Sileää ja tuoksuvaa – La Provencale Bio

Esittelyssä luonnonkosmetiikkasarja päivittäistavarakaupan hyllyiltä: La Provencale Bio.

Sain sarjan tuotteita testattavaksi L’Orealilta, jonka brändeihin La Provencale Bio kuuluu. Sarja on yksi L’Orealin viime vuosina ottamista askeleista luonnonkosmetiikan puolelle, muita tällaisia askeleita ovat olleet Logocosin ostaminen (brändit Sante ja Logona) sekä Garnier Bio -sarjan lanseeraus.

La Provencale Bio on edullinen päivittäiskosmetiikkasarja, ja löytyy hyllyistä yleensä Garnier Bion vierestä. Siinä missä Garnierin luonnonkosmetiikkasarja tavoittelee ehkä enemmän nuorempaa kohderyhmää, La Provencale kohdistuu selvästi vanhemmalle kohderyhmälle ja tarjoaa enemmän anti-age-henkisiä tuotteita. Sarjalla on Cosmos Organic -sertifikaatti, mikä tarkoittaa, että ainesosista vähintään 20% on luomutuotettua.

Tarkkaan harkitut tuoksut ja hiottu ihofiilis ovat La Provencale Bion tuotekehityksen kultainen lanka. Sarjan kotisivu kertoo (vapaasti ranskasta suomennettuna), että ”luomulaatuisen reseptiikan, tehokkuuden ja aistillisuuden yhdistäminen on yksi tärkeimmistä tavoitteistamme”. Jes: sileää ja tuoksuvaa.

Sensoriset ainesosat + oliiviöljy + jojobaöljy ( + muu kasviöljy) + tuoksu. Tässä sarjan kaikissa tuotteissa toteutuva ”resepti”.

Sarjan tuoksut on kehittänyt grasselainen parfyrmööri Cyrill Rolland, ja tuoksut ovat (luonnollisestikin) 100% luonnollisia. Rollandille annettiin vapaat kädet luoda sarjalle tunnusomainen tuoksumaailma, ohjeistuksena ainoastaan käyttää luonnollisia raaka-aineita ja hakea tuoksuun improvisaatiota Provencesta.

Sensorisen elämyksellisyyden ohella ranskalaisen luomuoliiviöljytuotannon tukeminen on tärkeä osa La Provencale Bion ydintä. Yritys käyttää ainoastaan Provencessa tuotettua PDO-luokan luomuoliiviöljyä. sekä oliivinlehtiuutetta.

”Laventeliniityn olfaktorista runsautta ylevöittävät hunajan herkän makeat, lämpimät sävyt. Puinen vanilja ja kirpeänraikas vaaleanpunainen greippi viimeistelevät laventelipohjan, luoden hunajakukan huumaavan makean tuoksun.”

Näin kuuluu Miel de Fleur -suihkuvaahdon tuoksukuvaus (vapaasti ranskasta käännettynä.)

Tuoksut vetoavat, ja minäkin voisin saman tien ostaa tämän suihkutuotteen jo tuoksukuvauksensa perusteella 🤩 Harmi kyllä juuri tämä tuote ei kuulu Suomen valikoimaan. Suomessa on toistaiseksi vain kaksi sarjan suihkuvaahtoa, ja muutenkin Suomen valikoima keskittyy kasvotuotteisiin.

Tässä jutussa esittelen juuri kasvotuotteita. Mutta ennen kuin sukelletaan itse tuotteiden puolelle, haluan nostaa esiin kivan jutun sarjan ranskalaisilta kotisivuilta.

Läpinäkyvyys- ja ainesosatrendi on tehnyt kosmetiikan käyttäjille ja harrastajille entistä helpommaksi selvittää, mitä tuotteiden sisältämät ainesosat tekevät tuotteessa sekä iholla.

Kaukana ovat meikäläisen inci-harrastuksen alkuajat, kun jokainen ainesosa piti googlata erikseen – tai etsiä tietoa painetusta materiaalista -, eikä monesta ainesosasta välttämättä saanut muuta tietoa kuin EU:n EurLex-tietokannan suppean, pariin sanaan tiivistyvän funktion.

Nykyään on mahdollista nähdä koko inci selkeästi avattuna suoraan valmistajan sivuilla. Esimerkiksi Novexpert on pioneereja tällä saralla, ja ilokseni löysin inci-sanakirjan myös La Provencale Bion sivulta. Tekstit ovat ranskaksi, mutta Google Translate auttaa :)

Klikkaa sarjan kotisivulla oikean yläkulman kohtaa Traçabilité, ja pääset tuotehakuun jonka vieressä on Ranskan kartta. Hae vasemmasta palkista tuote, ja saat näkyviin inci-, valmistuspaikka- sekä kierrätettävyys-tiedot. Incin jokaisen ainesosan voi avata erikseen.

Oliivi- ja tuoksuainesosia klikkaamalla pääsee myös näkemään, missä niitä tuotetaan. Kartta muuttuu Google Earth -näkymään ja vie sinut tuotanto-osoitteisiin :)

Oliivit tulevat Mazanista Bruno Theuerlacherin tilalta, ja niistä valmistetaan öljyä Beaumes de Venise -öljynpuristamossa La Balmeennessa.

Mutta nyt, tutustutaan tuotteisiin!

Sain testiin kolme kasvovoidetta, silmänympärysvoiteen, öljyseerumin, kasvonaamion ja miselliveden.

Sarjan kasvovoiteet voisi melkein esitellä nipussa, niin samankaltaisia ne ovat ainesosarakenteeltaan kuten myös ihotuntumaltaan.

Sarjassa on kaksi voidetta kaiken ikäisille (Hydrating ja Nourishing) sekä kolme anti-age-päivävoidetta ja yksi anti-age-yövoide. Uusin päivävoide, Eclat, ei vielä ole myynnissä Suomessa. Testiin saamani kolme voidetta ovat kaikki kuivalle iholle suunnattuja ja täyteläisiä.

Ajattelin, että voisinkin pelkän ”tämä-voide-tekee-sitä-ja-tätä” -esittelyn sijaan kirjoittaa sarjan tuotteista ja reseptiikasta myös yleisellä tasolla.

Jos luette blogia kännykällä, tämä kuva ei varmaan näy ruudulla kovin hyvin. Kuvassa on rinnakkain kolmen testiin saamani La Provencale Bio -voiteen incin alkupää. Olen merkannut pääasialliset hoitavat aineet turkoosilla ja koostumusta ja ihofiilistä muokkaavat, toissijaisesti hoitavat aineet persikan sävyllä. Kuten näkyy, koostumuksen muokkaajat ovat La Provencalen voiteissa suuressa roolissa. Ja sehän on selvä juttu, kun brändi hakee nimenomaan sensorista kokemusta.

Koostumuksen muokkaajissa on myös paljon ihoa kosteuttavia aineita, mutta näitä labrassa luotuja aineita käytetään ennen kaikkea siksi, että ne samalla tekevät voiteista silkkisempiä, vähemmän tahmeita ja miellyttävästi levittyviä.

JOS MUOKKAAJATKIN HOITAVAT, MIKSI IHOA EI VOISI HOITAA PELKÄSTÄÄN NIILLÄ?

Voikin, mutta on pari seikkaa, jotka erottavat ne kokonaisista botaanisista raaka-aineista. Jokainen voi arvioida, millainen merkitys näillä tekijöillä on omassa ihonhoidossaan.

Vaikka ”muokkaaja” voi myös kosteuttaa, mikroravinteiden puute on seikka, joka erottaa koostumuksen parantajat olennaisesti ei-muokatuista kasviainesosista. ’Undecane’ voi kyllä pehmentää ihon pintaa, mutta antioksidantteja, NMF-kosteuttajia tai rasvahappoja se ei ihoon tuo.

Toinen ilmeinen erottava tekijä tekstuurin parantajien ja kokonaisten kasviraaka-aineiden välillä on käsittely. Oliiviöljy tai -uute on valmiina luonnossa oleva aine, joka on saatettu kosmetiikan käyttön puristamalla ja uuttamalla oliivipuun hedelmistä ja lehdistä. Sitä ei ole laboratoriossa muutettu toiseksi aineeksi.

Pentyleeniglykoli, glyseryylistearaatti tai dicapryl ether eivät ole luonnossa itsessään olevia aineita, vaan  laboratoriossa luotuja uusia ainesosia, joiden lähtöraaka-aine on luonnosta. Nämä ainesosat ovat pitkälle käsiteltyjä ja ihmisen keksimiä, ja siinä mielessä voi nähdä, etteivät ne ole ’luonnollisia’, vaikka materiaali onkin luonnosta.

Tämän vuoksi osa luonnonkosmetiikan valmistajista käyttää vain tuotteen vaatiman minimimäärän muokkaavia ainesosia, kuten emulgaattoreita, jotka ovat voiteen valmistuksessa välttämättömyys.

La Provencale Bion voiteissa luonnollisimmat hoitavat ainesosat ovat sarjan nimikkoainesosa oliiviöljy sekä oliiviuute (saadaan oliivin lehdistä), sekä muutama muu kasviöljy kuten argan- jojoba- ja auringonkukansiemenöljy. Lisäksi voiteissa on aloe veraa ja sheavoita.

Kiitos samankaltaisen muokkaavien ainesosien osuuden, voiteet tuntuvat iholla hyvin samankaltaisilta.

CREAM OF YOUTH ANTI-AGE (18,50€ / 50 ml) on sarjan alkuperäinen anti-age-voide, ja kahdesta testiin saamastani anti-age-voiteesta aavistuksen paksumpi ja sitä myöten hieman ravitsevamman tuntuinen.

Anti-age-tuotteiden signature-tuoksu perustuu mimosaan ja jasmiiniin, ja on aivan ihana. ❤️

CREAM OF YOUTH ANTI-WRINKLE -voide (18,50€ / 50 ml) sisältää kolme kertaa runsaammin polyfenoleja kuin alkuperäinen Anti-Age-voide. Polyfenolit ovat peräisin oliiviöljystä ja -uutteesta.

Anti-Wrinkle-voiteeseen on myös lisätty mm. Patykan anti-age-tuotteista tuttua euroopanpyökkiuutetta (Fagus Sylvatica extract). Pyökkiuute tehostaa solujen hapenottokykyä ja energisoi, kirkastaa ja kosteuttaa ihoa.

Anti-Age- ja Anti-Wrinkle -voiteet ovat niin samankaltaiset, että jos näistä kahdesta pitäisi valita, ottaisin Anti-Wrinklen jo korkeamman oliivipitoisuuden sekä lisätyn euroopanpyökin puolesta :) Anti-Wrinkle-voiteen luomutuotettujen ainesosien pitoisuus on 27%, Anti-Age-voiteen 25%. Kummankin voiteen kokonaisluonnollisuusprosentti on 98%.

💖 SUOSIKKINI! 💖

Sarjan tähtituote ja kirkkaasti parhaiten hoitava tuote on tämä: OIL OF YOUTH -ÖLJYSEERUMI (18,50€ / 30 ml).

Öljyseerumissä on yksi esteriöljy ja loput öljyt ovat kokonaisia. Kookosöljystä ja glyserolista valmistettu caprylic/capric triglyceride on hoitavuuden kannalta ”hyvisesteri”, se tekee tuotteesta helpommin levittyvän ja parantaa koostumusta, mutta siinä on myös iholle hyödyllisiä rasvahappoja. Lisäksi se on äärimmäisen neutraali ja hyvin siedetty öljy. Tätä esteriä voi siis tervehtiä ilolla :)

Oil Of Youth -seerumin kokonaiset öljyt ovat oliivi, jojoba, argan, camelina sekä auringonkukka. Lisäksi öljyssä on tuoksuaineita sekä e-vitamiinia ja bentsyylialkoholia säilövinä aineina.

Tämä on erinomainen tuote. Pidän valtavasti Oil Of Youth -öljyn silkkisestä ihotuntumasta, tehokkaasta pehmentävyydestä sekä tuoksusta. 🌿❤️ Se imeytyy nopeasti eikä tunnu iholla rasvaiselta. Öljyä voi suositella jo todella edullisen hintansakin puolesta..!

BALM OF YOUTH -SILMÄNYMPÄRYSVOIDE (18,50€ / 15 ml)

Sarjan silmänympärysvoiteessa on kasvovoiteiden tapaan paljon koostumuksen silkkiyttäjiä, mutta toisaalta myös paljon korkeampi pitoisuus luomuainesosia; peräti 36%. Kokonaisiin luonnon ainesosiin lukeutuvat oliiviöljyn ohella ruiskaunokkivesi (vakkari ainesosa silmänympärystuotteissa), jojobaöljy, aloe vera sekä antioksidanttinen ja ihoa piristävä alfalfa-uute.

Ihotuntumaltaan Balm Of Youth -silmänympärysvoide on erittäin miellyttävä, mutta tehot eivät ihan riitä vaativalle silmänympärysiholleni. Voide silottaa ja pehmentää ihon pintaa mukavasti, mutta rasvapitoisuus on omalle iholleni  liian kevyt ja iholle jää tunne, että se haluaa lisää. Tämä olisi varmasti toiminut minulla erinomaisesti vielä viisi-kuusi vuotta sitten :)

Jos vertaan tätä hiljattain testaamiini Bybin uutuus-silmänympärysvoiteisiin, La Provencalen voide on ihotuntumaltaan niiden välimaastosta; täyteläisempi kuin Bright Eyed mutta ei yhtä ravitseva kuin Eye Plump.

MASK OF PURITY -SAVINAAMIO (10,90€ / 100 ml)

Mask Of Purity on hyvin perinteinen kaoliini-pohjainen puhdistava naamio. Aivan ihana tuoksu nostaa sen muiden käyttämieni savinaamioiden yläpuolelle, mutta muuten raaka-aineet ovat puhdistavalle savinaamiolle hyvin tyypilliset. Savinaamiosta suurin osa on toki nimenomaan savea :) La Provencalen naamiossa käytetään valkoista kaoliinia, joka on yleisin kosmetiikassa käytetty savilaatu.

Naamio kovettuu iholla vaikutuksensa aikana, ja muistutan jälleen siitä, että savinaamio on hyvä pitää vaikutuksensa ajan kosteana. Parhaiten sen voi tehdä suhkuttamalla kasvoille vettä tai kasvovettä.

Hyvin harva valmistaja antaa tämän neuvon käyttöohjeissaan, sillä kuluttajan ajatellaan todennäköisesti kokevan sen liian hankalana. Kaikilla ei välttämättä ole kotonaan suihkutettavaa kasvovettä tai ylipäänsä suihkepulloa, jolla naamion pintaa voisi kosteuttaa. Kuitenkin, kun savi kuivuu, se menettää suuren osan tehostaan, eikä iho hyödy siitä läheskään yhtä paljon kuin jos pinta pidetään kosteana.

MISELLIVESI (10,90€ / 400 ml)

Jälleen aivan ihanan tuoksuinen tuote. La Provencalen miselliveden etuina voi myös pitää mukavasti kosteuttavaa koostumusta, joka sisältää ravinnepitoista ohravettä, ruiskaunokkivettä sekä oliivinlehtiuutetta. Oikein miellyttävän tuntuinen misellivesi kaiken kaikkiaan, jossa itselleni parhaaksi jutuksi nousee kuitenkin tuoksu.

En kuulu misellivesien aktiivisiin käyttäjiin, ja minulle hyvä misellivesi on yhtä kuin hyvä silmämeikinpoistaja. Muuhun tarkoitukseen käytän misellivettä harvoin. La Provencale Bion misellivesi poistaa silmämeikin ihan kiitettävästi, joskin vähän hitaasti verrattuna synteettisiin misellivesiin. Tähän olen luonnonkosmetiikan misellivesissä tottunut. (Poikkeuksen muodostaa Cattierin miselligeeli, joka hakee tehokkuudessaan ja hoitavuudessaan vertaistaan..! Sillä lähtee vahvakin silmämeikki hujauksessa..!)

Summa summarum: La Provencale Bio on sarja, jolla halutaan tehdä normikosmetiikkaan tottuneelle käyttäjälle mahdollisimman miellyttäväksi siirtyminen luonnonkosmetiikkaan. Tuotteet ovat aivan ihanan tuoksuisia ja äärimmäisen miellyttävän tuntuisia. Plussaa myös paikallisen oliiviöljytuotannon hyödyntämisestä.

Raaka-ainetietoista kuluttajaa, joka on jo tottunut luonnonkosmetiikkaan, La Provencale Bion tuotteet eivät välttämättä puhuttele vahvasti silkkiytetyn ja toisaalta myös tehoiltaan yksinkertaisen reseptiikkansa puolesta. (Yksinkertaisen? Ei peptidejä, ei aminohappoja, ei rohdoskasveja, ei merilevää, ei korkeita hyaluronihappopitoisuuksia tai muitakaan potentiaaliltaan tehokkaampia anti-age-ainesosia.)

Minusta tällaisille sarjoille on kuitenkin ehdottomasti paikkansa markkinoilla. Nämä ovat luonnonkosmetiikan ”sisäänheittäjäsarjoja”; edullisia, helposti saatavilla ja niin miellyttäviä käyttää, että vihreän kosmetiikan skeptikko tai uteliaisuudesta luomuvoidetta testaava normikosmetiikan käyttäjä voi helposti todeta, ”Hei, eihän tämä luonnonkosmetiikka tunnukaan niin erilaiselta! Tätähän käyttää ihan mielellään…!”

Tulevaisuuden trendinä onkin luonnon- ja normikosmetiikan lähentyminen. Koostumusten muuttuessa yhä samankaltaisemmiksi, yhä useamman on helppo vaihtaa ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon. Sillä oli ihon mieltymys mikä hyvänsä, (sertifioitu) luonnonkosmetiikka on kestävämpi valinta maapallon kannalta.

(…voisin seuraavaksi kirjoittaa esseen siitä, mitä ’luonnonkosmetiikka’ tulevaisuudessa mahdollisesti tarkoittaa…. Se ei nimittäin 10-15 vuoden kuluttua välttämättä enää suinkaan tarkoita pelkästään kasviraaka-ainevoittoisia rasvoja ja tököttejä…. Ei ruusuviljelmienkään loputon käyttö ihomme hyväksi ole kestävää… Tulevaisuuden ratkaisut ihonhoidossa kenties löytyvätkin yhä enemmän bioteknologisten innovaatoiden puolelta….)

Jutun kuvat: Sanni ja La Provencale Bio

Kommentit (12)
  1. Olinkin jo vähän odotellut, että joku kirjoittaisi tästä .. Sarja on aika näkyvästi esillä Sokoksella, mutta ne vahvat tuoksut (ja INCI-lista: mukana pahimpia yleisiä allergeeneja, kuten linalool ym…) ovat toistaiseksi hillinneet kaikkea vakavaa ostoharkintaa.
    Vaikea ymmärtää, miksi ihmeessä oliivin teholla ratsastava brändi haluaa olla niin hajustettu. Oliiviöljy hukkuu sen parfyymitulvan alle, huiks..!
    En muuten tiennytkään L’Orealin ostaneen Santea ja Logonaa. Päivänä muutamana mietin, mitä niille merkeille kuuluu…

    1. Vaikea ymmärtää, miksi ihmeessä oliivin teholla ratsastava brändi haluaa olla niin hajustettu. Oliiviöljy hukkuu sen parfyymitulvan alle, huiks..!

      Kuluttajien toiveiden perusteella tätä ei ole vaikea ymmärtää; kuluttajien ostotottumuksia ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä tutkitaan säännöllisesti, ja tuoksu nousee aina yhdeksi top-kriteeriksi kosmetiikan suhteen. Tämä on sitä, mitä valtaosa kuluttajista haluaa.

      Noita eniten allergisoiviin kuuluvia hajusteita kuten linaloolia, limonenea, citronellolia jne käytetään suurimmassa osassa kosmetiikkatuotteita, niin marketti-, selektiivisessä kuin luonnonkosmetiikassa. Käytännössä ne jätetään pois vain hajusteettomista sarjoista tai erityisesti herkälle iholle kehitetyistä sarjoista (eikä aina niistäkään, hämmentävää kyllä). Voi kysyä, miksi niitä käytetään niin yleisesti, kun tuote voitaisiin hajustaa myös ilman niitä? Vastaus on, että näitä komponentteja käyttämällä parfyrmöörin paletti on kaikkein laajin ja mahdollisuudet vivahteikkaiden, erilaisten ja persoonallisten tuoksujen luomiseen kaikkein rikkaimmat.

      Näitä hajusteita nostetaan usein esiin kun halutaan korostaa jotain negatiivista tuotteissa, mutta tosiasiassa niihin kannattaisi kiinnittää huomiota vain allergikon tai herkän ihon tuotteissa.

      Suhteessa siihen, miten laajasti näitä allergeeni-hajusteita käytetään, ne aiheuttavat reaktioita aniharvoin, eikä ei-allergisella kuluttajalla ole periaatteessa erityistä syytä olla niistä huolissaan.

      Näitä juttuja on valtavan kiinnostavaa pohtia :) Olen itse tosi markkinointiorientoitunut joten pystyn helposti ymmärtämään, miksi kosmetiikkatuotteissa tehdään tiettyjä valintoja, jotka eivät hyödytä ihoa. Tavallaan ”parasta iholle” ja ”parasta kuluttajalle” tulisikin erottaa toisistaan, sillä moni kuluttaja ei tee ostopäätöksiä ihon parhaan perusteella, vaan ”kokonaisparhaan” perusteella.

      Seikat kuten hajusteet ja monet tässäkin jutussa mainitsemani koostumuksen muokkaajat eivät liity ihon parhaaseen, vaan kuluttajan elämykseen. Kuluttajan elämykset taas ovat asia, joilla myydään. Yritykset haluavat valmistaa tuotteita, jotka myyvät. Koska suurempi osa kuluttajista valitsee elämyksellisen tuotteen iholle parhaan tuotteen ohi, tämä näkyy totta kai kaupan hyllyillä tuotteiden koostumuksissa :)

      Meidän kaltaisten ainesosiin ja ihon toimintaan perehtyneiden kosmetiikkaharrastajien on helppo ihmetellä, miksi yritys tekee iholle epähyödyllisen valinnan tuotteessaan. Mutta jos samalla olemme perehtyneet markkinaan ja siihen, millaisia kulutushyödykkeitä ihonhoitotuotteet yleisellä tasolla ovat, voimme ymmärtää nämä valinnat.

      Ainesosatietoisille kulutttajille on onneksi myös runsaasti sarjoja ja tuotteita 👍

      1. Hajusteet on suuri osa sensorisesta elämyksestä, se on selvä kuin pläkki.. mutta tämän sarjan kohdalla tuoksu on niin voimakas, että se jää ainoana mieleen..!

        Voi olla, että suuri osa kuluttajista ei koe saavansa tuoksuvista tuotteista mitään allegista tai ärsytysreaktiota. Ikävä kyllä niiden kuormittava vaikutus voi olla kumulatiivinen, eli jossain vaiheessa ongelmat voivat iskeä päälle :( Joko iho- tai hengitystieoireiluna.. ihmisiä ei voi jakaa mihinkään ’yli-ihmisiin’ joiden kestokyky on rajaton, ja toisaalta ’herkkiksiin’, jotka oireilevat mistä tahansa.
        Sitrushedelmät ja niistä saatavat eteeriset öljyt ovat sitä paitsi todella helposti ja yleisesti allergisoiva, ärsyttävä (plus fototoksinen) tuoksuraaka-aineryhmä, että mistään marginaalisesta ihmisjoukosta ei ole kyse..
        Näin omasta näkökulmasta, eli suht ärtyväihoisena atoopikkona en uskalla edes kokeilla sarjasta muuta kuin ehkä suihkugeeliä – mikä on vahinko, sillä kaikki ’nourishing’olisi tervetullutta ja kiinnostavaa.. onneksi vaihtoehtoina on myös niitä ei-hajustettuja.

        1. Voi olla, että suuri osa kuluttajista ei koe saavansa tuoksuvista tuotteista mitään allegista tai ärsytysreaktiota. Ikävä kyllä niiden kuormittava vaikutus voi olla kumulatiivinen, eli jossain vaiheessa ongelmat voivat iskeä päälle :( Joko iho- tai hengitystieoireiluna.. ihmisiä ei voi jakaa mihinkään ’yli-ihmisiin’ joiden kestokyky on rajaton, ja toisaalta ’herkkiksiin’, jotka oireilevat mistä tahansa.

          Ymmärrän kyllä hyvin tämänkin lähestymiskulman. Juuri tämä kumulatiivinen vaikutus on esimerkiksi Novexpertin huolena, minkä vuoksi yritys ei käytä tuotteissaan säilöntäaineita eikä allergisoiviin hajusteisiin kuuluvia hajusteita. Samalla yritys kuitenkin nostaa myös sensoriset tekijät korkeaan arvoon tuotteissaan, ja Novexpertin tuotteet levittyvät iholle miellyttävästi ja tuoksuvat hyvälle. Tämän tyyppinen formulointi tarkoittaa kuitenkin tiettyjä kompromisseja, joita kaikki valmistajat eivät halua tai ole valmiita tekemään, minkä vuoksi Novexpertin tyyppinen lähestymistapa sensoriseen kosmetiikkaan ei ole vielä yleistynyt. Novexpert on tässä asiassa todellakin oman tiensä kulkija ja erottuu sillä kilpailijoistaan.

  2. Hajusteet on fine, mutta Lorkulla on joku joka ei ymmärrä mikä haisee pahalle kuten niitten huulipunat. Monesti tehnyt mieli ostaa, kunnes muistaa sen maun suussa ja hajun nenässä.
    YSL kin ymmärsi lopettaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *