Karkkipäivä
Karkkipäivä

Tapaus Boxy

Enpäs ole tämäntyyppistäkään juttua koskaan blogiin kirjoittanut, mutta nyt täytyy vain kirjoittaa. Oikeastaan tuntui melkein ”kansalaisvelvollisuudelta” jakaa tämä tarina ettei kenellekään muulle käy samanlaista pettymystä.

Olen kertonut teille kuinka materialahjojen sijaan arvostan enemmän elämyslahjoja – niin saajana kuin antajanakin. Tykkään antaa lahjakortteja teatteriin tai ravintolaillallisille, paketoida omia askartelujani tai keksiä itse omia lahjakortteja kuten ”Vien sinut lounaalle Kauppahalliin” tai ”Talvinen hiljaisuuden retriitti mökillä kahdelle”. :) Olenpa kirjoittanut kerran pienen kirjankin lahjaksi siskolleni..!

Boxy1

Runsas vuosi sitten törmäsin netissä loistavalta kuulostavaan sivustoon; Boxy.fi. Sivu on luotu juuri meille jotka haluavat antaa lahjaksi jotain muuta kuin tavaraa. Boxyn kautta voi ostaa satoja erilaisia elämyslahjakortteja paritanssista sieniretkeen ja aivotreeneistä avaruusmatkaan (kyllä, luit oikein). Kategorioissa löytyy; on hemmottelua, seikkailua, urheilua, kulttuuria, viihdettä, ruokaa, luontoa…. Valikoimaa selatessa oikein inspiroituu – wow, näillehän haluaisi kaikille osallistua itsekin..!

Boxy6

Päätin antaa miehelleni syntymäpäivälahjaksi Boxyn elämyksen. Pitkällisen mietiskelyn jälkeen (- ja budjetinkin asettaessa tietyt rajansa) päädyin valitsemaan lahjaksi Viinin & Ruoan Liitto -tastingin. Pidämme kummatkin viinistä ja ruoasta, joten arvelin tastingista olevan pidemmällä tähtäimellä hyötyä myös lahjan antajalle, kun mies tulisi kotiin uusien ruokaideoiden kanssa…! ^_^

Mies ilahtui lahjastaan kovasti.

Ensimmäinen ongelma koitti kuitenkin jo hänen yrittäessään varata elämystään. Boxyn sivuilla kerrotaan, että lahjan saaja täyttää elämyksensä aktivointikoodin ja tietonsa ja varaa elämyksen. Varauslomakkeen kohdalla ei kuitenkaan ollut mitään kohtaa missä kurssin päivämäärät olisivat käyneet ilmi. Mies soitti lopulta Boxyyn.

Boxy5

Boxyn asiakaspalvelija tarkisti kurssin seuraavat päivämäärät ja varasi miehelle paikan. Alright. So far so good. Hänelle annettiin osoite helsinkiläiseen ravintolaan jossa viinitastingit pidetään. Ajoimme Helsinkiin varta vasten tastingia varten ja juhlistamaan miehen synttäreitä.

Kun mies saapui ilmoitettuun elämyspaikkaansa, ei ravintolassa tiedetty kurssista yhtään mitään. Myöskään viinimaistelun vetäjäksi mainittu henkilö, joka tavoitettiin puhelimitse, ei tiennyt lainkaan että hän olisi tuona iltana ollut pitämässä mitään tastingia. Paikalla oli myös muita Boxyn kautta viinielämyksen varanneita, eli mieheni ei ollut ainoa joka oli buukattu olemattomalle tastingille.

Mies poistui luonnollisestikin erittäin kiukuissaan, ja otti heti seuraavana päivänä yhteyttä Boxyyn. Hänelle vastattiin viipymättä pahoittelevaan sävyyn ja moka myönnettiin. Boxylta todettiin, että tastingit järjestetään nykyään ihan eri ravintolassa, ja tuon kyseisen illan tasting oli joka tapauksessa peruttu. Tietoa peruuntumisesta ei miehelleni (tai näköjään muillekaan) oltu lähetetty.

Boxyn asiakaspalvelija siis ilmoitti miehelleni väärän osoitteen, eikä firma kaiken lisäksi muistanut ilmoittaa tilaisuuden peruuntumisesta. Great. Kiva ajaa Helsinkiin saakka turhaan.

Boxy ilmoitti ottavansa asiasta täyden vastuun ja palauttavansa rahat lahjan ostajalle. Myös matkakulut luvattiin korvata ja tarjota uusi viini-tasting. Mies antoi tilinumeromme ja yhteystietomme. Viikot kuluivat. Mitään ei kuulunut.

Boxy3

Otimme uudelleen yhteyttä Boxyyn ja lähetimme useita sähköposteja, mutta viesteihin ei enää vastattu. Lopulta kirjoitin, että joudun ottamaan yhteyttä Kuluttajansuojaviranomaiseen mikäli rahoja ei palauteta. Ei reaktiota. Yritin myös soittaa lukuisia kertoja, mutta yrityksen asiakaspalvelunumeroon (”vastaa arkisin klo 10-16”) ei kukaan vastannut. Se ei tuutannut edes varattua. Hälytti vain loputtomiin.

No, eipä sitten muuta kuin yhteys Kuluttajavirastoon, ja ilmoitus menemään. Kun ilmoituksen jättämisestä oli kulunut viikko, saimme virastolta tiedon että Boxy oli luvannut palauttaa rahat. Seuraavana päivänä summa vihdoin näkyi tilillä. Meihin henkilökohtaisesti Boxy ei edelleenkään ollut missään yhteydessä, meidän reklamaatiomme (ja heidän omat lupauksensa) olivat heille ilmeisesti täysin yhdentekeviä. Ilman viranomaisen asiaanpuuttumista emme varmasti olisi koskaan nähneet rahoja.

Uskomatonta. Ostat tuotteen jota ei sitten olekaan, sinulle luvataan korvaukset ja sitten yritys katkaisee kaiken kommunikaation. Miksi he edes vaivautuivat lähettämään ylenpalttisen pahoittelevan ensiviestin vain jättääkseen asiakkaan sen jälkeen täyteen hiljaisuuteen? Millainen yritys toimii näin?

Boxy4

Vaikka rahat palautuivatkin (luvattua uutta viinitastingiä emme varmastikaan koskaan näe), jäi välikohtauksesta ja yrityksestä luonnollisestikin erittäin ikävä fiilis. Olin niin innoissani Boxyn löytämisestä ja mies odotti tastingiään iloisena. Ja sitten homma päättyy näin. Olo on kuin olisi lätkäisty märällä ahvenella naamaan.

Onko teillä kellään kokemuksia Boxystä? Sääli, että aivan loistavalta vaikuttava konsepti ja yritys osoittautui täysin epäluotettavaksi. Mitenkähän mahtaa käydä niiden asiakkaiden jotka ostavat tuolta vaikka sen miljoonien avaruusmatkan……

Kommentit (39)

  1. jussi

    Kiitos, valaisevaa. Sama heppuli (Eric von Walzel) toimii nykyisin yrityksessä greatdays.com joka myy erilaisia elämyspaketteja.

    Tilasin em. yritykseltä 12 lajin liikuntaelämylsen ystävälleni synttärilahjaksi. Sivustolla luvattiin toimitus ensimmäisenä arkipäivänä tilauksesta, jonka tein viime lauantaina. Tänään mennään keskiviikossa, eikä tilaamani pakettia rekisteröitymistietoineen ja varauskalenterineen ole postista tullut, maksoin elämyksen lisäksi 3 euron lahjakuoresta, joka toimitettaisiin kotiini.

    Soitin yritykseen ja tiedustelin missä mennään. Palvelu oli melko ystävälistä ja tilaukseni löytyi järjestelmästä, se oli jostain syystä jäänyt kuulemma maanantain lähtevistä pois ja minulle luvattiin se huomiseksi, torstaiksi. Asiaa pahoiteltiin.

    Minua ihmetytti myös se, että elämyksen rekisteröintiä ja varausta ei voi tehdä internetissä, vaan yhtiö on siirtynyt pelkästään iPhonella toimivaan varausjärjestelmään. Lahjani saajalla ei sellaista ole, joten kysyin, missä hän voi varata elämyksenä ja päättää sen sisällöstä. Varaus on kuulemma mahdollinen myös iPadilla, mutta vaatii erityisjärjestelyistä ja iPadin, jota lahjani saajalla ei myöskään ole. Minulta se löytyy, joten lainaamalla laitetta kaverini ehkä voi saada elämyksensä.

    Eric von Walzel lupasi tutkia asiaa ja olla minuun heti yhteydessä, kun yrityksen vaihtoehtoiset varaustavat ovat hänelle selvät. Aika erikoista, etteivät ne palveluja myyvälle henkilölle ole itsestäänselviä käytäntöjä. Jään nyt odottamaan minulle luvattua postia ja katsotaan toimiiko lähetyksessä olevien tietojen avulla tehty varaus ja saako syntttärisankari elämyksenä. Voin raportoida asian jatkosta vaikka täällä. Tosin edellisiä luettuani, eivät odotukset ole valitettavasti kovin korkealla. Sinänsä harmi, koska lahja olisi ollut kiva ja ei materialistinen, sekä sivusto vaikutti täysin luotettavasta. Katsotaan kuinka käy.

    Kuluttajaasiamieheen minäkin otan yhteyttä, mikäli homma ei ala pelittämään, tai siinä vielä on jotakin epäselvyyksiä. Tällainen toiminta ei voi jatkua suomalaisessa yrityskulttuurissa.

  2. Martti Hämäläinen

    Keväällä sain ilmotuksen Greatdaysin Fb.n arvontavoitosta.
    Laitoin yhteystiedot heille, mutta eivät kyenneet tai halunneet lähettää lupaamaansa palkintoa. En suosittele kenellekkään heidän palvelujaan oman kokemukseni perusteella.

  3. Murmeli

    Vaikka tämä keskusteluketju on vanha, toivottavasti se pomppaa Googlen hakutuloksiin kun joku seuraavan kerran etsii tietoa sanoilla Eric von Walzel, Fredrik Pelin tai Greatdays. Kaverit tuntuvat olevan sarjahuijaajia. Yrityksen nimi vaan vaihtuu mutta toiminta on yhtä uskomatonta kuin on muiden kirjoitusten perusteella ollut tähänkin asti. Ostin heiltä rata-ajelun Ferrarilla ja tilasin lahjakortin postitse. Ongelmat alkoivat heti siitä: lahjakortti ei tullut silloin kun piti. Soitin perään ja pyysin pistämään vauhtia koska lahjansaajan merkkipäivä lähestyi. Muutaman päivän päästä sain kortin ja viikon päästä toisen täsmälleen samanlaisen (?). No, siihen mennessä kaikki vaikutti vielä ok:lta. Greatdaysin nettisivuilla oli edelleen vuoden 2016 ajopäivät, ja aloimme odottamaan milloin tämän vuodet ajopäivät päivittyisivät. Sitten aloimme kysellä perään. Laitoimme meiliä useamman maaliskuussa ja huhtikuussa, ei vastausta. Huhtikuun lopussa meille lopulta vastattiin että rata-ajopäivä olisi 7.8. ja kalenterit avattaisiin pian. No yllätys yllätys aikaa kului ja nettisivuja ei päivitetty eikä aikaa päässyt varaamaan. Yrityksen puhelimeen ei saatu yhteyttä, sähköpostieihin ei vastattu jne. Lopulta viikkoa ennen suunniteltua ajopäivää meiltä paloi hermo ja uhkasimme kuluttajansuojavalituksella sekä poliisilla jos nyt ei ala tulla vastauksia. Monen soittoyrityksen jälkeen saimme Fredrik Pelinin kiinni, joka väitti ettei työskentele enää yrityksessä. Käskimme ilmoittamaan Walzelille että nyt tarvitaan välittömästi vastauksia, koska meillä oli hotellikin varattuna ja vapaapäivät järjestettynä rata-ajoa varten, mutta emme tienneet toteutuuko se. Loplta Walzel vastasi että ajoja ei järjestetä ja Greatdaysin toiminta loppuu. Vaadimme rahojamme takaisin, mutta kolmeen päivään ei tapahtunut mitään. Laitoimme vielä yhden meilin ja sanoimme että nyt juttu menee poliisille. Siinä vaiheessa Walzel palautti rahat tilillemme. Ja jos nyt käy katsomassa Greatdaysin nettisivua, voisi luulla että toiminta jatkuu koska siellä ei ole firman lopettamisesta mitään tietoa. Älkää ikinä ostako tai varatko näiden kavereiden yrityksiltä mitään! Hieno lahjaidea meni pilalle ja kiukkua ja hammastenkiristystä riitti.

    • Sanni

      Uskomatonta…. ei voi kuin puistella päätään. Näemmä von Walzel ei enää pidä nimeään näkyvissä nykyisen elämyslahjayrityksensä tiedoissa, liekö syynä että nimellä löytyy netistä sen verran negatiivisia kokemuksia ja hän mielellään toivoisi ettei näitä kokemuksia yhdistetä Greatdaysiin..? No, nyt yhdistyy. Tällaisia lukiessa jää ihan sanattomaksi, mikä ajaa jonkun tällaiseen toimintaan? Millähän nimellä yritys nyt seuraavan kerran starttaa…?

  4. Ninni67

    Heheh ompas kurjaa. En kyllä tämän pohjalta lähe heti Boxyä kokeilemaan!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.