Karkkipäivä
Karkkipäivä

Miltä tuoksuu ”ilmava katoavaisuus”?

En malta olla palaamatta vielä ”halpistuoksujen” maailmaan. Ulkonäöstä olemme jo puhuneet, ja nyt tutustutaan hieman verbaalin mainonnan puoleen. Halpistuoksuille on muuten alalla kauniimpikin nimitys, nimittäin lifestyle-tuoksut.

Tuoksut_celebrity

Ennen kuin aloin työskennellä kosmetiikka-alalla, en ollut koskaan oikeastaan edes kiinnittänyt huomiota halpistuoksujen mainontaan. Ne ikäänkuin ovat vain jossain taustalla, ja myyvät itse itsensä. Joidenkin julkkistuoksujen mainoksiin törmää väkisinkin naistenlehtien sivuilla, mutta brändit kuten Puma, Sergio Tacchini, Mexx ja Replay eivät olleet mitenkään profiloituneet minulle tuoksuina. Kun pullo maksaa 23 euroa, voiko edes olettaa että mainontaan panostettaisiin samalla lailla kuin laadukkaampiin tuoksuihin.

Minua huvittikin suuresti, kun työssäni huomasin että myös halp — korjaan lifestyle-tuoksuille kehitetään hienoja, runollisia tuoksukuvauksia. Jotenkin sitä ei miellä, että ketään potentiaalista lifestyle-tuoksuasiakasta vakuutettaisiin ostamaan vaikkapa Puman tuoksu kertomalla, että ”tämän leikkisän, poikkeuksellisen ja tyylikkään hajuveden ensituoksussa voit aistia mandariinia, vadelmaa ja freesiaa, kun taas sydäntuoksussa kukkivat mimosa, orvokki ja iiris”. Keskiverto Puman ostaja todennäköisesti vain haluaa jonkun neutraalin, peruskivan arkituoksun.

TuoksuBritney

Oman kokemukseni perusteella halpaa tuoksua etsivälle riittää avuksi se, että kerrot mitkä tuoksut ovat kevyitä, mitkä makeita ja mitkä taas sporttisia. Tai mikä sopisi 11-vuotiaalle balettitytölle tai 16-vuotiaalle urheilijanuorukaiselle. Silti meitä myyjiä halutaan vuolaiden tuoksukuvausten muodossa kouluttaa myymään – ja ymmärtämään – myös näitä edullisempia päivittäiskauppojen tuoksuja.

Itse olen alkanut ottaa nämä kuvaukset viihteenä. Voi hyvänen aika miten ylitsepursuavilla ilmaisuilla joitain tuoksuja kuvaillaan! Mm. Paris Hiltonin Siren-tuoksusta oli printattu ei vähempää kuin neljän A4-sivun sepustus. Kyllä siinä alkaa väkisinkin hymyilyttämään kun joku maahantuonnissa näkee niin paljon vaivaa jonkun jo pelkällä nimellään itseään myyvän tuoksun markkinointiin.

Joskus otan hiljaisina hetkinä tuoksukansion käteeni, menen halpistuoksuhyllylle ja alan käydä tuoksuja läpi vertaillen omia mielikuviani markkinointimateriaalin luomiin kuviin. Mainostoimistojen tyypit on kyllä hyviä kirjoittamaan myyvää tekstiä, sitä ei käy kieltäminen. Jos pitäisi ostaa hajuvesi pelkän tekstin eikä nenän avulla, olisin varmaan ostanut jo kaapit täyteen Naomi Campbellia, Pumaa ja Mexxiä! ^_^

Seuraavana markkinointimateriaalin maalailuja vs. Sannin mielikuva.

TuoksuPumaImgoing

PUMA I’m going

Markkinointi: ”Virtaviivainen, katuviisas ja tyylikäs tuoksu – niin määrätietoisen moderni, kiihkeä ja eloisa, että idea energisyydestä säilöttynä pulloon nousee aivan uudelle tasolle. Innoitus virtaviivaisen pullon muotoiluun on saatu patterista – energialähteestä ja voiman symbolista, joka pitää sisällään vapauttamatonta potentiaalia, niinkuin itse tuoksukin.”

Sanni: Going, going, gone. Mitäänsanomaton, todella tylsä tuoksu. Haisee kertakaikkiaan vain halvalle. ”Patterin” muotoinen pullo näyttää juuri niin halvalle miltä sisältö tuoksuu.

TuoksuFlowing

PUMA Flowing

Markkinointi: ”Harmoninen, aktiviteettien ja levon, voiman ja rentoutumisen virta. Olen vain oma itseni ja seuraan omaa biittiäni. Pakkaus heijastaa täydellisyyden mielentilaa: sileät reunat ja pintojen päällekkäisyys antavat vaikutelman dynaamisesta liikkeestä.”

Sanni: ”leijuu” kyllä tosiaan ainakin mun hajuaistin ohi, hyperneutraali ja kevyt kukkaistuoksu. Sinällään kyllä ihan miellyttävä, ei tuoksu pahalle. Vähän  kuin halpispuolen versio Versacen Bright Crystalista –  ihmiselle, joka ei halua erottua tai jolla esim. työnsä puolesta täytyy olla erittäin mieto hajuvesi. Harvinaisen tylsä ja mielikuvitukseton pullo. Täydellisyyden mielentila ja dynaaminen liike? Onkohan ne tyypit edes katsoneet tätä pulloa siellä mainostoimistossa…?

TuoksuCatDeluxe

NAOMI CAMPBELL Cat Deluxe

Markkinointi: ”Provosoiva, viettelevä ja intohimoinen tuoksu. Ensituoksussa freesiaa ja kardemummaa, sydämessä pionia ja persikkaa, pohjatuoksussa vaniljaa, patsulia ja myskiä. Pullo kuvastaa hauskalla tavalla naisellista hienostuneisuutta; pullon pintaa peittää puhtaan valkoisen ja flirttailevan pinkin sävyinen leopardikuviointi.”

Sanni: Tuoksu on ihan ok, ehkä vähän äkkimakealla tavalla ”viettelevä” eikä millään lailla hienostunut, mutta ihan kelpo tuoksu. Kardemummaa en tässä haista. Pullo tyttömäisine leopardikuvioineen ja kännykkäkoruyksityiskohtineen on minusta harvinaisen kaukana ”naisellisesta hienostuneisuudesta”.

TuoksuFlyHigh

MEXX Fly High

Markkinointi: ”Säteilevän energian purkaus nousee raikkaan yuzun, hapokkaan punaherukan ja raikkaan hedelmäisen vesimelonin yhdistelmästä. Herkullinen ja säteilevän kukkainen sydän kietoutuu lumoavaan toukokuun ruusuun ja tuoksuköynnökseen. Miellyttävä ja lämmin pohjatuoksu on tulvillaan pehmeää, myskistä aistikkuutta, jota santeli- ja seetripuun sävyt korostavat ja antavat tuoksulle voimakasta ja viettelevää syvyyttä.”

Sanni: Kuvauksen perusteella ostaisin tuoksun välittömästi! Valitettavasti tuoksu on ”livenä” vain kalpea aavistus tekstin runoilusta. Fly High on kevyt, helppo ja neutraali tuoksu, haihtuu nopeasti. Aika mukava tuoksu nuorelle yläasteikäiselle. Pohjatuoksun lämpimiä puunsävyjä tässä ei kyllä ehdi haistaa, sillä tuoksu ei säily iholla niin kauaa. Pitää olla aikalailla mielikuvitusta jos tässä tuoksussa haistaa mitään ”viettelevää syvyyttä”…

TuoksuMyMorgan

MORGAN My Morgan

Markkinointi: ”Eloisa ja spontaani tuoksu on täynnä kuplivaa, eksoottista viehätysvoimaa. Metsämansikka, karhunvatukka ja guava antavat tuoksulle herkullisen sorbetin tuntua. Sydäntuoksussa kukkii kaunis, kupliva ja makea kukkakimppu. Kukkien herkät nuput tuoksuvat syötävän hyvälle. Kielo lisää aavistuksen säteilevää naisellisuutta, pioni ripauksen ilmavaa katoavaisuutta. Orvokin täydellinen raikkaus sekoittuu syreenin herkkyyteen ja saa tuoksun säteilemään.”

Sanni: Ripauksen ilmavaa katoavaisuutta…? Anteeksi kuinka? Kukkien herkät nuput..? Nojoo. My Morgan on kuin trooppinen, synteettinen hedelmäsalaatti. Lapsekas tuoksu, ei aikuiseen makuun. Harmiton kuin Lauantaipussin hedelmäkarkkiaski. Tämän tuoksun kohdalla kuvaus ja totuus kohtaavat aivan erityisen huonosti.

TuoksuBlack

MEXX Black

Markkinointi: ”Sensuelli ja seksikäs kukkaistuoksu modernille naiselle. Ole valmis odottamattomaan. Ole valmis menetykseen. Ensituoksun pioni ja inkiväärinkukka avaavat tuoksun pehmeällä naisellisuudellaan. Hedelmäisessä sydämessä herkulliset aprikoosin ja litsin sävyt vapauttavat tuoksun spontaanin flirtin. Vesimäinen lootus yllättää raikkaudellaan.”

Sanni: Tunkkainen ja pistävä, aika hirveä. Kai tämän tuoksun kantajan on varauduttavakin menetykseen, jos tuoksuu näin pahalle? Vaikea sanoa onko tuoksukuvauksessa vain kirjoitusvirhe, vai markkinoidaanko tuoksua todella varoittamalla menetyksestä. Oli miten oli, myös tämä tuoksu on hyvin kaukana tekstin antamasta mielikuvasta, Blackissä ei ole mitään hedelmäistä eikä raikkaasta lootuksesta ole tietoakaan.

TuoksuInspire

Loppuun vielä kommentti yhdestä epäonnistuneimmista mainoskuvista mitä tiedän. Tämä Christina Aguileran Inspire-tuoksun mainoskuva on jotain niin hirveää että en voi kuin ihmetellä miten nti Aguilera ja hänen tiiminsä ovat päätyneet hyväksymään sen. Aguileran kasvot eivät näy niin tarkasti tässä blogiin pienennetyssä kuvassa, mutta kuva on todellakin yksi epäedustavimmista mitä hänestä on koskaan otettu. Ja kokonaisuus on kuin vahakabinetista – mikä poseeraus tuo on olevinaan? Jos tuoksun nimi on Inspire, niin mitä fiilistä tällä hengettömällä, plastisella kuvalla oikein halutaan välittää? Just a thought.

Edit. Tulipahan mieleen yksi yleispätevä määritelmä ”halpis”tuoksuille sen jälkeen kun yritin sitä nimimerkki Pikavuorobussille selittää. Käsitän, että ihmisillä on eri mielipiteitä siitä, mikä luokitellaan halpikseksi ja mikä ei, mutta sanotaan vaikka näin että alalla vallitsevan näkemyksen mukaan päivittäistavarakauppojen valikoimaan kuuluvat tuoksut ovat ”halpista”. Eli jos löydät tuoksun Anttilasta, Prismasta tai City-Marketista, se on lifestyle- eli rumasti sanottuna halpistuoksu. Ns. ”oikeita” tuoksuja myyvät vain kunnon kemikaliot, erikoisliikkeet tai selektiivisen kosmetiikan osastot isoissa tavarataloissa kuten Sokos ja Stockmann.

Halpis on vähän ruma sana, mutta kyllä se näitä tuoksuja aika lailla hyvin kuvaa. Ne ovat pääsääntöisesti puolet edullisempia kuin laatutuoksut ja niiden pakkaukset sekä pullojen design henkivät nekin halpaa tuotantoa. Eihän se välttämättä tee tuoksuista yhtään sen huonompia, ne vain ovat erilaisia ja usein eri kohdeyleisölle suunnattuja kuin laatutuoksut. Ei kaikkia tosiaankaan kiinnosta sijoittaa tuoksuun viittäkymmentä euroa, eivätkä kaikki kiinnitä huomiota tuoksukomponenttien hienovaraiseen rakenteeseen tai nauti iholla kehittyvän tuoksun hienostuneista vivahteista. Se on ihan ok! :) Tällöin tarvitaan myös niitä parinkympin yksinkertaisia tuoksuja.

Kommentit (48)

  1. BabyZBR

    Hyvä postaus, kiitos siitä! :)
    Näille lifestyle-tuoksuille on selkeästikin omat markkinansa eikä siinä mitään väärää ole. Itse omistan yhden Kylie Minogue -tuoksun, jonka voitin arvonnasta ja josta en luovu lahjomallakaan! Jo kymmenen vuotta lempituoksuni on ollut Sergio Tacchinin ”Donna”, jota yleensä raaskin ostaa ainoastaan laivalta kun sen hinta maissa on aika suolainen. Hiukan siis ihmettelinkin kun olit listannut sen noihin ns. halppistuoksuihin. Oliko tämä vain ajatusvirhe osaltasi vai jotain muuta? :)

    • Sanni

      Ei ollut ajatusvirhe, Sergio Tacchini lasketaan lifestyle-tuoksuihin (löytyy maahantuojan lifestyle-kansiosta Mexxin, Replayn, Morganin sun muiden seasta). Donnan hinnan suolaisuudesta en tiedä kun meidän liikkeessä sitä ei ole, mutta Stile Donna (liekö joku versio alkuperäisestä Donnasta?) maksaa 29,50€, mitä en pitäisi kovin tyyriinä hintana.

  2. milinalii

    Burberryn tuoksut on vienyt sydämeni, mutta noista lifestyle tuoksuista JLo Glow on sellainen josta tykkään ja käytän edelleen. Ehkä nostalgiasta? En kyllä ole katsonut vastaako tuoksu kuvausta, mutta JLon ei hämmentävää kyllä haihdu hirveän nopeasti verrattaen halpistuoksuihin noin yleisesti.

  3. Jonayla

    Kiitos tästä hajuvesijutusta. Joskus aikoinaan tälläistä kaipasinkin! ISONA tuoksufriikkinä en itse koske näihin halppistuoksuihin ollenkaan. Jostain syystä alkoholi pukkaa näistä aina läpi.
    Ainoat edulliset tuoksut mitä voin suositella, on Nina Riccin Les Belles tuoksut. Mutta Nina Riccia ei tosin lasketa halppisten sarjaan. ;o) Kyseisiä tuoksuja saa usein alle 30e. Suosikkini on vihreä pullo Les Belles de Ricci. Aivan ihana kesätuoksu!

  4. roosa

    Mä oon kauan miettinyt että ostaisko Avril Lavingen tuoksun Black Star. Se on ainut halpistuoksu josta oisin ees vähä kiinnostunut. Oonki tämmöne lukioon menevä, että olisi pikemminki outoo jos multa löytyisi jotai hienoja Diorin tuoksuja halpistuoksujen sijaan.

    • itse pidän tuoksusta =)

  5. Anonyymi

    Itse en luokittelis jtn. 23 e tuoksua halpikseksi, vaan ne Seppälän 3e maksavat..?

  6. Lucy

    Ihana postaus! Nauroin vedet silmissä, koska olin jo unohtanut kuinka mainioita noi tuoksukuvaukset onkaan. Sen siitä saa kun jättäytyy pois myyntityöstä :)

  7. Pipsa

    Hauska postaus! Sulla on niin kadehdittavan paljon sekä tietoa että mielenkiintoa paneutua näihin asioihin niin perinpohjaisesti. Nautin kovasti blogisi lukemisesta! Kiitos!

    Itse käytin joskus J’Lo:n Glow nimistä ”halpistuoksua” raikkaan ja ihanan tuoksun takia. Se poikkesi mielestäni aika paljon näistä normaaleista ylimakeista tai pistävän hajuisista ruokakauppahajuvesistä.

    Mitä mieltä olet Seppälän selkeistä kopiotuoksuista, joita vielä ainakin jokunen vuosi sitten myytiin. Esimerkiksi Laura Biagiotin tuoksusta oli tehty (yllättävän) samantuoksuinen kopio ja pullokin oli melkein samanlainen.. ja hintaa tietenkin se 5-10€?

  8. Moira84

    Aina sitä vaan unohtaa miten hauskoja nuo myyntitekstit on, joskus oon nauranu Yves Rocher’n mainoksillekin kun niissä on niin pöljiä kuvauksia tuoksuille x)
    Mielestäni on sinäänsä ihan sama ostaako/käyttääkö ns. halpis- vai ”oikeita” hajuvesiä, kunhan tuoksu vai miellyttää kantajaansa – kyllä ne J.Lo, Lancome, YR ja CK tuntuu hyvin viihtyvän keskenään meikäläisen ”kosmetikka-osastolla” :)

  9. Linnea

    Olen kyllä täysin samaa mieltä ”halpistuoksujen” mainonnasta ja purkkien designistä. Mutta kyllä itse olen löytänyt kalliiden tuoksujenkin joukosta järkyttävää mainontaa ja suunnittelua. Myös aivan käsittämättömän hirveitä tuoksujakin on löytynyt kuten Diorin ”Poison”. (omasta mielestäni siis).

    Mielestäni halpojen tuoksujen laatua on kuitenkin hiukan väärin haukkua ja kalliiden aina vain ylistää, sillä luin kempparista, kuinka osa kalliiden merkkejen kosmetiikkatuotteista sisältävät TÄYSIN samat aineet kuin halvemmatkin. Eli siis esim. 100euroa maksava silmänympärysvoide saattaa omistaa täysin saman INC-listan kuin rainbown 3 euron maksava..

    • Sanni

      Tästä blogista olisit voinut lukea täsmälleen saman asian. ;) Klikkaas tunnistetta incit. Sieltä löytyy monta artikkelia joissa vertaillaan halvan ja kalliin tuotteen ainesosaluetteloita.

      Mitä tulee kalliiden tuoksujen ylistämiseen vs. halpojen haukkumiseen, en tiedä viittasitko tällä kommentilla minun blogiini, mutta Karkkipäivässä ei ainakaan olla tällä linjalla. Täällä nimenomaan EI ylistetä kalliita merkkejä. :) Sillä, mitä mieltä olen lifestyle-tuoksuista, ei ole mitään tekemistä niiden sisältämien ainesosien kanssa. Tässä postauksessa haluttiin lähinnä naureskella övereille markkinointiteksteille. Minusta lifestyle-tuoksut tuoksuvat aina enemmän tai vähemmän halvalle, mutta se ei tarkoita sitä ettenkö pitäisi joistain niistä. Minulta löytyy mm. monen monta Yves Rocherin tuoksua joista pidän kovasti, yksinkertaisuudestaan huolimatta.

  10. Linnea

    ”Halvat tuoksut suunnitellaan ja valmistetaan ihan eri tavalla kuin laadukkaat. Laatutuoksu on moniulotteinen ja kehittyy iholla, halpa tuoksu haisee usein vain sille ensituoksulleen ja häviää pian iholta, tai ei ainakaan kehity.”

    No tämä kyllä viittaa siihen, että ainesosien tulisi olla jotenkin erilaisia, jos kerta toinen toimii paremmin kun toinen. Saatoin käsittää väärin puheesi.

    • Sanni

      En ole syvällisesti perehtynyt hajuvesien kemiaan, mutta sen verran olen lukenut, että laadukkaissa hajuvesissä käytetään huomattavasti enemmän tuoksuainesosia kuin edullisemmissa. Tuoksuaineita on myös synteettisiä ja luonnollisia, ja toiset ovat arvokkaampia kuin toiset. Luonnollisestikin parfyymi, johon on käytetty oikeista kukista uutettuja tuoksuöljyjä, on arvokkaampi ja hienostuneempi kuin hajuvesi, johon on käytetty pelkästään synteettisiä ainesosia.

      Tässä postauksessa ei tosin edelleenkään ollut kysymys halpojen hajuvesien kemiasta, vaan hullunkurisista tuoksukuvauksista.

  11. reissuLene

    assosioin tuon puman I´m going tuoksun legon näköiseksi. Pohdinkin jo että mitäs tällä legomaisuudella yritetään saavuttaa. Pienten poikien äitejä … ?
    No, patteri tai lego ;)

    Mun mielestä Puman tuoksut on hyviä aloittelijoiden tuoksuja. Siis sellaisia ensi tuoksuja henkilöille jotka eivät ole tottuneet käyttämään mitään. Samoin kuin muutkin halpistuoksut. Voi olla vaikea aloittaa panostamalla 60e hajuveteen jos ei ole koskaan sellaista käyttänyt.
    Tosin kääntöpuolena on se että jos ei halpis jutuista tykkää tai tottuu niihin, ei ehkä koskaan uskalla/halua siirtyä laatu tuoksujen maailmaan. Eipä sillä että kaikkien tarvitsisikaan. Itsekin olen vasta viime vuosina oppinut ihanista hajuvesistä nauttimaan.

    Tuntuuhan se välillä järjettömältä että opiskelijalla on yli 100e kiinni hajuvesissä….muuutta toisaalta säästänkin sitten kovasti muissa asioissa, että minulla on varaa asioidin joista tykkään, kuten matkailu, hajuvedet, kirjat. Sitten jää vähille kampaamot reissut, ryyppääminen ja asumiseen panostaminen.
    Mikä tuo kenellekin onnen ja hyvän olon :D

  12. H

    Ihmettelen tuota vertausta Versacen Bright Crystalia puman Flowingiin. Omistan molemmat tuoksut, tuon puman hankkinut nuorempana, ja tuon versacen joku aika sitten. Mielestäni niissä ei kyllä oo samaa hajua sitten ollenkaan :D toi flowing on ihan karseen hajunen :s ei yhtään niin raikas ja hyvä kun Versace.
    Siitä puheenollen, mitä mieltä asiantuntija on tuosta Versacen Bright Crystalin pysyvyydestä? Siitä kun on ollut kinaa puolin ja toisin

    • Sanni

      Ei ole samaa hajua ei. :) Kuten jo tuolla ylempänä totesin, yhteistä niille on läpikuultava kukkainen mietous, ovat siis erittäin, erittäin kevyitä ja sopivat henkilölle joka ei voi tai halua tuoksua tunnistettavasti juuri miltään. ^_^ Yksi kollegani sanoi tuosta Bright Crystalista, että sitä kutsutaan myös ”sairaanhoitajien tuoksuksi”, koska sitä voivat käyttää myös sairaalassa työskentelevät (= on niin supermieto).

      Bright Crystalin pysyvyydestä mun on vaikea sanoa mitään, kun itse en haista sitä ihollani suunnilleen 10 minuutin kuluttua suihkuttamisesta.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.