Novexpert – piiloon jäänyt vihreä anti-age-sankari

Miksi joissain merkeissä on ”sitä jotain” ja joissain ei? Miksi toiset ampaisevat hyvinkin nopeasti suuren yleisön lemmikeiksi, toiset jäävät ”hyllyruususiksi”? Asian voi kuvitella liittyvän oleellisesti mainosbudjetteihin ja kampanjoihin, ja niillä varmasti on vaikutusta, mutta välillä word-of-mouth vaikuttaa vielä tehokkaammin.

Uusi tuttavuus: Novexpert

Luonnonkosmetiikan brändien keskuudessa aihe on mielestäni erityisen mielenkiintoinen, sillä luonnonkosmetiikka on niche, jossa eivät juuri suuret mainosbudjetit pyöri. (Olen muuten ihan hätkähtänyt kun olen viime aikoina nähnyt naistenlehdissä Tata Harperin suuria koko sivun mainoksia… whoa..!)

Mádara on hyvä esimerkki sarjasta, jossa kosmetiikkafanien oma puhdas innostus ja se kuuluisa word-of-mouth nosti merkin hyvin nopeasti Suomen suositumpien ja tunnetuimpien luonnonkosmetiikamerkkien joukkoon. Bloggaajat ja muut some-vaikuttajat ottivat Mádaran heti omakseen ja näin merkki markkinoi tiensä kuluttajien tietoisuuteen ja sydämiin vailla käytännössä minkäänlaista maksettua mainontaa.

Sitten on ihan erilaisen vastaanoton saaneita sarjoja.

Kuva: Novexpert

Jos sanon teille Novexpert, kuinka monelle se ”soittaa kelloja”? Kuinka moni on kuullut sarjasta?

Niinpä, en itsekään ollut kuullut merkistä ennenkuin törmäsin nimeen viime vuonna kysyessäni lukijoilta, mitä tuotteita he haluaisivat minun arvioivan blogissa. En ole myöskään kuullut siitä sen jälkeen, vuosi on kulunut Novexpertin pitäessä yhtä matalaa profiilia. Piti ihan googlata ja katsoa onko kukaan kirjoittanut sarjasta, ja löytyihän sieltä sentään muutamia bloggauksia Katja Kokosta Keyword Love -Jonnaan ja Tuubitoleranssi-Jusuun. Mutta noin niinkuin yleisesti Novexpertin ei voi väittää pommittaneen aistejamme kovin tiheästi. Sarjasta ei yksinkertaisesti ole tullut sellainen josta puhutaan.

Nyt kun viimein jaksoin itse perehtyä sarjaan paremmin, ihmettelen, miksi? Miksi Novexpertistä ei ole tullut ”Mádaraa” tai ”Dr. Hauschkaa”?

Kuva: Novexpert

Tieteensä perusteella sarja on äärettömän mielenkiintoinen, eikä hintaprofiilikaan sulje keskivertokuluttajaa ulkopuolelle.

Myönnän, että minulle kävi näin: ostin Novexpert-tuotteita testiin viime kesänä niiden osuessa silmiini Sokoksella – ja kun lukijat olivat toivoneet niistä juttua -, testasin niistä kaksi, olin vähän että ”meäääh”, unohdin kolmannen testituotteen kokonaan ja koko sarja siirtyi bloggausprioriteeteissani lepäämään. Mitä minun olisi pitänyt tehdä olisi tietysti tutustua sarjan ideologiaan ja maineikkaimpiin tuotteisiin ennen kuin tein hankintoja. Tällöin Novexpertistä olisi varmasti kuultu Karkkipäivässä jo vuosi sitten.

Novexpertin kehittäjätiimi. Kuva: Novexpert

Tällä kertaa meillä ei olekaan käsillä sitä tutuksi käynyttä, perustajaansa henkilöityvää ”Kehitin oman sarjan kun en löytänyt herkälle ja vaikealle iholleni tarpeeksi hellävaraisia/tehokkaita/puhtaita tuotteita” -stooria.

Novexpertin taustalla on joukko ranskalaisia ikääntyvän ihon hoitoon erikoistuneita tutkijoita ja tohtoreita, ja sarja on luotu heidän visiostaan kehittää luonnollisiin aineisiin pohjautuva, tehokkaiden ainesosien anti-age-sarja. Niin sanotusti vihreä vaihtoehto normikosmetiikan pääosin synteettisiin ainesosiin pohjautuvalle anti-age-hoidolle. Täältä tämä sana taas tulee: cosmeceutical – Novexpert haluaa olla tätä kosmetiikkaa. Kuten Medik8-jutussani kirjoittelin, en oikein pidä tästä termistä koska kosmetiikassa ei voi käyttää lääkeaineen tehokkuudella vaikuttavia ainesosia, mutta ymmärrän mitä sillä haetaan, tuloksellisuutta elämyksellisyyden ohi.

Sarjan tohtoreihin voi tutustua tarkemmin täällä. Joukkoon kuuluu mm. Shiseidon ja Sensain tuotekehityksessä työskennelleitä heppuja. Yksi nimistä oli minullekin tuttu, Maison G. de Navarre (”kosmetiikan kemian Nobel”) – palkittu kosmetiikkakemisti ja peptidi-innovaattori Karl Lintner joka tunnetaan mm. Matrixyl-peptidikompleksin kehittäjänä. (Matrixyliä käyttävät melkein kaikki merkit omissa peptidituotteissaan, se on yksi anti-age-ainesosien standardeja.)

Kuvat: Novexpert

Novexpert-sarjaan kuuluu kuusi tuotelinjaa; C-vitamiini, Hyaluronihappo, Magensium, Pro-Kollageeni, Pro-Melaniini ja Omega. Näistä Melaniini ja Omega koostuvat vain yhdestä tuotteesta, toiset neljä ovat laajempia.

Sarjan kaikilla tuotteilla kahta lukuunottamatta on Ecocert-sertifikaatti ja tuotteet ovat täysin säilöntäaineettomia (erittäin poikkeuksellista vettä sisältävissä tuotteissa!). Novexpert on kehittänyt oman patentoidun menetelmän säilöä tuotteet; glyseriineihin pohjautuva molekyylikompleksi tekee tuotteiden sisältämästä vedestä niin paksua, etteivät bakteerit elä siinä. (Luin tämän tiedon Katja Kokon blogista, patentilla suojatusta keksinnöstä ei ole tarjolla tämän tarkempia julkisia yksityiskohtia.)

Tutustumisen arvoisia tuotteita olisivat selvästi olleet etenkin hyaluronihappo- ja c-vitamiinibuusterit, superkosteuttava Repulp-naamio sekä kuoriva yövoide.

Viime kesänä hankkimastani tuote-triosta yksi, se unohtamani (!!), osoittautui kiinnostavimmaksi ja eniten esiinnoston arvoiseksi. Aloitetaan siitä:

The Expert Exfoliator

24,95€ / 50 ml

INNOSTUS: PHA-happo

Kaksivaiheinen The Expert-kuorinta/naamio kuuluu C-vitamiini-linjaan, mutta itse asiassa sen tähtiainesosa on toinen; gluconolactone eli PHA-happo. Puhun paljon hydroksihapoista ja olen niiden suuri fani, ja vähän häkellyin kun tuotteen jemmoista kaivaessani tajusin, että tämähän tosiaan on PHA-happokuorinta! Olin kai vain tuijottanut C-vitamiinia tuubin ostaessani.

PHA:han pohjautuvat kuorinnat ovat happotuotemarkkinoilla vielä toistaiseksi harvinaisia, mikä on ihmeellistä sillä niistä puhutaan paljon ja niiden tehokkuutta ylistetään. Niillä on AHAn ominaisuudet mutta paljon alhaisemmalla ärsytysriskillä.

Siksi innostuinkin kun tajusin mitä olin ”lepuuttanut” kaapissani talven yli! :)

Kuorinta toimii kaksivaiheisesti: se levitetään ensin kuivalle iholle naamion tavoin ja annetaan vaikuttaa viisi minuuttia (itse asiassa Novexpertillä on minuutin tarkat ohjeistukset eri ihotyypeille 3-8 minuuttiin…) minkä aikana gluconolactone ja papaijauute kuorivat ihoa kemiallisesti. Tämän jälkeen naamiota hierotaan ihoon hellävaraisesti jolloin saavutetaan vielä mekaaninen kuorinta rakeiden kautta. Novexpert käyttää rakeina jauhettua aprikoosinkiveä, bambusilicaa ja jojobahelmiä.

EPÄINNOSTUS: aprikoosinkivijauhe

Vaikka PHA saa minut innostumaan, on The Expert Exfoliator -geelin raekoostumus iholleni liian karkea. Miksi, oi miksi tähän on valittu aprikoosinkivirakeet…? Ne ovat kokemukseni mukaan yksi kosmetiikan karkeimpia kuorivia ainesosia ja luovat kaiken kaikkiaan jotenkin epähienostuneen ihofiiliksen. Vähän harmi että hellävaraiseen PHA-koostumukseen on lisätty päinvastaisen vaikutuksen tuova raetyyppi. Ehkä geelin voisi koettaa huuhtoa iholta mahdollisimman vähäisellä hankauksella niin että kuorinnasta saisi vain PHA:n ja papaijauutteen hyödyn. Oletettavasti osa kuluttajista myös pitää tujumpien rakeiden tunteesta iholla, joten heille tämä on ihanteellinen tuote.

 Novexpertin sivut saavat muuten minulta erityismaininnan fantastisen hyvästä informatiivisuudestaan, näin yksityiskohtaisia tuotetietoja en ole nähnyt vielä koskaan minkään valmistajan tarjoavan. (Vain pieni nootti siitä ettei säilyvyysmekanismista mainita mitään.) Tuotteista kerrotaan jopa se, miten hyvin ne soveltuvat eri ihotyypille eri ilmastoissa. Kosme-nörtti arvostaa. Lue The Exfoliator-kuorinnan speksit täältä.

The Caramel Cream

24,95€ / 30 ml

”Karamellivoide” on anti-age-vaikutteinen, sävytetty päivävoide joka lupaa vahvistaa rusketusta ja lisätä sen kestoa. Anti-age-vaikutuksesta vastaa Novexpertin oma, patentoitu levä-sokeriyhdiste Novaxyline, joka Novexpertin mukaan eliminoi jopa 70% vapaiden radikaalien aiheuttamista hapettumisreaktioista soluissa.

TUOTTEESSA HYVÄÄ: pätevästi kosteuttava ja antioksidanttinen koostumus. ”Healthy glow effect.”

EPÄINNOSTUS: rusketusta vahvistava mekanismi

Rusketuksen kestoa pidentävä Pro-melaniini-teknologia on yhtä kuin johanneksenleipäpuun jauheesta saatu inositoli. Inositolin vaikutus rusketukseen ei ole minulle aiemmin tuttu ilmiö joten se piti googlata. Mitään kovin seikkaperäisiä selostuksia en aiheesta löytänyt, mutta ainakin inositolia tosiaan käytetään paljon eri merkkien ”tan accelerator” -tuotteissa. Green Peoplen sivulta löysin seuraavan selityksen inositolin vaikutuksesta: ”(Inositol) is a major constituent of the skin’s natural brown pigment called melanin and applying it to the skin in combination with sun exposure speeds up the body’s production of melanin”. Hmm.

Minulla ei ole kompetenssia arvioida miten uskottava inositoliin pohjautuva teknologia on, mutta siinä missä ainesosien kuten hyaluronihappo ja hydroksihapot hyödyistä on runsaasti tieteellistä näyttöä, ei mikään ”tan accelerating”-ainesosa ole yhtä laajasti tutkittu. Näyttö inositolin vaikutuksesta rusketukseen sekä kuluttajien positiiviset havainnot tällaisesta vaikutuksesta ovat niin vähäiset, että en sen perusteella ainesosatietoisena kuluttajana näkisi tätä tuotetta ”Pro-melaniini”-vaikutteisena, vaan kosteuttavana ja heleyttävänä antioksidanttivoiteena.

Golden Radiance -sävy

SE HELEYTYS?

The Caramel Cream -voiteen sävyjä on kaksi; Ivory Radiance ja Golden Radiance. Ostin tummemman Golden Radiancen.

Golden Radiance levitettynä

Sävy on aika tumma ja hieman punertava, ja kun viime kesänä korkkasin voiteen kesäkuun alussa, oli sävy silloisella olemattomalla päivetystasollani liian tumma. Muistan, että näytin kirjaimellisesti ruskettuneelta.

Novexpert kutsuu voidetta ”BB-voiteeksi”, mutta minusta sävytetty päivävoide sopii paremmin. BB-voiteessa on perinteisesti suojakerroin ja se on koostumukseltaan hieman paksumpi ja peittävämpi. Novexpertin Caramel Creamissä ei ole UV-suojaa ja se on hyvin ohut ja läpikuultava. Itse tykkään koostumuksesta paljonkin, ohuiden päivävoiteiden tyyppiä kun olen.

Ennen ja jälkeen – Golden Radiance kasvoilla

Olen tykännyt käyttää Caramel-voidetta mineraalipohjan alla tuomassa aavistuksen lisätasoitusta ihoon. Yksinään se tosiaan tuo vain mukavan, terveen hehkun iholle vailla peittävyyttä.

Vaikka voiteessa on oikein hyvännäköinen ainesosaluettelo, ei siinä ollut mitään sellaista erityistä ja innostavaa, minkä vuoksi olisin kokenut välitöntä halua esitellä tuote blogissa viime kesänä. ( Olisi pitänyt korkata se PHA-kuorija ensin….) Ottaen huomiooon Novexpertin ”kosmeseuttiset” tavoitteet, tuntuu koko Caramel Cream hieman epäistuvalta tuotteelta merkin portfoliossa.

Anti-Aging Eye Contour

36,50€ / 15 ml

Toinen ”nojaa”-kokemus: Kollageeni-linjaan kuuluva silmänympärystuote. Tuotteessa ei tavallaan ole mitään huonoa, mutta ei myöskään mitään sellaista ominaisuutta minkä perusteella siitä tekee mieli kirjoittaa blogiin. Eli niin neutraali, ettei löydy kehuttavaa muttei kritisoitavaakaan.

Ainesosista

Kuten kaikissa Novexpertin tuotteissa, myös Pro Collagene -silmänympärysvoiteessa on yrityksen omaa, patentoitua Novaxyline-leväuutetta = hyvä juttu, check. Myös muut hoitavat ainesosat näyttävät hyvältä; on hyaluronihappoa, arginiinia, olkikukkauutetta (assosioituu minulla nykyään aina Vangelikseen :)), granaattiomenaa, vihreää teetä, helokkia, parsakaalia… Siis joukoittain kosteuttavia ja erityisesti antioksidanttisia ainesosia. Chrorella-leväuutteen luvataan häivyttävän silmänalustummuutta, mutta kuten tunnettua, näihin lupauksiin en itse usko, oli tuote mikä tahansa muu kuin peiteaine.

Koostumuksesta

Voide on hyvin ohutta, makuuni ehkä liiankin ohutta. Koostumus ei tunnu niin sanotusti hemmottelevalta, mutta lopulta kuitenkin oikein kosteuttavalta. Kosteuttavuushan ei ole yhtä kuin voiteen runsaus, itse vain pidän kermaisemmista silmänympärysvoiteista. Voiteessa on vaaleanpunaisia helmiäispigmenttejä, efekti, jota lähtökohtaisesti kartan, mutta Novexpertin voide ei onneksi näytä silmänympäryksillä yhtään vaaleanpunaiselta.

.

Houkuttava porukka: hyaluronihappoa, stabiilia c-vitamiinia ja hydroksihappoja tuutin täydeltä

Summa summarum: Novexpertin ”vihreä vastine vakavasti otettaville anti-age-tuotteille” -konsepti on todella kiinnostava ja tiimi sarjan takana vähintään vakuuttava. Meriittejä herroilta löytyy, enkä yhtään epäile kunnianhimoa sarjan taustalla. Kaikki tuotteet eivät vedä jalkoja alta innovatiivisuudellaan (esim. tuo Caramel-voide), mutta tähtistatuksen tuotteet lyövät aktiiviaineillaan laudalta minkä tahansa muun luonnonkosmetiikan sarjan anti-age-tuotteet jotka itse tunnen. Niihin aion vielä tutustua.

Loppuun heitän uudelleen postauksen alun pohdinnan;

Miksi toisista sarjoista tulee puhuttuja ja tunnettuja, toisista ei?

Viimeisimpien postausteni valossa (Medik8, tämänpäiväinen Novexpert) voisi kenties vetää johtopäätöksen, että ainakaan ”kosmeseuttisuus” ei ole valtayleisölle vetovoimainen juttu. Todennäköisesti The Ordinaryn kaltainen, ilmiöksi noussut ”molekyylisarja” nauttii sekin enemmän tiedostavien ihonhoitofriikkien suosiota kuin tavallisten ”ryppyvoiteita” etsivien naisten. Elämyksellisyys taitaa mennä peruskuluttajalla lopulta kuitenkin tuloksellisuuden ohi. Mitä sanotte?

 

Kommentit (50)
  1. Mä pyörittelin keväällä Sokoksella tän merkin tuotteita.
    Päädyin Shiseidon 50kertoimiseen värikasvovoiteeseen ja muihin tuotteisiin.
    Taidan mennä uudelleen kyylään sarjan purkkeja. Kun muutamaa niitä on kehuttu hyaluronseerumi…

  2. Yhdessä Novexpertin mainoskuvassa, joka on blogikirjoituksessasi mukana, esiintyy väite ”0 % chemical”. Perin kummallista.

    1. No on kyllä kummallista, huonosti muotoiltu. Kuvittelisin että ilmaisulla on haettu ”0% synteettistä”, mutta sitähän tuo 0% chemical ei tarkoita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *