Korona-ajan treenit & vinkit neljään YouTube:n treeni-/ tanssi-/ ja joogakanavaan

Moikka!

Miten sun korona-ajan treenit on sujuneet? Onko korona vaikuttanut sun kuntoiluihin jotenkin? Mulla on! Reilu vuosi sitten kaikki muuttui äkillisesti. Olin käynyt edeltävät 15 vuotta viikoittain tanssitunneilla lukuun ottamatta kesätaukoja ja olin ohjannut 20 vuotta jumppia. Yhtäkkiä jumppien ohjaukset loppuivat kuin seinään, ja myös tanssitunnit jäivät tauolle / siirtyivät nettiin. Loppuivatko kuntoiluni siihen? Eivät. Oli keksittävä muuta tilalle. 😊 Kerron tänään, miten olen viimeisen vuoden ajan treenannut, sekä vinkkaan neljä YouTube -kanavaa, joita olen hyödyntänyt omissa treeneissäni. Kaksi kanavista on treenikanavia, yksi on tanssitreenikanava, ja viimeinen on joogakanava. Ota kokeiluun!

Kevään ja kesän 2020 treenit

Olin viime keväänä superkiitollinen Jyväskylän Salsastudiolle siitä, että tanssikoulu reagoi todella nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen ja aloitti heti tunnit live-lähetyksinä Facebookissa. Tanssahtelinkin ahkerasti keväällä parin kuukauden ajan kotoa käsin. Lisäksi kävelin ja tein kotitreenejä oman kehon painolla / pienillä painoilla.

Vaikka osaan toki personal trainerina ja fysioterapeuttina suunnitella ja rakentaa omat treenini, tykkään tehdä YouTubesta muiden suunnittelemia lihaskunto- ja HIIT-harjoituksia. Pidän treenatessa yllätyksellisyydestä, eli siitä, että en tiedä etukäteen, mitä treeni pitää sisällään, ja lisäksi mua motivoi se, että joku toinen sanoo mulle, mitä mun pitää tehdä. 😀

Teinkin kevään ja kesän aikana YouTubesta Heather Robertsonin 12 viikon treenihaasteen.  Haastetta oli kiva tehdä, koska mitään ei tarvinnut suunnitella, vaan seurasin vain haasteen treenejä. Tein tosin haasteen huomattavasti hitaampaan tahtiin kuin 12 viikossa, sillä joinain päivinä halusin vain tanssia tai kävellä.

Treenikanavasuositus 1: Heather Robertsonin YouTube –kanava

Heather Robertsonin YouTubesta löytyvät treenit ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita. Tykkään myös taustalla soivasta musiikista. Tekemässäni 12 viikon treenihaasteessa ärsytti vähän se, että Heather ei itse tehnyt treenejä kokonaisuudessaan, vaan oli selkeästi vain kuvannut liikkeet erikseen. Myöhemmin kuvatuissa videoissa hän tekee treenit myös kokonaisuudessaan itse. Jostain syystä se, että ohjaaja tekee itse mukana, tsemppaa mua. 😀 Heather ei puhu videoillaan, vaan näyttää vain liikkeet. Jos siis tykkäät treenata ilman puhetta ja nauttia vain musiikista, kokeile Heatherin treenejä!

Syksyn 2020 treenit

Syksyn  tullen pohdin pitkään, osallistuisinko syksyn tanssitunneille vai en. Korona mietitytti. Kun kesän kestänyt lomautus töistä jatkui syksylläkin, päätin jättää tunnit väliin sekä koronan että taloudellisen tilanteen takia. En tanssinut syksyn aikana ollenkaan, ja se oli 15 vuoteen pisin aika olla tanssimatta.  Ostin kyllä Salsastudiolta muutaman tanssivideon, mutta jostain syystä niitä ei tullut tehtyä. Ja yllätys yllätys – tanssin jäädessä pois alkoi yläselkäni oireilla. Rintarankaani tuli aikaisemmin helposti lukkoja, mutta kun aloitin 15 vuotta sitten tanssimisen, lukot hävisivät. Tanssi siis todellakin vaikuttaa rangan hyvinvointiin!

Jatkoin syksyllä kävelyä, kotitreenejä, sekä kotijoogaa. Tein syksyn aikana YouTubesta Sydney Cummingsin 90 päivän treenihaasteen. Kaipasin vaihtelua Heatherin treeneihin ja siirryin treenaamaan Sydneyn kanssa. Sydney oli mulle vanha tuttavuus jo joidenkin vuosien takaa. Olen tehnyt kotitreenejä jo ennen korona-aikaa, ja olen aina silloin tällöin tehnyt Sydneyn treenejä.

Treenikanavasuositus 2: Sydney Cummingsin YouTube-kanava

Sydney lataa kanavalleen joka päivä uuden treenin. Tästä hänelle iso hatun nosto! Lisäksi hän on suunnitellut treenit 1-3 kk jaksoissa, joten myöskään Sydneyn kanssa treenatessa ei tarvitse omia treeniviikkoja suunnitella, vaan riittää, että seuraa Sydneyn perässä. Itse tosin viilaisin hieman treenijaksoja siten, että välillä tulisi myös palauttavampia viikkoja ja lepoviikkoja.

Teen Sydneyn treenihaasteet omaan tahtiini, sillä välillä on mukava tehdä jotain muutakin. Nyt kun esimerkiksi aloitin taas kerran viikossa ryhmäliikuntatuntien ohjaamisen (Booty + Core), en luonnollisesti tee jumppapäivänä Sydneyn treeniä. Muokkaan myös viikon treenien järjestystä siten, että en tee jumppapäivää edeltävänä tai seuraavana päivänä Sydneyn alavartaloon kohdistuvaa treeniä. Niinpä toteutankin Sydneyn treeniohjelmia viikon, pari jäljessä, jolloin voin paremmin viilata omat treeniviikkoni minulle sopiviksi.

Sydney puhua pälpättää koko treenin ajan, ja mua se tsemppaa. Tuntuu, että teemme treeniä yhdessä juuri sillä hetkellä. Sydneyn treenimusiikit eivät puolestaan oikein kolahda. Tosin ne ovat ihan viime aikoina parantuneet.

Jos tykkäät siitä, että joku puhuu ja tsemppaa sinut treenin läpi, kokeile ihmeessä Sydneyn treenejä!

Vuodenvaihteen 2020-2021 treenit

Joulukuussa Salsastudio siirsi tanssitunnit pariksi viikoksi etätunneiksi, jolloin ostin etätunnit käyttööni ja tanssahtelin pitkästä aikaa parin viikon ajan kotona. Oli ihan mahtavaa! (Ainoastaan oman nettiyhteyden pätkiminen ärsytti. Mulla on tosi huono netti täällä uudessa kodissa.)

Uuden vuoden tienoilla oma fiilis oli melko maassa. Työtilanne, sekä korona ahdistivat. Huomasin, että treenejä ei huvittanut enää tehdä, eikä kävely tai joogakaan houkuttanut tai ilahduttanut, kuten aikaisemmin. Mietin silloin, minkälaista liikuntaa kaipaan ja huomasin ikävöiväni afrotanssia. Etsiskelin YouTubesta afrotanssitunteja, ja löysin ihan mahtavan kanavan nimeltä Kukuwa Fitness. Kukuwan tanssitreenit olivat tilanteeseeni sopivan mittaisia – suurin osa tanssitreeneistä kestää vain 15 minuuttia. Vaikka olo oli väsynyt, jaksoin tanssahdella 15 minuuttia, ja usein sain tanssista sen verran energiaa, että innostuin tekemään toisen tanssitreenin heti perään. Ja jokaisen tanssitreenin jälkeen olo oli iloinen. Jos tanssi tekee hyvää selkärangalle, niin niin se tekee myös mielelle!

Treenikanavasuositus numero 3: Kukuwa Fitness 

Jos rakastat kuntoilua afrorytmeillä ja afrotanssin liikekielellä, on tämä kanava sinulle! Suurin osa treeneistä on rakennettu “zumba-tyyliin”, eli jokaisessa musiikkikappaleessa tehdään yksinkertaisia tanssiaskeleita, ja samalla syke kohoaa. Liikekieli ei zumban tapaan ole lattaritansseista, vaan afrikkalaisista tansseista.

Kukuwan kanavalta löytyy myös muutamia koreografiahaasteita, jolloin videoilla opetetaan jokin lyhyt koreografia.

Olen nyt tehnyt kaikki YouTubesta löytyvät Kukuwan tanssivideot ja harkitsen tuntien ostamista Kukuwan On Demand -palvelusta. Nyt vaan kevätkelit alkavat houkutella ulos, ja siksi kuukausiveloituksella toimivan palvelun ostaminen on vielä tällä erää harkinnassa.

Talven ja kevään 2021 treenit

Haasteellisen alkuvuoden jälkeen palasi pikkuhiljaa into tehdä myös muita treenejä, ja jatkoin treenejä Sydneyn kanssa, sekä joogailua ja kävelyä.

Osallistuin David O Yogan 30 päivän joogahaasteen, ja se oli niin ihana, että haluan vielä sen jakaa teille.  Haasteen jokaisena päivänä on jokin oma ajatus ja idea, mihin harjoituksessa keskitytään. Davidin ohjaamat joogat ovat myös hauskoja ja yllättäviä.

Kanavasuositus numero 4: David O Yoga 

David O Yoga:lla on ihanan selkeä, lempeä ja hauska tyyli ohjata. Välillä hän laulaa ja soittaa videon lopussa. Lisäksi hän rakentaa hyvin vaihtelevia ja mielikuvitusrikkaita liikesarjoja. Esimerkiksi Davidin jooga luovuuden vapauttamiseksi on todellakin vapauttava. Jos haluat kokea hieman erilaisen jooga, niin kokeile tätä:

Olen muuten aikaisemmin listannut lempijoogakanaviani, ja postaus löytyy täältä: parhaat YouTube joogakanavat. 

Miten treenaan tästä eteenpäin?

Palasin maaliskuun alussa töihin pariksi päiväksi viikossa ja aloitin samalla ryhmäliikuntatuntien ohjaamisen yli vuoden tauon jälkeen. Ohjaaminen on vaan niin mun juttu! Hassua, että rakastan suunnitella ja ohjata omia jumppia, mutta omien treenien suunnittelemiseen ja tekemiseen ei motivaatiota meinaa löytyä. 😀

Kuntosalitreenit ovat olleet tauolla jo 1,5 vuotta, sillä sali ei houkutellut aloitettuani opintovapaan syksyllä 2019. Nyt pikkuhiljaa tekisi mieli nostella jo vähän isompiakin painoja, ja ajattelin aloittaa treenailut Peurungassa, kun se taas aukeaa. Lisäksi pitäisi hakea kotiin rakennusajan evakossa olleet levypainot, niin voisin nostella myös kotona hieman raskaampia painoja kuin 5 kg puntteja. 😉

Ajattelin myös pitkästä aikaa kokeilla, onnistuisiko hölkkääminen. En ole juossut moneen vuoteen, sillä vanha takareisivamma on vaivannut. Se vaivaa yhä edelleen, mutta ajattelin nyt aktiivisesti huoltaa koipeani ja koittaa, josko se kestäisi juoksua.

Tällä hetkellä jatkan siis treenailua kotona, sekä ohjaan jumppaa kerran viikossa. Toivottavasti pääsen syksyllä taas tanssitunneille!

Tulevaisuuden haaveita

Mulla on jo useamman vuoden ajan ollut haaveena kunnon kuvausvälineistö mikrofoneineen ja kuvausvaloineen. Olisi ihanaa tehdä erilaisia treenivideoita, joissa olisi laadukas kuva ja ääni.  Kukkaron nyörit eivät vain vielä ole antaneet periksi kuvausvälineiden hankintaan. Mutta ehkäpä tämä vielä joskus toteutuu. Sillä välin voit testata mun ei niin laadukkaita videoita. 😉

Oletko jo kokeillut esimerkiksi:

HIIT / LIIT

Iltavenyttely

Taukojumppa

Toinen haaveeni on ohjata enemmän ryhmäliikuntatunteja, ja olisi ihan mahtavaa kouluttautua Kukuwa Fitness – ohjaajaksi! Lisäksi olen jo pitkään haaveillut jooga- ja pilates-ohjaajan koulutuksista. Katsotaan, miten näiden haaveiden käy.

Mukavaa viikkoa! 🙂

Terkuin, Kirsi

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *