”Some-seuraajia myytävänä”

”Kunhan vain hankit IG-tilillesi mahdollisimman paljon seuraajia, se on tärkeää. Panosta siihen”.

Tämän neuvon sain Instagramia työkseen tekevältä serkultani kaksi vuotta sitten USAssa. Serkkuni ohjeisti minua seikkaperäisesti millä eri tempuilla voisin kasvattaa Instagram-tilini seuraajamäärää.

”Mutta – kun eiväthän tällä tavalla hankitut seuraajat ole minun oikeita seuraajiani? Miksi haluaisin hankkia seuraajikseni sellaisia, joita ei oikeasti kiinnosta seurata juttujani?”

Serkkuni katsoi minua ilmeellä joka luodaan pieneen lapseen kun hänelle yritetään kärsivällisesti selittää jotain jota hän ei ihan ymmärrä.

”Niin, ei tässä olekaan pointtina se että kaikki nuo ihmiset välttämättä seuraisivat sinua oikeasti. Tärkeää on, että tilisi näyttää isolta yhteistyökumppaneillesi. Isot luvut puhuvat. Kylmää bisnestä”.

”Mutta….” jatkoin edelleen. En vieläkään ymmärtänyt. ”Mitä yhteistyökumppanit hyötyvät feikkiseuraajista? Tai oikeastakin seuraajasta, mutta joka asuu vaikka Kiinassa? Mitä suomalainen yrittäjä hyötyy siitä, että hänen palveluitaan markkinoidaan IG-tilini kautta 10 000 intialaiselle? Eivät ne intialaiset hänen tuotteitaan osta.”

”Eivät niin”, serkkuni sanoi hymyillen. ”Mutta kuten sanoin, isot luvut puhuvat. Yrityksiä kiinnostavat vain luvut. Usko minua”.

”Seuraajia voi myös halutessaan ostaa, sitäkin tehdään.”

Jeffreen tuskin on tarvinnut seuraajiaan ostaa. Jonkun muun kyllä.

Olin ihan suu pyöreänä. USA on tietysti USA ja siellä ollaan jo vuosia oltu some-vaikuttamisen saralla omalla levelillä.

Jäin pohtimaan serkkuni neuvoja. En noudattanut niitä. Minulla ei ole paljon Instagram-seuraajia mutta entäs sitten? Pääkanavani on muutenkin blogi. Ja ainakin kaikki Instagram-seuraajistani, tai suurin osa, seuraavat minua oikeasti. Mietin yrityksiä ja miten käsittämättömän naiivilta pelkkään Instagram-seuraajalukuun perustuva markkinointi tuntui. Numero ei kerro lopulta paljon mitään blogin kohderyhmästä. – Vai olinko se minä joka tässä olin naiivi realismissani…? Ei bisnes aina suinkaan pohjaudu läpinäkyvyyteen ja rehellisyyteen.

Kaksi vuotta myöhemmin some-seuraajien ostaminen ilmiönä on saavuttanut Suomenkin.

Aiheen nosti esiin Pinkit Korkokengät -bloggaajaaja/tubettaja Maiju eilisessä päivityksessään.

Olin miettinyt aiheesta kirjoittamista jo serkkuni kanssa käydyn juttutuokion jälkeen, mutta viimeistään Maijun teksti sai minut siirtymään ajatuksista näppikselle.

Mitä järkeä seuraajien ostamisella tai ei-aidosti-kiinnostuneita seuraajia kalastavalla systemaattisella follow-me-toiminnalla on? Monelle ”tavikselle” tai asiaan-vihkiytymättömälle juttu ei ehkä aukea.

Jep, minäkin jaan Titin ajatuksen.

Maiju selittää:

Kommenteissa moni somevaikuttaja kertoo saavansa säännöllisesti yhteydenottoja tahoilta jotka kauppaavat seuraajia. Toisille ns. ”ghost-seuraajia” tai robottiseuraajia ilmestyy myös itsestään.

Minulle ei ole käynyt kumpaakaan.

Instagram-tiliäni seuraa ”vain” alle 4000 ihmistä, mikä blogini kokoon suhteutettuna on pieni määrä. Saan säännöllisesti kuulla, että minun pitäisi satsata strategioihin joilla kasvattaisin tätä lukua, koska se ei heijasta ”todellista” vaikuttajuuttani. Asiantuntijat muistuttavat, että Instagramin merkitys markkinoinnin platformina kasvaa koko ajan.

Jep, en ole tehnyt mitään suunnitelmallisia toimenpiteitä saadakseni kymmeniä tuhansia IG-seuraajia. Mitä se kertoo minusta? Se voi kertoa huonosta bisnestajusta tai suuremmasta panostuksesta pääasialliseen kanavaani, mutta ainakin minulle tuottaa iloa ajatus, että nuo 3600 + ihmistä ovat oikeita seuraajiani joita kiinnostavat juuri minun päivitykseni.

Sanoi amerikkalainen some-asiantuntija mitä hyvänsä, minusta on myös markkinoinnillisesti järkevää, että seuraajat ovat aitoa kohderyhmää. Mitä robottiseuraajat hyödyttävät ketään?

Aihetta käsittelivät Maiju ja Tiia myös Tädit Tubettaa -kanavallaan.

”Mieluummin 1000 oikeaa seuraajaa kuin 10 000 feikkiä”, Maiju sanoo.Juuri näin.

Videon voi katsoa täältä.

Oletteko tulleet ajatelleeksi tällaisia kuvioita somemaailmassa?

Vaikka itsekin vaikutan sosiaalisessa mediassa ja teen myös kaupallisia yhteistöitä, jotkut kaupallisuuteen liittyvät ilmiöt tekevät minut surulliseksi ja jotenkin vähän lannistuneeksi. Olen hyväksynyt sen että sosiaalinen media tarjoaa yhä useammalle mahdollisuuden tienata ja markkinoida itseään yhteistyökumppaneille, mutta sen johtaessa seuraajien ostamisen kaltaisiin ilmiöihin ja likaiseen peliin… Se vain surettaa. Toivon että me täällä Suomessa pysymme vielä jonkin aikaa lintukodossa jossa tämän tyyppinen markkinointietiikan korruptio ei ota marginaali-ilmiötä suurempaa jalansijaa.

Kommentit (12)
  1. Mulla on Instassa kaikki 126 seuraajaa ja aina silloin tällöin tulee näitä ”nostamme näkyvyyttäsi, saat päivässä 3000 seuraajaa!!” – seuraajia. Reporttaan ja blokkaan surutta kaikki tällaiset, koska myös mun mielestä seuraajien ostaminen ei ole kovin hyvää mainosta bisnekselle. Mun tili nyt tosin onkin ihan siviilielämän tili missä on neulelankoja, pullaa ja viherkasveja, mutta en mä myöskään yrittäjänä ostais seuraajia, vaan laittaisin ennemmin senkin rahan kunnolla suunniteltuun somemarkkinointiin.

  2. Seuraajien ostaminen on röyhkeää ja noloa. Seuraan instassa tasan niitä joiden kuvia ja stooreja haluan nähdä, pääasiassa ihmisiä joita henk.koht. tunnen ja muutamaa bloggaajaa kuten sinua. :) En seuraa sellaisia bloggaajia joiden tuottamasta sisällöstä pidän, jos epäilen että he ovat ostaneet seuraajia itselleen – en halua tukea sellaisia henkilöitä millään tavalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *