Karkkipäivä
Karkkipäivä

Vierailulla Lumenella

Noniin, nyt sitten vihdoin juttua maaliskuisesta vierailustamme Lumenen tehtaalle. :) Olin kyllä tosi otettu kun selvisi, että tarkoin valittuja kutsuttuja oli vain viisi.  Yksi ei päässyt tulemaan, ja meitä oli kierroksella itseni lisäksi Virve, Erika ja Mona.

           Lumenevierailu4

Lumenen tehdas sijaitsee Espoossa, enkä ole koskaan aiemmin siellä käynyt, en edes tehtaanmyymälässä. Ja kuten aiemmin kerroin, Lumene ei mitenkään hurjan helposti päästä vierailevia ryhmiä tuotantotiloihinsa. Siksikin olin erityisen otettu ja innostunut varta vasten bloggaajille järjestetystä tutustumiskäynnistä.

Lumenevierailu3

Vierailu alkoi pienellä Lumenen historian kertauksella ja ihonhoidon trendikatsauksella. Sorry tämä pateettinen ruokaräpsy joka ei mitenkään liity itse tehtaaseen, mutta olinpahan taas ilahtunut kun Lumenellakin oli otettu huomioon mun ruokavalio. ^_^ Kääk, olenko mä jo näin tunnettu karppailija… :D

Lumenevierailu1

Asiantuntijana toimi Lumenen tuotekehityspäällikkö, kemisti (FT, kemia) Josefin Backman. Backman oli tosi hyvä tyyppi! Rempseä ja sellainen meidän ”tavan tallaajien” kieltä puhuva, ei mikään ”pölyinen tiedemies” ^_^.

Ihonhoidon trendeissä anti-aging dominoi edelleen. Uudet teknologiat ja aktiiviaineiden ihoonkuljetukseen liittyvät innovaatiot ovat suuria juttuja anti-aging –tuotekehittelyssä. Myös luonnollisuus-trendi jatkaa voimakasta kasvua.

Anti-aging_avainsanoja

Kirjoitin ylös muutamia anti-age -trendin avainsanoja.

Lumenevierailu2

Historia- ja trendikatsauksen jälkeen lähdimme tutustumaan laboratorioon.

Keskustelu kävi vilkkaana koko kierroksen ajan ja puhuimme mm. kantasoluteknologiasta, eläinkokeista, hajusteista, säilöntäaineista,  vaikuttavista anti-age –ainesosista ja allergiatesteistä. Backman vastaili kysymyksiimme avoimesti rempseään tyyliinsä eikä mielestäni pyrkinyt vastauksillaan mitenkään glorifioimaan työnantajaansa ja maalaamaan Lumenelle jotain superhäikäiseviä kultaisia raameja. Minulle jäi mielikuva avoimesta ja luotettavasta kosmetiikkafirmasta joka valmistaa toimivaa, laadukasta peruskosmetiikkaa, kuuntelee aktiivisesti kuluttajien toiveita ja pysyy ajan hermolla.

Lumenevierailu10

Kokosin tähän kiinnostavimpia kierrokselta mieleen jääneitä juttuja.

.

Lumenen tuotekehittelystä

* Yhden tuotteen kehitys voi kestää noin 1,5 vuotta mutta sujuu nopeimmillaan kolmessakin kuukaudessa, kuten BB-voiteen kohdalla. Joihinkin trendeihin on kyettävä vastaamaan erittäin nopeasti, mistä BB-voide on hyvä esimerkki.

* Lumene-tuotteiden säilyvyys testataan pitämällä niitä 3 kk lämpökaapeissa 40 asteessa. Lämpöaltistuksen aikana seurataan miten tuotteet kestävät ja tapahtuuko niissä muutoksia. Joitain tuotteita altistetaan myös pakkaselle.

Lumenevierailu13

Kysymys: miksi kasviöljyt eivät ole korkealla Lumenen inceissä vaikka Lumene korostaa markkinoinnissaan kasvipohjaisia ainesosia?

Vastaus: koska Lumene käyttää mieluummin muita tehokkaampia ainesosia kuten erilaisia peptidejä,  kasviuutteita ja marjojen siemenöljyjä.

(Sain tähän kysymykseen Backmanilta jälkeenpäin laajennetun ja tarkennetun vastauksen, jossa sanavalintaani hieman korjattiin ja kerrottiin, että Lumene korostaa markkinoinnissaan marjojen siemenöljyjä, ei yleisesti kasviöljyjä. Itse laskin kysymyksessäni marjatkin kasveiksi… Semantiikka-asioita. ;) Lumene suosii marjaöljyjen ohella muitakin kotimaisia öljyjä kuten rapsia. Backman halusi myös tuoda esiin, että Lumenen käyttämät caprylic/capric triglyceride, isopropyl palmitate ja decyl oleate (rasvamaisia aineita, käytetään pehmentäjinä ja löytyvät usein incin alkupäästä) ovat peräisin kasveista.

Lumenevierailu12

Ainesosista

* Parabeenihysteria on täysin perusteeton, parabeenit ovat kosmetiikkateollisuuden tehokkaimpia ja turvallisimpia säilöntäaineita. (Olenkohan kuullut tämän aiemminkin..? :D No ehkä joku 197 kertaa kaikilta kohtaamiltani alan ammatti-ihmisiltä. Eikä heillä ole todellakaan mitään kaupallisia intressejä puolustaa parabeeneja. Vaihtoehtojakin kun kosmetiikkateollisuudella on – mutta mitkään niistä eivät ole yhtä hyviä tehtävässään kuin parabeenit.)

* Kollageeni ei tee kosmetiikassa yhtään mitään – se ei imeydy ihoon. (Tämäkin jo aiemmin minulle tuttua tietoa. Voitte siis naiset avoimesti naureskella markkinoiden kollageenia sisältäville voiteille.)

* Sen sijaan peptidit imeytyvät ja niillä on oikeasti tutkittuja vaikutuksia

* Hyaluronihappo on yksi kosmetiikan kalleimpia raaka-aineita

Lumenevierailu7

* Antioksidanteilla on ihonhoitotuotteissa ensisijaisesti tuotteen säilyvyyteen vaikuttava ominaisuus, mutta ne vaikuttavat myös ihoon. (Antioksidantit kuuluvat mun henkilökohtaisiin lemppariaiheisiin! ”Oletko siis nähnyt aiheesta tutkimuksia?” kysyin Backmanilta. Ja kyllä, hän on lukenut tällaisia tutkimuksia. :))

* Antioksidantit eivät Backmanin mukaan haihdu kannellisista purkeista niin nopeasti, kuin esimerkiksi Paula Begoun tiimeineen väittää. Toki tuubit ja pumppupullot säilövät antioksiodantit paremmin, mutta eivät ne kaikki katoa hetkessä purkeistakaan.

* Joillain anti-age –ainesosilla on oikeasti vaikutuksia myös dermiksessä saakka.

* Kemiallisesti ei ole mitään väliä, onko joku ainesosa luonnosta vai synteettinen, esimerkiksi kookoksesta johdettu sulfaatti tai synteettinen sulfaatti ovat kemiallisesti ja toiminnallisesti ihan sama asia. Eli ”kookos-SLS” ei ole sen hellävaraisempi kuin täysin synteettisesti valmistettu SLS (sodium lauryl sulfate).

Lumenevierailu11

Hajusteista ja allergiatesteistä

* EU:n mielestä lista 26:sta eniten allergisoivasta hajusteesta tulisi pidentää jo 200 ainesosaan. Kaikki hajusteet ovat loppujen lopuksia potentiaalisesti allergisoivia.

Kysymys: mitä tarkoittaa hypoallerginen?

Vastaus: termiä voi käyttää ainoastaan tuoksusta, ei koko tuotteesta (mitä näkee varsin yleisesti). Hypoallerginen tuoksu on tuoksu, jossa allergisoivien hajusteiden pitoisuus on pidetty mahdollisimman pienenä.

* Hajusteettomassa tuotteessa raaka-aineiden ominaistuoksu on peitetty hajua ”syövillä” ainesosilla.

* Ilmaisu ’allergiatestattu’ ei lopulta kerro yhtään mitään, ei ole mitään virallista määritelmää tai kriteerejä sille, millaisia testejä tulisi suorittaa ja miten usealle henkilölle.

* Kaikille tuotteille tehdään joka tapauksessa ns. patch-testi eli pidetään ainetta iholla 48 tuntia ja seurataan reaktioita. Termillä ”allergiatestattu” varustettu tuote ei vältämättä eroa testauksensa puolesta millään lailla ”normaalisti” patch-testatusta tuotteesta.

Lumenevierailu5

* Allergia- ja Astmaliiton logolla varustettuihin tuotteisiin voi luottaa sillä ne ovat käyneet läpi tarkemman syynin. Allergiatunnus kertoo, että ihotautilääkärit ovat tutkineet tuotteen ja se täyttää allergianäkökulmasta asetetut kriteerit (= allergisoivat ainesosat on pidetty minimissä ja tietyillä ainesosilla, kuten fenoksietanolilla, on normikosmetiikkaa alhaisemmat sallitut maksimipitoisuudet).

Kysymys:  miksi kaikista tuotteista ei tehdä ”herkän ihon tuotteita”? Eihän kenenkään iholle voi olla pahaksi tuote, josta on jätetty pois potentiaalisesti allergisoivia ainesosia?

Vastaus: Syy on kosmeettinen. Monet potentiaalisesti allergisoivat ainesosat tuovat tuotteeseen paremman iho-fiiliksen kuin ei-allergisoivat. Ja suurin osa kuluttajista toivoo tuotteilta nimenomaan miellyttävää ”skin-fiilistä”.

idLumenevierailu9

.

Aurinkosuojatuotteista

* EU:ssa on vain 10-15 sallittua UV-filtteriä, USA:ssa käytetään vielä vanhoja ja useampia filttereitä.

* Suojakertoimen mittaamiseen käytetään silmämääräisiä testejä, ei mitään koneellista menetelmää. Suoja-aineet testataan levittämällä niitä ihmisiholle, altistamalla iho UV-säteilylle ja tekemällä silmämääräinen arvio ihon punoitusasteesta (!).USA:ssa mittautetuilla tuotteilla on yleensä korkeampi suojakerroin kuin EU:ssa. Näin ollen amerikkalainen SPF 50 –voide ei välttämättä Euroopan standardien mukaan ole 50.

* UV-filtterit jättävät tuotteeseen lähes aina tahmean fiiliksen, siksi on haastavaa kehittää miellyttäviä aurinkosuojavoiteita.

* Backman on ylpeä kehittämästään Lumenen LAB-sarjan Age Reverse –voiteesta, jonka suojakertoimellinen koostumus ei kuulemma ole lainkaan tahmea.

Lumenevierailu8

Tällaista jäi ”käteen” Lumenelta! Kuten Vesa Rämöä haastatellessa, olisin voinut jäädä roikkumaan Backmaninkin takin liepeisiin vielä vaikka kuinka pitkäksi toviksi… Vierailuemännät yrittivät lempeästi ohjata meitä ulkona odottavaan taksiin kun minä ja Virve oltiin vain että ”Vielä yksi kysymys…! Hei vielä tää tuli mieleen  – -!”  ^_^

Suuret kiitokset Lumenelle hurjan mielenkiintoisesta tilaisuudesta ja erityiskiitos Josefin Backmanille!

Ja kiitokset myös niille lukijoille jotka jaksoivat lukea jutun loppuun saakka ^_^ Oli niin paljon kiinnostavia pointteja että en malttanut tiivistää :)

Kommentit (61)

  1. Aamu

    Jee! Ihana postaus! Kosmetiikka-alalla opiskelevana ja työtä tekevänä ihan suorastaan nautin tuosta lyhyesti parabeenikohdasta. Olen parabeenien puolestapuhuja.

    Kollageenit ovat kyllä mielenkiintoinen aihe kosmetiikassa. Voiteissa ne eivät tehoa, ja sisäisesti otettavat beautyshotit ovat myös arvelluttavia teholtaan.

    Hyaluronihappo on myös erittäin mielenkiintoinen. Ihan ahmin tietoa siitä biokemian kurssilla koulussa.

  2. tahma

    Eläinkokeista sen verran, että vaikka EU:n eläinkoekielto koskee myös ei-eurooppalaisia valmistajia, on eläinkokeettomuuden valvominen käytännössä erittäin tehotonta ja epäorganisoitua. En siis tarkoita tällä Lumenea, vaan lähinnä suuria, aasialaisia ja yhdysvaltalaisia yrityksiä. Ei siis todellakaan kannata olettaa, että kaikki Suomessa myytävä kosmetiikka olisi eläinkokeetonta.

    EU:n hyväksymiä aurinkosuoja-aineita on hieman enemmän kuin 10-15, tällä hetkellä 27 kpl. :) Sallittujen aurinkosuoja-, väri-, ja säilöntäaineiden määrät löytyy helposti CosIngistä, esim. juurikin aurinkosuoja-aineet, Annex VI: http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/index.cfm?fuseaction=search.results&annex_v2=VI&search

    Kiitos supermahtavasta blogista ja siitä, että jaksat nähdä vaivaa kirjoittamiseen ja kuvaamiseen :) Ihanaa kevättä Sanni!

    • Sanni

      Kiitos tahma! :)

  3. NG

    Ihanan näköisiä rasioita hyllyillä, onko noissa niitä kuuluisia marjauutteita?

    • Sanni

      Tarkoitatko noita purkkeja jotka ovat lasin takana kaapissa vai rasioita jotka ovat pöydällä..? Rasioissa on huulikiiltomassaa, mutta kaapin purkkien sisältöä en tiedä (kukaan ei tainnut tarkemmin kysyäkään). Labrakuvat ovat Lumenen edustajan ottamia, meillä ei ollut lupaa ottaa omaa kameraa tuotantotilojen puolelle. (Jos siis olisin itse tuon kuvan ottanut niin olisin varmasti myös kysynyt sisällöstä :))

      • NG

        Tarkoitin kaapissa komeilevia purkkeja. Muistan, että kuvien ottaminen oli kiellettyä, mutta ajattelin, että teille esiteltiin perinpohjaisesti labran sisältö kaappeja myöten :)

  4. NG

    Hmm. vaikka kaikki tehoaineet eivät heti ensimmäisen purkinaukaisun jälkeen katoaisi, miksi ottaa riski? Eikä se lasipurkkimötikkä ole edes esteettisesti kovinkaan kaunis… pumppupullo tai tuubi olisi tyylikkäämpi :)

    • Sanni

      Samaa mieltä purkeista, itse valitsen aina mieluummin pumpun tai tuubimallin ihan jo hygieniasyistä.

  5. Nimetön

    Täällä puhutaan kyllä Lumenesta Kiinan markkinoilla. Kummallista??


    Lumene has translated its success in Finland to international success in the US and Russia. Although the company had already enjoyed a successful launch of its products as mass market consumer goods in China, they wanted iLab students to assist their placement as prestige products.

    Guo Chi grew up in southwestern China and spent five years after college working in marketing and sales. As part of the iLab team assigned to Lumene, Chi noted that, “The China-unknowns are the biggest challenges.” Chi’s team used the 4P method to provide a full picture of the Chinese market (product, price, place, promotion).

    “More competitors are entering or enhancing their positions in the Chinese market,” Chi explains. Even more challenging, when Lumene imported its high end cosmetics into China, the company faced very high taxes including a customs duty between 6.5 to 15%, along with a consumption tax rate of 30% and a Value Added Tax of 17%.”

    http://www.topmba.com/jobs/chinese-market-exploring-recent-finnish-chinese-collaborations

    • Sanni

      Välitän lainauksen Lumenelle ja palaan vastauksen kera.

      • Sanni

        Automaattinen vastaus: Lumenen yhteyshenkilö on lomalla 11.1. saakka. Eli palaillaan asiaan jos ko. henkilö vastaa lomalta palattuaan.

    • Sanni

      Lumenen Misme Yrjölä vastaa: ”Kyseiseen artikkeliin on valitettavasti eksynyt virhe; sitä ei ole käytetty meillä tarkistettavana ennen julkaisua. Emme vie tuotteitamme Kiinan markkinoille. Artikkelissa viitataan mahdollisesti siihen, että noin 15 vuotta sitten toimimme hetken aikaa Kiinassa, mutta vetäydyimme markkinoilta lyhyen ajan jälkeen.”

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.