Youth Code, ”köyhän miehen Genifique”

Yksi tämän hetken myydyimmistä anti-ageing-tuotteista kauneusmarkkinoilla on kiistatta Lancômen Genifique-seerumi. Se on lanseeraamisensa jälkeen ohittanut kaikki muut Lancômen anti-ageing -tuotteet, ja on muidenkin merkkien ”nuoruustuotteisiin” verrattuna todella suosittu. Muistelen Lancômen kouluttajan kertoneen, että Genifique-seerumia myydään nykyään maailmalla yksi pullo joka toinen minuutti.

No, minähän kuulun tunnetusti niihin skeptikoihin, jotka eivät ihan helpolla ”ihmeputelien” lupauksiin usko, ja ammatillisestikin tiedän ettei useimpia lupauksia ole edes mahdollista lunastaa. (L’orealhan muuten tuomittiin viime vuonna Ruotsissa miljoonan kruunun sakkoihin harhaanjohtavasta mainonnasta – mutta yhtiö on muutama viikko sitten tulleen uutisen mukaan jatkanut samaa markkinointia. Saa nähdä päätyykö firma uudelleen oikeuteen naapurimaassamme… Ruotsissa sentään näköjään puututaan kosmetiikan käsistä riistäytyneeseen mainontaan..!)

Genifique -seerumi on kuitenkin onnistunut saamaan minutkin vakuuttumaan. Ei omien kokemusten pohjalta, sillä itse en ole seerumia testannut kuin pari satunnaista kertaa, vaan asiakkaiden palautteiden ansiosta. Kosmetiikkamyyjänä voin kertoa, että aniharva asiakas jaksaa oma-aloitteisesti kertoa mitään käyttökokemuksiaan, mutta lähes kaikki Genifique -seerumin ostajat kommentoivat spontaanisti kuinka aine todellakin on muuttanut heidän ihoaan. Asiakkaat käyvät ostamassa tuotetta pullo toisensa jälkeen, ja kuvailevat kuinka iho on ”selvästi kirkastunut ja pehmentynyt”, ”muuttunut tasaisemmaksi ja sileämmäksi” ja on kaiken kaikkiaan ”silminnähden hehkuvampi”.

Olen kuullut tuon palautteen nyt niin monta kertaa, että väkisinkin on uskottava, että Genifique ilmeisesti oikeasti toimii huomattavan monilla ihmisillä.

Kiinnostuitko tästä ”taikaseerumista”? Saako 75€:n hinta sinut kavahtamaan? Ei hätää. Voit ostaa sen myös alle kahdella kympillä. :)

Ei liene mikään salaisuus, että Lancômen omistaja L’oreal tuo aika ajoin markkinoille edullisempia versioita selektiivisistä hittituotteistaan L’oreal Paris -brändin alla. Blogissa olen aiemmin vertaillut Lancômen Platineum-voidetta ja L’oreal Parisin Age-Perfect Pro-Calcium -voidetta. Nyt tein saman vertailun Genifique- ja L’oreal Parisin Youth Code -seerumeille.

Tulos: Youth Code ja Genifique ovat 90-prosenttisesti samaa ainetta. Inceissä on vain kuuden raaka-aineen ero, joista neljä on tuotteen vaikutuksen kannalta merkityksettömiä (eli siis lisäaineita kuten hajuste, emulgaattori ym.), ja kaksi on itse asiassa Youth Coden hyväksi. Inci-vertailun näette alla. Resepteille yhteiset ainesosat ovat punaisella.

Viisi ensimmäistä raaka-ainetta ovat samassa järjestyksessä, loppujen järjestys vaihtelee hieman – mutta ei merkittävästi. Youth Coden eduksi luettavat ainesosat ovat peptidit Palmitoyl Oligopeptide ja Palmitoyl Tetrapeptide-7 (tunnetaan yhteisellä kauppanimellä Metroxyl 3000). Peptidejä käytetään yleisesti anti-ageing -tuotteissa ja niitä pidetään hyvänä vaikuttavana ainesosana.

Genifiquen reseptissä ihmetystä aiheuttaa säilöntäaine fenoksietanolin sijoittuminen kymmenen ensimmäisen ainesosan joukkoon. Säilöntäaineiden pitoisuus kosmetiikkatuotteessa on suhteessa pieni verrattuna vaikuttaviin ainesosiin, joten incissä säilöntäaineen jälkeen tulevilla raaka-aineilla ei juurikaan ole enää vaikutusta tuotteen tehoon.

Kummassakin tuotteessa on tärkeimpänä vaikuttavana aineena bakteeri nimeltä bifida ferment lysate (jos joku tietää tälle suomennoksen niin kertokaa! :) ”Fermentoidun bifida-bakteerin lysaatti”? :p), joka sattumalta on myös Estee Lauderin kulttituote Advanced Night Repair -seerumin pääraaka-aine. Bifida ferment  lysatesta ei kuitenkaan ole mitään tutkimuksia jotka tukisivat sen vaikutuksia iholla. (Rita Stiensin incihaku antaa aineelle joka tapauksessa kolme hymynaamaa.)

Jos minä katsoisin näitä incejä tietämättä mistä tuotteista on kysymys, sanoisin, että Youth Coden inci näyttää peptidien ansiosta vielä Genifiqueta paremmalta. Olen selaillut netistä Youth Coden arvosteluja ja vertailuja Genifiqueen, ja moni on sitä mieltä että tulokset YC:lla ovat aivan yhtä hyvät kuin Genifiquella. (No, miksei olisi kun ainesosat ovat käytännössä samat? ^_^) Selkein käytössä havaittava ero on kuulema tuoksussa. (Itse en ole päässyt Youth Codea haistamaan kun meillä ei ole siitä testeriä.) Ja tuntuuhan ero myös lompakossa. ;)

Kyllä kosmetiikan maailma vain on sitten mielenkiintoinen.

Edit. Kun kommenttilaatikossa on tästä jo useasti kysytty, niin lisätään tämä nyt tännekin: Youth Code on tarkoitettu 30+ -vuotiaille (L’orealin mukaan 35+). Lisätietoa Youth Codesta täältä.

Kommentit (106)
  1. Kiitos! Loistavaa! Lisää näitä! Juuri tätä kaipaan, jotain uutta, infoa, kivoja vinkkejä ja joskus tosiaan näinkin päin että jotain voi saada halvemmallakin!

  2. Heis!
    Tuli tosta kosmetiikan mainostamisesta mieleen. Laitoin seuraavan linkin FB-sivulleni: http://www.adressit.com/kosmetiikkamainonta
    Lakinaisystävä kommentoi asiaa seuraavasti: ”And thou shall be heard! Kosmetiikan advertisement claimeja ollaan tällä hetkellä säätelemässä komisssion toimesta koko EU:n alueella. Vastikään toimeenpannussa uudessa Cosmetics Regualtionissa (art 20) on selkeät toimenpiteet sille, että vuoteen 2016 mennessä koko EU:n alueella ollaan harmonisoitu cosmetic advertisement claims. Tällä hetkellähän samaa tehdään EFSA:ssa terveysväitteiden suhteen ja monet elintarviketoimijat pissivät housuihinsa kun useimmat mainosväitteet päätyvät hyltäyiksi/kielletyiksi without scientific sustantiation. Jos (ja oletettavasti kun) samanlainen prosessi toteutetaan cosmetics claimien suhteen, ei kukaan saakkaan sanoa enää juuri mitään, mistään…” Elis jos nyt ymmärrän oikein asialle ollaan tekemässä jotain. Eri asia onkin sitten onnistuvatko yhtiöt löytämään porsan reikiä asiassa.

    1. Miksi osa lakiystäväsi tekstistä on englanniksi? :)

      Onkohan tuo adressi sama joka on ollut olemassa jo ainakin pari vuotta? Olen aiemmin allekirjoittanut tuollaisen adressin kahdesti. Tosiaan toivoisin että Suomessakin laitettaisiin uskomattomia lupauksia antavat ja retusoituja ihoja / tekoripsiä jne käyttävät mainostajat kuriin. Tulen vihaiseksi joka kerta kun näen irtoripsillä / Photoshopilla mainostettavia maskaroita. >:-(

      1. ”Miksi osa lakiystäväsi tekstistä on englanniksi? :)”

        :D Minullakin tuli mieleen, että onpas tosiaankin vauhdikasta ”lakitekstiä” ”lakinaiselta”.
        Ennemminkin kuulostaa jonkun asiasta innostuneen omalta kirjoitukselta, johon hän on tueksi vetäissyt lainauksia englanninkielisestä tekstistä tuntematta oikeita termejä jne. :)

        1. …ja korkea hatunnosto täältäkin tutkimustyöllesi :)

          1. No ei tämä nyt niin hurjaa tutkimustyötä vaatinut…. ^_^ Riitti että näin lehdissä Youth Code -seerumimainoksia, kiinnitin huomioni lupausten samankaltaisuuteen Genifiquen kanssa, ja asetin sen jälkeen töissä YC:n ja Genifiquen incit vierekkäin. :)

            1. Silti niiaan ja nostan salapoliisihattua ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *