Karkkipäivä
Karkkipäivä

Vesi vanhin voitehista?

Kello on 18.45 ja olen juonut tänään tasan yhden mukin kahvia kello kahdeksan aamulla. Se on kaikki nestemäärä mitä olen päivän aikana nauttinut. Eikä minulla ole jano.

Kuulostaako tilanne tutulta vai aivan hullulta?

Vesilasi

Laitoin äsken itseni juomaan desin vettä kun tajusin että hups, taas on päivä sujahtanut ohi enkä ole muistanut juoda. Normaalisti juon vajaan lasin vettä aterioiden yhteydessä, mutta tänään olin koko päivän palaverireissussa ja söin ainoastaan junaeväät – ilman juotavaa.

Kaikki terveys- ja kauneusgurut, lääkärit ja ravitsemusasiantuntijat hokevat aina mantraansa kahden litran päivittäisestä vedenjuonnista. Huh, minä en saa parhaina päivinä juotua puoltakaan tuosta..! Pääsen lähelle litraa ainoastaan kuntosalipäivinä, jolloin juon treenin aikana n. puolikkaan 750 ml:n pullosta. Ei-salipäivänä päivittäinen nestemäärä jää alle puoleen litraan.

YR_Detox_juoma

Yritin juuri hiljattain vetää detox-kuurin Yves Rocherilta joskus viime vuonna saamallani Detox-mehulla. Ei onnistunut. 45 ml juomatiivistettä olisi pitänyt sekoittaa litraan vettä ja nauttia päivän aikana. Itse sekoitin tiivisteen 750 millin treenipullooni mutta 10 viikon kuurin aikana sain juotua pullon tyhjäksi yhden päivän aikana vain kahdesti. :( (Ja en muuten huomannut mehulla mitään vaikutuksia yleiseen olotilaani.)

Olen ihmetellyt aina mistä nämä vedenjuontisuositukset tulevat, ja miksi minulla ei sitten koskaan ole huono ja ”kuivettunut” olo vaikka juon aivan järjettömän vähän? Ihokaan ei ole kuiva, vaikka vedenjuonnin pitäisi vaikuttaa suoraan siihenkin.

Minusta veden väkipakolla juominen terveyssuositusten vuoksi olisi ihan hullua. Enkä edes pystyisi siihen. Jos yritän kerralla juoda enemmän kuin lasillisen, minulle tulee lähes kuvottava olo. En vain saa vettä alas. Haluan juoda silloin, kun kroppa minua siihen kehottaa. Eli kun on jano. En myöskään juo limsaa tai mehujakaan kuin hyvin satunnaisesti. Veden lisäksi juon päivittäin vain mukin kahvia ja joskus mukin teetä. Ja illallisella joskus lasin viiniä.

Mitä mieltä te olette? Jos olo on hyvä kahdella desillä vettä päivässä, mitä hyötyä saa kahden litran pakkokittaamisesta? Silloin pitäisi ravata koko ajan vessassakin..! Onko lukijoiden joukossa muita kaltaisiani ”juomakyvyttömiä”?

Kommentit (98)

  1. maria

    Halusin vielä kirjata ylös pari kokemusperäistä juttua ja käsitystä vedenjuonnista:

    Minulla tulee vedenjuonnista usein kurkku kipeäksi syystä tai toisesta. Ei ole väliä, onko vesi hanasta vai pullosta, lämmintä vai kylmää. Kurkku kuitenkin muuttuu karheaksi ja kipeäksi. Vesi pitää nielaista ns. ”isosti” kerralla, eikä pikkuhiljaa lipitellen ja kurkkuun valutellen, niin kipu ei tule nii herkästi. Kuulostaa (ja tuntuu) tosi hullulta.

    Koen hyvin harvoin janoa, korkeintaan jos olen ollut koko päivän koneella saatan huomata silmien kuivuudesta että nyt olisi hyvä juoda vähän.

    Treenatessa vettä ei ilmeisesti tarvitse tankata ihan älyttömiä määriä. Mikään treeniohjelma (joita on ollut kolme eri lähteistä eri vuosina) ei ole kehoittanut juomaan kuin pari desiä vettä tunninkin rankan (600kcal) treenaamisen jälkeen. Juon toki tuon ylitse (2-5 dl). Mahtaakohan tässä olla ihan vain treenien tekijöiden käsityksiä vai onko määrä todella noin alhainen?

  2. Vipa

    Nyt täytyy kyllä hämmästellä noin vähäistä juomista :D Itselläni on töissä puolen litran muki pöydällä, josta hörpin vähän väliä. 8 tunnin työpäivän aikana menee HELPOSTI 2 litraa, plus ruokailun yhteydessä 0,25 vettä sekä kaks, kolme, kuppia kahvia. Kotona tulee ryystettyä vielä litra, kaksi. Tosin kyllä siellä huussissakin tule rampattua melkeinpä kerran puolessatoista tunnissa :] Juomiseni ei ole väkinäistä, vaan kyllä janottaa.

  3. Niina

    Kyllä meitä on moneksi!

    Mun on pakko juoda vettä vähintään sen pari litraa päivässä ihan vatsan toiminnan vuoksi. Jos se unohtuu, niin tuloksena on ”pupun papanoita” ja lisäksi myös epäsäännöllinen rytmi. Vettä lisäämällä tälle tasolle pystyin vähentämään kuidun määrää (olin ennen leivän suurkuluttaja, koska luulin, että se on vain siitä kiinni).

    Kesällä/ulkomailla vähäinen veden juonti mulla kostautuu myös huonolla ololla ja se ei oo kivaa. Ulkomailla saattaa mennä hyvinkin 4-5 litraa/pvä (riippuen miten se aurinko korventaa).

    Eli verrattuna siihen, mikä tilanne mulla oli aiemmin vähäisemmän veden käytön kanssa, tällä hetkellä kroppa voi vain yksinkertaisesti paremmin, kun vain muistaa juoda.

  4. Jane

    Ihmetyttää kuinka monia vettä juomattomia sitä onkaan. Minulle on iskostunut niin kirkkaasti se, miten opetetaan että siinä vaiheessa kun on jano, nestehukka on jo lisääntynyt 10%:lla. Itse kuulun tosiaan veden suurkuluttajiin ja on vaikea ymmärtää, miten te janottomat pärjäätte ilman vettä :) Juon normaalistiki pitkin päivää 2-5 litraa, ennen treenejä 0,5l tankkausta ja laturin mukana toiset, treenin aikana kestosta riippuen 0,5-1l ja vielä jälkeenpäin 0,5-1,5l. Siinä vaiheessa kun on todella jano, niin kyllä sen tuntee miten vesi kohisee oikeisiin paikkoihin. Mieleeni tulikin kysymys, että te jotka vähemmän juotte, treenaatteko koskaan niin kovaa, että kaikki vaatteet on hiestä kastuneet läpi? Vai hikoiletteko te myöskään ollenkaan?

    • Sanni

      Mä ainakin treenaan niin että vaatteet on aikalailla läpimärät :) Silti saan aniharvoin juotua enempää kuin sen 750 ml treenin aikana.

      Mä luulen, että tämä janoisuus/ei-janoisuus ja kehon nesteen tarve on vain tosi yksilöllistä ja kehon voi totuttaa enempään nesteeseen, jolloin se myös vaatii enemmän. Tai näin mä sen ainakin järkeilen. Mun keho on tottunut vähäiseen nesteensaantiin jolloin se ei myöskään sitä 20 minuutin välein kaipaa. :) Koska en juuri koskaan tunne janoa, niin sehän jo kertoo että en ole ainakaan nestehukassa.

      • Jane

        Kiitos vastauksesta. :) Mielenkiintoinen aihe, täytyy hieman tutkailla ja miettiä tätä. Olisi mukava tietää, mistä tällaiset erot johtuvat. Itsekään en treenin aikana ole tottunut juomaan, vaan olen tottunut nestetankkaukseen puoli tuntia ennen ja muutaman desin otan ehkä tunnin, puolentoista treenin jälkeen. Kolmen tunnin korvilla yleensä treenikin loppuu ja sen jälkeen voi taas juoda enemmän. Ilman kunnollista nestetankkausta tuo ei kuitenkaan missään nimessä onnistu.

  5. Zenina

    Aika vähältä juomisesi vaikuttaa, mutta kuten moni onkin tässä jo todennut, kaikilla meillä kroppa pelaa hiukan eri säännöillä. Omalla kohdallani juomattomuus/olematon juomamäärä kostautuu nopeasti kuivuutena ihossa ja ihan yleisen vireystason laskuna. En varmaan sitä kahta litraa joka päivä juo, mutta tasaisesti pitkin päivää käyn kyllä lasillisen vettä hörppimässä. Kesäisin kannan juomapulloa mukana kaikkialle, mutta talvella se ei tunnu luontevalta ollenkaan. Ja treenin yhteydessä joisin oikeasti tosi vähän, jos juominen perustuisi janoon. Sielläkin hörpin pullosta vähän väliä suurimmaksi osaksi ihan tottumuksen vuoksi :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.