Karkkipäivä
Karkkipäivä

Ruokapäiväkirja: mun arkisafkailua

Kaikki kunnia FitFarm-kokeilun tuomille oivalluksille, mutta on se vain ollut ihanaa palata omaan, tuttuun ruokailurytmiin ja -tapaan! ^_^ Nyt olen taas kuukauden verran murkinoinut menemään itselle luontaiseen tapaan, plus treeni/juoksupäivien hiilarilisät.

Pidin viikon ajan ruokapäiväkirjaa kaikesta mitä söin. Blogissa on nähty induktioviikkojen ruokapäiväkirjaani sekä FitFarm-valmennusjakson kokeiluun liittyviä erikoisruokavaliojuttuja, jotka ovat kummatkin harvinaisia poikkeustilanteita. Ajattelin, kun jotkut ovat näiden äärimmäisten poikkeustilojen pohjalta (induktio-tyylinen syöminen ei kuulu arkeeni edes vuositasolla..!) kehittäneet huolta ruokailustani, että pidän kuvapäiväkirjaa ihan tavallisesta, arkisesta tavastani ruokailla.

Tällä tavalla olen syönyt viimeiset viisi vuotta vaihdettuani vhh:lle, erona ainoastaan tänä vuonna lisätyt säännöllisemmät hiilihydraattiosuudet kuten ohra ja kvinoa. Bataattia ja kaurapuuroa olen syönyt koko vhh:n ajan.

Ruokaviikko on tiistaista maanantaihin, kun kuvaaminen unohtui päiväkirjaviikon ekana päivänä :)

Ruokaviikko_Tiistai_aamupala

Kaksi mukia kahvia, ensimmäinen soijamaidolla, toinen mantelimaidolla, mukana loraus kermaa. Kananmunia, kasviksia, leipäjuustoa ja soijajogurttia proteiinijauheella, marjoilla & omatekoisella pähkinämyslillä.

Ruokaviikko_tiistai_lounas

Paistettuja kasviksia, lohta ja ohraa.

Ruokaviikko_tiistai_valipala

Tulin juoksulenkiltä ja teki hirveästi mieli tonnikalakauraleipää – mutta kotona ei ollut tonnikalaa. (Hyvin harvinainen tilanne.) Monesti syön juoksun jälkeen palauttavana ateriana kaurapuuroa, mutta just tänään teki mieli kauraleipää tonnikalalla. Oli siis lähdettävä kauppaan, ja söin nopeasti pienen juusto-manteli-snackin vaimentaakseni suurimman nälän tunteen.

Ruokaviikko_tiistai_paivallinen_

Tonnikalakauraleipä, kasviksia ja raejuustosalaatti.

Ruokaviikko_tiistai_iltakahvi

Joskus harvoin tekee mieli kahvia vielä illallakin.

(Olemme pyrkineet miehen kanssa eroon kaikista oudoista eriparimukeista jotka juontavat kummankin menneisyydestä, mutta miehen karmea Cartman-muki on saanut jäädä ^_^)

Ruokaviikko_tiistai_iltapala

Soijajogurttia, rahkaa, lesitiiniä, marjoja ja pähkinämysliä. Lesitiini on oppeja FitFarm-ruokavaliosta.

Ruokaviikko_keskiviikko_aamiainen

Tuttu aamiainen. Olen syönyt tämäntyyppistä aamiaista viimeiset viisi vuotta, FitFarm-kokeilu vaikutti aamiaiseen siten että lisäsin kasviksia ja vähensin valtavaa juustomäärää. Toisaalta tämä saa myös aikaan sen, että vähempienergisenä aamiainen ei pidä minua kylläisenä ihan yhtä pitkään kuin juuston ja kananmunien varaan rakennettu aamiainen.

Ruokaviikko_keskiviikko_lounas

Tonnikala-katkarapu-mozzarella-salaatti ohralla.

Ruokaviikko_keskiviikko_valipala

Sattui päivä, jolloin minun teki mieli jotain makeaa. :) Niitäkin on vielä joitain kertoja vuodessa. :)

Kahvin kanssa maistui kolme palaa sokeroimattomalla hasselpähkinäsuklaalevitteellä voideltua raakakaakaomassaa (100-prosenttista suklaata).

 Ruokaviikko_keskiviikko_paivallinen

Raejuustosalaattia sekä lohta, höyrytettyä parsakaalia ja vihreitä papuja.

Ruokaviikko_keskiviikko_iltapala

Ja sama tuttu soijajogurtti-rahka-marja-pähkinämyslisekoitus.

Olen säännöllisrytmisinä treenipäivinä pyrkinyt noudattamaan FitFarmin mallia jossa päivän kaksi pääateriaa syödään lähellä toisiaan, treenin ympärillä. Tällaisina päivinä syön vielä illalla erikseen iltapalan. Muuten syön päivällisen myöhempään illallisena ja jogurtti jää pois.

  Ruokaviikko_torstai_aamiainen

Alkaako näyttää tylsältä… :D Joka aamu sama setti ^_^ Tähän ei voi kyllästyä <3

Ruokaviikko_torstai_palkkari

Palautusjuoma on myös perua FitFarm-valmennuksesta, siitä on tullut säännöllinen osa treenipäivien ruokailua. Juomani koostuu maustamattomasta heraproteiinista, vedestä ja raakakaakaojauheesta. Joskus lisään joukkoon myös banaanijauhetta.

En juo palkkaria reissussa ollessa (vaikka kävisin salilla) koska en jaksa raahata proteiinipulveria mukana. En myöskään tykkää ostaa valmiita kalliita ja lisäaineita pursuavia palautusjuomia.

Ruokaviikko_torstai_lounas

Lounastreffit ystävän kanssa ravintolassa.

Kuvasta puuttuu alkukeitto, unohdin kuvata sen. Tuo toinen keitto oli vähän turha extra mutta pakko oli maistaa kun ystäväni sitä tyrkytti ja sanoi että on niin peijakkaan hyvää (hän otti ravintolan seisovan pöydän salaattilounaan johon kuului myös keitto, ja hän vain kylmän viileästi haki minullekin pöydästä keiton…. :p). Ja olihan se hyvää ^_^

Ruokaviikko_torstai_illallinen

Anoppilassa: lohta, salaattia, parsaa, kananmunasilppua.

Ruokaviikko_perjantai_aamiainen

Keltainen kukkamuki on mun vakkarimuki anoppilassa ^_^

Ruokaviikko_perjantai_aamiainen_lisa

Jäi vielä nälkä niin piti ottaa vähän lisää jogurttia ja marjoja.

Ruokaviikko_perjantai_lounas

Lohta ja kasviksia.

Ruokaviikko_perjantai_valipala

Kävin juoksulenkillä ja sen jälkeen oli niin kova nälkä ettei pystynyt odottamaan illalliseen asti. Söin Koskenlaskija-juustoa, kurkkua ja porkkanaa.

Ruokaviikko_perjantai_illallinen

Appiukon tekemää ihanaa uunilohta tuorejuustokastikkeessa, bataattimuusia, salaattia ja anopin munajuustoa.

 Ruokaviikko_lauantai_aamiainen

Leivän näköiset palat tomaattikuutioiden vieressä ovat munajuustoa.

Ruokaviikko_lauantai_lounas

Samaa kuin perjantain illallisella + paistettua siikaa.

Ruokaviikko_lauantai_illallinen

Lohta, paistettua munakoisoa, sinihomejuustolla täytettyä paprikaa ja salaattia.

Ruokaviikko_perjantai_juusto_viini

Jälkiruoaksi lampaanmaitojuustoa ja pari lasia viiniä. Unohdin ottaa kuvat illalla, viinilasikuva on arkistosta. :)

    Ruokaviikko_sunnuntai_aamiainen

Ruokaviikko_sunnuntai_lounas

Yhdistelmä edellispäivien jämäkaloja (savulohta, uunilohta, siikaa) + kasviksia ja viimeinen nokare bataattimuusia.

Ruokaviikko_sunnuntai_valipala

Automatkalla anoppilasta Kuopioon söin puolikkaan Vanilla Almond Crunch Quest -patukan ja pienen kourallisen manteleita. Unohdin ottaa kuvan joten kuvat netistä täältä ja täältä.

Ruokaviikko_sunnuntai_illallinen

Söimme Kuopiossa illallista tosi myöhään ja olin ihan järjettömän nälkäinen. Alkuruoaksi iso rapukeitto (naaam!!) ja sen kylkeen savulohisalaatti.

Ruokaviikko_sunnuntai_viini

Palan painikkeeksi lasi viiniä.

      Ruokaviikko_maanantai_aamiainen

Hotelliaamiainen. Useimmiten yövyn Kuopiossa tietysti äiskän luona ”koti-kotona”, mutta tällä kertaa mies oli Kuopiossa työmatkalla ja yövyin hänen huoneessaan.

Kyseisen hotellin munakokkeli on kyllä jotain niin ala-arvoista että… En tiedä tunnistaisiko edes kananmunaksi jos sokkona maistaisi.

Ruokaviikko_maanantai_kananmunat

Kokkelit jäivät lautaselle ja hain tilalle pari vanhaa kunnon keitettyä munaa, näihin voi aina luottaa. :)

Ruokaviikko_maanantai_rahka

Ennen salille menoa tuntui siltä ettei aamiainen ollut ollut ihan riittävä ja vetäisin vielä lisäenergiat rahkan ja pähkinöiden muodossa.

Ruokaviikko_maanantai_quest

Quest-patukka sai proteiinijauheen puutteessa toimittaa palkkarin virkaa.

Ruokaviikko_maanantai_lounas

Lounaalle äidin luokse. Tonnikala-leipäjuustosalaattia.

Yritys saada kuvaan eloisuutta äidin kissan kautta, eihän tuo pentele tietenkään suostunut poseeraamaan.

Ruokaviikko_maanantai_illallinen

Illallinen myös äidin luona: paistettuja kasviksia ja lohikuutioita.

Liityin myöhemmin illalla miehen ja hänen työkaverinsa seuraan ravintolaan. Miehet söivät taas vaihteeksi älyttömän myöhäistä dinneriä. Mr. Karkkipäivän hamppariannoksen kyljessä olleet bataattiranut vetivät meikäläistäkin puoleensa, nehän ovat puuron ohella mun suurinta hiilariherkkua. :)

Ruokaviikko_maanantai_snack

Lopulta piti tilata oma annos ^_^ :) On se jännä miten suuri ero perunan ja bataatin välillä onkin vaikka ovat niin samantyyppisiä juureksia, peruna on aina ollut mulle ihan ”meäääh” mutta bataatti… Ihan sairaan hyvää.

Ruokaviikko sai hienon lopetuksen tällä näkymällä! ^_^

.

Tällaisella ruokavaliolla painoni ei nouse eikä laske ja pysyn ihan normikuosissa. Keho ei näytä yhtä kuivalta kuin FitFarm-ruokavaliolla ja olo on kaikin puolin normalisoitunut. Kehossa on tuttu olo. <3

Kommentit (63)

  1. Hannakaica

    Hei mitä sarjaa nuo ihanat mukit olivat alkupäivinä missä oli metsäneläimiä?

  2. sara

    Minusta tämä ruokaviikko näytti jo vähän tylsältä, vaikka ihan maukkaalta ja terveelliseltä. Joka päivä kalaa, parsakaalia, parsaa, tomaattia, kurkkua, kananmunaa ja jugurttia. :) Omat ruokani näyttävät kyllä aika samalta, koska syön kasvispainotteisesti ja proteiini lähinnä kalaa, mutta joka päivä en kalaa jaksaisi syödä saati kananmunia!
    Salaattia syön minäkin lähes joka päivä, mutta usein laitan sekaan vaikka lehtikaalia, avokadoa, katkarapua, oliiveja tai teen esim. fenkoli-appelisiinisalaatin ihan vain vaihtelun vuoksi. Syön myös usein keittoja. Ja toki pasta ja muu tuo lisää variaatioita. Iltapalaksi syön usein leipää, mutta sitäkään en jaksa joka päivä syödä!
    Ehkä kyllästyn sitten herkemmin, vaikka se ei ole ongelma, että viikottain syön samoja ruokia tai se, että parina päivänä syö samaa ruokaa.
    Tämä nyt vähän erilaisena kommenttina, vaikka kokonaisuutena sanonkin, että hyvältä näyttää. ;) Ja tietenkin muu elämä vaikuttaa siihen mitä syö milläkin viikolla. Minusta salaatti tai wokki on se helpoin ja nopein ruoka tehdä nälkään tai ottaa töihin. Ja samalla saa syötyä vanhaksi menevät pois…

    • Sanni

      Minusta tämä ruokaviikko näytti jo vähän tylsältä, vaikka ihan maukkaalta ja terveelliseltä. Joka päivä kalaa, parsakaalia, parsaa, tomaattia, kurkkua, kananmunaa ja jugurttia. :)

      Jepjep :D Mulle maistuu samat lemppariruoat joka päivä ^_^ Normaalioloissa (eli kun olen kotona ja päätän itse mitä teen ruoaksi) ruokaviikkoni on kuitenkin vähän monipuolisempi sisältäen esim. tofuruokia ja papupastaa (juuri tässä parhaillaankin vetelen papupastaa tomaattiyrttikastikkeessa naamariin :)) ja erilaisia salaatteja, mutta päiväkirjaviikolla olin kotioloissa ainoastaan kaksi päivää, loppuviikon ruoat olivat sitten sitä mitä majapaikoissa (anoppila, äiti, hotellin ravintola) oli tarjolla :)

      Anoppilassa esim. ei tofua tai muita kasvisproteiinin lähteitä edes tunneta, joten siellä mulle on aina tarjolla pelkästään kalaa. Olosuhteet siis tietysti vaikuttavat siihen millaista ruokaa milläkin viikolla syö, kuten sinäkin kirjoitit :)

      Kalaa syön kyllä ihan joka päivä ainakin yhdellä aterialla. Kun ei syö lihaa tai kanaa, niin aterian proteiininlähteeksi valikoituu väkisinkin kala useimmissa tapauksissa. En tule kylläiseksi pelkistä kasviksista, joka aterialla täytyy olla kunnon proteiinin lähde :)

      • Maijastiina

        Onko sulla joku periaatejuttu olla syömättä kotimaista kalaa? Jostain syystä suomalaiset tuntuvat kuvittelevan, että muoveissa kauppaan tuleva norjalainen lohi on ainoa syötävä kala tässä maailmassa, mikä on mielestäni tosi harmi näin tuhansien järvien ja lukemattomien rannikkopitäjien maassa. Esimerkiksi silakka on halpa ja todella hyvä kala (monen vanhanpolven kalastajan ehdoton ykköskala)!

        Varsinkin Ahvenanmaalla olisi varmasti helppoa ostaa tuoretta, kotimaista kalaa, joka on ihan eri makuluokkaa kuin pussikasvatettu lohi. :) Ja jos säilykekalaa haluaa syödä, niin tonnikalan korvikkeeksi kannattaa kokeilla uutta JärkiSärkeä: http://www.jarkisarki.fi Sen saatavuudesta en valitettavasti tiedä, mut toivottavasti löytyisi jo ainakin isommista marketeista. Särki on vesien ”roskakala”, joten sen syöminen on muun hyvän lisäksi ekoteko.

        P.S. Oli pakko etsiä munajuuston resepti, et jaksaisko sitä tehdä joskus itsekin. :)

        • Sanni

          Onko sulla joku periaatejuttu olla syömättä kotimaista kalaa?

          Hei Maijastiina!

          Minulla ei oikeastaan ole mitään periaatteita kalaan liittyen, syön kaikkea :) Tietysti, kalan ollessa yksi kalleimmista (juuston ohella kallein) ruoka-aineista jota käytän, vaikuttaa hinta tietysti jonkun verran valintoihin. Tuoreeseen kalaan minulla ei ole varaa päivittäin, ja pakastekala taitaa olla 100-prosenttisesti ulkomaista (vai onkohan pakastealtaan silakkafileet Suomesta, niitä ostan aika usein). Silloin kun ostan tuoretta, ostan sitä mitä tekee mieli.

          Satsaan kotimaisuuteen etenkin meijerituotteissa, vihanneksissa (sesongin mukaan) ja marjoissa.

          Kiitokset JärkiSärki-vinkistä, täytyykin etsiskellä noita seuraavalla kauppareissulla ja toivoa että hinta on kohdillaan :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.