Karkkipäivä
Karkkipäivä

Urtekram – minulla on sanottavaa :)

We meet again, Urtekram :)

Urtekram

Tästä merkistä alkoi oma taipaleeni luonnonkosmetiikan maailmaan vuonna 2009. Urtekramista ja Weledasta.

Voi että miten kaukaiselta tuo aika nyt tuntuu, mikä on erikoista ottaen huomioon että muuten tunnun elävän vahvasti vielä jopa yläasteaikojani… ^_^ Kesän 2009 ja nykyhetken väliin mahtuu niin monia kymmeniä puteleita että Urtekramin vartalovoiteen ja Weledan Iiris-tuubien korkkauksesta tuntuu kuluneen pieni ikuisuus.

Tanskalainen Urtekram on perustettu vuonna 1972. Merkin valikoimaan on alusta saakka kuulunut monenlaisia luonnonmukaisia tuotteita, ei pelkästään kosmetiikkaa. Tänä päivänä tuotevalikoima koostuu kosmetiikasta ja elintarvikkeista. Kosmetiikkatuotteilla on Ecocertin uusi Cosmos Organic -sertifikaatti (nykyistä Ecocert-järjestelmää tiukempi sertifikaatti) ja tuotteet ovat vegaanisia.

Urtekram_Ruusu_tuotteet

Sain testattavaksi setin Ruusu-sarjan tuotteita. Haluan kertoa heti alkuun, että ihastuin testituotteisiin niin kovasti, että kävin itse ostamassa lisää. (!!)  Ikään kuin varmistuakseni siitä, että nämä ihan oikeasti ovat hyviä eikä vain sattumalta tuo yksi hoitoaine tai käsivoide. Epäilemättä alttiutta ostaa lisää testattavaa lisäsi myös tuotteiden edullisuus ja se, että niitä saa meidän vakkari-ruokakaupasta. :) Minun kolmen tuotteen ostokseni maksoi 14,30€ – käsivoide 3,90€, hoitoaine 4,40€ ja vartalovoide 6€.

Mutta tästä postauksesta ei vielä tullutkaan tuotearviopostausta. Minulle tyypilliseen tapaan riehaannuin taas kirjoittamaan pitkät pätkät muustakin kuin itse tuotteista.  Kaikenlainen markkinointiin ja tuotevalikoimaan liittyvä pohdiskelu – en tiedä uskallanko käyttää sanaa analysointi kun se kuulostaa niin hienolta –  on minusta niin hurjan kiinnostavaa. Niinpä siirsin varsinaiset tuoteihkutukset omaan osuuteensa joka tulee ulos huomenna, pysytte mahdollisesti jopa hereillä postauksen loppuun saakka. :)

Minulla on sananen sanottavana Urtekramin nettisivusta. Kun saan joitain tuotteita testiin, teen luonnollisestikin taustatyötä ja tutustun merkin kotisivuihin. Haluan saada kokonaiskuvan merkin imagosta, tyylistä, kohdeyleisöstä ja tietysti valikoimasta. Urtekramista minulla oli jo aika vahva kuva, mutta ei oikein käsitystä tämän hetken valikoimasta. Sarja on hiljattain käynyt läpi kokonaisvaltaisen uudistuksen johon kuului mm. pakkausilmeen päivitys modernimmaksi.

Urtekram_sivu1

Urtekramin sivut eivät nopealla silmäyksellä mitenkään selkeyttäneet käsitystä. Tietysti tällaiset kokemukset ovat yksilöllisiä, ja jollekulle toiselle kenties riittää sivulle saapuessaan tieto, että tässä on merkki jolla on sekä hius- että ihonhoitotuotteita –  ilman jäsennellympää rakennetta. Minä taas olen sellainen kosmetiikan kuluttaja, että haluan nopeasti ja helposti saada käsityksen, millaisia tuotteita, millaisille iho- ja hiustyypeille ja mitä sarjoja merkillä on tarjota.

(Tässä on muuten jälleen yksi näitä  pitkään luonnoksissa muhineita juttuideoita – verkkokaupat ja merkkien kotisivut ja niiden selkeys vs. epäselkeys ja käyttäjäystävällisyys kuluttajan kannalta.)

Urtekramin sivuilla merkin tuotteet on heitetty esille niin kuin kimppu Mikado-pelin tikkuja vailla mitään loogista järjestystä. Asiakas näkee, että täällä on vartalovoiteita ja käsisaippuaa ja kaikenlaisia erilaisia shampoita, mutta hänelle ei anneta mitään työkalua tuotesarjojen ja niiden kokonaisuuden hahmottamiseen. Asiakkaan näkökulmasta olisi käytännöllistä, että muutamalla silmäyksellä näkisi, mitä on tarjolla ja mihin tarpeisiin. Urtekramin sivuilla on vain selattava läpi koko sivu tuotteineen alusta loppuun.

Urtekram_sivu2

Purkkien seassa vilahtelee myös pitsataikinoita ja sämpyläreseptejä…. ;)

Herkkäihoiset ja hajusteallergikot muodostavat esimerkiksi yhden tärkeän erityisasiakasryhmän, ja he varmasti mielellään näkisivät yhdellä klikkauksella, mitä Urtekramin hajusteettomaan tuotesarjaan kuuluu.

Minun mielestäni olisi mitä fiksuinta listata tuotelinjat sarjan sekä iho- ja hiustyypin mukaan. Urtekramilla on sekalainen valikoima yksittäisiä ja pienemmän tai suuremman tuotekokonaisuuden muodostavia sarjoja. Laajimmat sarjat ovat Ruusu, Aloe Vera, No Perfume ja Koivu – miksipä ei laittaa niille omia otsikoita sivupalkkiin?

Urtekram_Birch_sh

Etsiikö asiakas shampoota kuiville hiuksille? Entäs jos hiustuotteet olisi lajiteltu myös hiustyypin mukaan? Urtekramilla on kolme shampoota kuiville hiuksille ja yksi kuivalle huspohjalle, asiakasta ei varmasti haittaisi saada kaikki hakukriteeriä vastaavat tuotteet eteensä yhdellä klikkauksella.

Minusta kaikkien tuotteita markkinoivien nettisivujen johtoajatuksena tulisi itsestään selvästi olla asiakasta palveleva selkeys, nopeus, helppous ja loogisuus. Sillä jokainen firmahan haluaa loppupeleissä myydä tuotteitaan. ;) Miksipä ei tehdä tuotteita markkinoivasta sivusta sellaista, joka tehokkaasti herättää asiakkaan kiinnostuksen ja hän löytää helposti etsimänsä. Jäsennelty, helposti ratkaisun tarpeeseen tarjoava sivu lisää ostamisen todennäköisyyttä huomattavasti ”sekametelisoppa”-layouttiin verrattuna.

Koska minulla on listatauti, käytin eilen junamatkan Urtekramin tuotteiden ja sarjojen jäsentämiseen. (En tiedä laittaako tähän hymiö vai ei. Onko tämä hauskaa vai säälittävää :D Päätetään että hauskaa – ja ehkä palvelee joitain teistä Urtekramista kiinnostuneita lukijoitakin :))

Urtekram_hiustuotteet_Suomi

Hiustuotteiden valikoimaakin tekisi mieli ruotia… Tehdään se lyhyesti. Shampoita on aika holtittoman suuri määrä… Perusteltua? Mikähän ajatus on ollut taustalla, kun esimerkiksi Ruusu-, Koivu- ja Aloe Vera -sarjoissa on kaikissa shampoot sekä kuiville että normaaleille hiuksille? Ihan vain eri tuoksujen ystäville…? Hilsettä vastaan asiakas voi valita Aloe Vera -sarjan shampoon tai oman Nokkos-shampoon. Eikö yksi riitä..?

Myös tuotteiden kuvauksista puuttuu paikoin punainen lanka. Suurimpaan osaan on merkitty hiustyyppi tai hoidettava ongelma, eli ’normal hair’, ’dry hair’ tai ’irritated scalp’ tai ’anti-dandruff’. Mutta osassa lukee kuvailevia ilmaisuja kuten ’pure indulgement/hemmotteleva’, ’regenerating/uudistava’ tai ’light care/ei suomennosta. Millaisille hiuksille on tarkoitettu ”hemmotteleva” -hoitoaine...? Epämääräistä. Tulkitsin nämä itse kaikille hiustyypeille sopiviksi.

Tanskassa valikoimaan näyttää kuuluvan myös hiuksiin jätettäviä hoitosuihkeita.

Urtekram_tuotesarjat_Suomi_

Kasvotuotteita Urtekramilla on vain  muutama; kosteusvoide, putsari ja kasvovesi Koivu- ja No Perfume -sarjoissa.

Urtekram_Koivu_hoitis

Tämä on ihana! <3

Siitä ja muista puteleista lisää huomenna.

.

Kiinnitättekö te huomiota eri sivujen (verkkokaupat, merkkien omat kotisivut) selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen? Onko teille merkitystä sillä, millä tavoin tuotteet on listattu ja esitelty? Helpottaako sarja- tai tarvepohjainen lajittelu?

Kommentit (53)

  1. BIKKE

    Kyllä sä viitsit! Tuotesarja ei minulle ole käyttökokemuksiltaan tuttu.. Vaikkakin ehkä pitäisi.. Mutta totta on se että kun menen valmistajan sivuille en halua saada klikkauskramppia käteeni. Ärsyttää mitä useampia alasivuja joudun availemaan. Joskus jätän keskenkin… Ihan turhaa olla monia saman tuoksun.Kotona sitten huomaa että väärä puteli! Mulla mitään hilsettä ole!!

  2. Noora

    Hyvin jäsennelty. Tämäntyyppinen työ kuuluisi tietenkin tuotemerkin suunnittelutiimille ja on sen verran basic-kamaa, etten liiketalousihmisenä voi mitenkään ymmärtää miten se on voinut jäädä tekemättä?

    Mielikuvani vastaavissa epäselvissä nettisivukeisseissä on yleensä tämä: sivun on toteuttanut joku kosmetiikasta mitään ymmärtämätön IT-jamppa, jolle tällaiset itsestäänselvyydet eivät tule mieleenkään. Harmi, koska lopputulos ei viesti ainakaan valmistajan intohimosta panostaa asiakkaan miellyttävään käyttökokemukseen – tuskin kukaan enää some- ja mielikuvamarkkinoinnin aikakaudella kuvittelee, että vain purkin sisältö ratkaisee…

  3. Henna

    Vaikka tämäkin postaus herätti hirveästi mielenkiintoa, kommentoin nyt silti jotain ihan muuta.

    Hämmästyin nimittäin tästä Lidlin 4,3% maitorahkan mausta niin totaalisesti, kiitos suosittelusta! Tätä nimittäin voin nautiskella täysin ilman mitään lisukkeita. Ja nimenomaan nautiskella :D Muiden rahkojen kohdalla on meinannut irvistyttää jo yksi ainoa marjaton/hedelmätön lusikallinen. Vastaukseni maitorahkakyselyysi siis muuttuisivat nyt täysin, tämä mullisti maailmaani :’D

    Elämän pieniä suuria iloja, harmi, että Lähin Lidl on niin kaukana.

    • Sanni

      :D :D Go Milbona, go Milbona! :)

      Ja nimenomaan nautiskella :D

      Nimennnnomaan! :)

  4. Roosa

    Hei Sanni! :)
    Kyselisin oletko tututunut EkoPharman tuotteisiin?http://naviter.fi/ekopharma/
    Itse kävin kosmetologilla ihonpuhdistuksessa, joka käytti kyseisiä tuotteita! Ne sopi minulle hajusteyliherkälle tosi hyvin, eikä tullut mitään reaktioita! :) Aion ostaa itselle sen akne sarjan puhdistustuotteen ja jonkun voiteen kanssa! Hinnaltaan ovat edullisia ammattikosmetiikka sarjaksi n. 20-50e.

    • Sanni

      Moi Roosa!

      En ole tutustunut, nyt vasta kuulin koko sarjasta :) Vaikuttaa kiinnostavalta.

      En myöskään ole kuullut suomalaisesta FI-Natura -luomukosmetiikkasertifikaatista, joka tuotteille on myönnetty. Jännä ettei suomalaisesta sertifikaatista ole uutisoitu laajemmin luonnonkosmetiikkapiireissa. Täytyykin kysellä tutuilta :)

      • Roosa

        Okei!
        En tiedä kuinka kauan näitä EkoPharman tuotteita on sitten ollutkaan oikein markkinoilla!
        Itsekin vasta nyt jotenkin tajusin, että sarjalla on näin paljon tuotteita myös kasvoille ja vartalolle jne. Shampoista ja hoitoaineista olin kuullut joskus, mutta en niitäkäan ole kokeillut ja tarkemmin perehtynyt…

        Täällä näyttäisi muuten olevan lisätietoa sertifikaatista, josset jo huomannut:
        http://www.finatura.com

        Sieltä löytyy myös sarjat joilla kyseinen sertifikaatti on. Niitä ei näköjään montaa ole EkoPharman lisäksi (Anumati Naturals ja maaliskuussa Valkoisen Langan lanseeraama luonnonkosmetiikasarja).

        • Sanni

          Juu, kävin eilen tuolla FI-Naturan sivulla :)

  5. juli.

    Hieman aiheen vierestä, mutta tiedätkös Sanni, listahöperöytesi, kaiken enemmän tai vähemmän syvällisen pohdintasi ja kiinnostuksesi melkein kaikkeen ovat melkoisen suloisia piirteitä :) Ai niin muuten, kiitos luvasta käyttää niitä Yves Rocher -kokemuksiasi!

    • Sanni

      Hihi, kiitos juli :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.