Karkkipäivä
Karkkipäivä

Oh, really?

Tää on just näitä ”No shit?” -uutisia. Suurelle osalle tavallisia kuluttajia (ja itse asiassa varmaan ammattilaisiakin) tämä on kuitenkin aina yhtä hämmentävää tietoa. Siihen, ettei kallis tuote olisikaan itsestäänselvästi parempi, on vaan niin vaikea uskoa.

YLE Uutiset: Halpa shampoo ei kalliille häviä

Huvittaa, kun tuossa artikkelissa todetaan kalliimpien shampoiden hinnan perusteeksi mm. se, että ”Kalliimmissa tuotteissa käytetään myös kalliimpia hajusteita”. Siitäkö me sitten oikeasti haluamme maksaa 10-kertaisen hinnan? Että tuote tuoksuu paremmalta kuin Siwasta ostettu? Ilmeisesti.

Kemisti Sari Karjomaa kertoo artikkelissa myös, että ”vaikka pullon kyljen tuoteselosteessa ainesosat näyttäisivätkin erihintaisissa tuotteissa melko lailla samoilta, ei kuluttaja voi kuitenkaan tietää, minkälaisia määriä eri ainesosia tuote sisältää.” Totta, mutta viimeistään pesukokemus kertoo kuinka samanlaisia tuotteet todellisuudessa ovat. Etenkin samojen brändien (L’oreal; Elvital & Kerastase ja Schwarzkopf; Bonacure & Gliss) sisäisissä tuotteissa on erittäin paljon yhtäläisyyksiä, tulevathan ne suoraan samoilta tehtailta. Kampaamosarjan shampoossa voi olla lähestulkoon ihan samat pitoisuudet aineita kuin vaikka Glississä, ja sitten siihen on lisätty hienostuneempi tuoksu, ylellisempi kermainen koostumus ja mielenkiintoisempi väri.

ShampootEi, en väitä että jokainen markettituote on yhtä hyvä kuin salonkishampoo, ei tietenkään. Mutta haluan vain hieman herätellä ihmisiä miettimään mistä maksavat. On aivan ok jos haluaa maksaa sen 30€ shampoosta jotta saa kampaajalta asiantuntevia neuvoja ja ymmärtää maksavansa kokonaispalvelupaketista. Mutta jos maksaa kalliin hinnan kuvitellen aina, että saa sillä sen laadukkaimman tuotteen, niin silloin kannattaa vähän miettiä.

Tuossa uutisessa nostettiin mun  mielestä esiin hyvä pointti siinä, että Suomessa ei tehdä mitään virallisia kosmetiikkavertailuja, vaan kaikki tieto saadaan maahantuojilta. Ja heiltä saatu tietohan on puhtaasti markkinoinnillista. ”YLE Uutisten shampookysymyksiä maahantuojien edustajat eivät olleet innokkaita kommentoimaan.” Niinpä.

Kommentit (37)

  1. Maija

    Osaatkos sanoa eroja esim. lämpösuojien tehoissa? Tarkoitan että rasittaako muotoillessa vähemmän kampaamotuote vai markettituote? Tämä nyt liippaa kauemmas, mutta ehkä sinä tai joku muu tietäisi vastauksen?

    • Sanni

      En ole noiden incejä tutkinut muuten kuin koulussa (koska en itse oikeastaan muotoile hiuksiani), mutta suuria eroja ei niissäkään ole. Silikoni on se aine joka tuottaa tehokkaimman lämpösuojan, ja ne samat silikonithan löytyvät sekä marketti- että kampaamopuolen tuotteista. Eli jos incissä on korkealla silikonia, on se todennäköisesti tehokkaampi kuumuutta vastaan kuin aine, jossa silikoni on alempana. Monissa lämpösuojissa on veden ja alkoholin jälkeen muovisia kalvonmuodostajia, (esim. VP/VA Copolymer) jotka tekevät tuotteesta muotoilevan ja tehostavat hiuksen siliämistä rautojen välissä. Nämä aineet eivät kuitenkaan suojaa lämmöltä. Tutkiskelin tässä erilaisia lämpösuojia työpaikallani, ja monissa silikoni tuli vasta noin puolessa välissä inciä, ja muotoilevat ja hiusten kuivumista nopeuttavat (=alkoholi) ainesosat täyttivät alkupään.

  2. Pitkätukka

    Kiva blogi. Oli tosi mielenkiintoista lukea hiustuotteiden valmistuksesta (L’Oréalin Elvital ja Kerastase). Valmiit coctailit oli minulle ihan uutta tietoa. Tavallinen kuluttaja varmasti kuvittelee juurikin suunnilleen niin, että joku laborantti tiputtaa yhdestä pipetistä yhtä ja toisesta toista ainetta. Tämäntyyppistä informaatiota lukisi mielellään enemmänkin :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.