Mitä mulla on aina ruokakaapissa

Nyt on ollut ja on yhä tulossa niin paljon ihonhoitojuttuja blogiin, että ajattelin tehdä maaliskuun lopun kunniaksi kevyemmän off-kosmetiikka-postauksen aiheesta ruoka. En tiedä miksi tällaiset ”mitä mulla on jääkaapissa/ruokakomerossa” -jutut on minusta kivoja, mutta ne on, ja niinpä päätin tehdä sellaisen taas pitkästä aikaa. (Näitä on / olisi kiva lukea muidenkin blogeista tai miksei Instagramistakin..!)

Edellinen saman teeman postaus on vuodelta 2015.

Olen hyvin rutiininomainen ihminen kaikissa arkitoimissani, eikä ruoka ole poikkeus. Minulla on jääkaapissa ja komeroissa aina samat ruokatarvikkeet ja syön joka päivä suunnilleen samat ruoat.

Kävin läpi muutaman vuoden mielikuvituksellisemman kokkailukauden sen jälkeen, kun vaihdoin ruokavalion vähähiilihydraattiseen. Oli hauskaa ja jännittävää opetella uusia reseptejä ja aivan uudenlaisten ruokien laittamista. Sitten urauduin, ja nyt syön yksinkertaista ja nopeasti valmistuvaa perusruokaa jonka koostumus on päivästä toiseen ihan sama – eli palasin samaan tapaan, mikä minulla oli pasta & leipä -vuosinani. Spaghetti ja voileivät vain ovat korvautuneet lohella, juustolla ja parsakaalilla.

 Näitä ruokia minulla on aina kotona:

KASVIKSET

Jokaisen aterian perusta.

Vihreä salaatti
Tomaatti
Kurkku
Paprika
Kukkakaali
Parsakaali – parasta! 💚
Ruusukaali
Porkkana

KALA

Suosikkiproteiinini. Voisin syödä kalaa joka päivä ja käytännössä syönkin.

Tonnikala
Pakasteseiti
Lohta jossain muodossa, useimmiten lämminsavuna ja kylmäsavuna
Hätälän Onkimiehen kalapihvit

(Onkimiehen kalapihvit ovat ihan parhaat kaupan valmiit kalapihvit: niissä on korkea kalapitoisuus ja alhainen hiilaripitoisuus, ei siis paljon mitään turhia lisäaineita tai jauhoja. Niitäkin paremmat ovat tietysti mun omat tonnikalapihvit 😋, mutta niitä en jaksa valmistaa joka viikko. Onkimiehen pihvejä ostan aina pakkaseenkin, ovat hyvä hätävara.)

MAITOTUOTTEET JA KASVIMAITOTUOTTEET

Soijamaito
Kuohukerma
Kreikkalainen jogurtti
Greek Style Zero Sugars -soijajogurtti
Oivariini
Voi

.

PÄHKINÄT JA SIEMENET

Saksanpähkinä
Pekaanipähkinä
Manteli
Auringonkukansiemen
Kurpitsansiemen
Seesaminsiemen

Laitan pähkinöitä ja siemeniä salaatteihin, jogurttiin ja puuroon sekä omatekoiseen siemennäkkäriin. Hasselpähkinä oli pitkään ykkössuosikki, mutta viime vuosina sen ohi on kirinyt saksanpähkinä, joka sopii hasselpähkinää paremmin salaatteihin. 😙

JUUSTOT

(nämäkin on maitotuotteita, tiedän, mutta ne ansaitsevat oman listauksen 🧀❤️)

Juusto on mun ”leipä”. Siinä missä entisessä ruokaelämässä vatsa täytettiin leivällä, nyt käytän juustoa. Juusto on jossain muodossa mukana lähes joka ateriallani, joko pääraaka-aineena tai lisukkeena. Jos vaikka kalaruoka ei tunnu täyttävän vatsaa riittävästi, raastan annokseen juustoa ja johan masu täyttyy. Aamiaisella syön perusjuustoja ja mozzarellaa, illalla saatan herkutella kypsytetyistä juustoista koostetulla juustolautasella.

”Perusjuusto”, yleensä Polar 15% tai Emmental 17%
(light-juusto on tottumus, joka jäi päälle FitFarmin ruokavaliokokeilusta)
Feta
Mozzarella
Raejuusto
Herkuttelujuusto, usein Manchego, pitkään kypsytetty Gouda ja jokin sveitsiläinen kova juusto

(Hyvin usein mulla on myös leipäjuustoa, mutta nyt en ole saanut pitkään aikaan juustola-ystäväni Annikan leipäjuustoa niin ei ole tehnyt mieli ostaa kaupan bulkki-versiota)

Mun yleisin lämmin ruoka: lohta ja höyrytettyä parsakaalia & kukkakaalia. Syön tätä monta kertaa viikossa. Lohi voi olla tuoretta fileetä, valmista suikaletta, lämminsavua, loimutettua tai kylmäsavua. Tulee sentään jotain vaihtelua 😄 Maustan annoksen vain suolalla, pippurilla, oliiviöljyllä, majoneesilla ja joskus juustoraasteella.

Hassua kyllä, tofu on jäänyt mun lautaselta kokonaan. Se alkoi maistua liian tylsältä. Nykyään mun muusta kuin kalasta, kananmunasta tai juustosta tulevat proteiinin lähteet ovat:

Hälsans Kök Sensational Burger
Apetit Kasvisjauhis-pyörykät
Mifu-suikaleet
Mifu-jauhis

Näissä on vähiten hiilaria ja nämä ovat minusta tosi hyvän makuisia. Beyond Burgeritkin ovat ihan hyviä mutta vähän turhan kalliita.

Soijanakkeja lakkasin syömästä kun Hälsan’s Kök meni pilaamaan klassiset soijanakkinsa muuttamalla reseptin pari vuotta sitten. 👎 Suuri surku, mutta ei maistu enää. Muutkin markkinoiden soijanakit on aika karseita.

KASVISSÄILYKKEET

Herkkusieni
Kapris
Oliivi
Grillattu paprika
Tomaattimurska

Vinkki: tölkkiherkkusieni on sellaisenaan aika ankean makuista. Siitä saa huomattavasti maistuvamman lisukkeen kun paistaa sieniä ”kokoon” matalalla lämmöllä niin, että suurin osa kosteudesta haihtuu. Lopuksi, kun sienet ovat paistuneet kuiviksi, lisään voita ja ripauksen mustapippuria ja nostan lämpöä, ja paistan sieniin kevyen ruskean pinnan. Johan maistuvat! Extramakua saa vielä lisäämällä pannuun valkosipulia ja timjamia.

Paistetut sienet säilyvät jääkaapissakin joitain päiviä. Usein paistan kerralla isomman satsin ja annostelen paistettuja sieniä sitten jääkaapista ruokiin :)

MUUT

Kahvi
Siemennäkkäri
Kaurahiutale
Majoneesi (vain Hellman’s! 🙏🏻)
Maapähkinävoi (herkutteluun!)
Oliiviöljy
Viinietikka

ja tietysti:

KANANMUNA!

Syön joka päivä 2-3 kananmunaa.

Kaurahiutaleet? Rakastan kaurapuuroa ja se on mun ainoa rehellinen hiilariruoka. Syön puuroa noin kerran viikossa, joskus saattaa tulla puuron himo useampanakin aamuna peräkkäin :) Tuunaan puuron proteiinipommiksi sekoittamalla joukkoon kananmunan ja raejuustoa. Maapähkinävoi, auringonkukansiemenet ja kaneli ovat lempparilisukkeet puuroon. Ja kunnon voisilmä, tietysti! Mun puuro on kreisi kaloripommi!

Esimerkkiruokapäivä:

☕️ AAMIAINEN 🍳

Kahvia soijamaidolla ja kermalla

Kasviksia

Juustoa

Kananmunaa

🥦 LOUNAS 🐟

Lohta

Parsakaalia

Kukkakaalia

🥬 ILLALLINEN 🧀

Salaattia

Juustoa kuten fetaa

Siemennäkkäri

Ainiin.

Onhan mulla kotona lähestulkoon aina myös Pirkan ranskalaista siideriä. Tämä on parasta – ja mukavasti samalla myös edullista..! 👌 Ei ole aidoissa siidereissä mulle tämän voittanutta Suomen markkinoilla, niin kuiva että silmiä kuivaa kun pullon korkkaa ja maku samalla ihanan raikas ja tyylikäs.

Mitä ruokaa teillä on aina kotona?

P.S. Saan ensi viikolla ruokapöydän ja hain tänään ruokapöydän tuolit! Pian pääsen kattamaan olohuoneeseen ihan oikeasti ruokahetkiä…! (Näihin kuviin on lavastettu mun työ/meikkipöytä ruokapöydäksi 😊)

treeni-ja-ravinto ruokavaliot
Kommentit (62)
  1. Ihanaa!!! Vihdoinkin taas Sannin ruokapostaus!!! Lisää näitä(kin), pliis. Kova ikävä.

    1. ☺️🧀🥦🧡

  2. Mun kaapista löytyy paljon samaa tavaraa kuin sulta, mutta syön vähemmän juustoja ja pähkinöitä kuin sinä. Ja niiden sijaan käytän mm. kikherneitä ja papuja proteiininlähteitä. Ja syön myös kaurapuuroa kotimaisilla marjoilla höystettynä. Marjoja on aina pakastimessa. Mutta noin yleisesti ottaen ruokani on suht vähähiilarista enkä syö lihaa. Jos joskus haluan kunnon hiilaripöhön, teen esim avokadopastan tai -risoton. Avokadoja mulla on melkein joka viikko pussillinen pöydällä, niitä käytän salaatissa ja melkein minkä vain ruuan lisukkeena.

    Laiskana kokkaajana ostan usein hevi-puolelta sellaisen valmiin wokkisekoituksen (ei siis pakaste) ja lisään siihen valmiiksi maustettua härkistä. Lounas valmistuu pannulla parissa minuutissa 🙂

    1. Mä tykkään myös kikherneistä, mutta syön niitä tosi harvoin kun niistä tulee joskus suolisto-oireita. Mutta marokkolaisessa porkkanasalaatissa ne ovat tähti 🙏🏻 Muista pavuista ei oikein uppoa kuin vihreät pavut, mutta ne taidetaan laskea enemmänkin vihanneksiksi kuin proteiinin lähteeksi. Vihreät pavut on kyllä nam!

      Mulla oli pitkään marjojakin säännöllisesti lautasella, erityisesti vadelmaa, mutta nyt marjoja ei tee oikeastaan koskaan mieli. Ne eivät ”löydä paikkaansa” mun ruoista, kun jogurttiinkin laitan mieluummin pähkinöitä tai omatekoista mysliä. Puuroon laitan kanelia ja maapähkinävoita..! 😋 Ehkä tämä on kausi, ja marjat vielä joskus palaavat.

      Mulla on avokadoja vaihdellen. Avokadot on hyviä, mutta mulle sattuu liian usein huonolaatuinen pussi, jossa kaikki tai osa jää kypsymättä, tai en ehdi syödä koko pussia ennen kuin osa hedelmistä on jo pilaantunut. Avokado on hankala hedelmä kun se kypsyttyään säilyy hyvänä vain niin vähän aikaa.

      1. Hei, jääkaappi on avokadon pitkn iän tae!

        1. *siirsi juuri avokadonsa jääkaappiin*

          Tässä taitaa oikea ajoituskin olla tärkeä – jos avokadot laittaa kylmään liian aikaisin, se varmasti vaikuttaa niiden kypsymiseen ja makuun negatiivisesti. Jos taas liian myöhään, ne ehtivät joka tapauksessa pilaantua…

          1. Minä pidän osan avokadoista pöydällä ja osan jääkaapissa. Kun ostan pussin, tsekkaan kypsyysasteen ja valikoin siitä. Ihan raaka, pöydälle kypsymään, Ihan kypsä, syön heti. Otan joka päivä yhden sopivan pöydälle kypsymään seuraavaa päivää varten.

            1. Hyvä vinkki! :) 👍

            2. Juuri näin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *