Ruoka-ainelöytöjä: chia ja lupiini

Vähänkö olen taas innoissani!

Olen löytänyt kaksi uutta loistavaa ruoka-ainetta täydentämään vähähiilihydraattista kuiva-ainekaappiani.

Chia_jogurttiaamiainen

 .

Chiansiemenet_pussi

Ensimmäinen on chia-siemenet. Tilasin näitä joku aika sitten iHerbistä käyttääkseni osana näkkärireseptejä. Olin kyllä lukenut että moni käyttää chiaa osana esimerkiksi smoothieita, mutta meni hetki tajuta mikä chian ominaisuus tekee siitä niin loistavan täytteen vhh-ruokavalioon.

Chiasiemenhyytelo

Chia-siemenet geeliytyvät nesteessä samaan tapaan kuin pellavansiemenet, mutta toisin kuin pellavassa, chiassa ei ole käytännössä mitään omaa makua. Pellavansiemeniä ruokiin lisätessä saa kylkiäisenä aina myös pellavan voimakkaan ominaismaun, joka ei välttämättä sovi kaikkiin yhteyksiin.

Chia-siemenestä noin 40% on kuitua ja imeytyvää hiilihydraattia on (valmistajan pakkaustiedoista riippuen) nollasta muutamaan grammaan per 100 g. Eli erinomaista vhh:laisen ravintoa. Ja onhan siemen totta maar erinomainen lisä kenen tahansa ruokavalioon – se lasketaan ravintosisältönsä puolesta superfoodeihin ja sisältää runsaasti proteiinia, omega-rasvahappoja ja antioksidantteja sekä pitkän liudan vitamiineja ja hivenaineita.

Chia_aamiaisia

Nykyään chia kuuluu melkein jokaiseen aamupalaani. Minulla on jääkaapissa mukillinen chia-hyytelöä (perusgeelin sekoitussuhde 9:1, itse laitan n. 2 dl vettä ja runsaan ruokalusikallisen chia-siemeniä) jota lisään jogurttisekoituksiin ja puuroon. Näin saan laskettua annoksen hiilihydraattipitoisuutta sekä kasvatettua roimasti ravintoarvoja! Loistavaa!

Chiavadelmahillo

Ja…. chiasiementen avulla voi myös tehdä vhh-hilloa! :) :) Voiko olla siistimpää! :)

Keitä ja/tai muussaa marjoja, makeuta stevialla tai erytritolilla ja lisää chia-siemeniä. Mössön voi surauttaa tehosekoittimella jos haluaa sileämpää hilloa. Tunnin kuluttua seos on hyytelöitynyt hilloksi.

Netistä löytämässäni reseptissä sekoitussuhde oli 1 rkl chia-siemeniä : 200 g marjaa, mutta minä olen laittanut hieman enemmän siemeniä jotta saan tarpeeksi paksun hillon. Siemeniä voi lisätä hyytelöitymisen jälkeenkin jos hillo tuntuu liian löysältä.

Chiamustaherukkahillo

Tänä aamuna tein chia-mustaherukkahilloa. Nautin sitä äsken maitorahka-ricottajuusto-sekoituksen kanssa. Voitte arvata miten hyvää oli…

Lupiinijauho

Toinen uusi löytöni on lupiinijauho. Jauho sopii suolaiseen leivontaan ja sillä voi mainiosti korvata soijajauhon (jotkuthan välttelevät tietoisesti soijaa). Se sopii myös suurustamiseen.

Lupiinijauho tuo ruokaan keltaisen värin ja maistuu miedolta, makua voisi kuvailla ehkäpä hieman kikhernemäiseksi.

Lupiinijauho_ravintoarvot

Ravintoarvot ovat hitusen soijajauhoa paremmat, joten voisin jo senkin perusteella alkaa suosia lupiinia vaikka en soijaa mitenkään välttelekään. Lupiinijauhossa on hiilareita ja rasvaa vähemmän kuin soijajauhossa, enemmän proteiinia ja kolme kertaa enemmän kuitua.

Tein lupiinijauholla hiljattain puurokokeilun. Korvasin uunipuuroreseptissä 0,5 dl kaurahiutaleita lupiinijauholla, ja osan nesteestä chia-hyytelöllä.

Lupiinikaurapuuro_vuoka

Tulos: aivan fantastisen hyvä puuro! Koostumuskaan ei kärsinyt yhtään. Jee! Askel vähähiilihydraattisempaan ja huomattavasti ravintorikkaampaan puuroon! :)

Desilitrassa kaurahiutaleita on 16,5 g hiilaria. Kun puolet korvaa lupiinijauholla, laskee hh-pitoisuus noin seitsemällä grammalla.

Lupiinikaurapuuro

Kokeilkaapa..! :)

Mä olen kyllä niin hurahtanut tähän uunipuuroon että oijjoi… Olen tehnyt vhh-versiota myös korvaamalla puolet kaurahiutaleista kookosjauholla, mutta lupiinijauhossa on vielä kookostakin alhaisempi hh-pitoisuus.

Chiavadelmahillo2

Puuroon vähän chiavadelmahilloa…

idLupiinikaurapuuro_chiavadelmahillolla

…ja turkkilaista jogurttia… Aamiaistaivas. <3

Lupiiniletut

Pyöräytin yksi aamu lupiinijauholla letutkin.

Lupiinijauhojen ainoa miinus on hinta – 300 g maksaa 8 euroa. Hinnassa siis soijajauho voittaa, mutta toisaalta en käytä jauhoja viikottain joten mielelläni maksan enemmän paremmista ravintoarvoista. :) Omat lupiinijauhoni ostin Ekolosta.

.

Olivatko uudet ruoka-ainesuosikkini teille jo tuttuja? Chia varmaan ainakin. :)

Kommentit (36)
  1. Chia on vanha lemppari, juu! Mulla on joskus ollut tuota juuri samaa iHerbistä tilattua versiota, mutta nyt en ole uskaltanut käyttää iHerbiä entiseen malliin nousseiden tullimaksujen myötä… Höh. Lisään chiasiemeniä aamupirtelöihin (http://hosuli.blogspot.fi/2014/01/peruspirtelo.html), tuorepuuroihin (http://hosuli.blogspot.fi/2011/10/tuorepuuroja.html) ja hilloihin (http://hosuli.blogspot.fi/2014/01/epataydelliset-pinaattilatyt.html). Näkkäreihin en ole vielä testannut – pitäisikö? :) Osana sitä siemennäkkäriohjettasi, vai…?

    Lupiinijauho sen sijaan on mulle uusi tuttavuus. Olen kyllä kuullut siitä, mutta ostamatta on toistaiseksi jäänyt, kun maku on ollut arvoitus. Taidan käydä viikonloppuna ostoksilla Kuudennessa Maussa (vähän kuin Punnitse & Säästä, mutta parempi) ja tutkia hyllyt lupiinijauhon varalta. Kiitos paljon vinkistä!

    1. mutta nyt en ole uskaltanut käyttää iHerbiä entiseen malliin nousseiden tullimaksujen myötä

      Kun pidät elintarviketilauksen alle 35,70€ niin ei huolta :) 35 eurolla saa iHerbistä jo vaikka mitä elintarvikkeita! :)

      Minäkin muuten tein tuorepuuroa eilen ensimmäistä kertaa! Laitoin jogurttia, kookosjauhoa, vehnäleseitä ja chia-hyytelöä. Hyvää tuli, mutta pidän silti enemmän kuumasta puurosta :D

      Näkkäreihin en ole vielä testannut – pitäisikö? :) Osana sitä siemennäkkäriohjettasi, vai…?

      Kyllä, korvaat vain osan siemenistä chialla. :) Esim. auringonkukansiemenissä on suhteellisen paljon hiilaria muihin siemeniin verrattuna, kun osan niistä korvaa chialla niin mukavasti laskee näkkärin hiilaripitoisuus (vaikka onhan se jo valmiiksi tosi vähähiilarinen ^_^).

      1. Aaaa niin se oli elintarvikkeiden kohdalla noinkin korkea se raja! Kiitos, en tiennyt!

        Siemennäkkäri chiaversiona menee testiin. :)

  2. Hört om chia många gånger, men aldrig ännu själv smakat. Måste testa laga sylt! Perfekt till grynost+ägg plättarna, tror ja :D

    1. Perfekt till grynost+ägg plättarna, tror ja :D

      Absolut! :) Fast jag lagar mina plättar utan grynost (men perfekt till vilka plättar som helst :D)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *