Karkkipäivä
Karkkipäivä

Sannin herkkucorner: rapea siemennäkkäri

Nyt jaan teille eniten käyttämäni ruokaohjeen – tästä superhelposta ja erittäin matalahiilihydraattisesta näkkileivästä tuli supersuosikkini kertalaakista!

   

Sain ohjeen anopiltani vuosi sitten kun olin juuri aloittanut VHH-ruokavalion. Tuunasin sitä sisällyttäen reseptiin hieman enemmän eri siemeniä, ja vuoden aikana olen valmistanut tästä suursuosikista jo monen monta eri versiota eri jauheilla ja siemenkokoonpanoilla.

Näkkäri on ikävä kyllä myös mieheni suurta herkkua, ja mun pitää välillä laittaa näkkärit piiloon ettei koko pellillinen katoa parissä päivässä! ^_^

Sekoita ainekset kulhossa pehmeäksi taikinaksi. Levitä pellille leivinpaperin päälle tasaiseksi ohueksi levyksi. Paista uunissa vajaa 200 asteessa 20-30 minuuttia riippuen siitä kuinka kovaa tai tummaa haluat näkkäristäsi. Leikkaa näkkäri viipaleiksi heti tuoreeltaan, ennenkuin se ehtii jäähtyä kovaksi.

Alkuperäisessä ohjeessa oli 10 rkl auringonkukansiemeniä eikä lainkaan kurpitsan- tai hampunsiemeniä, mutta eri siemenillä näkkäristä tulee maukkaampaa. Hampunsiement tuovat leipään erityisen rapean lisän.

Olen korvannut välillä osan vehnäleseistä ja mantelijauhosta myös sokerijuurikashiutaleilla ja hampunsiemenjauheella, ja hyvää tulee. Aikeissa on kokeilla myös kuivatulla nokkosella maustettua versiota.

Näkkäri on herkullista sellaisenaan terveellisenä snacksina tai vaikka aamupalana juuston ja muiden perinteisten leivänpäällysten kanssa. Ja paljon ruokaisampaa kuin perinteinen viljanäkkileipä.

.

Varoitus: siemennäkkäri voi aiheuttaa hallitsematonta himoa ja riippuvuutta. ;)

P.S. Uusi karva-aiheeseen liittyvä kysely sivupalkissa!

Kommentit (52)

  1. Mari

    Moi Sanni! Kiitos tästä ohjeesta, näistä tuli oikein hyviä. Oletko laskenut näiden näkkäreiden makrot (hh, r, p)? Olisi kiva tietää, paljonko tuossa ohjeen määrässä on hiilareita, rasvaa ja protskua. :)

    • Sanni

      Olen laskenut, mutta tiedot on kotona reseptivihkossani enkä ole nyt kotosalla ennen pääsiäistä joten katsotaan muistanko vastata tähän sitten… :) Tosin voithan itsekin laskea makrot jos sinulla on kotona keittiövaaka ja voit punnita raaka-aineet…?

  2. Kikka

    Onko mantelijauholla ja -jauheella eroa? Jauhoa en kaupasta löytänyt niin laitoin jauhetta. Ihan hyvää näkkäriä tuli, suolan määrää aion seuraavaan erään vähentää.

    • Sanni

      Onko mantelijauholla ja -jauheella eroa?

      Ei ole, sama asia :) (Ainakin mun käsittääkseni… :D)

  3. Ilona

    Hei. Vanha viestiketju mutta nyt vasta löysin näkkäriohjeesi. Vaikuttaa herkulliselta ja tein juuri ensimmäisen kerran. Taikinan levittäminen pellille oli tosi hankalaa. Se tarttui kiinni lusikkaa, käsiin, kaikkeen, millä koetin levittää. Sitten oli pakko hieman laittaa öljyä käsiin, että sain jotenkin paineltua ohueksi. Onko tähän mitään konstia?

    • Sanni

      Lusikalla kannattaa laittaa ehdottomasti, ei käsillä. Taikinan kuuluu olla tahmeaa eikä sen tarttumista oikein voi välttää :/ Itse käytän kahta lusikkaa joista toisella levitän taikinaa pellille ja toisella kaavin ensimmäiseen lusikkaan tarttuvat kokkareet. :)

      • Tiltu

        Kannattaa laittaa päälle toinen leivinpaperi, jota on vähän kasteltu siltä pinnalta, joka koskettaa näkkäriä. SEn toisen leivinpaperin päältä sitten kaulitaan. Toimii siis ainakin munattomaan siemennäkkäriini.

        Sanoit Sanni muuten tuossa ylempänä laittavasi pakastepussiin ja muoviseen eväsrasiaan. Ilmeiesti näin näkkäri ei pehmene?

        • Sanni

          Mä pidän näkkäriä vähän milloin missäkin, useimmiten muovisessa eväsrasian tapaisessa. Täytyy sanoa että en ole huomannut näkkärin pehmenneen erityisesti millään säilytystavalla. :)

  4. outi

    hei, kokeileppa laittaa kanamunan tilalle rahkaa, ja sitten vielä voidella taikina oliviöljyllä ennen paistamista..

  5. Tiltu

    Hei jossain induktioviikon(?) postauksessa taisit mainita kokeilleesi tätä ilman munaa. En jaksanut kaivella jokaisen postauksen massiivista kommenttilootaa läpi, joten voitko kertoa vielä, millä korvasit munan?

    • Sanni

      Mä olen nyt tehnyt kaikki viimeisimmät näkkäritaikinat munattomina – laitan vettä ja oliiviöljyä. 300 gramman taikinaan (eli kun siemeniä on 300g) laitan noin 3 desiä nestettä; puoli desiä öljyä ja 2,5 dl vettä. Näkkäristä tulee rakenteeltaan hauraampaa kuin kananmunalla sidotusta eli paloja ei aina saa leikattua kunnolla vaan näkkäri murenee, mutta ei palojen epämääräinen muoto tietenkään makuun vaikuta :)

      Olen myös pannut merkille, että siementen laatu vaikuttaa koostumukseen; vaihtelen siementen kokoonpanoja paljon, ja tietyillä kokoonpanoilla on tullut vähemmän haurasta näkkäriä kuin toisilla. Eilen tein näkkäriä johon tuli vain seesaminsiemeniä, chia-siemeniä, pellavansiemeniä ja mantelijauhetta, ja näkkäristä tuli tosi särkyvää.

      • Tiltu

        Kiitoksia :)

        • Tiltu

          Itse tykkään jämäkämmästä ja kestävämmästä koostumuksesta kun syön näkkäriä leipänä, mutta esim juustojen ”suuhunkuljetusalustana” voisi tuo murenevuus tuoda vähän suolakeksimäistä fiilistä.

          • Sanni

            Jep, munattoman näkkärin koostumus on nimenomaan tuollainen TUC-keksimäisen kevyt. :) Jopa vohvelimainen :)

  6. Olivia

    Hei! Löytyyköhän nämä kaikki ihan perus ruokakaupasta, isosta Prismasta jne? :) Meillä oli punnitse&säästä sekä samankaltainen Punnari-niminen liike asuinkaupungissani mutta punnitse&säästä meni konkkaan ja Punnarikin jostain syystä lopetti… Niistä ostin aina siemeneni mutta onko tavallisissa ruokakaupoissakin hyvin valikoimaa? Kun ei ole silmään osunut oikein!

    • Sanni

      Kaikki muut raaka-aineet löytyy Prismasta paitsi hampunsiemenet, niitä en ole Prismoissa enkä muissakaan ”tavallisissa” ruokakaupoissa toistaiseksi nähnyt, ekokaupoista löytyy kyllä. Mutta ohje on täysin muunneltavissa, minkä tahansa raaka-aineen voi korvata toisella :) Eli jos hampunsiemenet puuttuvat, niiden tilalle voi laittaa saman verran toista siementä :)

      Itse teen nykyään siemennäkkärin joka kerta eri kokoonpanolla, heittelen taikinaan sitä mitä kaapista sattuu löytymään tai muuntelen fiiliksen mukaan näkkäristä vaaleamman (–> vähemmän pellavansiemeniä ja niiden tilalle vaikka kookosjauhoa tai lupiinijauhoa) tai tummemman (–> vähemmän seesaminsiementä ja auringonkukkaa ja niiden tilalla chiaa ja Fibrex-hiutaleita).

      Jos näkkäristä haluaa vähempikalorisen, niin sitten taikinaan kannattaa laittaa enemmän kuituisia jauhoja kuten vehnäleseitä ja Fibrex-hiutaleita ja vähemmän siemeniä. Jos nyt siis näkkärin energiapitoisuus jollekulle merkkaa :)

  7. Rin

    Käytätkö kuorellisia vai kuorettomia hampunsiemeniä? Onko merkkien välillä eroja?

    • Sanni

      Käytän kumpiakin. Kuorelliset tuovat sen ihanan raksuefektin :) Merkkien välillä on toki hintaeroja, mutta suuria eroja hh-pitoisuuden suhteen en ole havainnut, toisin kuin monien pähkinöiden kohdalla.

      Omat hampunsiemeneni tilaan iHerbistä.

  8. Salka

    Tein tätä ekaa kerran tänään ja hyvää tuli :) Suolaa laitoin vähemmän, ens kerralla laitan ohjeen mukaan :D Mies olisi kaivannut jotain makeutta, joten seuraavaan satsiin ajattelin lisätä pieneksi pilpottuja, kuivattuja aprikooseja tai viikunoita :) Tehdä siis enemmän sellaisen ”välipalapatukkamaisen” näkkärin ^_^

    • Sanni

      Kuulostaa hyvältä :) Hunaja-seesaminäkkäri voisi myös olla miehesi mieleen ^_^

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.