Maukasta arkeen: valkosipulinen seitiwok

Sarjassamme ”halpaa ja hyvää budjettiruokaa” – haluan tänään jakaa yhden viime viikkoisen lempiruokani. Ja perään tulee muutakin jaarittelua ruokavaliokokeilun tiimoilta. :)

Pakasteseiti annospaloina. Tuo monen ylenkatsoma tuote, tonnikalaakin ”halpiksempi” kalaruoka. Mauttomat, rasvattomat kimpaleet joiden ulkonäkö ei juuri ruokahalua herättele. Mutta hyvin maustettuna nuo kalpeat kuutiot muuttuvat mitä parhaimmaksi arkiruoaksi :)

Olen aikaisemmin jakanut kolme suosikkiohjettani pakastekalan käyttöön täällä. Nyt vuorossa ohrasta, valkosipulista ja yrteistä makupalettinsa kokoava superarkinen mutta supermaukas seiti-wok.

idRuoka_IMG_2004

En ole jostain syystä aiemmin käyttänyt seitiä wokissa, mutta sehän sopii sinne vallan mainiosti. :) Miksipä ei sopisi?

Valkosipulinen ohra-seiti-wok

pakasteseitiä

paprikaa

parsakaalia

kukkakaalia

vihreitä papuja

kesäkurpitsaa

keitettyä ohraa

kookosrasvaa paistamiseen

oliiviöljyä + murskattua valkosipulia + ripaus yrttisekoitusta

kalan paistamiseen suolaa ja pippuria

Kuutioiden sijaan käytin seitiannospaloja (sulatettuja), jotka revin pienemmiksi könteiksi. Paistoin kalat ensin pannussa pienessä määrässä kookosöljyä, maustoin suolalla ja pippurilla ja siirsin syrjään.

Tykkään paistaa kalan erillään kasviksista koska kala kypsyy eri ajassa kuin kasvikset. (FitFarmilta oppimani vähäöljyinen paistotapa: pannuun suditaan minimaalinen rasvapinta öljytyllä pullasudilla.) Kookosrasvalla on muuten rooli myös maun antajana tässä ruoassa: vaikka rasvaa on todella niukasti, se tuo wokkiin vienon, jännän kookoksen ailahduksen. Jos et pidä kookosesta niin valitse rypsiöljy.

Pakasteseiti

Seuraavasta voi valita oman mieltymyksensä tai tilanteensa mukaan vähärasvaisen tai runsaampirasvaisen valmistusvaihtoehdon:

1) Runsaampirasvainen: kaada pannuun öljyä ja wokkaa kasvikset ja keitetty ohra tavalliseen tapaan.

2) Vähempirasvainen: höyrytä kasvikset ensin semikypsiksi ja lisää ne kuivaan tai niukasti pullasudilla rasvattuun pannuun ja ruskista. Tällä metodilla pannu ei juuri enää kypsennä kasviksia, tuo vain väriä, joten niitä ei tarvitse pitää pannulla kauaa –> eivät pala niin herkästi pannuun kiinni vähässä rasvassa.

Lisää wokkiin kala ja oliiviöljy-valkosipuli-yrttiseos kun kasvikset ovat saavuttaneet toivotun ruskistustason. Kun valkosipulia ei paista vaan lisää murskattuna valmiiseen ruokaan, saa ruokaan voimakkaamman valkosipulin maun paljon vähemmällä valkosipulin määrällä. Paistaessa on myös aina palamisen vaara – palanut valkosipuli ei maistu kovin hyvältä ;)

Pyörittele wokin ainekset valkosipuliyrttiseoksessa ja kaada annos lautaselle. Ja ei kun syömään. Annokseen voi käyttää listaamieni kasvisten sijaan mitä tahansa vihanneksia, valitsemalla jonkun valmiin pakastevihannessekoituksen saat halvimman mahdollisen aterian. :)

Ruoka_IMG_2211

Toinen herkkuwok: paistettua tofua, katkarapuja, ohraa, kasviksia ja kananmunaa.

*

Ruokavaliokuulumiset. Olen edelleen voinut hyvin ja kroppa alkaa tottua uuteen ruokarytmiin. Liikunnan suhteen en voi vielä raportoida mainittavia muutoksia suoritustehossa. Olen *ehkä* jaksanut juosta vähän paremmin, mutta mitään joulun ajan ”taatelikakkutankkauksen” superenergisiä lenkkikokemuksia ei ole toistaiseksi ollut.

Ruokavaliotani hienosäädettiin kuluneella viikolla jälleen. Vaikka proteiinin osuus korostuu FitFarmin Mikon laatimassa ruokavaliossa, todettiin määrän olevan turhan yläkanttiin (joinain päivinä jopa 185 g..!) ja sitä vähennettiin aterioilta reiluhkosti. Samalla rasvaa lisättiin jo toistamiseen, ja nyt minulla on ”lupa” kaataa aamukahviinkin taas pikkuinen liraus kermaa! ^_^ Milloinhan voin toivottaa tervetulleeksi kypsytetyn juuston..?

Olen kovasti kaivannut salaatteihin rouskuvaa tekstuurilisää ja kysyin, eikö osaa päivän öljystä voisi korvata siemenillä. Se oli mahdollista.

Itse asiassa: mikä tahansa aterioiden monipuolistaminen ja muokkaus alkuperäisestä rungosta on mahdollista. Kunhan pysyttelee suunnitelman mukaisissa makroissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ensimmäinen ravintolaruoka-annos kolmeen viikkoon: Rosson papupyörykät

Miksi sitten ruokavalio oli alun perin niin joustamaton ja vaihtoehdoton?  Siksi, että yksinkertainen, muutamiin perusraaka-aineisiin pohjautuva ateriarunko on helpoin – ja myös kustannustehokkain – tapa tehdä ruokavaliosuunnitelma. Säätäminen on mahdollista eikä pilaa onnistumista, mutta monipuolisempien vaihtoehtojen sisällyttäminen tarkoittaisi paljon enemmän työtä. Aika on tunnetusti rahaa, ja jos tuloksiin päästään vähemmälläkin ajankäytöllä, niin… ;) Valmennusyritykselle on tehokkainta rakentaa ruokavalio tietyn sabluunan mukaan, jota sitten lähdetään asiakkaasta ja valmentajasta riippuen muokkaamaan.

Ja kuten lukijani Tiia edellisen ruokapäivityksen kommenteissa osuvasti kirjoitti, yksinkertainen ateriarunko ilman kikkailuja mahdollistaa sen, että kaikenlaiset henkilöt, nekin joille ”ruoan laittaminen” on aiemmin tarkoittanut lisää-vain-vesi -pakkauksen avaamista ja sisällön laittamista mikroon tai uuniin, osaavat noudattaa ruokavaliota eivätkä lannistu jo ensimetreillä liian haastavaksi kokemansa reseptin edessä.

CN_kissakynnet

Lounasseuralaisen söpöt kissakynnet :)

Mielestäni on ihan perusteltua kritisoida tämän tyyppistä ruokavaliota tai ravintovalmennusta siitä, että se ei opeta henkilölle kokonaisvaltaista terveellistä elämäntapaa johon kuuluu myös luovuus, joustavuus ja kyky soveltaa, jolloin terveelliset tavat jäävät myös kestäviksi tavoiksi. Mutta ymmärrän myös ”kiveen hakatun” ruokavalion edut ja perustelut tietyissä tilanteissa.

Ja kuten todettua – yksi tapa sopii yhdelle, toinen toiselle. Olin tänään lounaalla Charming Nails -Tainan kanssa, jolle ”Jutta-konsepti” sopii ja hänelle tarkkaan rytmiin ja samoihin raaka-aineisiin sopiva ruokailurytmi on mitä mielekkäin. Tainan mielestä minun ruokavaliotani olisi hauska ja helppo toteuttaa.

Ruoka_IMG_2145

Kokeilun myötä huomaan oppivani paljon eri ruokien ravintoainepitoisuuksista. Olen tiennyt, että siemenissä ja pähkinöissä on paljon proteiinia, mutta enpä olisi tullut ajatelleeksi, että kuvan salaatin päälle ripotellussa hyppysellisessä kurpitsansiemeniä on esimerkiksi jo 2,5 g proteiinia. Siemennäkkärini ovat siis todennäköisesti ravintoarvoltaan aivan mielettömiä proteiinipommeja. :)

Siemenet ovat hyvä esimerkki siitä, miten ruoka-aineiden vaihtelu ja korvaus ruokavaliossa vaikuttaa makrojen suhteeseen: vaikka siemenet ja pähkinät sisältävät paljon rasvaa, öljyn korvaus niillä lisää myös proteiinin määrää. Jos ottaisin koko päivän sallitun rasvamäärän siemeninä ja pähkinöinä, minun tulisi vähentää tuntuvasti kalaa, rahkaa tai muita proteiinin lähteitä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lopuksi: matkustaminen tarkoittaa tätä nykyä sitä, että neljännes matkalaukusta täyttyy ruokavalion ylläpitoon kuuluvalla ”rekvisiitalla”: on pakattava heraproteiinia, hiilarinlähteitä, jos jonkinmoista lisäravinnetta ja vaaka. 

On tämä kyllä… ^_^

P.S. Ensi viikolla luvassa kaipaamaanne asiantuntijanäkökulmaa: haastattelussa terveystieteiden maisteri / ravitsemusterapeutti. :)

Kommentit (23)
  1. Moikka Sanni!!
    Ensinnäkin kiitos ihanasta blogista!!
    Ei liity aiheeseen, mutta muistan lukeneeni jostain postauksessa, että tykkäät tehdä listoja. Jos ei ole liian henkilökohtaista, niin millaisia/esimerkkiaiheita. Olen itse jotenkin opetelemassa vähän järjestelmälliseksi (:D) ja jollain tasolla listaaminen on kiinnostavaa mutta mietin aiheita ja tapoja :)
    Kiitos etukäteen ja oikein ihanaa alkavaa viikkoa.

    1. muistan lukeneeni jostain postauksessa, että tykkäät tehdä listoja. Jos ei ole liian henkilökohtaista, niin millaisia/esimerkkiaiheita.

      :D :D Eikäh, niin söpö ja erikoinen kysymys! ^_^

      Tein ennen listoja suunnilleen ihan kaikesta jonka kulutusta pystyy seuraamaan, shampoopulloista kynsilakkoihin :D Kyllä, niin friikki olen ollut. Mä rrrakastan tilastoida asioita. Sittemmin päätin vähän järkevöittää listausharrastustani koska listojen päivittämiseen meni jo aivan kohtuuttomasti aikaa. Nykyään tärkein tilastoni on henkilökohtaisten kuukausimenojen listaus sekä yrityksen kulut. Nämä Excelit ovat päivittäisessä käytössä. Tiedän koko ajan täsmälleen paljonko minulla on varoja käytettävänä ja paljonko voin käyttää esim. viikossa ruokaan ettei tili mene miinukselle. Ja paljonko on säästettävä jos haluan matkustaa.

      Matkoilla olen myöskin täysin riippuvainen budjetin sentintarkasta seuraamisesta ja Excel on korvaamaton työväline, ylipäänsä harrastamani laaja matkustus ei olisi mahdollista ilman supetarkkaa budjettia ja siinä pysymistä.

      Talousasioihin liittyvät listat ovat niitä joita todella tarvitsen ja jotka ovat konkreettisesti hyödyllisiä. Näiden lisäksi ylläpidän lukuisia harrastuksiin, blogityöhön ja omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyviä listoja jotka ovat osaksi myös hyödyllisiä (esim. kosmetiikan tuotetärppilistat, testiin saatujen näytetuotteiden seurantalista, ravintola/kävelyreittivinkkejä matkakohteissa) tai sitten muuten vain viihteellisiä ja itsestäni hauskoja listauksia kuten erilaisten elintarvikkeiden ravintoarvoja tai ”montako shampoota on varastossa”. :)

      Tällaisia :)

  2. Charming Nails
    22.2.2016, 07:44

    Kiitos taas vinkistä, seiti menee kokeiluun :) kalaa tulee syötyä liian vähän ja se on hieman tuntematon osa-alue keittiössä. Ohraa ja soijaa löytyy jo, joten voisipa tehdä niistä wokkia. Kiva oli treffata vaikka oli kommelluksien täyteinen sunnuntai :D

    1. vaikka oli kommelluksien täyteinen sunnuntai :D

      To say the least…! ^_^ No, loppu hyvin kaikki hyvin :)

      Mulla oli muuten papupyöryköistä vatsanväänteitä koko loppupäivä… Ei ehkä palkokasveja taas vähään aikaan. :p

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *