Viimeisin aamiaisvillitykseni: kookospuuro

Olette kuulleet niistä – raejuustoa ja kermaa tai rahkaa sekaisin, ja siinä meillä on karppaajan kylmä ”riisipuuro”. Tämä puuro EI ole sellainen. Itse en ole tuota raejuustoversiota kokeillut, eikä innostakaan. Kylmä puuro ei ole mun juttu. Haluan nauttia omani höyryävän kuumana maidon ja voisilmän kanssa. (Tai vaihtoehtoisesti kanelin ja ”sokerin”.)

Uskokaa tai älkää (tai ketä nyt sitten kiinnostaa :D), kuuma vhh-puurolautanen hyvin aidon kaltaisella puuron rakenteella on täysin mahdollista valmistaa! :) Tarvitset vain kookosjauhoa, kananmunaa ja valinnaisen maito/kermatuotteen (tavallista maitoa, soijamaitoa, kermaa, kookoskermaa, kaikki käy). Hiilihydraatteja yhdessä annoksessa on käyttämistäsi jauhoista ja nesteestä riippuen alimmillaan alle 2 grammaa!

Jälleen kerran kananmuna yllättää monipuolisuudellaan, uskomatonta mihin kaikkeen se taipuukin. ^_^

Kookospuuro_teksti

Hurahdin tähän puuroon täysin kun sattumalta kokeilin reseptiä munaviikon aikana. Tätä herkkua tuli syötyä monen monella aamiaisella ennen reissuun lähtöä. Nyt sitä on jo vähän ikäväkin..!

Raejuusto”puuro” – kiitos ei! Kookospuuro – ah, lisää kiitos! :)

Kookospuuro_lusikka

Eikö tämä mene ihan riisi- tai mannapuurosta? ;) Erityisen hyvää kanelilla ja erytritolilla maustettuna, ja tietysti soijamaidon kanssa nautittuna.

Kookospuuro_0

Resepti:  (yksi annos)

2 kananmunaa

1 rkl kookosjauhoa (kyllä, vain 1 rkl, kookosjauho imee itseensä hurjasti nestettä)

1 dl kookoskermaa (minun valintani koska vähähiilarisin ja sillä saa puuroon ihanaa kermaisuutta)

Lisäys. Myöhempien kokeilujen kautta havaittua: Puuron voi myös tehdä pelkkiin valkuaisiin, jolloin puurosta tulee täysin valkoista ja kananmunaisuus häivyttyy entisestään.

Kookospuuro_1

Vispaa kattilassa yhteen munat ja kookoskerma (tai maito tai mitä nestettä nyt käytätkään, vesi ei varmaankaan kuitenkaan käy). Sekoita joukkoon kookosjauho. Sekoittele seosta keskilämmöllä kunnes se alkaa paksuuntua. Kun munat alkavat koaguloitua, tulee mössöstä ensin ihan munakokkelin näköistä. (Tässä vaiheessa olin itse ekalla kerralla ihan että ”ööh, miten tästä muka voi tulla puuroa…??)

Mutta kärsivällisyyttä! :) Kun jatkat seoksen hämmentelyä, sen koostumus muuttuu ryynimäisemmäksi kookosjauhojen vaikutuksesta. Puuro valmistuu hyvin nopeasti nesteen kuumennuttua, rakenne saavuttaa lopullisen ”puuroisuuden” muutamassa minuutissa.

Kookospuuro_2

Tuloksena pitäisi olla tällainen mössö. Kyllä, muistuttaa edelleen hitusen munakokkelia, ja munien tuoksukin tulee aika voimakkaasti läpi, mutta älä vielä joudu skeptisyyden ylihuuhtomaksi! :)

Mausta ripauksella suolaa ja kumoa lautaselle.

Kookospuuro_3

Ja meillä on puuro.

idKookospuuro_4

Maistuu parhaalta ja kanelin ja sokerin kanssa (tai stevian/erytritolin kanssa, itse käytän erytritolia sen kidemäisen rakenteen takia, ihan paras sokerin korvike jos makeuden lisäksi kaipaa myös sokerin rakennetta). Voisilmäkin on kyllä hyvä! ;) Mutta kanelilla ja erytritolilla makuelämys on niin lähellä riisipuuroa kuin vhh-konstein on mahdollista saavuttaa. Ne myös peittävät munien makua, jota itse hädin tuskin maistan kanelin alta. Kookosta en ihme ja kumma maista puurossa käytännössä lainkaan..!

Ruotsalaisissa blogeissa kookospuuro tykätään maustaa myös marjoilla, pähkinöillä, kaakaonibseillä tai kardemummalla.

Kookospuuro_5

Jee! Minulla on nyt jouluksi joulupuuron korvike! :D Enpä olisi uskonut että tähänkin löytyy ratkaisu. :)

Kookospuuro_6

Kuka on jo kokeillut kookospuuroa? Kuka aikoo kokeilla? Edes uteliaisuudesta? :D

Kommentit (62)
  1. Näyttää hyvältä! Itse olen syönyt kvinoasta tehtyä puuroa, sekin on ihan mukavan makuista ja proteiinia ja kuitua löytyy! Vielä kun maustaa oman maun mukaan, esimerkiksi kookosöljy, sokeroimaton kaakaojauhe, marjat ja mehukeitot on hyviksi havaittu. :)

    1. Kvinoapuurosta olen kuullutkin, varmasti hyvää :) Mun ruokavalioon kvinoa ei vain oikein sovi kun on niin korkeahiilihydraattista.

  2. Mua kiinnostaisi tietää, että mittautatko kolesteroliarvojasi tasaisin väliajoin? Tämä on toki henkkoht kysymys, eikä tarvitse vastata. Olen ymmärtänyt, että pitkän aikavälin terveysvaikutuksia ei ole vielä ehditty vhh-ruokavaliosta tutkia. Sun ruokavalio taitaa pitää sisällään runsaasti myös ns. pehmeitä rasvoja, kun olet (kala)vege.

    Omalla kohdalla kävi niin, että kolearvot alkoivat laskea vasta melkoisen tiukalla vegaaniseen taipuvaisella ruokavaliolla. Olen siis itsekin (kala)vege, jonka ruokavalio painottuu kyllä vahvasti vegeen ja sen lisäksi vielä vegaanivegeen. Lehmänmaito-, liha- ja kananmunatuotteiden vaihtaminen kasvisversioihin on laskenut kolea muutamassa kuussa 0,7mmol. Se on paljon se. En ole siis tänä aikana esim. laihtunut tai muutoin juuri muuttanut elintapojani. Itseni kohdalla siis karppaus olisi aika hasardi homma. Mielenkiintoista siis nämä kolesteroliin vaikuttavat jutut pitkällä aikavälillä, kun kysymys on karppauksesta!

    1. Mua kiinnostaisi tietää, että mittautatko kolesteroliarvojasi tasaisin väliajoin?

      En, ja se on viimeisen kahden vuoden aikana suurin ”syntini”. :( Se on sanalla sanoen erittäin perseestä, excuse my language. Mun piti käydä tarkastuttamassa kolesteroliarvot heti vuodenvaihteessa sen kesän jälkeen kun muutin ruokavalioni, mutta en vieläkään ole saanut aikaiseksi.:( Ei ole mitään puolusteluja, en vain saa aikaa varattua. Ihan sama homma kuin hammaslääkärin kanssa.

      Sun ruokavalio taitaa pitää sisällään runsaasti myös ns. pehmeitä rasvoja, kun olet (kala)vege.

      Joo, käytän aina salaatissa ja uunikasviksissa oliiviöljyä ja paistamiseeen lähes pelkästään rypsiöljyä (vain sienet tykkää enemmän voista ;)). Ja syön tosi paljon rasvaista kalaa. Mutta tulee niitä koviakin rasvoja runsaasti kreikkalaisen jogurtin, rahkan, kerman, munien ja ennenkaikkea juuston myötä. Vaikea sanoa lopulta kummankolaatuisia rasvoja nautin enemmän… Voi mennä aikalailla 50-50.

      1. Omista kolesteroliarvoista ei ole tietoa, mutta isälläni, joka on laihduttanut hiilarittomalla ruokavaliolla nyt viime maaliskuusta(ja on muuten tuossa ajassa pudottanut jo 27 kiloa!) veri- ja kolesteroliarvot olivat parantuneet huomattavasti. Myös verenpaine oli laskenut ja verenpainelääkkeille ei enää ole niin suurta tarvetta kuin ennen (nämähän voivat johtua jo itsessään painonpudotuksesta, mutta ainakin vhh:n manattu pahentava vaikutus verenpaineeseen ja kolesteroliin on mielestäni kumottu:)

        Pitänee mennä itsekin kokeilemaan kunhan tulee taas tauon jälkeen pidempi aika yhtenäistä vhh:ta täyteen..

    2. Ranskassa ja Sveitsissä käytetään paljon eläinrasvoja (esim. rasvaiset maitotuotteet). Molemmat maat ovat Euroopan sydänterveimpiä (toisin kuin Suomi!!) Kolesteroli on tärkeä luonnollinen antioksidantti, joka mm. suojelee soluja happiradikaaleilta. Aikuisen ihmisen oma maksa tuottaa 80-90 % elimistössä kiertävästä kolesterolista. Loput tulee ravinnon mukana. Jos ravinnon kolesterolimäärä vähenee lisääntyy oma tuotanto ja päinvastoin. Iän myötä kolesterolitasojen kuuluu nousta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *