Vältä matkanvaraussivustojen kusetukset

Metsästätkö sinäkin halvimpia lentoja?

Varaatko lentosi usein ulkopuoliselta varaussivustolta (eBookers, Supersaver, Tripsta, Travel2be jne) ennemmin kuin lentoyhtiöiden omilta sivuilta? Monesti halvimmat hinnat löytääkin muualta kuin lentoyhtiöiden omilta sivuilta, ja palvelut kuten momondo ovat tehneet eri nettimatkatoimistojen ja varaussivustojen hintojen vertailun superhelpoksi.

Norwegian_IMG_9087

Oletko huomannut, että halvan hinnan takana on usein loputon litania maksullisia lisäpalveluita ja koko varaussysteemi voi olla paljon sekavampi kuin palveluntuottajan (lentoyhtiöt, hotellit, autonvuokraamot) omilla sivuilla?

Online-matkatoimistot tekevät voittonsa näillä lisämaksuilla ja on heidän etunsa mukaista, jos asiakas menee sekaisin ja klikkailee silkasta epävarmuudesta lisäpalveluita joita ei välttämättä tarvitse. Sekavuudelle on siis perusteensa. Tiedän ihmisiä, jotka pelkästä ärtymyksestä ja välttääkseen halpamatkasivustojen ehto- ja pykäläviidakossa rämpimisen maksavat mieluummin enemmän ja varaavat matkansa suoraan lentoyhtiöltä tai normaalista matkatoimistosta.

Otsikon alatyylisen ilmaisun voi ottaa huumorilla, mutta kyllä joidenkin lisäpalvelujen kohdalla tulee kieltämättä mieleen juurikin kyseinen sana.

USA_matkalaukku_IMG_4269_2

Yksi niistä on matkatavara.

Paljon matkustelevana ja kaiken omatoimisesti buukkaavana olen pannut merkille, että matkatavaran varaukseen liityvät seikat ovat monimutkaistuneet ja vaikeutuneet selvästi viime vuosien aikana. Monilla varaussivustoilla matkatavaraan liittyvä informaatio on epäselvää, puutteellista tai jopa olematonta.

Kuuluuko lipputyyppiin ruumaan tsekattavaa matkatavaraa tai käsimatkatavaraa, ja jos kuuluu, minkä verran? Tätä tietoa ei aina suinkaan tarjota selvästi, tai tieto esitetään harhaanjohtavalla tavalla. Lisäksi, jos ruumaan menevän matkatavaran varaa ulkopuoliselta sivustolta, mitä mahdollisuutta sivu tietenkin tarjoaa, se on usein paljon kalliimpaa kuin jos sen varaisi suoraan lennon operoivalta lentoyhtiöltä.

Luulen ettei monikaan kuluttaja tiedä, että matkatavaran voi varata myöhemmin suoraan lentoyhtiöltäkin, vaikka on varannut matkan muualta, esim. eBookersilta.

Varaussivustot käyttävät tätä epätietoisuutta hyväkseen, ja laittavat härskisti jopa 50% omaa lisäänsä matkatavaramaksuihin. Hämmentynyt matkustaja maksaa maksut kiltisti ja harmittelee mielessään kun aluksi niin halvalta vaikuttaneen lipun hinta saattaa meno-paluu-laukkumaksuineen pompsahtaa kipeästi. Näin olisi käynyt mm. meidän syksyn Kreikan lennoillamme.

Esimerkki:

Tripsta_matkatavarat

Löysin momondon kautta halvimmat lennot Tripstasta, ja iloitsin halvasta hinnasta; lentoyhtiö-Aegeanin omalla sivulla samaiset lennot olivat yli 100 euroa kalliimmat (meitä on lähdössä neljän hengen porukka joten yhteensä yli 400 euron säästö on jo ihan tuntuva, eli eri varaussivustojen hintojen vertailu kyllä kannattaa).

Kun pääsin matkatavarakohtaan, Tripstan varausjärjestelmä ilmoitti: ”Reitillä ei ole ilmaisia matkatavaroita. Valitse tarvitsemasi matkatavarat alla”. Ei sanaakaan käsimatkatavarasta missään. Ei edes lennon ja varaamani lipputyypin yksityiskohtaisissa ehdoissa. Eikö kuka tahansa tulkitsisi tekstin niin, että lippuun ei kuulu mitään ilmaista matkatavaraa? Ei cabin baggagea tai ruumaan menevää. Niinhän siinä lukee; ei ilmaisia matkatavaroita.

Jos olisin varannut matkatavaran Tripstan kautta, menopaluulennoille olisi tullut lisämaksua 86€ per henkilö. Kun liput itsessään olivat alle 300 euroa, ei 86 euron odottamaton lisämaksu järin ilahduttanut. Mutta, koska tiedän että matkalaukkuja ei ole pakko maksaa Tripstalle, en tietenkään buukannut tavaraa.

Aegeanin omilla sivuilla laukun hinta on 20€.

AegeanAddBaggage

Matkatavaran saa helposti varattua ja maksettua suoraan lentoyhtiölle Amadeus-varausnumeron kautta.

Se ei ole online-matkatoimiston (kuten Tripstan) oma varausnumero, joka tietenkin on komean näkyvästi esillä varaussivustolta saamassasi vahvistuksessa ja e-lipuissa, vaan kuusinumeroinen, kansainvälisen Amadeus-matkanvarausjärjestelmän luoma tunnus jollainen löytyy lentotiedoista vähän pienemmällä printillä kun vähän silmäilee. Tunnuksessa voi olla sekä kirjaimia että numeroita.

Tämä numero ei liity matkan varanneeseen tahoon vaan on lentosi id-numero jolla varauksesi löytyy kaikissa matkatoimistoissa ympäri maailmaa. Amadeus on maailman suurin lentoyhtiöiden paikanvarausten tietokonevarausjärjestelmä. Varasit sitten Finskin, Norskin tai vaikka South African Airwaysin lennon, sillä on Amadeus-numero.

Tripsta_lennon_tiedot

 

Kun syötät tämän 6-numeroisen varaustunnuksen (ja usein sukunimesi) lentoyhtiön sivulla, pääset käsiksi varaukseesi ja näet kaikki sen yksityiskohdat ja voit lisätä matkatavaraa.

Esimerkkejä Aegean Air ja Finnair:

AegeanBaggage
Aegean
Finnair_varaukseni
Finnair

Aegeanin sivuilla selvisi myös totuus Tripstan harhaanjohtavan ”reitillä ei ole ilmaisia matkatavaroita” -ilmaisun takana: lippuun kuuluu yksi käsimatkatavaralaukku (8kg) sekä yksi henkilökohtainen tavara (kuten läppärilaukku, kameralaukku, käsilaukku jne).

Moni matkailija minä mukaan luettuna selviää jo tällä, eli tarvetta ruumaan menevän matkalaukun varaukselle ei ole.

AegeanBaggageAllowance

Tietämättä mitään Aegeanin todellisesta matkatavarakäytännöstä, jota Tripsta ei tuo esiin, moni matkustaja olisi buukannut 86 euron lisämaksullisen palvelun jota ei välttämättä olisi tarvinnut, tai jonka olisi saanut suoraan Aegeanilta 40 eurolla.

.

Ole viisas. Vältä kusetus ;)

Kommentit (32)
  1. Lentojuttujen kanssa olen aivan surkea (hyvä, jos osaan varata lennon), mutta luulisin tunnistavani kaksi Marimekon kosmetiikkalaukkua kuvasta. : )

  2. Kiitti hyvästä infosta! Nyt tunnistan Amadeuksen varausnumeron ja osaan käyttää sitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *