Jatkuva ruuan ja painon vahtiminen voivat johtaa terveysongelmiin

Vaikka liikkumattomuus on yleisesti valtava haaste ihmisten terveydelle, on paljon myös niitä joilla treenaaminen menee yli. Moni ajattelee, että vain huippukuntoinen kilpaurheileva voi ajautua ylikuormitustilaan. Näin ei kuitenkaan ole, sillä ylikuormitus vaanii yhtä lailla myös kuntoilumielessä liikkuvaa. Ylikuormittumisessa on kyse siitä, että ylittää omat rajansa joka johtaa siihen, että elimistön toiminta menee sekaisin.

Ylikuormitus ja sen seuraukset ovat vaiettuja aiheita. Urheilijoiden piirissä kilpailutilanne luo jännitteitä eikä kilpakumppaneille tietenkään haluta paljastaa omia heikkouksia. Harrasteliikkujalla on yleisempää se, että ei yksinkertaisesti tiedetä, miten kannattaisi treenata ja rakentaa harjoittelukokonaisuus.

Ylikuormitustila syntyy siitä, että treenaaminen rakennetaan liian tiiviiksi elämän ruutukaavaan.

Ruuan osuus palautumisessa on merkittävä

Ylikuormitustilassa on monilla kyse juuri siitä, että kun tekee yhden asian väärin, se vaikuttaa kaikkeen. Treenaajalla yleisin syy ylikuormitukseen on riittämätön energiansaanti tai ravintoköyhä ruoka, kun saman aikaan treenataan runsaasti. Yhtä lailla syy voi olla se, että tekee liikaa töitä tai opintoja, nukkuu liian vähän tai treenaa väärin (yleensä joko liian kovaa tai liikaa). Jossain vaiheessa liika on liikaa.

Perusvire ylikuormitukseen ajautuvalla on se, että on suuria haasteita tunnistaa omia rajojaan ja kuunnella kroppaansa (ja ajatuksiaan siinä samalla). Omissa pohdinnoissani olen tullut siihen lopputulokseen, että ulkonäkökeskeisyys ja 24/7-kulttuuri sekä suoritusta ja menestystä arvostava eläminen ovat mielestäni tärkeimpiä syitä siihen, että ihmiset eivät palaudu ja ylikuormittuvat.

Aihe on henkilökohtaisesti lähellä sydäntäni sillä olen pitkään nähnyt ylikuormituksesta kärsiviä vastaanotollani. Viime vuonna paneuduimme kahden kollegani kanssa aiheeseen syvällisemmin, nimittäin kirjoitimme naisurheilijan oireyhtymästä tutkimusartikkelin, joka nimensä mukaisesti käsittelee ylikuormitusaihetta nimenomaan naisnäkökulmasta. Linkitän katsausartikkelin blogin loppuun, josta nyt tammikuussa lääketieteellisessä aikakauskirja Duodecimissa julkaistun artikkelin pääsee lukemaan kokonaisuudessaan.

Kun treenaat, ole tarkkana ruuan laadun ja määrän kanssa

Niukka ravinnonsaanti lisää kenen tahansa aktiivisesti liikkuvan tytön tai naisen sairastumisriskiä.

Lisääntynyt energiankulutus ja riittämätön ravinnonsaanti voivat johtaa naisurheilijan oireyhtymään, jonka merkkejä ovat kuukautiskierron häiriöt ja luun tiheyden, lujuuden tai laadun heikkeneminen. Pahimmillaan naisurheilijan oireyhtymä voi johtaa syömishäiriön puhkeamiseen, rasitusmurtumiin ja harjoittelutaukoihin. Oireyhtymän vakavista seurauksista (syömishäiriöistä, kuukautisten poisjäämisestä ja rasitusmurtumista) näyttäisivät kärsivän erityisesti ne, jotka eniten kyttäävät painoaan. Eri tutkimuksissa on osoitettu, että sellaisten lajien urheilijat, joiden menestymisessä paino on keskeinen tekijä, kärsivät myös useimmiten näistä naisoireyhtymän vakavimmista seurauksista.

Naisurheilijan oireyhtymä on helppo tunnistaa, kunhan sen oireet muistaa pitää mielessä. Normaalisti huolettomasta tulee stressaantunut ja kroppa alkaa reistata. Treeni ei luista ja palautuminen tökkiin. Tulee rasitusvaivoja, ja -vammoja.

Ylikuormitustilaa ja naisurheilijan oireyhtymää voi välttää seuraamalla kehon toimintoja. Olen jossain todennut, että kuukautiset ovat tabu. Kuukautisista pitäisi puhua paljon enemmän ja avoimemmin. Naisilla kuukautiset ovat tässä tärkeässä roolissa. Treenaajan kannattaa seurata kuukautiskiertoa ja erityisesti sitä että kuukautiset ylipäätään tulevat. Ei todellakaan ole normaalia, että kuukautiset ovat monta kuukautta pois, vaikka 80-luvulla joku urheiluvalmentaja joskus väittikin etteivät kuukautiset kuulu kilpaurheiluun. Kuukautisten seurantaan on olemassa monia tapoja, joillekin voi toimia ruksailu paperikalenteriin, toiselle puhelimen sovelluksista löytyy sopivin tapa. Jos kuukautiset jäävät yli puoleksi vuodeksi pois (etkä ole raskaana tai vaihdevuosissa), hakeudu myös treenaamisesta ymmärtävälle lääkärille.

Ylikuormitustilan opetus on: tiedosta ja vaikuta elämässä siihen mihin voit. Vaikka tässä blogitekstissä ja katsausartikkelissa puhutaan naisista, aihe koskee yhtä lailla miestreenaajia. Miehillä sama ilmiö johtaa siihen, että testosteronit laskevat ja menee libido, näin lyhyesti ja ytimekkäästi todettuna.

Jos tämä treenaajan hyvinvointia käsittelevä aihe pitäisi kiteyttää yhteen lauseeseen, se voisi olla: ”Jos lisäät treenaamista, muista panostaa myös syömiseen!”

https://www.duodecimlehti.fi/duo14711

Kommentit (2)
  1. Tunnistan itseni tekstistä. Kuukautiseni jäivät pois yli 3 vuotta sitten ja viime kuussa tehdyn luuntiheysmittauksen perusteella luuntiheyskin on alentunut. Voi kumpa olisinkin ollut järkevämpi silloin lukion alkuvaiheessa! Vaikka urheileminen ja muu liikkuminen ovat sekä järkevöityneet että suht. tasapainossa syömisen suhteen, niin kuukautisista ei ole tietoa. Muuten olen täysin perusterve ja voin hyvin.

    1. Moi Roosa, kiitos että kommentoit. Kuullostaa kyllä niin tutulta, vastaanotollani tapaan usein vastaavassa tilanteessa olevia. Onneksi keho on etenkin nuorena armelias ja elimistö kykenee usein toipumaan hankalistakin katovuosista. Liian kauan kuukautisia ei kannata itsekseen odotella vaan kannattaa tarkistuttaa tilanne gynekologin vastaanotolla.
      Voi hyvin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *