Nooh – meneekö ne housut taas jalkaan?

Näin on sitten tammikuu ja Karkkipäivän ravintoteemainen ruokakuu tullut loppuun. Eipä niitä ruokajuttuja lopulta tullutkaan kuin viiden postauksen verran, vaikka itsestä tuntui että niitä oli tosi tiheästi..! ^_^

 Parsakaalimantelisosekeitto

Parsakaali-kukkakaali-mantelisosekeitto

Kuun alussa julistin karsivani induktion avulla reisiini kertyneet matkatuliaiset, ja mikäs on nyt tilanne neljä viikkoa myöhemmin? Olo on erinomainen, mutta rehellisyyden nimissä raportoin, että farkkutavoitetta en saavuttanut. Vanhat työhousut ovat edelleen kireät. Ennen jouduin pitämään niiden kanssa vyötä etteivät ne valuneet, ja paksut talvisukkikset mahtuivat alle vaivatta. Ei mitään saumaa tällä hetkellä, ja vyöt lojuvat toimettomina laatikossa.

Epäilemättä vaihdoin kuitenkin induktion avulla aineenvaihduntani jälleen pääsääntöisesti rasvapolttoiseksi, mikä oli induktiossa tärkeintä. Koska olen normaalipainoinen ja farkkuongelmastani huolimatta hyvin hoikka, olisi ollut ehkäpä hieman naurettavaa ja tarpeetontakin pitäytyä rasvaa voimakkaasti polttavassa ketoosissa.

Näin ollen olen nyt jättänyt induktioviikot jo taakseni ja syön taas normaalin perusvhh-ruokavalioni mukaisesti. Loppujen lopuksi ”normaalit” ruokailutottumukseni eivät niin hurjasti poikkea induktioaterioinnista, ja aterioiden peruspohjana ovat kautta linjan runsaat kasvikset ja proteiini kalasta, soijasta, kananmunasta tai merenelävistä. Erona induktioon on maitotuotteiden ja hiilihydraattipitoisempien kasvisten (kuten tomaatit ja porkkanat) vapaampi käyttö. Silloin tällöin syön myös hedelmää ja palan vähähiilihydraattista täysjyväruisleipää.

Atkinsfoodpyramid

En mitenkään tietoisesti alkanut karppaukseen siirryttyäni noudattaa Atkinsin ruokamallia, mutta siihen tutustuttuani huomasin, että tällä tavallahan minä itse asiassa syön. Atkinsin ”dieettiin” liitettyy edelleen paljon väärinymmärryksiä, ja monelle Atkins on yhtä kuin ”paljon pihviä ja voita”. Tosiasiassa Atkins on hyvin kaukana siitä, ja minusta Atkinsin ruokapyramidi näyttää erittäin fiksulta ja terveelliseltä. Normaalipainoinen ihminen voi Atkinsin mallin mukaan syödä kohtuudella myös täysjyväriisiä, leipää, perunaa ja hedelmiä. Tätä ei moni Atkinsin teilaaja taida edes tietää.

Olen itse valinnut pitää leivän minimissä, sillä en koe mitään järkeä herätellä takaisin addiktiotani. Sitäpaitsi olen jo niin tottunut pois leivästä, että en enää kaipaa sitä. Syön pääaterioilla vatsani täyteen mieluummin kasviksista ja proteiinista kuin vien tilaa leivällä.

Siemenboksit

Vinkki: siemenillä saat helposti ruokiin lisäravintoarvoa ja salaatteihin herkullista rousketta! :) Pidä siemenet helposti saatavilla näppärissä bokseissa niin niitä tulee käytettyä. Kaapin perukoilla lojuvat avatut pussit ovat epäsiistejä ja sotkevat helposti kaatuessaan. Omat boksini ovat Ikeasta. Heitän siemeniä lähes joka salaattiin ja vhh-leipätaikinaan.

Päivän ruokailuni koostuvat esimerkiksi tämän tyylisistä aterioista:

AAMUPALA: Kahden munan munakas eri höysteillä / täysrasvajogurttia ja rahkaa marjoilla /itsetehtyä vhh-mysliä soijamaidolla.

LOUNAS: Hampurilainen quorn-, soija- tai kalapihvillä / lohisalaatti / soijarouheella täytetyt paprikat / tonnikalapullat kukkakaalimuusilla

VÄLIPALA: Pala leipäjuustoa ja pähkinöitä / Viipaloitua porkkanaa ja kukkakaalia / Pala sienipiirakkaa salaatilla

PÄIVÄLLINEN: Karppitortillat / pinaattiletut sokeroimattomalla puolukkahillolla / kesäkurpitsalasagne / tofua-katkarapuwokki kookosmaidossa

Karpit_jouluherkut

Ja jos mieli tekee joskus herkutella vaikkapa sunnuntaibrunssilla, valmistan amerikkalaisia pannukakkuja tai rahkalettuja. Harvinaisen makeannälän iskiessä syön tummaa suklaata (nykyään yli 80-prosenttinen on suosikkini kun 70-prossainenkin alkaa maistua liian makealta) tai Atkins-patukan. Kahvileiväksi pakkasesta löytyy aina vhh-muffinsseja, kakkua tai rahkapullaa. Tai leivon käden käänteessä maukkaita kookoskeksejä.

Suolaisen purtavan nälkään teen juustotikkuja tai napostelen vihersipsejä.

Kale_sipsit

iHerbistä tilattuja lehtikaalisipsejä

Linkitän tähän loppuun listan perusruoka-aineista, joita aina pidän saatavilla kotona. Se on ollut minulle oivallinen perusrunko siitä saakka kun vaihdoin ruokavalioni. Alussa pidin listaa aina mukana ruokakaupassa mutta nyt se on jo ”osa selkärankaa”. :) (Tätä listaa toivottiin blogissa jo aiemmin, silloin taisin linkittää sen vain kommenttiboksiin.) Lihansyöjät lisäävät listalleen luonnollisestikin lihat ja kanat.

 PERUSRUOKA-AINEET

Nautinnollisia ruokailuhetkiä kaikille toivotellen, oli sitten ruokavalionne millainen hyvänsä! :) Ruoka on ihana asia, ja nopea lounaskin voi olla luksusta juuri sillä täydellisellä salaatinkastikkeella, itseleivotulla juustopiirakalla tai palalla aromikkaaksi savustettua kalaa. <3

Kommentit (43)
  1. Heippa, ei tarvi enää tilailla mistään maailman laidalta sipsejä, kun kotimaisen lehtikaalin saa muuttumaan sipsiksi noin 8 minuutissa 175 asteisessa uunissa, kun ensin vähän öljyä ja suolaa pyörittelee ympärille ja sitten levittää pellille!

    (onnistuimpa tyylikkäästi änkemään koko reseptin yhteen lauseeseen :))

    1. Kale on tosiaan lehtikaali suomeksi, mutta mistä ihmeestä sitä voi ostaa? Olen noin kuukauden ajan yrittänyt kuikuilla sitä useammasta isosta ruokakaupasta (Helsingissä), mutta ei ole löytynyt. :(

      1. Meidän lähi-Smarketista löytyi ainakin vielä syksyllä pussiin pakattuna vihanneshyllystä. Voi olla, että sitä on vähän kausittain tarjolla.

        KOO:lle kiitos reseptistä! Pitää käydä kurkkimassa, miltä tilanne kaupassa näyttää. ;)

      2. Pikapäivityksenä: Ei ollut kalea kaupassa! Ei vissiin ole kalekausi.. :)

  2. Kale on lehtikaali, Suomessakin sitä löytyy hyvin varustelluista ruokakaupoista esim. Prismasta, ja siitä on tosi helppo tehdä sipsejä itsekin: pyöräyttää kaalinlehdet öljyssä ja mausteissa ja hetkeksi uuniin.

    1. Mä en ole koskaan osunut Suomessa kauppaan samaan aikaan kun lehtikaalia olisi ollut saatavilla, en ainakaan koskaan muista nähneeni sitä. Muutenkin tuntui että Jenkeissä on tarjolla ihan mielettömästi enemmän vihreitä vihanneksia kuin Suomessa, melkein mikä tahansa marketti oli oikea salaattivihannesten paratiisi. :)

      Mutta jos joskus onnistun bongaamaan kalea suomestakin, niin aion kyllä kokeilla valmistaa noita sipsejä itse! :)

      1. Sovoijinkaali toimii kanssa kun en ole kertaakaan lehtikaalia löytänyt :) Älä käyräytä!

        1. ”Löysin” muuten Savoijinkaalin uudestaan viime viikolla! :) Oikeasti, en edes muistanut sen olemassaoloa enkä ole varmasti syönyt sitä vuosiin. Herranjestas että se on namia! Kaikkeen sitä havahtuukin aikuisena…. ^_^

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *