Nauran tälle välillä itsekin

Hetken mielijohdepostaus aamukahvin ääreltä.

Aamukahvi. Ja kahvimaito. Vakavia, tärkeitä asioita. :)

Mr Karkkipäivä puistelee tälle päätään ja naurattaahan tämä vähän minua itseänikin.

Pyrkiessäni löytämään sen parhaan  kahvimaitosekoituksen jossa yhdistyvät sekä vähähiilihydraattisuus että täyteläinen maku – ja täytyyhän maidon mielellään myös muodostaa kaunista vaahtoa :D, olen viime aikoina päätynyt jo kolmen eri tuotteen yhdistelmään.

KahvimaidotIMG_6079

Mulla on siis tosiaan käytössä kolme eri maitojuomaa aamuisin; miksaan 1 dl Kevyt-Soijamaitoa, 0,5 dl makeuttamatonta mantelimaitoa ja 0,25 dl punaista Eila-maitojuomaa.

Miksi?

* Soijamaito maistuu kahvin kanssa kaikkein parhaalta, mutta se on niin vähärasvaista että mielelläni lisään tujauksen jotain rasvaisempaa tuomaan kahviin täyteläisyyttä -> Eila-maitojuoma. Välillä käytän myös kuohukermaa, mutta se tekee kahvista vähän liian jälkkärimäisen rasvaisuudessaan. ”Arkikahviin” sopii Eila 3% (siinä on hiilaria 3,1 g vs. tavallisen maidon 4,8 g). :)

* Olen kuullut monilta tahoilta että minun olisi hyvä rajoittaa soijatuotteiden käyttämistä. Kun kahvimaitoa voi päivittäin kulua parhaimmillaan 6-8 desilitraa, keksin vähentää soijakuormaa korvaamalla osan maidosta makeuttamattomalla mantelimaidolla. Samalla tulen myös vähentäneeksi hiilareita sillä makeuttamattomassa mantelimaidossa on hiilaria vain 0,1 g per desi.

Mantelimaito ei kuitenkaan vaahtoa eikä sen maku ole kahvin kanssa yhtä hyvässä synergiassa kuin soijamaidon, joten pidän pitoisuuden puolessa soijamaidon määrästä.

KahvimaidotIMG_6089

Ajattelin kirjoittaa tästä ihan että saatte naureskella mulle! :) Aina on positiivista jos saa jonkun nauramaan. ^_^ Tiedän että mun hiilarijutut menee välillä totaalisesti komiikan puolelle. Olen tajunnut, että erilaisista vähähiilihydraattisten ruoka-aineiden bongailusta on tullut minulle outoa tyydytystä tuova harrastus, enkä enää voi kaupoissa estää itseäni vertailemasta jos jonkinlaista purnukkaa. Aina kun löydän minulle uuden vähähiilihydraattisen tuttavuuden olen ihan innoissani ja kirjoitan sen ylös. :) Tällä ei tietenkään ole mitään merkitystä ruokavalioni kokonaisuuden kannalta, mutta se on vain hauska ja höpsö harrastus.

Onko teillä jotain vastaavia ”outoja” harrastuksia? Tunnen esimerkiksi ihmisiä joilla on joku keräilyharrastus ja he jumittuvat kaikkialle bongailemaan esimerkiksi erilaisia lehmä-figuureja, poimimaan kiviä tai ihailemaan kaikkea pinkin väristä. :) Voi tietysti olla, että tämä on perin normaalia verrattuna kahvimaidon koostumuksen hienosäätöön. ;)

P.S. Alpro ja Valio eivät sponsoroi minua :D

Kommentit (73)
  1. En naura sinulle; ymmärrän tuollaisen pikkutarkkuuden hyvin. Itse esim. luen blogiasi tehden muistiinpanoja hyvistä tuotteista. :)

    Haluaisin muuten kysyä, mistä voisi tilata La Claréen Oliv’-kasvovoidetta.

    1. Haluaisin muuten kysyä, mistä voisi tilata La Claréen Oliv’-kasvovoidetta.

      Sitä minun suurta ihastustanihan ei enää ole alkuperäisessä muodossaan, vaan koostumus muutettiin täyteläisemmäksi, pakkausmuoto purkiksi ja hintakin hilattiin reilusti ylemmäs.

      Antioksidanttivoide-nimellä kulkeva rasva on nyt siis tämän näköinen:
      http://www.oliv-laclaree.com/en/visage2/28-soin-nu.html

      En sitten osaa sanoa voisiko tämä nykyisen valikoiman voide olla lähempänä sitä vanhaa Antioksidanttivoidetta:
      http://www.oliv-laclaree.com/en/visage2/24-soin-douceur-jour.html

      Inci ei ole ihan samanlainen mutta ainakin tuossa on tosi korkea pitoisuus oliivinlehtiuutetta joka on koko voiteen pointti :)

      La Clareen oma nettisivu toimittaa tilauksia myös Ranskan ulkopuolelle, mutta postikulut on aika kovat – 30 euroa. StrawberryNetissä myydään myös La Clareeta mutta vain isoja salonkikokoja.

      1. Minullakin oli joskus sitä alkuperäistä, ja nyt halusisin uuden putelin, tai tuota joka voisi olla lähinnä alkuperäistä.. mistä sinä tilaat ko. tuotetta?

        1. mistä sinä tilaat ko. tuotetta?

          En mistään, en oikeastaan enää koskaan tarvitse uusia voiteita kun jonossa on loputon määrä blogia varten kokeiltavia tuotteita.

      2. Kiitos.

  2. (aamu)kahvi on pyhä asia. kaikki asiat, jotka johtavat aamukahvihetken boostaukseen, suotakoon! :D

    ”Olen kuullut monilta tahoilta että minun olisi hyvä rajoittaa soijatuotteiden käyttämistä” – miksi pitäisi rajoittaa? :o

    1. Käyn aika ajoin akupunktiossa, ja hoitajani on sanonut että kiinalaisen lääketieteen näkemyksen mukaan kehoni tasapainotila hyötyy soijattomuudesta tai ainakin soijan vähentämisestä. En osaa tätä kunnolla selittää. :) Suuren soijamäärän nauttiminen taas on pahasta energioilleni.

      Muut soijan vähentämisen puolesta puhuvat tahot taas viittaavat soijan ”yleiseen ongelmallisuuteen”.

      1. Moi!

        En ole artikkelin perusteella täysin vakuuttunut soijan vaaroista (katsoin kyllä linkin). Soija on osittain kiistanalainen, mutta sen puolesta puhuu vaikutus kolesteroliin (vaikka tässäkin taisi olla ristiriitaisuutta), proteiinipitoisuus ja -laatu, hinta ja helppokäyttöisyys.

        Ymmärrän toisaalta miksauksesi vähärasvaisella soijajuomalla ja hieman rasvaisemmalla Eilalla. Itsekin tulee joskus laitettua (jos mahdollista) rasvatonta/vähärasvaista maitoa ja päälle ihan vähän kahvikermaa :)

        Off-topic, mistä muuten ostit chia-postauksen yhteydessä olleita lupiinijauhoja?
        Leivoin viikonloppuna testauksessa sämpylät, joihin tuli sitkoa psylliumista ja vähän chiasiemeniä ja lupiinijuttu tuli mieleeni..

        1. En ole artikkelin perusteella täysin vakuuttunut soijan vaaroista (katsoin kyllä linkin).

          En minäkään. :) Kunhan toimin ns. ”varmuuden vuoksi”. ^_^

          Off-topic, mistä muuten ostit chia-postauksen yhteydessä olleita lupiinijauhoja?

          Ekolosta. Niitä myydään myös Ruohonjuuressa ja olen nähnyt niitä joissain Life-myymälöissäkin.

          1. Ymmärrän laillaan ”varmuuden vuoksi”-pohdintasi. Oon ollu myös aikoinaan kasvissyöjä ja pohdin paljon terveysnäkökohtia. Itseäni helpotti ajattelu siitä, että mikään ruoka-aine itsessään ei tuhoa tai pelasta ruokavaliota. Kohtuutta (en tarkoita, että makkaransyöjät ja alkoholia paljon käyttävät jatkaisivat samalla linjalla)

            Kiitos muuten vielä lupiinijauhovinkeistä :)

      2. Soijaa parjataan monissa yhteyksissä ja valitettavasti vääriin faktoihin perustuen. Energia-asiaan en ota kantaa, koska en ole kiinalaisen lääketieteen osaaja tai edes ”potilas”, mutta soijasta olen lukenut hyvän englannin kielisen artikkelin, joka on laadukkaasti lähdeviitattu. Siinä kumotaan tieteellisillä tutkimuksilla soijan markkinoidut vaarallisuudet. Itseäni kasvissyöjänä helpotti kovasti, kun luin tuon artikkelin. En enää hermoile soijan määrästä
        http://www.lef.org/magazine/mag2010/jul2010_Is-Soy-Safe_01.htm

      3. Eräs soijan ongelma on että se häiritsee jodin imeytymistä ja saattaa siksi aiheuttaa/pahentaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Itseälläni tämä sairaus diagnosoitiin elämänvaiheessa, jossa käytin runsaasti soijatuotteita, ehkä pelkkää sattumaa, mutta sen jälkeen olen soijasta luopunut satunnaisia tofuwokkikokkailuita lukuunottamatta.

        1. Ennen soijan totaalista tuomitsemista kannattaa ottaa huomioon, että iso osa soijaan negatiivisesti suhtautuvista tutkimuksista laittaa pannaan nimenomaan soijarouheet, maidot yms, eli tuotteet joita ei ole valmistettu perinteisellä tavalla, eli fermentoimalla. Tofu, natto, miso ja perinteisesti valmistettu soijakastike yms. ovat soijakriittistenkin tutkimusten mukaan ihmisravinnoksi ongelmitta sopivaa tavaraa ;) Itse olen asiaan perehdyttyäni kallistunut juurikin tuolle kannalle, että soijarouhe on nou-nou, mutta tofu on jees.

          Soijaproteiini ja soijajauho ovat muuten yksiä suosikki-inhokeistani ja oman ruokavalion kanssa ehkä eniten harmaita hiuksia aiheuttavat ainesosat. Vatsani ei kestä fermentoimatonta soijaa ollenkaan joten kaikkien gluteenittomien tuotteiden, leikkeleiden ja pakaste eineksien (joita ostan todella harvoin ja silloinkin lähinnä pakkaseen hätävaraksi) ainesosaluettelot pitää syynätä todella tarkasti läpi. Harmittavan usein edullisempiin meetvursteihin ja gluteenittomiin leippomotuotteisiin käytetään viljan korvaajana ja proteiinilisänä soijaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *