Karkkipäivä
Karkkipäivä

Silmäpeliä ja särkyneitä sydämiä – eli meikkien nimeämisestä

Sain äidiltä postia. Kirjeen mukaan äiti, tuo vanha lehtihamsteri, oli laittanut Helsingin Sanomien NYT-liitteen artikkelin syksyltä 2003.

Ihan selvää blogimatskua! :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Artikkeli käsittelee meikkisävyjen nimeämistä, ja jutun päätähtenä on Lumene.

Tiesittekö, että Lumenella kaikista tuotteiden nimistä vastaa yksi ainoa henkilö?  Maarit Veromaa (NYTin artikkelissa vielä vanhalla nimellään Maarit Haukilahti) on keksinyt lähes kaikki nimet Lumenen tuotteille 90-luvun puolivälistä lähtien. Tukena hänellä on tietysti Lumenen markkinointitiimi, mutta Veromaa on tuotenimien pääarkkitehti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aikamoista puuhaa…. Montakohan sataa sävyä Lumeneltakin tulee ulos vuosittain… :) Kyllä siinä saa olla aika hyvä runosuoni. ^_^ Pakostikin tulee vuosien varrella samoja nimiä useampaan kertaan. :D Olisi hauskaa olla kärpäsenä Veromaan työhuoneen seinällä kun hän pähkäilee vaikka jonkun uuden kausikokoelman parissa.

Mitä muuten tykkäätte Lumenen varsin romanttisesta nimimaailmasta? Minusta nimet ovat aina olleet aika hauskoja, vaikkeivat ne useimmiten millään lailla liity itse väriin.

Voisin tarjota apuani jos Veromaalle joskus tulee tenkkapoo :D Mitenkäs olisi talviseen meikkikokoelmaan vaikkapa huulipunasävyt ”Rohtunut Oon” ja ”Huul’ halkeaa” tai poskipunat ”Nyt Nipistää” ja ”Pakastunut Poski”?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muistelin, että vanhemmissa Lumenen tuotteissa sävynnimi olisi ollut vain suomeksi, tai ainakin ensin suomeksi ja sitten englanniksi.

Asian sai helposti tarkistettua ”museojemmoistani”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kyllä nimi on näköjään jo 10 vuotta sitten ollut ensin englanniksi.

Jännä että ulkomaan vienti säätelee nimipolitiikkaa näin… Olen ajatellut, että Suomen markkinat silti ovat se Lumenen päämarkkina-alue jossa tuotteita myydään eniten.

*

Mutta Lumene sikseen, itse asiassa koko postauksen ideana oli mietiskellä artikkelin inspiroimana meikkien sävynimiä yleisesti.  Nimet ovat aina kiehtoneet ja kiinnostaneet minua suuresti. Ehkä tämä on vain näitä meikkifriikkien päässä suuren merkityksen saavia asioita, ja tavalliselle kuluttajalle on yksi ja sama lukeeko luomivärin pohjassa ”EC-4558”, ”Brown” vai ”Glistening Sea”. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko näin. :)

Kiinnitättekö te huomiota meikkien sävynimiin?

Minusta pelkästään numeroilla nimeäminen on huipputylsää ja osoittaa anti-luovuutta. (Luovuus on aina plussaa ;)) Tulee sellainen tunne että ei vain ”jakseta” miettiä, helpompi lyödä tuotteisiin persoonaton numerosarja. Meikkiharrastajana minusta on paljon kivempi puhua ”Satellite Dreamsista” ja ”Sunset Cafésta” kuin ”A-39”:stä tai ”52886”:sta. Ja onhan kaunis tai herkullisen kuuloinen nimi myyvempikin kuin mitäänsanomaton luku.

Konsulenteilla on oma tapansa. Ainakin Diorin maailmassa konsulentit puhuvat nimenomaan numeroista, ja jonkun paletin varsinainen nimi saattaa olla heille ihan vieras. Kerran kysyin Stockalla Silver Goddessia, ja sain Diorin myyjältä vastakysymyksen, ”Millä numerolla se on?” He kuulema tuntevat tuotteet niiden numeroilla. Olin vähän hämmästynyt. Asiakkaille varmasti tuotteen nimi jää paremmin mieleen kuin anonyymi numerosarja – vai oletteko kosmetiikkamyyjät koskaan kuulleet asiakkan kysyvän tuotetta sen sarjanumeron perusteella? :D

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jos kiinnostaa lukea NYTin artikkeli kokonaisuudessaan, kuvan saa klikattua isommaksi.

Esimerkiksi Wet’n’Wildilla on mielestäni hauskoja leikitteleviä sävynimiä; Blue Had Me At Hello, I Dream Of Greenie, Cool As A Cucumber, The Earth Looks Small From Down Here.

Kynsilakkojen puolella sävyillä on pitkään ollut vielä kasvomeikkejäkin korostuneempi merkitys. Merkit kuten OPI ja Essie tunnetaan ihan omaksi taiteenlajikseen jalostuneesta nimikulttuurista eivätkä monet muut merkit jää jälkeen. Mavala tunnetaan kapunkien mukaan nimetyistä lakoistaan.

Onko joku tietty kosmetiikan sävynimi jäänyt teille vuosien varrelta erityisesti mieleen?

Kommentit (35)

  1. Tiia

    Mulle on oikeastaan ihan sama. Eniten toivoisin, että nimeäminen tai numerointi olisi tehty jotenkin loogisesti niin, että sitä samaa tuotetta osaisi vaikka parin vuoden päästä ostaa lisää. Tai vaihtoehtoisesti asiakkaalle selviäisi nopeasti, että valmistus on lopetettu tmv. Ja mielellään myös nimi tai numero olisi merkitty tuotteeseen niin, että se säilyisi siinä kauemmin kuin viikon.

    Tosin muistan kyllä elävästi itse juuri joku aika sitten käyttäneeni väristä määritelmää ”sellainen Essien Tour de finance” *kröhöm*. Ja kysehän oli siis kukasta:)

  2. kristiina

    Pakastunut poskihan ois mitä hienoin nimi!

    Kyllä mä aina luen meikkisävyjen nimet. Puuterini on karamellikahvi ja lempikynsilakkasävyni (tällähetkellä) primadonna. Ja onhan se nyt ihan eria asia kulkea huulilla ”Roosan kujeilu” kuin nro 11 ;)

  3. Sumaru

    Tämän kesän suosikki kynsilakkani näyttää ah,niin hyvältä ruskettunutta ihoa vasten ja on osuvasti nimetty ”no tan lines in here” :)

  4. sokeri

    Rakastan Deborah Lippmannin kynsilakkojen nimiä koska ne ovat yhtä övereitä kuin lakatkin. Nyt on varpaankynsissä sävyä Mermaid’s eyes ja hyllystä löytyy myös Across the universe, Ruby red slippers, Good girl gone bad, Ray of light, Today was a fairytale, Candy shop ja Laughin to the bank. Nimet ovat osuvia ja kuvailevia.

    • Sanni

      Kynsilakoilla on kyllä parhaat nimet :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.