VHH-tuorepasta Philadelphia-juustosta

Tänään kokkaillaan pastanhimoisille vähähiilihydraattinen tagliatelle-korvike.

En tiedä kuka reseptin on alun perin luonut mutta se on pyörinyt monissa vhh-blogeissa. Ei voi muuta todeta kuin että kyllä hiilihydraattien rajoittaminen saa ihmisistä esiin aivan mielettömän kekseliäitä ruoanlaittajia..!

    Philadelphia_tuorepasta4_

Nam. Nam. Nam!!

Philadelphia_tuorepasta1

Resepti on yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen:

  • 125 g Philadelphia-tuorejuustoa
  • 4 kananmunaa
  • 0,5 dl Psyllium-jauhoa

Vatkaa Philadelphia-juusto ja kananmunat sekaisin. Lisää psyllium. (Monelle mystinen psylliumjauhe on erään ratamolajin kasvin jauhettuja siemeniä. Se on erittäin kuitupitoista eikä siinä käsittääkseni ole juuri lainkaan imeytyvää hiilihydraattia.) Psyllium on tämän pastareseptin a ja o – se saa munaPhiladelphia-sekoituksen turpoamaan paksuksi taikinaksi.

 

Philadelphia_tuorepasta2

Anna taikinan turvota n. 10 minuuttia ja nostele se sitten uunipellille öljytylle leivinpaperille. Aseta päälle toinen öljytty leivinpaperi ja kaulitse & taputtele taikina ohueksi levyksi niin että se peittää koko pellin. Mitä ohuemmaksi levyn saat, sitä parempi. (Sitä ohuempaa pastanauhaa saat.)

Paista taikinaa 150-asteisessa uunissa n. runsas 10 minuuttia. Pastalevyn ei kuulu ruskistua tai rapeutua. Oma pastani jää ruskeaksi käyttämäni psyllium-merkin ansiosta, Now Foodsin psyllium on väriltään tummempaa kuin esimerkiksi Farinan. (Hiidenuhman blogissa kuvia vaaleasta versiosta.)

Philadelphia_tuorepasta3

Poista päällimmäinen leivinpaperi ja anna pastalevyn jäähtyä. Leikkaa mahdolliset paksuiksi jääneet reunat pois (itse pilkon ne ja käytän myöhemmin ”makaronina” :)). Rullaa levy tiukaksi pötköksi ja leikkaa siitä terävällä veitsellä ohuita siivuja.

Tagliatellesi on valmista! :) Pastaa ei enää keitetä vaan se on valmis nautittavaksi. Pasta lämpenee kun kaadat päälle kuuman kastikkeen, mutta jos sen haluaa vielä erikseen lämmittää niin pastan voi käyttää nopeasti mikrossa tai keskilämpöisellä paistinpannulla öljyssä. Itse käytän pastan useimmiten mikrossa eikä koostumus ole kärsinyt mitenkään.

Philadelphia_tuorepasta5_

Olen päässyt eroon järjettömästä pasta-addiktiostani ja varaan tämän herkun nautiskelun vain erityishetkiin ettei hallitsematon pastanhimo enää vain palaa. Kuten kukkakaalitortillat vs. vehnätortillat, myös vhh-pasta on viljaversiotaan runsaasti täyttävämpi ja sitä tarvitsee paljon vähemmän tullakseen kylläiseksi. Luonnollisestikin kastike on se joka lopulta tekee pasta-aterian! :)

Valmiskastikkeet taakse jättäneenä tämä nopea tomaattikastike on nyt suosikkini:

  • Sipulia
  • (Yrtti)tomaattimurskaa
  • Tuoreita tomaatteja
  • Punaista pestoa
  • Nokare Philadelphiaa
  • Välimeren yrttiseos -maustesekoitusta+ mustapippuria

Nakkaan aineita silmämääräisesti, mutta viimeksi laitoin yhden hengen annokseen yhden pienen sipulin, 1 dl tomaattmurskaa, yhden tomaatin, 2 rkl punaista pestoa, n. ruokalusikallisen yrttiseosta ja teelusikallisen Philadelphiaa (aivan viimeisenä kun kastike on jo muuten muhinut valmiiksi).

 

Philadelphia_tuorepasta6

Nakkasin päälle vielä loimulohipaloja proteiiniksi, ja tietysti raastettua parmesaania. :)

* * *

Induktiokuulumiset: huvittavaa kyllä, kun maanantain ravintopostauksessa päivittelin sitä etten ollut saavuttanut ketoosia, veti Keto-tikku punaiselle jo seuraavana iltana. Ja sen jälkeen se onkin näyttänyt punaista joka päivä. Maitotuotteita en ole käyttänyt viime sunnuntain jälkeen.

Munaletut_tonnikalamajoneesitaytteella

Ja niille liikunnan jaksamisestani kiinnostuneille – eilen tein tunnin mittaisen raskaan lumikenkäkävelyn upottavassa hangessa ilman minkäänlaista uupumusta.  Olin ”olosuhteiden pakosta” ehtinyt syödä päivän aikana vain tuon kuvassa näkyvän munalettuannoksen. En mitään muuta. Ruokailusta oli kävelyn aikaan kulunut melkein viisi tuntia. En suosittele tällaista ruoka-liikunta -kuviota kenellekään (eilinen oli kiireen sanelema poikkeustapaus), mutta pointtina kertomuksessa se, että ainakaan minun kohdallani vähähiilihydraattinen ruokailu ei verota jaksamista liikuntaharrastuksissa. :)

Kommentit (25)
  1. Kiinnostas tietää, että minkähän verran sulta on karissut kiloja tuon induktiovaiheen aikana?

    1. Ei ole tainnut edes kiloa lähteä. :) Mutta ei painonpudotus toisaalta ollut tavoitteenakaan, vaikkakin paino varmaan luonnollisesti vähän tippuu jos nuo reisiin kertyneet sentit saan irtoamaan. Matkalla tulleiden ”reisikilojen” pudotus on hankalampaa kuin nestepöhökilojen karistus silloin kun alun perin aloin karppaamaan ja vedin induktion. Nesteethän lähtevät kropasta huomattavasti helpommin kuin puhdas rasvakerros. :)

  2. Tiltu Kultu
    20.1.2013, 14:24

    En karppaa, mutta minusta on mukava lukea ruokapostauksiakin. Niitä tulee sopivaan tahtiin ja niistä saa hyviä ideoita itsellekin, minä kun pyrin välttämään valkoisia jauhoja ja sokeria kuitenkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *