Miltä tuoksuu ”ilmava katoavaisuus”?

En malta olla palaamatta vielä ”halpistuoksujen” maailmaan. Ulkonäöstä olemme jo puhuneet, ja nyt tutustutaan hieman verbaalin mainonnan puoleen. Halpistuoksuille on muuten alalla kauniimpikin nimitys, nimittäin lifestyle-tuoksut.

Tuoksut_celebrity

Ennen kuin aloin työskennellä kosmetiikka-alalla, en ollut koskaan oikeastaan edes kiinnittänyt huomiota halpistuoksujen mainontaan. Ne ikäänkuin ovat vain jossain taustalla, ja myyvät itse itsensä. Joidenkin julkkistuoksujen mainoksiin törmää väkisinkin naistenlehtien sivuilla, mutta brändit kuten Puma, Sergio Tacchini, Mexx ja Replay eivät olleet mitenkään profiloituneet minulle tuoksuina. Kun pullo maksaa 23 euroa, voiko edes olettaa että mainontaan panostettaisiin samalla lailla kuin laadukkaampiin tuoksuihin.

Minua huvittikin suuresti, kun työssäni huomasin että myös halp — korjaan lifestyle-tuoksuille kehitetään hienoja, runollisia tuoksukuvauksia. Jotenkin sitä ei miellä, että ketään potentiaalista lifestyle-tuoksuasiakasta vakuutettaisiin ostamaan vaikkapa Puman tuoksu kertomalla, että ”tämän leikkisän, poikkeuksellisen ja tyylikkään hajuveden ensituoksussa voit aistia mandariinia, vadelmaa ja freesiaa, kun taas sydäntuoksussa kukkivat mimosa, orvokki ja iiris”. Keskiverto Puman ostaja todennäköisesti vain haluaa jonkun neutraalin, peruskivan arkituoksun.

TuoksuBritney

Oman kokemukseni perusteella halpaa tuoksua etsivälle riittää avuksi se, että kerrot mitkä tuoksut ovat kevyitä, mitkä makeita ja mitkä taas sporttisia. Tai mikä sopisi 11-vuotiaalle balettitytölle tai 16-vuotiaalle urheilijanuorukaiselle. Silti meitä myyjiä halutaan vuolaiden tuoksukuvausten muodossa kouluttaa myymään – ja ymmärtämään – myös näitä edullisempia päivittäiskauppojen tuoksuja.

Itse olen alkanut ottaa nämä kuvaukset viihteenä. Voi hyvänen aika miten ylitsepursuavilla ilmaisuilla joitain tuoksuja kuvaillaan! Mm. Paris Hiltonin Siren-tuoksusta oli printattu ei vähempää kuin neljän A4-sivun sepustus. Kyllä siinä alkaa väkisinkin hymyilyttämään kun joku maahantuonnissa näkee niin paljon vaivaa jonkun jo pelkällä nimellään itseään myyvän tuoksun markkinointiin.

Joskus otan hiljaisina hetkinä tuoksukansion käteeni, menen halpistuoksuhyllylle ja alan käydä tuoksuja läpi vertaillen omia mielikuviani markkinointimateriaalin luomiin kuviin. Mainostoimistojen tyypit on kyllä hyviä kirjoittamaan myyvää tekstiä, sitä ei käy kieltäminen. Jos pitäisi ostaa hajuvesi pelkän tekstin eikä nenän avulla, olisin varmaan ostanut jo kaapit täyteen Naomi Campbellia, Pumaa ja Mexxiä! ^_^

Seuraavana markkinointimateriaalin maalailuja vs. Sannin mielikuva.

TuoksuPumaImgoing

PUMA I’m going

Markkinointi: ”Virtaviivainen, katuviisas ja tyylikäs tuoksu – niin määrätietoisen moderni, kiihkeä ja eloisa, että idea energisyydestä säilöttynä pulloon nousee aivan uudelle tasolle. Innoitus virtaviivaisen pullon muotoiluun on saatu patterista – energialähteestä ja voiman symbolista, joka pitää sisällään vapauttamatonta potentiaalia, niinkuin itse tuoksukin.”

Sanni: Going, going, gone. Mitäänsanomaton, todella tylsä tuoksu. Haisee kertakaikkiaan vain halvalle. ”Patterin” muotoinen pullo näyttää juuri niin halvalle miltä sisältö tuoksuu.

TuoksuFlowing

PUMA Flowing

Markkinointi: ”Harmoninen, aktiviteettien ja levon, voiman ja rentoutumisen virta. Olen vain oma itseni ja seuraan omaa biittiäni. Pakkaus heijastaa täydellisyyden mielentilaa: sileät reunat ja pintojen päällekkäisyys antavat vaikutelman dynaamisesta liikkeestä.”

Sanni: ”leijuu” kyllä tosiaan ainakin mun hajuaistin ohi, hyperneutraali ja kevyt kukkaistuoksu. Sinällään kyllä ihan miellyttävä, ei tuoksu pahalle. Vähän  kuin halpispuolen versio Versacen Bright Crystalista –  ihmiselle, joka ei halua erottua tai jolla esim. työnsä puolesta täytyy olla erittäin mieto hajuvesi. Harvinaisen tylsä ja mielikuvitukseton pullo. Täydellisyyden mielentila ja dynaaminen liike? Onkohan ne tyypit edes katsoneet tätä pulloa siellä mainostoimistossa…?

TuoksuCatDeluxe

NAOMI CAMPBELL Cat Deluxe

Markkinointi: ”Provosoiva, viettelevä ja intohimoinen tuoksu. Ensituoksussa freesiaa ja kardemummaa, sydämessä pionia ja persikkaa, pohjatuoksussa vaniljaa, patsulia ja myskiä. Pullo kuvastaa hauskalla tavalla naisellista hienostuneisuutta; pullon pintaa peittää puhtaan valkoisen ja flirttailevan pinkin sävyinen leopardikuviointi.”

Sanni: Tuoksu on ihan ok, ehkä vähän äkkimakealla tavalla ”viettelevä” eikä millään lailla hienostunut, mutta ihan kelpo tuoksu. Kardemummaa en tässä haista. Pullo tyttömäisine leopardikuvioineen ja kännykkäkoruyksityiskohtineen on minusta harvinaisen kaukana ”naisellisesta hienostuneisuudesta”.

TuoksuFlyHigh

MEXX Fly High

Markkinointi: ”Säteilevän energian purkaus nousee raikkaan yuzun, hapokkaan punaherukan ja raikkaan hedelmäisen vesimelonin yhdistelmästä. Herkullinen ja säteilevän kukkainen sydän kietoutuu lumoavaan toukokuun ruusuun ja tuoksuköynnökseen. Miellyttävä ja lämmin pohjatuoksu on tulvillaan pehmeää, myskistä aistikkuutta, jota santeli- ja seetripuun sävyt korostavat ja antavat tuoksulle voimakasta ja viettelevää syvyyttä.”

Sanni: Kuvauksen perusteella ostaisin tuoksun välittömästi! Valitettavasti tuoksu on ”livenä” vain kalpea aavistus tekstin runoilusta. Fly High on kevyt, helppo ja neutraali tuoksu, haihtuu nopeasti. Aika mukava tuoksu nuorelle yläasteikäiselle. Pohjatuoksun lämpimiä puunsävyjä tässä ei kyllä ehdi haistaa, sillä tuoksu ei säily iholla niin kauaa. Pitää olla aikalailla mielikuvitusta jos tässä tuoksussa haistaa mitään ”viettelevää syvyyttä”…

TuoksuMyMorgan

MORGAN My Morgan

Markkinointi: ”Eloisa ja spontaani tuoksu on täynnä kuplivaa, eksoottista viehätysvoimaa. Metsämansikka, karhunvatukka ja guava antavat tuoksulle herkullisen sorbetin tuntua. Sydäntuoksussa kukkii kaunis, kupliva ja makea kukkakimppu. Kukkien herkät nuput tuoksuvat syötävän hyvälle. Kielo lisää aavistuksen säteilevää naisellisuutta, pioni ripauksen ilmavaa katoavaisuutta. Orvokin täydellinen raikkaus sekoittuu syreenin herkkyyteen ja saa tuoksun säteilemään.”

Sanni: Ripauksen ilmavaa katoavaisuutta…? Anteeksi kuinka? Kukkien herkät nuput..? Nojoo. My Morgan on kuin trooppinen, synteettinen hedelmäsalaatti. Lapsekas tuoksu, ei aikuiseen makuun. Harmiton kuin Lauantaipussin hedelmäkarkkiaski. Tämän tuoksun kohdalla kuvaus ja totuus kohtaavat aivan erityisen huonosti.

TuoksuBlack

MEXX Black

Markkinointi: ”Sensuelli ja seksikäs kukkaistuoksu modernille naiselle. Ole valmis odottamattomaan. Ole valmis menetykseen. Ensituoksun pioni ja inkiväärinkukka avaavat tuoksun pehmeällä naisellisuudellaan. Hedelmäisessä sydämessä herkulliset aprikoosin ja litsin sävyt vapauttavat tuoksun spontaanin flirtin. Vesimäinen lootus yllättää raikkaudellaan.”

Sanni: Tunkkainen ja pistävä, aika hirveä. Kai tämän tuoksun kantajan on varauduttavakin menetykseen, jos tuoksuu näin pahalle? Vaikea sanoa onko tuoksukuvauksessa vain kirjoitusvirhe, vai markkinoidaanko tuoksua todella varoittamalla menetyksestä. Oli miten oli, myös tämä tuoksu on hyvin kaukana tekstin antamasta mielikuvasta, Blackissä ei ole mitään hedelmäistä eikä raikkaasta lootuksesta ole tietoakaan.

TuoksuInspire

Loppuun vielä kommentti yhdestä epäonnistuneimmista mainoskuvista mitä tiedän. Tämä Christina Aguileran Inspire-tuoksun mainoskuva on jotain niin hirveää että en voi kuin ihmetellä miten nti Aguilera ja hänen tiiminsä ovat päätyneet hyväksymään sen. Aguileran kasvot eivät näy niin tarkasti tässä blogiin pienennetyssä kuvassa, mutta kuva on todellakin yksi epäedustavimmista mitä hänestä on koskaan otettu. Ja kokonaisuus on kuin vahakabinetista – mikä poseeraus tuo on olevinaan? Jos tuoksun nimi on Inspire, niin mitä fiilistä tällä hengettömällä, plastisella kuvalla oikein halutaan välittää? Just a thought.

Edit. Tulipahan mieleen yksi yleispätevä määritelmä ”halpis”tuoksuille sen jälkeen kun yritin sitä nimimerkki Pikavuorobussille selittää. Käsitän, että ihmisillä on eri mielipiteitä siitä, mikä luokitellaan halpikseksi ja mikä ei, mutta sanotaan vaikka näin että alalla vallitsevan näkemyksen mukaan päivittäistavarakauppojen valikoimaan kuuluvat tuoksut ovat ”halpista”. Eli jos löydät tuoksun Anttilasta, Prismasta tai City-Marketista, se on lifestyle- eli rumasti sanottuna halpistuoksu. Ns. ”oikeita” tuoksuja myyvät vain kunnon kemikaliot, erikoisliikkeet tai selektiivisen kosmetiikan osastot isoissa tavarataloissa kuten Sokos ja Stockmann.

Halpis on vähän ruma sana, mutta kyllä se näitä tuoksuja aika lailla hyvin kuvaa. Ne ovat pääsääntöisesti puolet edullisempia kuin laatutuoksut ja niiden pakkaukset sekä pullojen design henkivät nekin halpaa tuotantoa. Eihän se välttämättä tee tuoksuista yhtään sen huonompia, ne vain ovat erilaisia ja usein eri kohdeyleisölle suunnattuja kuin laatutuoksut. Ei kaikkia tosiaankaan kiinnosta sijoittaa tuoksuun viittäkymmentä euroa, eivätkä kaikki kiinnitä huomiota tuoksukomponenttien hienovaraiseen rakenteeseen tai nauti iholla kehittyvän tuoksun hienostuneista vivahteista. Se on ihan ok! :) Tällöin tarvitaan myös niitä parinkympin yksinkertaisia tuoksuja.

Kommentit (48)
  1. Pikavuorobussi
    21.7.2010, 15:48

    Millä tavalla luokitellaan ”halpistuoksut”?

    1. No jos ihan karkeasti haluaa vetää jonkun luokittelun, niin voidaan sanoa että kun tuoksu alkaa olla litrahinnaltaan alle 1000€, niin sitten se on jo halpa. Useimmat ”lifestyle”-tuoksut kuten Puma ja Mexx, ovat litrahinnoiltaan siinä 600-700 euron kieppeillä. ”Kunnon” tuoksujen kuten vaikka Lancôme, Dior ja Versace litrahinnat ovat n. 1300€ ja siitä ylöspäin, jopa 3000€ saakka.

      Tietenkään pelkkä hinta ei määritä jotain tuoksua ”halpikseksi”, vaan sen tekee myös brändin imago. Kukaan tuskin pitää julkkistuoksuja kuten Britney, Naomi, Christina, Jessica, Olsenin siskot jne minään laatutuoksuina. Pakkausten ulkonäkö kertoo myös olennaisimman, kun vertaat vaikkapa postauksessakin mainittuja Puman Flowingia ja Versacen Bright Crystalia, ei jää epäselväksi kumpi on halpis ja kumpi laatutuoksu, vaikka BC:kin on litrahinnaltaan luksustuoksujen edullisinta päätä.

      Lopulta kuitenkin itse tuoksu kertoo eniten. Halpa tuoksu haisee halvalta. Kyllä jokainen erottaa Yves Rocherin ja Dolce & Gabbanan tuoksut toisistaan vaikka silmät sidottuina. ^_^ Halvat tuoksut suunnitellaan ja valmistetaan ihan eri tavalla kuin laadukkaat. Laatutuoksu on moniulotteinen ja kehittyy iholla, halpa tuoksu haisee usein vain sille ensituoksulleen ja häviää pian iholta, tai ei ainakaan kehity.

      1. Pikavuorobussi
        21.7.2010, 19:27

        Okei. Minä olen pitänyt Pumaa, Naomia ja Mexxiä ihan sellaisena semihyvänä tavarana. Itse luokittelisin halpiksiin sellaisia aivan tuntemattomia, mitä myydään jossain Tokmannin liikkeissä n. 10-15 euron hintaan.

      2. Miten ois Sanni jos tekisit sokkotuoksutestin vaikka muiden ”alan asiantuntijoiden” kanssa? Ja kirjallisesti, ettei muiden mielipiteet pääse vaikuttamaan testitilanteessa.
        Näin taviksesta olisi mukavaa päästä seuraamaan kuinka hyvin kosmetiikkamyyjä tosiaan tunnistaa halvan kalliista ja miten itse tuoksua tuomitaan kun jätetään mielikuvamarkkinointi pois kuvasta kokonaan.
        Tuoksun kantajahan ei kantele itse pulloa näytillä koskaan vaan hän joko tuoksuu raikkaalta, ”hyvältä” tai tunkkaiselta (joka tietty riippuu miten kroppan tuoksu toimii yhteen hajuveden kanssa).

        1. Tosi hyvä idea! Tuota pitääkin joskus kokeilla kollegoiden kanssa.

  2. Huh huh, aivan hirveää suomen kieltä nuo mainostekstit! Vahva veikkaus, että joku siellä maahantuonnissa on aivan omin pikku kätösin näpytellyt ”käännökset”, sillä noista kuultaa amerikkalainen mainospuhe kilometrin päähän. Ja kuten huomata saattaa, ei ihan pure meihin suomalaisiin, vaan vaikutelma on sanalla sanoen kökkö :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *