkaa narisemaan jos jonottelu viivästyy. 🙂

    2. Samaa meinasin myös tulla kommentoimaan. Itsekin olen sija viikonloppuna se on päivystys josta sen saikkulapun saa, valitettavasti. Ja kohta kun päivystys muuttaa kauemmaksi niin voi miettiä että menisikö puolikuntoisena töihin ennemmin kuin ajaa 50 kilsaa päivystykseen istumaan ja häpeämään kun vain flunssan kanssa sinne menee ruuhkauttamaan ”turhaan”.

    3. *sija = sh 😃

    4. Hienoa että on työpaikkoja jossa saa edes arkisin olla omalla ilmoituksella pois. Omassa työpaikassani joutuu lähteä saikkulapun hakemaan aina. Vaikka esimies antaisi luvan lähteä kesken työvuoron sairastumisen takia pois niin ei kun saikkulappua hakemaan vaikka ois köntsät housussa noro viruksen takia . Se että päivystyksiä sais tyhjättyä vaatis aika moneen asiaan muutoksia . Just työpaikkoihin pakolliseksi että kaks päivää saisi edes kerran vuodessa olla omalla ilmoituksella pois ja että niihin omiin terveysasemiin olisi niitä aikoja . Se on aika toivoton tunne kun yrität saada sieltä aikaa varattua ja soitat heti kun ajanvaraus aukeaa ja vartin päästä ajat loppu ja tiettyjä päiviä pidemmälle ei aikoja anneta . Pompotellaan siis ihmisiä niin kauan että sattuis jonkun ajan saamaan. En yhtään ihmettele että siinä turhautuu usea ja lähtee päivystykseen koska sinne ainakin pääsee, tosin täällä päivystykseen etukäteen soittaminenkin tuntuu todella inhottavalta koska hoitajat tuntuvat omaavan kristallipallon ja pystyvät puhelimitse kertoa oletko tarpeeksi sairas että kannattaako sinne tulla. Sairastaminen on aina subjektiivinen kokemus mikä tuntuu unohtuvan hoitajilta usein. Mutta oli siis todella mielenkiintoinen ja sh näkökannasta avaava kirjoitus 🙂

      1. Jep, miksi kaikki työpaikat ei ota käyttöön tuota, että omalla ilmoituksella voisi olla päivän tai pari poissa. Tutkimukset osoittaa, että nämä paikat missä tämä käytäntö on voimassa, niin sairaslomat eivät ole ainakaan mitenkään hurjasti lisääntyneet. Ei ihmiset huvikseen saikuta.

        Hyvää kevättä sinne 🙂

    5. Saikkulappua joskus joutunut hakemaan ja miettinyt sitä, että on typerää istua vaikka oksennustaudissa (tartuttamassa muita ja tuntuuhan se niiiiin kamalalta) ja odottee vaan paperia… jonka joutuu kiikuttamaan työnantajalle.
      Lasten kanssa päivystyksessä istuminen on tuskaa. Toinen huutaa kipeänä ja hoitaja juurikin ihmettelee, ettei juuri ennen päivystykseen tuloa ole annettu lääkettä. (Siksi että lääkäri voi todeta myös kuumeen)

    6. Ei lääkärin tarvitse todeta kuumetta ihan omakätisesti mittaamalla. Kyllä se uskoo kun kerrot. On epäreilia pitää lasta korkeassa kuumeessa, ethän itsekään halua sitä, vaan omaa kuumettasi lasket lääkkeellä, koska se helpottaa. Lääkärille on myös arvokasta informatiota nähdä, jos kuume laskee hyvin kuumelääkkeellä. Jos sitä ei ole annettu, voidaan joutua odottelemaan päivystyksessä ylimääräiset 30-60min, jotta tämä vaste nähtäisiin. T. Lääkäri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *