Meikkikuvia 90-luvun Vogue-lehdistä

Monelle Karkkipäivän lukijalle tulee varmaan yllätyksenä, että tämä anti-muodikas, anti-trendikäs blogitar on aikoinaan tilannut monta vuotta Vogueta. Rakastin lehteä.

Muoti ei ole sinällään koskaan kiinnostanut minua, ainakaan vaatteiden tai tyylin kannalta. Sen sijaan se kiinnostaa populaarikulttuurin ilmentymänä. Teini-ikäisenä minua kiehtoi muotijuttujen, niin editorialeiden kuin mainostenkin, visuaalinen maailma sekä mallit, joiden uria seurasin intensiivisesti. Ahmin Voguesta upeita kuvia lempimalleistani ja ihastelin kauniita editorialeita valokuvataiteena. Luin myös suurella mielenkiinnolla kauneus-, matkailu- ja kulttuurijuttuja. Vogue oli kertakaikkiaan mahtava lehti. Jokaisen sivun kääntö oli minulle nautinto.

Olen tässä leppoisina iltapäivinä lueskellut vanhoja Vogueitani 90-luvun puolivälistä, ja minulla heräsi idea koota ajan trendeille tyypillisiä meikki- ja kosmetiikkakuvia blogipostaukseksi. Kuvien laatu ei ole mikään paras mahdollinen (kuvasin siis lehtien sivuja), mutta kyllä ne  asiansa ajavat. :) Toivottavasti tykkäätte tästä kuvakatselmuksesta.

90-luvun meikkityylissä dominoi tumma huulimeikki, mattaiseksi puuteroitu iho ja ruskea silmämeikki.

Cindy Crawford kiteyttää Revlonin mainoskuvissa täydellisesti tyypillisen ysärimeikin. Kynnet saivat huulten lailla olla tummat, etenkin 90-luvun alusta keskivaiheille. Ruskeanpunainen oli the väri.

Muistan kuinka en suostunut moneen vuoteen käyttämään muita kuin ruskean sävyisiä huulipunia, mutta kynnet minulla kuitenkin olivat aina sateenkaaren väreissä. Olin vuonna 1993 erikoinen ilmestys koulun käytävillä violetteine tai neonvihreine kynsineni. :) Värikkäät kynsilakat löivät läpi vuosina 95-96, ja vasta silloin niitä alkoi näkyä kaikilla.

Aika, jolloin Melanie Griffith oli vielä freesi… Ihmeen tätimäisen lookin ovat kyllä 38-vuotiaalle Melanielle laittaneet, miettikää miten erilainen fiilis kuvasta välittyisi jos Melaniella olisi valoaheijastavaa meikkivoidetta, läpikuultavaa huulikiiltoa ja raikasta, roosaa poskipunaa… Ja hiukset vaikka ponnarilla.

L’oreal on pitänyt yllä samaa visuaalista ilmettä jo kohta 20 vuotta, ja tämäkin mainos voisi erisävyisellä meikillä olla tämän päivän lehdestä. Monet muut kosmetiikkafirmat etsivät 90-luvulla vielä tyyliään, ja mainokset olivat hieman kömpelöitä (vertaa esim. Max Factorin huulipunamainos alempana).

Ihastuttava Isabella Rossellini, tuttu näky Lancômen mainoksissa kokonaista 14 vuoden ajan.

Jo ”edesmennyt” tuoksu Gucci Accenti oli yksi 90-luvun lempihajuvesiäni. Edelleen haaveilen siitä, että voisin vielä joskus nuuhkaista Accentia….

Minusta oli muuten tosi hassua, kun juttelin kerran töissä Guccin maahantuojan edustajan kanssa. Hän on minua ainakin toistakymmentä vuotta vanhempi, eikä ollut koskaan kuullutkaan Accentista. No, ehkäpä hän oli vuonna 1995 toisen firman palveluksessa. :)

St. Johnin mainokset hämmensivät minua vuodesta toiseen puukasvoisella, karulla mallillaan ja hirveillä, kaikkea muuta kuin imartelevilla meikeillään ja stailauksillaan. Päätin vähän googlailla, ja löysin joltain muotijuorusivustolta tiedon, että kyseinen malli oli St. John -merkin perustajan tytär Kelly Gray. Ja mainoksia on näköjään pidetty muidenkin taholta vähintään riemastuttavina! ^_^

Nätskä Tyra!

Max Factorin klassisessa 2000 Calorie Mascarassa on näköjään vuonna 95 ollut hienompi hylsy kuin vuonna 2011. :)

Enpä muuten tiennyt että Lasting Performance -meikkivoidekin on ollut Factorin valikoimassa jo 90-luvulta saakka.

En ole koskaan kuulunut Kate Mossin suurimpiin ihailijoihin, mutta tässä kuvassa hän on aivan valloittavan söpö! Pidin muutenkin Calvin Kleinin mainoksista.

Claudia yrmynä.

Ja kappas, vähän vaaleanpunaista! Kuvasta huomaa, kuinka meikkituotteiden ”esillepano” editorial-jutuissa on muuttunut 90-luvulta. Nykyään kaikki puuterimaiset meikit on murrettu jauhoksi, huulipunat katkaistu ja muusattu ja voiteet lusikoitu ulos purkeistaan. 2000-luvulla halutaan kuviin tekstuuria.

Voisiko mallin naama olla enää enempää tukkoon puuteroitu? Kyllä puuteria vaan on mennyt tuohon aikaan… Sen muistan kyllä itsekin. Kouluaikoina minulla meni puuteri jossain kolmessa kuukaudessa, nyt olen ostanut viimeisen neljän vuoden aikana kaksi puuteria.

Jälleen Cindy ja THE ysärilook. Jos minun pitäisi meikata itseni johonkin ysäribileisiin, lookki olisi juuri tämä.

Max Factorin huulipunamainos näyttää liikuttavan vanhanaikaiselta.

…ja Maybellinella on joskus ollut ihonhoitotuotteita! Tuntuisi kyllä ihan hullulta jos nykyäänkin voisi ostaa jonkun Maybellinen AHA-voiteen. :P

Sandra Bullock näyttää tässä lokakuun 1996 Voguen kannessa lähes tunnistamattomalta. Ainakin nenää on varmaan leikelty…..

Minullakin oli tällainen mustikkahuulipuna, mutta se oli jo niin tumma että ei tullut käytettyä. Kuvan meikki oli muuten kokonaisuudessaan erittäin yleinen kaveripiirissäni, tuntuu kuin katsoisin kuvaa jostain tutustani. :)

Tämä Francois Narsin luoma meikki poikkeaa rajusti perus-ysäristä. Mieleen tulee ihan joku Illamasquan mainos.

 

 

Hätkähdin, kun bongasin yhdestä tuotekuvasta Lushin saippuan. En tiennyt, että Lush oli ollut olemassa jo tuolloin. Söpö tuo vanha logo! :)

Minullakin oli tuollainen metallinhohtoinen kuparinruskea huulipuna. Se oli yksi lemppareistani.

Huomatkaa kuvan ihana silmämeikki! Siellä on taas yksi lempparisävykomboistani, kulta ja violetti. Ja tykkään itsekin laittaa niitä juuri noin; toista yläluomelle ja toista alaluomelle.

Suosikkimallini, upea Linda Evangelista. Lindan ihailijoilla oli helppoa, sillä sellaista Voguen numeroa ei ollutkaan jossa Linda ei olisi esiintynyt vähintään yhdessä editorialissa ja lukuisissa mainoskuvissa.

Vihdoin heleyttä kasvoilla…! Tämä kuva on artikkelista, jossa kerrottiin valoaheijastavien tuotteiden marssista markkinoille. Joku espanjalainen meikkitaiteilija intoili, kuinka valoaheijastava meikkipohja on silkkaa neroutta – ”vihdoin voin luoda unelman-utuisen ihon…!” Hänen vinkkeihinsä kuului mm. levittää alaripsien tyveen kullanhohtoista jauheluomiväriä.

Vuoden 1996 parhaat kosmetiikkatuotteet Voguen toimituksen mukaan olivat:

  • Paras uusi meikkisarja: NARS
  • Paras meikkivoide: Revlon Colour Stay
  • Paras huulipuna: Origins Sheer Stick
  • Paras kestohuulipuna: Dior Incorruptible
  • Paras huulikiilto: Clinique Glosswear
  • Paras kulttituote: Hard Candy -kynsilakka
  • Paras vartalovoide: Estee Lauder Thigh Zone
  • Paras poskipuna: Lancôme Pommette
  • Paras ihon kirkastaja: Lancôme Maqui Superbe
  • Paras anti-age-voide: RoC Retinol
  • Paras kosteusvoide: Clinique Moisture On-Call

Tämä kuva on jo ihan tätä päivää.

Ja tähän suosikkikuvaani on hyvä lopettaa. Aivan ihana look! Huomaa taas, kuinka hyvin kultainenkin voimistaa silmien sinisyyttä.

 

Mitäs tykkäsitte ysärimeikeistä? Löytyykö lukijoiden joukosta muuten muitakin, jotka lukisivat – tai ovat joskus lukeneet – muotiraamattuja vaikka eivät muodista piittaakaan?

Kommentit (39)
  1. Ihana postaus! Pitäisiköhän alkaa sittenkin säästämään kaikki naistenlehdet :) Mäkin muistan kuparihuulipunan, siitä löytyy jopa valokuva :D Siihen kun yhdistettiin voimakas tumma silmämeikki, niin näytti vähintäänkin avaruudesta pudonneelta :)

  2. Ihan mahtava postaus! :D
    Ja vou, onnittelut sinulle, jostain syystä näin nyt ensimmäistä kertaa ysärimeikissä jotain kiinnostavaa :)
    Mua ei pahemmin ulkomaiset trendilehdet kiehdo, tahdon suomea! Meikäläinen vannoo Trendin nimeen muodin ja kosmetiikan ystävänä :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *