Punajuuripizzaa ja ajatuksia hyvästä olosta

Kokeilin viikonloppuna vähän erilaista pizzantäytettä.

Adams_Pizza_IMG_0776

Samalla jatkamme tutustumista YesDeliltä syksyllä saamani suuren testituotepaketin sisältöön. Adamsin vähähiilihydraattisia pizzataikinajauhoja olen  halunnut kokeilla jo pitkään, kun merkin sämpyläjauhot osoittautuivat niin hyviksi. Tosin huomaan, että vhh-leipäkin on jäänyt melkein kokonaan ruokavaliostani niin ettei sämpylälle tunnu löytyvän muuta paikkaa kuin satunnainen hampparin alustana toimiminen.

Vhh-pizzasta sen sijaan tykkään tosi paljon ja itse asiassa pizzaa tulee syötyä nykyään jopa enemmän kuin ennen vhh:lle vaihtamista. Olen ollut tyytyväinen hyväksi havaitsemaani manteli-heraproteiini-vehnälesetaikinapohjaani ja utealiaana odotin, miten gluteenijauholla ryyditetty Adam’s pärjäisi peruspizzalleni. (Peruspizzaohjeeni täällä – tuossa versiossa tosin mukana myös kookosjauhoa joka tekee pohjasta vähän rapsakamman mutta yksinkertaistin myöhemmin ja nykyään laitan vain 10 g vehnälesettä, 10 g Bake Pro -heraproteiinia ja 10 g mantelijauhoa.)

Adams_Pizza_IMG_0847

Adam’s-pizzajauhossa on mantelijauhoa, gluteenijauhoa, maitoproteiinia ja munanvalkuaista.

Jauhoihin sekoitetaan pussi pakkauksen mukana tulevaa kuivahiivaa, lisätään vettä ja ruokaöljyä ja annetaan kohota.

Adams_Pizza_IMG_0847_ohjeet_suomeksi

AdamsPizza_IMG_0766

Liekö syy sitten liian haalean veden, mutta minun taikinani ei oikein kohonnut.

Taikina jää tahmeaksi ja kosketuskaulintakelvottomaksi, kuten kaikki vhh-taikinat. Taikinan kaulinta ohjeen mukaan kahden öljytyn leivinpaperin välissä onnistui, mutta on rasittavaa puuhaa. Omavalmisteisen vhh-pizzapohjani levitän pellille aina lusikalla, mutta Adams on voimakkaan sitkonsa vuoksi ehkä vähän hankalampi saada levittymään lusikalla tasaisesti. Sitä voisi varmaan painella myös sormin lättänään muotoon,

Seuraava havainto: pakkauksen paisto-ohje ei toiminut ainakaan meidän uunissa. Todiste alla.

Adams_Pizza_IMG_0771

Ohjeen mukaan pizzaa pitäisi paistaa 200 asteessa 25-30 minuuttia. Oikeanpuoleinen oli uunissa 20 minuuttia ja tuli ulos ruskeana kivikovana kiekkona. Onneksi olin jakanut taikinan kahteen osaan. Vasemmanpuoleinen pizzapohja oli uunissa 8 minuuttia. Varmasti viisikin minuuttia riittäisi.

Kuten näkyy, pohjasta tuli aika jäykkä. Se oli mukavan rapea mutta vehnäpohjaa ja omaa vhh-pizzapohjaani paljon jäykempi. Maku oli neutraali.

Tuomio?

Kyllä tämä enemmän muistuttaa rakenteeltaan ja maultaan tavallista vehnäpohjaa kuin muut kokeilemani vähähiilihydraattiset pohjat. Mutta luulen pitäytyväni jatkossa omassa tutussa taikinassani jota ei hiivattomana tarvitse kohotella ja valmistus sujuu nopeammin ja näppärämmin kuin Adamsin.

idAdams_Pizza_IMG_0773

Täytteet olivat kevyesti Maarianhaminan Pub Albinin viime kesän pizzauutuuden inspiroimat. Albinin pizzasta keksin, että juurekset ja paahdettu, suolattu manteli voivat toimia pizzassa :)

Minun pizzassani oli oikein ohueksi suikaloitua punajuurta, vuohenjuustoa, suolattuja ja paahdettuja manteleita, kylmäsavulohta ja rucolaa. Tosi hyvä ja vähän erilainen pizzatäyte, kiva kokeilla välillä uutta mun ainaisen tonnikala-herkkusieni-tomaatti-hässäkkän sijaan.

*

Seuraava pätkä olisi voinut olla oma postauksensa mutta laitetaan se tähän perään kun sen äsken ajatuksenvirtana kirjoitin…

Vuoden 2016 projekti: hiilihydraattien harkittu lisäys ruokavalioon tavoitteena selvittää, miten se vaikuttaa liikuntaharrastukseeni. Päätin lähteä toteuttamaan vuodenvaihteessa julkituomaani ruokavalion hienosäätöä ja muutoskokeilua ammattilaisen tuella. Arvaan, että jos asia jää vain minun itseni vastuulle, jää puurojen, papujen ja juuresten lisäys säännölliseksi osaksi ruokailua vain sanoiksi ilmaan. Ja niinpä tänään olenkin istunut tunnin ensimmäisessä valmennuksessani. Toinen on varattu perjantaille hieman eri lähestymistavan omaavalta yritykseltä.

Tiedätte taipumukseni haluta ottaa selvää asioista perusteellisesti. Nyt taatelikakkupostauksen kommenteissa käyty keskustelu sytytti minussa vahvan kipinän selvittää TÄMÄ asia perin pohjin. Mitä siellä kropassa oikein tapahtuu liikuntasuorituksen aikana energian suhteen? Milloin kroppa polttaa rasvaa, milloin hiilareita? Kun jonkun mielestä on mahdotonta treenata ilman hiilaria, mistä kroppa sitten oikein ottaa energiansa jos käytettävissä on niukat glykogeenivarastot?

Mielipiteitä, näkemyksiä ja ”totuuksia” sinkoilee suuntaan ja toiseen. Ultimaattista totuutta ei tässäkään asiassa ole olemassa kaikkien elimistön toimiessa yksilöllisesti, mutta nyt otetaan selvää, mitä alan valmentajat asiasta sanovat. Siinä on varmasti ainakin murunen tieteellistä faktaa takana, ja satojen valmennettujen kautta saatua käytännön tietoa joka on loppupeleissä aina ”oikeampi” tieto kuin mikään tietokirjan teksti. :)

Juoksemaan_IMG_7171

Projekti on saanut aikaan viime päivinä paljon itsetutkiskelua. Olen joutunut miettimään oloani ja mitä oikein lopulta haluan.

Elimistöni on hiilihydraattiherkkä ja kerää paljon nestettä ja muodostaa kaasua kun syön korkeamman hiilihydraattipitoisuuden ruokaa, sille ei voi mitään. Se ei ole sairaus, mutta tekee olosta tietenkin kurjan. Olen viime aikoina syönyt paljon bataattia, punajuurta, lanttua, maa-artisokkaa. Hyvää ja ravinteikasta ruokaa jonka terveellisyyttä ei tarvitse kyseenalaistaa. Silti oloni on raskas ja turvonnut, mikä ei tietenkään tue kokonaisvaltaista hyvää mieltä. Salilla ja etenkin juoksumatolla olen kuitenkin jaksanut paremmin, sitä ei voi kieltää.

Olen katsonut peiliin ja kysynyt itseltäni, mitä hyvä olo lopulta minulle on. Onko se enemmän sitä kevyttä ja tiukkavyötäröistä oloa, figuuria jonka päällä vaatteet eivät kiristä mutta joka hengästyy helposti lenkillä? Vai onko se sitä, että kroppa on ravinnon vuoksi vähän epämukavan tuntuinen, mutta kehityn harrastuksessani? Tekeekö ensimmäinen vaihtoehto minusta pinnallisen p*skan? Jonkun mielestä epäilemättä kyllä, mutta ei, eivät nämä näin yksiselitteisiä juttuja ole. Vhh-ruokavalion myönteiset vaikutukset ulottuvat paljon laajemmalle ja kireä keho on siihen päälle vain mukava bonus.

Näitä teemoja tulee varmasti mietittyä paljonkin talven ja kevään aikana.

Hyvat_hiilarit_IMG_0858

Jokohan näitä alkaa pian löytyä lautaselta..?

Kommentit (88)
  1. Siitä on mielestani pinnallisuus kaukana, jos haluaa elää ilman tukalaa turvonnutta oloa. Itselläkin on kaukaisena haaveena ruokavalio, jonka ansiosta jokailtainen ilmapallovatsa jäisi pois, mutta en ole vielä onnistunut tunnistamaan kaikki turvotuksen aiheuttajia.

    1. Siitä on mielestani pinnallisuus kaukana, jos haluaa elää ilman tukalaa turvonnutta oloa.

      Hyvä että asia osataan nähdä näinkin. Ehkä he, joilla ei ole koskaan ollut kroonisia vatsaongelmia, eivät pysty samaistumaan niiden aiheuttamaan tunteeseen ja näkevät valituksen vain pinnallisen ulkonäkökeskeisyyden ilmentymänä.

      Toivottavasti onnistut sinäkin vielä löytämään tavan syödä, jolla ilmapallovatsa jää historiaan.

  2. Hei Sanni,

    Tuli mieleeni että tuo turvotus ja raskas olo voi olla vain väliaikaista ja helpottaa kun kroppasi taas tottuu hiilareihin. Olet kuitenki aika kauan ollut vähähiilihydraatisella, joten voisiko hiilareiden lisääminen aiheuttaa oireita vain näin alussa?

    En ole todellakaan mikään ekspertti näissä asioissa mutta noin niin kuin maalaisjärjellä ajateltuna :)

    Tsemppiä! <3

    1. joten voisiko hiilareiden lisääminen aiheuttaa oireita vain näin alussa?

      En oikein osaa sanoa, jatko varmaankin näyttää :) Ja voi hyvin olla, että turvotus johtuu siitäkin, että en lisännyt hiilareita hitaasti vaan aloin yhtäkkiä vain joulusta eteenpäin syömään lähes päivittäin selvästi enemmän hiilareita kuin normaalisti. Valmentajatapaamisessakin todettiin, että hiilareita pitää alkaa lisäämään tosi hitaasti, noin 10 g kerrallaan, niinkuin joku muukin tuolla alempana taisi kommentoida. Mä vain en oikein jaksa näitä punnitsemisia (toisin kuin osa ehkä kuvitteli induktioviikkojen perusteella) niin ei ole tullut konkreettisesti laskettua miten paljon enemmän hiilihydraatteja olen nyt syönyt. Selvästikin olisi pitänyt edetä hitaammin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *