Mansikkapilvi
Mansikkapilvi

MIKSI EN SYÖ HIILARIA PÄIVÄLLÄ?

Ruokavalioita on monia, ihan kuten meitä ruokailijoitakin. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi sitten ollenkaan välttämättä toiselle. Tein tieteellistä kokeilua sen jälkeen kun lopetin viis kiloa veks – dieetin. Kokeilu meni tosi hyvin ja olenkin päättänyt jatkaa tällä linjalla myös tämän BC jälkeen. Eli mä olen päätynyt pidättäytymään hiilihydraateista lounasaikaan. Aamupuuron / aamuleipien muodossa saan hiilareita ja lounasaikaan tietty kasviksissa niitä jonkin verran on, mutta mitään pastaa, riisiä tai perunaa en lounaalla syö. Sitten kun pääsen töistä kotiin, syön ruoan jossa on mukana hiilareita. Pastaa välttelen tietoisesti sillä sen olen huomannut ärsyttävän mun mahaa ja turvotus on taattu. Riisi on mulle paras vaihtoehto perunan ja bataatin ohella. Jauheliha-riisi-mix on itseasiassa jopa parempaa kuin vanha ja kulahtanut makaroonimössö 😉 Tosiaan jotain hiilaria on saatava, että jaksan treenata.

Turvotus on ilkeä kaveri ettei sitä kyllä halua vieraaksi jos ei ole ihan pakko ottaa. Tällaisilla pikkuvalinnoilla helpotan omaa oloa plus toinen huomio vielä; kun ei ahda itseensä lounaalla töissä isoa kasaa hiilareita, ei ihan samalla tavalla ala haukotuttamaan ruokailun jälkeen. Loppupäivä töissä menee paljon virkeämmin. Mä olen mennyt nyt muutaman viikon salaattilinjalla päivisin töissä ja hyvin olen jaksanut. Olosta ei tule  samalla tavalla kylläistä kuin jos söisi perunaa, riisiä tai pastaa lounaalla lisukkeeksi, mutta ei mulle jää kyllä nälkäkään. Nälkä tulee kyllä herkemmin, koska tosiaan en ota myöskään leipää lounaalla, mutta mulla on iltapäivälle vielä välipalarahka tai sitten syön ruoan heti kotona kun pääsen töistä.

Minun ruokarytmi menee tällä hetkellä jotakuinkin näin:

  • Aamupala kello 6-9 riippuen syönkö sen töissä vai kotona
  • Lounas kello 11-12.30, jos olen aamuvuorossa töissä
  • Välipala kello 14-15 töissä
  • Jos on salipäivä niin sitten kello 16-17.30 välissä siirretty iltapala ja jos ei ole treeniä, syön päivällisen
  • Treenin jälkeen kotona noin kello 20-21.30 päivällinen tai sitten iltapala jos en ole käynyt salilla

Ateriavälit mulla on noin kolmesta tunnista viiteen tuntiin. Jos ruokaväli venyy tuohon viiteen tuntiin, niin sen kyllä alkaa jo tuntemaan olossaan KILJUVANA nälkänä. Treenipäivinä panttaan päivän pääruokaa aina sinne treenin jälkeen. Treenin jälkeen elimistö kaipaa hiilihydraatteja reilummin.

Sillä on kuitenkin väliä mistä hiilarit tankkaat

Hiilihydraatteja ei voi eikä saa vältellä täysin olitpa sitten ihan millä tahansa ruokavaliolla. Ihminen tarvitsee hiilareita jaksaakseen. Monesti kuulen miten tyypit lähtee treenaamaan ja sitten treenatessa iskee aika nopeasti pahaolo, heikotus ja väsymys. Kysyn sitten, että söitkö jotain ennen treeniä ja vastaus on, että joo rahkaa söin. No sepä paljastaakin sen miksi se huono olo tulee treenatessa. Elimistö käyttää hiilihydraatteja silloin kun treenaat ja kun heikotus iskee hiilihydraattivarastot on tyhjät, kehossa ei ole energiaa. Ennen treeniä pitäisi siis aina tankata myös hiilareita. Pelkkä proteiini ei ole hyvä välipala ennen urheilua. Siksi esimerkiksi rahkan kanssa kannattaa nauttia banaani tai vaikka pari leipä palaa. Treeni kulkee ja tehot pysyy hyvänä läpi treenin. Jos tiedän, että teen esimerkiksi kovan jalkatreenin salilla, tankkaan tällöin vielä vähän enemmän hiilihydraatteja ennen treeniä.

Syötkö sinä hiilihydraatteja normaalisti?

Kommentit (10)

  1. ninna

    Ihan totta tuo ettei pelkällä protsku/kasvis välipalalla treeni kulje EI SITTEN OLLENKAAN. ellei ole tankannut edellisellä aterialla kunnolla hiilaria. riippuu tietty mitä tekee joku jooga kävely menettelee. hyvä ateriarytmi sulla. mitens papu tai tattaripasta? gluteeniton pasta?

    • Noora

      En oo kuule koskaan testannu noita pastoja! Pitääpä laittaa korvan taa ja tutkii pastahyllyä tarkemmin ens kauppareissulla 🙂

  2. Sanni

    Mä oon huomannu, et vaalee leipä ei sovi mulle, mut muuten muut hiilarin lähteet on ok. Myös ruisleipää voin syödä huoletta. Pudotin painoa 1,7kg tammikuun aikana PELKÄSTÄÄN jättämällä vaalean leivän pois ruokavaliosta, eli huomaa miten paljon se turvottaa.

    • Noora

      Joo oon kuullu, että jotkut selvii noinkin, että karsii jonkin tietyn hiilarin lähteen pois ruokavaliosta 🙂 Aika hyvin tippunut paino kyllä sulla!

  3. Lääket. yo.

    Hei! Hyvä postaus, mutta perättömien terveysväitteiden viljely sulta alan ammattilaisena on hieman arveluttavaa. Lähinnä pisti silmään tuo väite kehon hiilihydraattivarastojen tyhjyydestä treenatessa, mikäli hiilaria ei treenin alle ole syöty. Hommahan ei ihan näin mene, vaan lihakset hyödyntävät urheilusuorituksessa maksaan ja lihaksiin varastoitua glykogeeniä eli eläintärkkelystä, eikä tällöin vasta suolistossa sulavalla pre-workout-välipalalla ole mitään merkitystä niiden energiatalouden kannalta. Tuo kuvailemasi heikotus johtuu pikemminkin matalasta verensokerista tai muusta vastaavasta kuin lihasten polttoaineen puutteesta.

    • Noora

      Perättömiä terveysväitteitä 😀 Jos puhun hiilihydraattivarastoista en todellakaan tarkoita mitään ammattikielellä tarkoitettuja ”varastoja” kuten sinä kommentissasi kerroit. Puhun ihan normaalilla kansankielellä, että ihmiset ymmärtää idean. Jos mä kertoisin täällä, että ”lihakset hyödyntävät urheilusuorituksessa maksaan ja lihaksiin varastoitua glykogeeniä eli eläintärkkelystä, eikä tällöin vasta suolistossa sulavalla pre-workout-välipalalla ole mitään merkitystä niiden energiatalouden kannalta” niin a) ketä kiinnostaisi ja b) kuka ns. ”t a v a l l i n e n” ihminen, jolla ei ole lääketieteen tai muun terveysalan koulutusta, ymmärtäisi mitään? 😀 Aina ei tarvii lähtee liikkeelle sieltä mistä aita on korkein 😀 Plus, että jos olet nauttinut pre-workout mealin tunti- puoltoista ennen treeniä, niin eikös se sieltä ala imeytymään jo ihan hyvää tahtia? 🙂

    • Lääket. yo.

      Ruoka viipyy mahalaukussa jopa kolme tuntia, joten ei kyllä ihan vielä imeydy. Hiilihydraattien imeytyminen kun tapahtuu pääosin ohutsuolessa.

    • Noora

      Niin, lähinnä viittasin tuohon verensokereiden nousuun 🙂

  4. Nimetön

    Kiva postaus, vaikka itse olenkin täysin erilaisella ruokavaliolla liikenteessä! Massaa tässä kasvattelen (kovastikin olisi tarkoitus saada) ja vielä kasviperäisellä ruokavaliolla, joten hiilareita satelee jokaisella aterialla, ja aika paljonkin niitä saa kitusiisnsa vetää. Onneksi ne kuitenkin tuntuvat kropalleni sopivan aika hyvin! 🙂

    Syötkö lounaalla sitten enemmän rasvanlähteitä hiilareitten tilalla? Suosittelen ihan runsaallakin kädellä lsiäämään, jotta se nälkäkin pysyisi kauemmin poissa ja kokonaisenergiamäärä ei romahda..

    • Noora

      Joo, jos massan kasvatus on ajatuksena, niin sillon tietty pitää tankkailla ja syödä vähän eri tavalla 🙂 Itsellä ei ole nyt ajatuksena kerätä massaa, ennemminkin luopua siitä 😀

      Joo rasvoja otan siemenistä ja pähkinöistä lounaalla 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.