Miten hallita omaa aikaa ja energiaa kiireen keskellä?

Elän jännittäviä aikoja. Työrintamalle kuuluu monenlaista uutta ja niin paljon on vuoden sisällä tapahtunut asioita, että on kaikkea vaikea uskoa todeksi. Näkyvimpänä juttuna on tietysti lokakuussa AVAlla alkava Olet mitä syöt-ohjelma, jossa mulla on juontajan pesti. Moni on kysynyt, miten päädyin ohjelmaan mukaan. En ole tehnyt TV-realitymaailmassa töitä aiemmin joten se on jo itsessään mulle täysin uusi kokemus. Ja hyvä sellainen! Tiivis 4,5 kuukauden työputki on takana, jos laskee siitä kun annoin ensimmäiset ajatukseni tämän ohjelman teolle. Ja ohjelma on kyllä vienyt mennessään koko naisen, energian ja ajan lisäksi! Olen aina ajatellut tehneeni paljon töitä, mutta väitän, että paljon päivystävän lääkärin työ kalpenee tv-kuvausaikataulujen rinnalla.

Eilen oli ensimmäinen oikea vapaapäivä sitten kesän ja senkin vietin leikkaussalissa. Ohjelman takia jouduin lykkäämään nilkkaleikkausta, jonka oli tarkoitus alunperin olla jo kesällä. Nilkasta korjattiin rustovaurio ja nyt köpöttelen hetken aikaa juoksujalasta ja ensi kesän triathlonkisoista haaveillen.

Muutos antaa energiaa

Paljon on ehtinyt lyhyessä ajassa tapahtua. Sen lisäksi että olen ollut mukana tv-produktiossa olen myös ehtinyt vaihtaa työpaikkaa. Olen nimittäin ollut 18 vuotta töissä Mehiläisessä, mutta nyt on tullut aika sulkea ne ovet. Vaihdan työpaikkaa Aavaan, jossa toimin hyvinvointi- ja urheiluklinikan vastaavana lääkärinä. Todellinen unelmaduuni superporukassa!

Kivakin tekeminen vie energiaa

Oma ajan ja energian hallinta on ollut kortilla koko kesän ajan. Vaikka kesä on mennyt työn merkeissä, se ei harmita tai haittaa. Lämpö helli kuvauspäivinä ja Suomen luonto antoi parastaan. Huomasin kuitenkin, että jatkuva kiinniolo töissä on ottanut voimia. Sen vuoksi hölläsin suosiolla omia treenitavoitteita ja jätin harjoitusohjelmaani enemmän aikaa myös palautumiseen. Yhteen triathlonkisaan ehdin viivalle tänä kesänä ja se oli Vierumäellä elokuussa. Erityisen iloinen olin siitä, että nilkka antoi juosta 10 kilometrin matkan vaikka pelkäsin että jalka kipeytyisi niin etten pystyisi sen jälkeen kävellä. Niin nimittäin kävi edellisellä juoksulenkillä jolloin päätin unohtaa koko juoksun hetkeksi.

Säästä energiaa

Moni toivoo saavansa konkreettisia vinkkejä arjessa jaksamiseen. Tähän loppuun jaan listan niistä asioista, joilla itse olen tsempannut kiireisen kesän läpi ja muutosturbulenssin mylleryksessä.

  1. Listat
    Myönnettäköön, olen listaihminen. Listat auttavat tyhjentämään pään turhasta muistamisesta ja stressaamisesta. Listoillani saattaa lukea niinkin yksinkertaisia asioista kuin “vie roskat” tai “koiran ulkoilutus”. Niinkuin ne voisivat unohtua, ha! Koira pitää ainakin siitä huolen, että hän saa mamman huomiota riittävän annoksen joka päivä. Koira on muuten omassa arjessani ihan paras hyötyliikuttaja!
  2. Vetäytyminen
    Vaikka olen sosiaalinen, tarvitsen joka päivä omaa aikaa ja tilaa ympärilleni. Muuten pään sisällä alkaa kiehua kaaos. Tarve on varmasti monelle tuttu ja haastava etenkin ruuhkavuosissa kun lapset ovat pieniä ja jokaisesta oma-aika-hetkestä haluaa pitää kiinni jos vain suinkin mahdollista. Nyt kun lapset ovat jo vanhempia, kaiholla ajattelen niitä vuosia, kun perheessämme oli tarhaikäisiä. Jos se yhtään lohduttaa niin se aika menee todella nopeaan ja ärripurrikiukkuja saattaa jopa muistella hyvillä mielin.
  3. Uni
    Jos nukun alle kahdeksan tuntia, olen puolikuntoinen sekä fyysisesti että henkisesti. Pärjään kyllä päivän tai pari lyhyemmilläkin yöunilla mutta joudun tsemppaamaan vähän enemmän kaikessa mitä teen. Pyrin nukkumaan kahdeksan tuntia, oli minkälainen kiire tahansa.
  4. Alkoholittomuus
    Mulle alkoholi ei ole ongelma ja tykkään nauttia saunan jälkeen siiderin tai lasin viiniä silloin tällöin. Oluesta en ole koskaan pitänyt ja väkeviä en ole juonut vuosiin. Ai miksikö? Koska en pidä niiden mausta ja tulen niin helposti humalaan. Viime vuosina suhde alkoholiin on muuttunut etäisemmäksi, koska huomaan että yksikin annos alkoholia vaikuttaa nukkumiseen ja uneen. Tänä kesänä ei ole ollut varaa tinkiä unesta yhtään, niinpä olen jättänyt yksittäiset siiderit ja viinilasit kokonaan pois. Suosittelen kokeilemaan, jos huomaa että yksikin annos alkoholia vaikuttaa seuraavan päivän vireystilaan töissä.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *