Sim Sensitive – kierros hiustuotetehtaalla

Vierailulla kosmetiikkayrityksissä –sarjassa päästään tällä kertaa tutustumaan suomalaiseen hiustuotevalmistajaan. Sim Sensitive tunnetaan erityisesti hiuspohjan ongelmiin kehitetystä System 4 –sarjasta. Allekirjoittaneelle merkki puolestaan on tullut tutuksi syväpuhdistavan CX Corrector -linjansa kautta, jonka kelatoivaa shampoota netin hiusharrastajat ovat tienneet kehua markkinoiden parhaana.

SIM10_650

Simin toimitilojen aulassa Ylöjärvellä.

SIM1_650

Simin perusti vuonna 1994 Cutrinin entisenä omistajana tunnettu Seppo Iso-Mustajärvi. Nimi SIM tulee hänen nimikirjaimistaan.

Sim-brändin ensimmäiset sarjat olivat ne tänäkin päivänä tunnetuimmat, eli System 4 ja DermaSyd (nykyisin lyhentynyt DS:ksi). Kummankin sarjan lähtökohtana oli hajusteettomuus ja väriaineettomuus. Pohja sarjoille tuli ajatuksesta tarjota hiusalan ammattilaisille liiketyöskentelyyn tuotteita, jotka altistavat kampaajia mahdollisimman vähän allergialle. Hajusteet ja väriaineethan ovat eniten allergisoivia kosmetiikan ainesosia.

Hajusteettomien tuotteiden kysynnän kasvaessa Sim loi myöhemmin menestyneen Hyvän Ilman Kampaamo -konseptin, jossa on mukana jo n. 230 kampaamoa eri puolilla maata. Hyvän Olon Kampaamoissa käytetään ainoastaan hajusteettomia tuotteita.

SIM2_650

Tänä päivänä Simin valikoimaan kuuluu yli 300 tuotetta ja 16 tuotelinjaa. Valikoima jakautuu kahteen osaan; hajusteettomaan ja hajusteelliseen. Simin tuote- ja markkinointipäällikkö Karina Viherma kertoo, että uusia tuotteita julkaistaan loppujen lopuksi aika harvoin, sillä se ei kuulu yrityksen filosofiaan. Hyviksi havaitut, vuodesta toiseen suositut ja ammattilaisten käyttämät perustuotteet ovat yrityksen tuotannon ydin.

SIM_Karina_400

Karina Viherma

Sim ei koe tarpeelliseksi hypätä jokaisen viimeisimmän trendin kelkkaan, mutta uusimman sarjansa Argan Caren myötä brändi on kuitenkin selvästi ajan hermolla. (Tuskin Karkkipäivänkään lukijat ovat välttyneet kaikkialla vellovalta arganöljy-buumilta :)) Argan-sarja sisältää myös Simin ensimmäisen kokeilun kasvovoiteiden puolella.

SIM9_650

Ideoita uusiin tuotteisiin saadaan kampaajilta ja viennin yhteyshenkilöiltä ulkomailta. Markkinointiryhmä kokoontuu kerran kahdessa kuussa puimaan uusia tuotteita tai jo olemassa olevan tuotevalikoiman mahdollisia uudistuksia. Tuotelinjat elävät jatkuvasti ja reseptejä päivitetään viimeisimmän teknologian ja raaka-ainekehityksen myötä. Esimerkiksi System 4:sta on nyt markkinoilla viides versio.

SIM3_650

SensiDo-sarjan värituubit matkalla täyttökoneeseen.

Välillä tuotekehitykseen vaikuttaa suoraan myös kuluttajakäyttäytyminen – viimeisimmässä DermaSyd –uudistuksessa jätettiin pois parabeenit ja SLS kuluttajien toiveiden myötä.

Simillä työskentelee yhteensä 60 henkeä. Kaikki tuotteet valmistetaan Ylöjärvellä yrityksen omalla tehtaalla, jossa tuotanto pyörii vuoden ympäri. Resepteistä vastaavat yrityksen omat kemistit. Simillä on myös private label –tuotantoa, mikä tarkoittaa sitä että he valmistavat tuotteita toisten yritysten nimiin. Private label –tuotannossa tuoteresepti voi tulla asiakkaalta ja he ostavat Similtä vain valmistusprosessin, tai sitten asiakas voi tilata tuotteen ”alusta loppuun” toteutettuna reseptistä graafiseen suunnitteluun ja pakkaukseen.

SIM5_650

Simin tuotannosta 30% menee vientiin ja 70% kotimaan myyntiin. Yritys myös tuo maahan kahta sarjaa; hiustenpidennyksiä ja rusketustuotteita sisältävää Balmainia ja miesten kosmetiikkamerkki Top Shelf 4 Menia.

Suosituin tuotelinja on kautta aikain ollut System 4. Karina kertoo, että se on ainoa sarja josta Sim saa kuluttajilta kiitoskirjeitä. ”Jokin siinä reseptissä vain on todella kohdallaan, kun se tuo avun niin monille”, Karina hymyilee ja myöntää System4-shampoon olevan omakin suosikkinsa. Myös ulkomaiden markkinoilla System 4 on myydyin ja eniten kiinnostusta herättävä Sim-tuote.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään hiuspohjan ongelmia niin ei ole koskaan ollut ajankohtaista hankkia tällaista ns. terapiashampoota. Mutta kuulosti niin vakuuttavalta että tiedän mitä kokeilen jos joskus alkaa päänahka ruttuilla. :)

SIM6_650

Näissä säililöissä tuotteet sekoitetaan valmiiksi.

SIM8_650

Graafiset suunnittelijat Veli-Pekka Lehtonen ja Laura Kaartinen vastaavat SIMin pakkaussuunnittelusta ja yleisestä graafisesta ilmeestä.

* * *

Sain vierailulta mukaani Argan-sarjan shampoon ja hoitoaineen sekä näytteitä Miracle Elixir -latvaseerumista . Ensimmäisenä huomio kiinnittyi tuotteiden todella voimakkaaseen tuoksuun – tämä ei siis ole niitä hajusteherkille tarkoitettuja Sim-sarjoja. (Simin sarjat jaetaan hajusteettomiin, hypoparfymoituihin ja hajustettuihin.)

Tuoksu on tuttu aiemmin kokeilemistani arganöljytuotteista, ehkäpä öljy siis itsessään on voimakkaan tuoksuinen…?

SIM_Argan

Shampoo on oikein hyvän ja hoitavan tuntuinen, tosin koostumus saisi olla viskoosimpi. Shampoo ei sisällä silikonia ja arganöljykin on incissä aika korkealla. Hoitoaine taas tuntuu hyvin perustavaralta, hoitavuus keskitasoa. Tämäkin on silikoniton. Hiukset jäävät selviksi ja sileiksi mutta ilman sellaista ”Ooooo miten liukkaat ja silkkiset!” –tunnetta minkä jotkut tuotteet jättävät. Minun hiuksilleni olisi varmasti sopinut parhaiten jompikumpi sarjan syväkosteuttavista naamioista, Healing Smoothie tai Moisture Smoothie.

Latvaseerumissa on (odotetustikin) arganöljyyn yhdistetty silikonia. Latvasuoja on niitä harvoja tuotteita joissa nimenomaan kaipaan silikonia, joten tämä on hyvä juttu. :) Miracle Elixir tuntuu perussilikoniseerumia raskaammalta tavaralta, ja tätä kannattaa annostella tosi niukasti ettei vain lähmää. Olen käyttänyt yhtä 2 millin näytettä jo neljä kertaa ja vieläkin riittää…! ^_^ Hiukset jäävät todella pehmeiksi ja sileiksi, ei mitään huomautettavaa.

SIM4_650

Monen teistä toive muuten toteutuu piakkoin, sillä pääsen haastattelemaan Simin kemistiä…! Vähänkö loistavaa! :) Tapaamisaikaa ei ole vielä lyöty lukkoon mutta varmaankin kesäkuun aikana pääsen juttua täällä julkaisemaan.

Ovatko Simin tuotteet ennestään tuttuja Karkkipäivän lukijoille? Entäpä Hyvän Ilman Kampaamo -konsepti?

Kommentit (44)
  1. No tulipahan minulle tuttu tuote vastaan. Minulla on SIM Vanilla Dream sarjan shampoo, hoitoaine ja repairing leave-in-spray. Tuo hoitoaine on yksi harvoista tuotteista jotka olen käyttänyt loppuun; selvittää minun pitkät hiukseni todella hyvin. Ainoastaan latvoihin käytän öljyä.
    Jaahas, jotta uusi tuote markkinoilla. Täytyykin kokeilla ensiksi tuota hoitoainetta, varmaan minullekin sopii jompikumpi noista kosteuttavista naamioista.
    Tulipas hyvään aikaan tämä postaus, ei tarvitse pähkäillä jotta minkä hoitoaineen seuraavaksi hankin :D

  2. terhi.lukkari@iki.fi
    19.5.2013, 20:16

    SIM on erittäin tuttu :) Olen käynyt Hyvän Ilman kampaamossa kohta 10 vuotta ja en voisi olla tyytyväisempi. Ainoa murhe koskee tiettyjen värien lopetusuutista. En nyt muista minkä väri linjan SIM on lopettamassa, mutta se on juuri se äärettömän hypoallergisten vähähajuinen väri, joka sopii minulle parhaiten (ja Kampaajani astmalle). Joutuu kuulemma hankkimaan vastaavat värit kilpailijalta :(
    Toinen SIMin mulle aiheuttama murheenkryyni oli tuon DS-sarjan lakan koostumuksen muuttaminen. Ennen sai niiiiiin pitävät ja hienot arki-, juhla- ja kisakampaukset yhdellä lakalla ja nyt joudun taas metsästämään sitä juhla- ja kisalakkaa, kun uusi ei vain pidä samalla tavalla. INCIä tutkiessa muistaakseni mitään ei ole jätetty pois, mutta koostumus on hieman muuttunut :(

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *