10 000 ASKELTA

Itseasiassa tällä kertaa täällä rikkoo hiljaisuuden Kolli-87. Mansikkapilvi on juuri nyt reenaamassa, joten nyt on hyvä hetki kaapata tämän blogin valtikka itselle 🙂 Sain spontaanin idean, että voisin tuoda asioita esille joihin tässä blogissa ei yleensä törmää. Vierailupostaukset saattavat vaihdella urheilun, tekniikan, ruuan tai minkä tahansa aiheden välillä, joiden kanssa olen tekemisissä. Tällä kertaa aiheena 10 000 askelta.

Kuten luonnehoroskooppikin sen kertoo, olen utelias kaksonen ja tästä syystä löydän usein itseni tutkimassa asioita omiin tarpeisiin ja sitten esittelen näitä ideoita kotona. Koska tässä on mahdollisuus jakaa ideoita myös muiden kesken, käytetään tämä mahdollisuus hyväksi 🙂 Voi olla, että kirjoitan täällä kaksi kertaa – ensimmäisen ja viimeisen kerran, mutta se jääkööt nähtäväksi 😀

Kuten varmasti moni muukin, laadin vuodelle 2019 muutamia tavoitteita. Yksi näistä on 10 000 askelta päivässä. Tuo on se maaginen luku, jolla on terveydellisiä hyötyjä. Jos liikut alle 5000 askelta päivässä, liikut liian vähän. 7 500 – 10 000  askelta on jo ihan hyvä luku ja tästä yli menevillä askeleilla olet jo aktiivinen (Lähde).

Itse teen istumatyötä, joten työpäivän aikana liikkuminen on vähäistä. Kaupassa ja töissä käynnit hoidetaan yleensä aina autolla, joten hyötyliikunta jää vähäiseksi. Toisaalta en tavoittele askeleilla niinkään liikunnallista hyötyä, vaan yritän tällä tiedolla pysyä perässä, kuinka paljon ulkoilen. Kuntoilua haen eri urheilumuodoista. Suurin osa askeleista tulee tietenkin lenkkeillen Lukan kanssa. Itsellä 10 000 askelta on matkana reilut 7 kilometriä.

Halusin tämän myötä tutkia historiaa, kuinka paljon olen askeltanut aiemmin. En juurikaan harrasta juoksemista (ainakaan vielä), joten askeleet ovat tulleet pääasiassa kävelystä. Helpoin tapa selvittää askeleet on tsekata ne omasta puhelimesta, joka on tallentanut askeleita 2014 Syyskuusta alkaen. Riittää, että kannat puhelintasi mukana ja askeleet tallentuu puhelimen muistiin. Omat vuosikeskiarvot näyttävät tältä:


Vuosi Askeleet keskiarvo
2015 6121
2016 5671
2017 5190
2018 6571
2019 10767

 


Historia ei ole kovin kummoinen 😀 Tästä huomaa, että 10 000 askeleen tavoitteeseen pitää lisätä kävelyä reilusti viime vuosista. Löysin puhelimen tiedoista myös suurimman askelmäärän, joka on 43 663 askelta päivässä. Piti tarkistaa kuvista missä tuolloin olin, niin olimme silloin Kroatiassa, ilmeisesti kävelylomalla ;D

Iphonesta ainakin voi tarkistaa omat askeltiedot Terveys-sovelluksesta, joka on jokaisessa Iphonessa valmiiksi asennettuna. Terveys appissa voit tutkia historiaa tuntitarkkuudesta lähtien koko vuoden keskiarvoihin.

 

Seuraatko liikkumistasi askelmittarilla? Käy tarkistamassa omat askeleet ja tule kertomaan kuinka paljon sinä liikut!

 

 

Kommentit (4)
  1. Kyllä autolla liikkuvan ja istumatyötä tekevän on työtä tehtävä, että 10 000 askelta tulee päivässä täyteen. Itse myös seuraan askelmääriäni ja huolestuttavaa on huomata, miten vähän askelia kertyy ellei ylimääräistä ulkoilua tee päivässä. Ilman ylimääräistä ulkoilua on perusaskelmäärä reilu 5000 askelta päivässä.

    1. mansikkapilvi
      18.1.2019, 08:57

      Totta, se on täälläkin huomattu, että kyllä 10 000 askelta varten pitää oikeasti lähteä jo liikkumaan.

  2. Koska on liikkuvatyö, askeleita tulee vain töissä 20 000, siihen päälle kotityöt, juoksuharrastus ym. Askeleita se ~30 000. Vapaapäivinä toki jää pienemmäksi, noin 12-15 000.

    1. mansikkapilvi
      19.1.2019, 18:38

      Tuo on kyllä kova tulos, mahtavaa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *