Karkkipäivä
Karkkipäivä

Sannin säästöviikot – halvalla monipuolista kotiruokaa

Syön aina aika budjettitietoisesti suosien esimerkiksi pakasteruokia, mutta tässä kuussa minulla on meneillään aivan erityinen säästöateriakausi. Syy: säästän heinäkuun lomamatkaa varten. Ruoka on tunnetusti yksi niitä asioita, jossa voi saada huomattavia säästöjä aikaan kun vähän jaksaa miettiä.

Tofupiiras

Yksi helppo ja välitön tapa säästää ruokahankinnoissa on kääntää katse pakastimen ja kuiva-ainekaappien ”historiallisiin jämiin”. Kaikilla monilla meistä on pakastimen perukoilla ja kaappien uumenissa ruoka-aineita jotka vain ovat jääneet ajatuksella, ”Käytän tuon sitten joskus”. Tai elintarvikkeita jotka ovat suorastaan unohtuneet, ”Ai mulla on säilykeartisokkaakin..?”

Päätin tyhjentää pakkasen ja kaapit kaikista tällaisista ruoista ja jo niistä sain aineksia monen päivän aterioihin. Kaapeista ja pakkasesta löytyi mm. simpukoita, silakkafileitä, papupastaa, tomaattimurskaa, soijasuikaleita, pakastettua punajuurta ja pakastettuja kaalisuikaleita.

Ne päätyivät aineksiksi mm. tällaisiin ruokiin:

  • Munakas
  • Piirakka
  • Pizza
  • Pastakastike
  • Kalagratiini

Munakkaat ja piirakat ovat todellakin aivan fantastisia jämäruokien kohteita, ne huolivat sisäänsä melkein mitä vain ja aina maistuu hyvältä :)

Budjettiruokailuni kulmakiviä ovat pakasteet, säilykkeet, halpasarjojen juustot sekä tuorejuustot.

Saasto_elintarvikkeet_

Näillä halvilla perusruoilla pääsee todella pitkälle ja ne muodostavat pohjan yllättävän monipuolisille ruoille.

(Ei muuten ole tarkoitus mainostaa Rainbow’ta, mutta satun asioimaan useammin S-Kaupassa. K-kauppareissun jäljiltä kuvassa olisi samat ruoat Pirkkana ^_^)

Tomaattimurska – saat siitä käden käänteessä pasta- ja pataruoan kastikkeen.

Säilykesienet – muhevaa täytettä munakkaisiin, salaatteihin, wok-ruokiin ja kastikkeisiin. Ällön niljaiset tölkkisienet kokevat transformaation maukkaiksi hotelliaamiaistyylin herkkusieniksi kun nakkaat purkin sisällön paistinpannuun ja kuivattelet sieniä keskilämmöllä tovin. Kun suurin osa nesteestä on haihtunut, lisäät nokareen voita, suolaa, pippuria ja pari kynttä valkosipulia. Paista vielä tovi kunnes sienet saavat väriä, jäähdytä ja laita pakasterasiassa jääkaappiin. Käytä kun tekee mieli, ihan sairaan hyviä! :)

Herkkusienet

Tuorejuusto – älyttömän kätevä kastikkeiden, munakkaiden ja vaikka piirakoiden maustaja ja täyteläistäjä. Maailman yksinkertaisin pastakastike: tomaattimurska + maustettu tuorejuusto + suola + pippuri (+sipulia jos vain jaksaa pilkkoa :D). Keittele kattilassa ja se on siinä. Ei tarvitse osata maustaa ^_^

Pakastevihannekset – näitä ei varmasti tarvitse perustella. Aina käytettävissäsi, valmiina lennähtämään pataruokaan, wokkiin, piiraaseen, munakkaaseen, sosekeittoon…. Ei huolta nahistumisesta. Maku on tietysti kalpea aavistus tuoreisiin verrattuna mutta kun hinta (ja käytännöllisyys) ratkaisee, pakasteilla on paikkansa. Itse käytän höyrytettyä pakasteparsakaalia jopa salaatissa, kelpaa siihenkin tuoreen puutteessa :)

Saasto_elintarvikkeet_vakuumikala

Tässä kuussa ainoa ostamani tuorekala on kaupan halvin mahdollinen vakuumikala. (No, juhannuksena ehkä teen poikkeuksen..) Kilohinta on yli kympin halvempi kuin kalatiskin tuorekalalla. Toki laatukin on eri, mutta kun on säästettävä, on säästettävä. Muuten käytän säästöviikoilla pelkkää pakastekalaa (seitiä, silakkaa, kampelaa, haimonnia) ja säilyketonnikalaa.

Inspiraatiota pakastekalaruokiin olen jakanut täällä ja viimeksi täällä. Ja vieläkö löytyy joku joka on missannut legendaariset tonnikalapullat? ^_^

.

KATKARAPUVINKKI:

Saasto_vinkki_katkarapu

Katkaravut kuuluvat tunnetusti kalleimpiin mereneläväruoka-aineisiin, halpismerkkienkin (Lidl, Rainbow) säästökoon pakastekatkarapujen kilohinta on 22 euron tuntumassa. Mutta on vaihtoehto: kauppojen salaattibaarien laareista katkarapuja saa jopa alle 15 euron kilohinnalla!

Normaalisti en edes miettisi katkarapuruokia kun on tarve säästää, mutta salaattibaarin hinnalla sallin itselleni pari katkarapusalaattiakin budjettiviikoilla :)

Kasviproteiini

KASVIPROTEIINI

Ruokapäiväkirjaviikko-postauksessani muutama ihmetteli miten jaksan syödä joka päivä pelkkkää kalaa. Normaalisti syön proteiinin lähteenä aika usein myös tofua, soijapyöryköitä ja silloin tällöin papupastaa, mutta juuri tuolla viikolla niitä ei sattunut lautaselle.

Maustamaton tofu on aika edullista budjettiruokaa, mutta ihan halvin kasviproteiini on teksturoitu soija jota saa suikaleina, rouheena, hiutaleina ja vaikka sun missä muodossa. (Jep, tiedän että erilaisia papuja ja linssejä saa vieläkin halvemmalla, mutta ne eivät riitä minulle yksinään proteiininlähteeksi.) Ennen söin teksturoitua soijaa hyvinkin paljon mutta se on jäänyt jostain syystä kokonaan pois lautaseltani viime vuosina. Nyt kun päätin hyödyntää kaappien vanhat jämät, ovat soijasuikaleetkin taas päätyneet ateriaksi.

Papupasta ei ole budjettiruokaa, sillä sehän on tosi kallista. Mutta sitä oli kaapissa, joten sitä on nyt myös hyödynnetty. Tavallisesti syön papupastaa ehkä vain kerran kuussa.

Anamma-merkkiset soijapyörykät ovat pakastealtaan halvimmat ja ainesosiltaan vähiten lisäaineita sisältävät soijapullat ja valintani nro. 1.

Saasto_elintarvikkeet_sipuli

MAKUVINKKI: SIPULI

Olen oppinut käyttämään sipulia vasta vaihdettuani vhh:lle ja opittuani ylipäänsä syömään kasviksia monipuolisesti. Sipuli on ihan mieletön kasvis jolla saa runsaasti lisämakua melkein ruokaan kuin ruokaan, se on minulle nykyään melkein samassa asemassa perusmaustamisessa kuin suola ja pippuri. Ja sipuli on halpaa ^_^

Wokit, padat, munakkaat, piiraat, pastakastikkeet… Kaikkiin kelpaa sipuli. Pilkon sipulin ja paistan lohkot/silpun pehmeäksi pienessä määrässä voita, tai heitän mökillä reiluina lohkoina grilliin.

Lapsena sipuli oli minulle kitkerä, pahanmakuinen asia. Nyt sipuli on jotain ihan muuta, ja ”salaisuus” on tietenkin kypsentämisessä. Kypsennys tuo sipulin makeuden esiin. Pehmeäksi paistettu, haudutettu tai grillattu sipuli muuttuu vastustamattoman makeaksi ja täyteläiseksi ja korostaa muiden ruokien makua. Se tulee juttuun melkein kaikkien ruoka-aineiden kanssa :) Tiesittekö muuten, että sipulin hiilihydraatista valtaosa on sokeria (ei tärkkelystä), ja siksi sipuli on niin makea?

Saasto_elintarvikkeet_juustot

MAKUVINKKI: HALVAT TUOREJUUSTOT

No, tämä on mahdollisesti turha vinkki, juuston maukkauden ollessa aika monelle selvä juttu ^_^ Mutta haluan nostaa esiin erityisesti fetan, tai säästöviikoilla sen halvemman version, ’salaattijuuston’. (Vain Kreikassa valmistettua fetaa saa kutsua fetaksi, muualla valmistettu, vaikka olisi tehty ihan samalla tekniikalla samoista ainesosista, täytyy nimetä muulla tapaa.)

Mun mielestä esim. Lidlin ja X-tran tosi halvat salaattijuustot on oikein hyviä fetan korvikkeita, vaikka koostumus on hitusen kumimainen aitoon fetaan verrattuna – ei tosin yhtä ”paha” kuin joissain esim. valmiiksi kuutioiduissa salaattijuustotyypeissä. Feta/salaattijuusto käy mausteeksi ja ruoan täyteläistäjäksi sipulin tapaan melkein kaikkeen. Laitan sitä salaattien lisäksi munakkaisiin, uuni- ja pataruokiin, pizzoihin ja esim. suolaisiin muffinseihin. Tylsä paistos maustuu hetkessä kun joukkoon murentaa vähän fetaa; sen suolaisuus ja hapokkuus tuo vetisistä pakastevihanneksistakin kokattuun paistokseen särmäkkyyttä.

Mozzarella on fetaan verrattuna aika mauton, mutta se on loistava edullinen proteiininlähde. Tuollainen X-tran pallukka maksaa 90 senttiä ja siitä saa 24 g proteiinia :) Tuikkaa palluran salaattiin ja annoksen proteiiniosuus on hoidettu ^_^

Ruokaviikko23_nakkari

Tältä näytti säästöruokaviikkoni kesäkuun toisella viikolla:

MAANANTAI:

Aamiainen: kananmunaa, Koskenlaskija-juustoa, kasviksia

Lounas: tonnikalasalaatti

Päivällinen: Siikamurekepihvi-burgeri, parsakaalia, salaattia

Iltapala: rahkaa ja raejuustoa vadelmamehukeitolla

Ruokaviikko23_lohta_sienia_parsakaalia

Torstain päivällinen (en tullut ottaneeksi kuvia alkuviikon ruoista :p)

TIISTAI:

Aamiainen: kananmunaa, Koskenlaskija-juustoa, soijajogurttia lesitiinillä ja pähkinämyslillä

Lounas: papupastaa tomaattituorejuusto-kaalikastikkeella, salaatti raejuustolla

Päivällinen: tonnikala-”röra”salaatti omenalla. Minihiilariruispala mozzarellalla ja tomaatilla.

Iltapala: soijajogurttirahkaraejuustosekoitus vadelmamehukeitolla ja marjoilla

Ruokaviikko23_tofusoijasuikalepaistos

Mun ruoat ei todellakaan aina näytä värikkään houkuttavilta ”blogistailatuilta” annoksilta! ^_^ Tässä työlounaaksi valmistunut annos tofua ja soijasuikaleita kera paahdetun bataatin ja kukkakaalin. Ei koreile ulkonäölllä mutta kyllä maistuu! :)

KESKIVIIKKO

Aamiainen: kananmunaa, tomaatti-mozzarella-salaatti, paistettuja sieniä, soijajogurtti lesitiinillä ja pähkinämyslillä

Lounas: curry-marinoitua tofua, soijasuikaleita, paahdettua bataattia ja kukkakaalia, kermaviilikastiketta, vihreää salaattia

Päivällinen: valkosipulilla maustettua ruusukaalia ja vihreitä papuja, paistettuja sieniä ja soijapyöryköitä

Iltapala: juustoja ja kasviksia

Ruokaviikko23_soijapullat_kasviswok

Soijapyöryköitä ja paistettuja kasviksia

idRuokaviikko23_tonnikalakasvispiiras

Suolainen piirakka on superhelppo, ruokaisa ja edullinen ruoka. Tässä piiraassa täytteenä tonnikalaa, sipulia ja pakastevihanneksia.

TORSTAI

Aamiainen: kananmunaa, tomaattia, Minihiilari-ruispala Koskenlaskijalla ja kurkulla, soijajogurtti lesitiinillä ja pähkinämyslillä

Lounas: tonnikala-kasvis-piiras, vihreä salaatti

Päivällinen: leipäjuustoa, lämminsavulohta, höyrytettyä parsakaalia ja paistettuja sieniä

Iltapala: rahkaa ja vadelmamehukeittoa

Ruokaviikko23_haimonnifile

Työlounas: valkosipulin kanssa paistettu pangasius- eli haimonnifile (pakasteesta), paistettuja sieniä ja höyrytettyjä kasviksia.

PERJANTAI

Aamiainen: kananmunaa, kasviksia, mozzarellajuustoa, soijajogurtti lesitiinillä ja pähkinämyslillä.

Lounas: pangasius-file, valkosipulissa paistettuja sieniä ja ruusukaalia, vihreä salaatti punajuurella.

Välipala: puolikas Quest-patukka, pähkinöitä.

Illallinen: tonnikala”röra”salaatti, juustoja, viiniä, suklaata.

(Perjantai oli viikon herkkupäivä ja venytin budjettia hieman viinille ja juustotiskin kypsytetyille juustoille. Suklaa löytyi kaappien kätköistä :))

Ruokaviikko23_tonnikalatahnasalaatti

TONNIKALASALAATTIVINKKI:

Vaihtelua perustonnikalasalaattiin saa tekemällä ”tonfisk-röran”, eli voisiko suomeksi sanoa tonnikalatahnan? (Auttakaa suomenruotsalaiset, mikä ’röra’ on suomeksi?) Tonnikala muuntuu asteen luksuksemmaksi kun siihen sekoittaa creme fraichea ja/tai kermaviiliä ja maustaa yksinkertaisimmillaan suolalla, pippurilla, viinietikalla tai sitruunalla ja ripauksella sokeria tai steviaa.

Hedelmälisällä teen omasta salaatistani vielä ”karkkipäivä”-version, raikas omena tai mehukas päärynä korottavat salaatin makean herkun luokkaan. :)

(Perjantain salaatissa oli vielä harvinaisena luksuslisänä avokadoa, kun löysin lähikaupasta kilon pussin avokadoja eurolla!)

Ruokaviikko23_munakokkeli

LAUANTAI

Aamiainen: munakokkelia, lohta, kasviksia, siemennäkkäriä.

Lounas: pizza

Iltapala: pieni kreikkalainen salaatti, aamiaiselta jäänyt soijajogurtti lesitiinillä ja pähkinämyslillä.

MUNAKOKKELIVINKKI:

Sekoita munan joukkoon pannulla maustettua tuorejuustoa tai creme fraichea = kermaisempi, kosteampi kokkeli. *slurps*

Ruokaviikko23_pizza

Eivät minun vhh-versioni muuten aina onnistu… :D Kokeilin ensimmäistä kertaa tehdä tutun vhh-pizzapohjan ilman reseptiin kuuluvaa juustoraastetta. Tulos: superkuiva kengänpohjalta maistuva kauhistus. XD Joo, kyllä juustoraasteella on todellakin tärkeä paikka taikinassa! :)

Ruokaviikko23_lohi_avokado_nakkari

SUNNUNTAI

Aamiainen: munakokkelia, avokadoa, kasviksia, leipäjuustoa

Lounas: tonnikalafetasalaatti ohralla

Iltapala: siemennäkkäri lohella ja avokadolla, kasviksia, Koskenlaskija-juustoa, tuorejuustolla täytettyä selleriä

.

Seuraavan viikon työpaikkalounaita kaappien ”aarteista”:

Ruokaviikko23_tofucurrypiiras

Piiras kokeilullisella täytteellä jossa currymarinoitua tofua ja artisokan sydämiä. Ihan hyvää oli sekin ^_^

Kokeilin muuten jälleen uutta versiota vhh-piiraspohjasta: 1 dl jauhosekoitusta (soijajauhoa, kaurahiutaleita ja Fibrex-hiutaleita + ripaus leivinjauhetta) + 50 g rahkaa + 50 g voita + 2 rkl vettä. Toimi. Vähemmän rasvainen kun osan voista korvaa rahkalla.

Ruokaviikko23_papupasta

Papupastaa ja soijapyöryköitä kukkakaali-sipuli-tomaattikastikkeessa.

Ruokaviikko23_frittata

Frittata varsinaisella impro-täytteellä: ohraryynejä, mustapapuja, sipulia, punajuurta, parsakaalia, mozzarellaa ja pinjansiemeniä. Kuulostaa melkein pelottavalta ^_^

Mutta hyvältähän tuokin maistui, vaikkei varmaan voittaisi kulinaristiliiton palkintoa :)

Salaatti_IMG_6840

*

Mun Top3 arkiruoat:

Salaatit kylmillä ja lämpimillä täytteillä

Kalaa ja paistettuja tai höyrytettyjä kasviksia

Munakasrulla täytteillä

Vaihtelua saa kun näkee kasvisten kypsennyksen vaivan, esim. vihreästä perussalaatista saa deluxe-version uunipaahdetuilla kirsikkatomaateilla tai paistetuilla munakoiso- ja kesäkurpitsaviipaleilla. Aneemisista pakasteseitikuutioista saa inhimillisempiä kun niiden antaa sulaa ja repii sitten sulaneet kuutiot filepaloiksi ja paistaa suikaleina, kylkeen makeaa sipulia. Pakastevihanneksiin saa eloa juustokuorrutteilla ja pähkinärouheilla. Ja tomaattimurska muuntuu suussasulavaksi kastikkeeksi tuorejuustolla. Helppoa ja edullista :)

Kommentit (69)

  1. iituliina

    Onnellisena turkulaisena sun ruokabudjetti yhdelle hengelle kuulostaa isolta (tai no, enemmän mulla menee, mutta syön mm. aamiaisen lähes päivittäin ulkona), mutta toisaalta, mulla on täällä mahdollisuus ostaa suurin osa ruuasta superhalvalta ja kaiketi maan parhaalta kauppatorilta: tämän päivän illallissalaatti kolmelle hengelle kustansi vajaan viisi euroa (plus mausteet ja öljy) ja paahdettuja vihanneksia jäi vielä huomiseksi lounaakseni. Väitän myös lähes-vegaaniuden tekevän ruokavaliostani edullisemman (vaikka korvaankin perusmaitotuotteet kaura- ja mantelivalmisteilla), mutta esimerkiksi niin tonnikala kuin kaikki muukin kala on aivan superkallista!

    (Mulle muuten kanssa särähti korvaan yleistyksesi niin tässä kuin jossakin aiemmassakin postauksessasi. Mutta olenkin tunnetusti yleistysvastainen nalkuttaja. :D)

  2. Tiia

    Oletko koskaan miettinyt vegaaniruokavaliota? Mietin vain, kun olet kaikinpuolin terveydestä ym kiinnostunut, että oletko pescovegetaristina perillä myös kala-, maito- ja kananmunateollisuuden huonoista puolista sekä ihmisten terveyteen että eläinten oloihin liittyen? Suosittelen tutustumaan, esimerkiksi youtubesta löytyy ”Best Speech Ever”. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä mieltä olet vegaaniudesta.

    • Sanni

      Nuorin sisareni on vegaani joten sekin ruokavalio on tullut erittäin tutuksi :) Itse en ole harkinnut vegaaniruokavaliota sillä lempiruokiini kuuluu niin paljon eläinkunnan tuotteita joista en halua luopua (kuten juustot, kananmunat ja jogurtti). Saa kutsua itsekkääksi, sitä epäilemättä olenkin tässä asiassa. Minulla ei ole vegaaniudesta kaiken kaikkiaan mitään syvällistä mielipidettä, se on valinta (ja vakaumus) siinä missä muutkin, ja vegaanit todennäköisesti ovat keskivertoa epäitsekkäämpiä ja ruokateollisuuden suhteen tiedostavampia yksilöitä.

  3. Jasmin

    Jes, Sannin säästökorneri! Suosikkini!

    Mä kauhon S-marketin salaattibaarista monesti lohta, kun senkin kilohinta on yleensä jotain ihan muuta kuin mitä itse haluaa maksaa. Ja tuoretta ananasta, koska sen kuoriminen on ihan helvettiä, jos ei ole hermoja ja kunnon työkaluja.

    Itsekin selviän muutaman kympin ruokalaskulla viikossa, koska on nyt vaan pakko (kalliit harrastukset). Toisaalta saan töissä lounaan, mikä on kyllä aika iso säästö.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.