Karkkipäivä
Karkkipäivä

Otsikolla ON väliä

Olen tässä jo jonkun aikaa seurannut, miten postausten otsikointi vaikuttaa juttujen ”suosioon”. Hassusti, vetoavasti, erityisen hauskasti tai provosoivasti otsikoidut jutut saavat systemaattisesti enemmän klikkauksia kuin arkisesti tai tavallisesti otsikoidut jutut. Tein aiheesta kyselynkin tässä kuukausi sitten. Valtaosa eli 62% vastaajista oli sitä mieltä, että otsikoilla ei ole merkitystä. Tämän ryhmän muodostavat varmaankin vakiolukijat, jotka lukevat joka tapauksessa jokaisen merkinnän.

otsikko

34% vastasi, että otsikolla on jonkun verran merkitystä. Itse kuulun myös osittain tähän ryhmään, sillä tiettyjä blogeja luen vain selaamalla sivupalkista otsikot, joista valitsen ne kiinnostavimmat. Lempiblogeissani taas luen kaikki tekstit. Tähän ryhmään kuuluu varmasti paljon satunnaisia lukijoita, jotka sattuvat bongaamaan otsikon vaikkapa Indiedaysin etusivulla tai jonkun toisen blogin blogrollissa ja klikkaavat itsensä sitä kautta ko. postaukseen.

4% vastanneista oli sitä mieltä, että otsikolla on paljonkin merkitystä, ja että he lukevat vain ja ainoastaan erityisen kiinnostavasti otsikoidut postaukset.

Toiset bloggaajat hyödyntävät fiksusti sitä, että mielenkiintoinen otsikointi tuo enemmän lukijoita. Toiset taas eivät. ”Myyvän” otsikon keksiminen ei aina ole helppoa, eikä se aina sovikaan tekstiin. Jos teen postauksen violetista ja oranssista meikistä, on luonnollinen  ja informatiivinen otsikointi tietenkin ”Violettia ja oranssia”. Tiedän, että postauksen lukee tällöin harvempi ihminen, mutta minusta tuntuisi vaan jotenkin kornilta kehittää jokaiseen meikkiin tai muuhun postaukseen lennokkaita ja mediaseksikkäitä otsikoita tyyliin ”Uhkea oranssi kohtaa raukean liilan”. Eikö teistäkin?

BLOG

Jotkut bloggaajat ovat luopuneet sanallisesta otsikoinnista kokonaan ja merkitsevät postauksensa usein vain päivämäärällä. Toiset taas kierrättävät vakio-otsikoita kuten ”Päivän asu”, ”Dagens”, ”Päivä X:n kanssa” jne. Minä en ole ainakaan vielä toistaiseksi käyttänyt samaa otsikkoa kahdesti, ja yritän jopa tietoisesti välttää sitä. Se tosin tuntuu vähän hassulta ja turhaltakin, kun postauksia kuitenkin on jo monta sataa eikä kukaan muista puolen vuoden takaisia otsikkoja.

Heitän tähän yhden havainnollistavan esimerkin otsikon vaikutuksesta kuluneelta viikolta.

Varsin sisällötön, mutta uteliaisuutta herättävästi otsikoitu ”How To Trick People Into Thinking You’re Good-looking” -postaus viime maanantailta sai julkaisupäivänään 1028 klikkausta (tähän ei ole laskettu lukijoita, jotka tulevat suoraan blogin etusivulle). Kyseessä oli pelkkä tulevan tutorial-postauksen teaseri vailla juuri mitään tekstiä ja kuviakin oli vain yksi. Silti se kiinnosti prosentuaalisesti eniten ihmisiä koko kuukauden aikana, ja päivän kokonaiskävijämäärä (2536 uniikkia) oli heinäkuun korkein.

Eilinen epämääräisesti (ja vieläpä monelle vastenmielisellä ruotsinkielellä) otsikoitu ”En Plats i Solen” taas sisälsi pitkästä aikaa kunnon meikkikuvia, mutta otsikkoa jaksoi klikata vain 465 ihmistä. Päivän kävijämäärä jäi alle kahteen tuhanteen. On tavallaan hassua, että sisältö itsessään ei aina ratkaise postauksen kiinnostusarvoa.

Mitä ajatuksia otsikot teissä herättävät? Kiinnitättekö niihin huomiota? Oletteko jopa löytäneet jonkun kivan blogituttavuuden ihan vain nasevien, viihdyttävien tai muuten vain huomiota herättävien otsikoiden kautta? Entä muut bloggarit, mietittekö te paljon tekstienne otsikoita? Ja oliko tämä postaus Karkkipäivän historian tylsin ja turhin? :)

Mä pohdin ja analysoin paljonkin blogimaailman rakenteeseen ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin liittyviä asioita. Vaikka olen itse blogannut nyt runsaan vuoden, tunnen olevani edelleen tavallaan turisti ”Blogvillessä” ja tarkkailen muita blogeja kuin ulkopuolisen silmin. On jotenkin äärimmäisen mielenkiintoista miten tämä maailma toimii – miten lukijat löytävät blogeja, mistä blogeista tulee suosittuja, miksi niistä tulee suosittuja… Miten joistain bloggaajista kehkeytyy jopa pieniä verkkojulkkiksia. On kiehtovaa, miten tavallisista, omasta elämästään kirjoittavista, sanavalmiista nuorista naisista tuntuu tulleen nykyajan nuorille tietynlaisia idoleita. (Mutta tämä pohdiskelu kuuluisi jo toiseen postaukseen…)

WeCanBlogIt

Kommentit (29)

  1. Minea

    Itse kuulun niihin, jotka lukevat automaattisesti blogin uusimmat postaukset otsikosta välittämättä. Omaan blogiin pyrin keksimään aina jonkun kivan lauseen jostain englannin-kielisestä biisistä, mikä sopisi myös postauksen sisältöön. Tämä ei tosin toteudu läheskään aina :D Niin ja ei ollut yhtään tylsä postaus, päinvastoin mielenkiintoinen :)

  2. Zionnah

    Älyttömän mielenkiintoinen postaus, enpäs oo tuollaisia ikinä tullut ajatelleeksi! :)

    Mun omat otsikot on ihan mölhöjä, yleensä vain laitan otteen mulla sillä hetkellä soivasta kappaleesta. Tosin inhoan myös kuvailemiasi vakkariotsikoita. Olisi kivaa osata keksiä aina jotain nasevaa!

  3. Pipsa

    Itse luen kaikki omalla listallani olevien blogien postaukset päivittäin.. Mutta kiireessä valikoin yleensä kiinnostavimmat otsikot ja tulen myöhemmin lukemaan ne ei niin kiinnostavat.. joten loppujen lopuksi otsikoinnilla ei mun kohdalla ole väliä.

  4. Jonna

    Mielenkiintonen postaus! Itte luen aina kaikki postaukset niiltä kenen blogeja seuraankin. Tosin joskus jos oon jostain syystä ollut päiviä pois koneelta eli täällä on paaaljon uutta lukemista ja mulla on kiire, saatan hypätä joittenkin postauksien ohi, mutta ei siihen pelkkä otsikko vaikuta. Tua bloggerin lukemistossa näkee vähän tekstiäkin, ja kuvaa eli jos jonkun yli hyppään, se johtuu tosta ’esikatselu’ kokonaisuudesta, ei otsikosta.
    Itte en mitään ihmeempiä otsikoita jaksa miettiä mun blogikirjotuksille, tekee vaan postaamisesta liian vaikeeta jos aina pitäs olla joku vetävä otsikko.
    Ja jos joskus eksyn joittenkin randomien blogeihin, otsikko ei vaikuta mitään, enemmän selailen kuvia.

  5. Keigan

    Itse olen ajatellut blogin mielenkiintoisuuden ulkoasun ja kuvien perusteella. En ole edes miettinyt että otsikoilla voisi olla niinkin suuri merkitys. Kokonaan tekstipainotteisia blogeja en edes jaksa niin lukea ellei aihe ole todella mielenkiintoinen. (esim. http://tiger80.vuodatus.net/) Jos blogissa on tarpeeksi mielenkiintoisia kuvia niin jaksan perehtyä tekstiinkin.

    Luulen että blogijulkkikset syntyy kun jaksaa tehdä postauksia useasti ja ahkerasti. Ihmiset jaksaa seurata kyseistä henkilöä kun tietää että lähes joka päivä on odottamassa joku mielenkiintoinen blogimerkintä. Niinkuin tässä sinullakin oli mielenkiintoista infoa taas tarjolla, vaikka se poikkesi blogin normi sisällöstä. 8D

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.