Karkkipäivä
Karkkipäivä

Mainonnan läpinäkyvyys blogit vs. lehdet

Miksi blogeja koskee tuotesijoittelun ja mainonnan saralla eri säännöt kuin aikakauslehtiä?

Se on asia, joka on ihmetyttänyt ja häirinnyt minua siitä saakka kun aloin bloggaajana vastaanottaa tuotelähetyksiä eri firmoilta.

Olen halunnut kirjoittaa asiasta jo pitkään, mutta kun luin eilen Ylen Uutisista Sanna Ukkolan loistavan jutun ”Viiden Tähden Toimittajat” (kiitos lukijoilleni linkkauksesta!), päätin vihdoin pukea ajatukseni postaukseksi.

Juttu1

Blogosfäärissä vallitsevat kaikille tutut säännöt siitä, että kirjoittaessa promootiotarkoituksessa vastaanotetusta tuotteesta on tekstissä aina käytävä ilmi tuotteen alkuperä.

Jos bloggaaja erehtyy unohtamaan maininnan tuotteen alkuperästä, on tarkkaavainen lukija heti heristämässä sormeaan ja muistuttamassa että bloggaaja harjoittaa PIILOMAINONTAA. Ja lukijahan on oikeassa. Lukijoiden on aina pystyttävä erottamaan milloin blogissa esiintyvä tuote on promootiotarkoituksessa bloggaajalle lähetetty.

Miksi sitten aikakauslehtiä eivät sido nämä samat säännöt?

Eikö säännön pitäisi päteä oli media mikä hyvänsä?

Kun blogien ja PR-firmojen yhteistyö oli joitakin vuosia sitten vasta lapsen kengissä, ei osa bloggaajista aina vaivautunut mainitsemaan miten tuote oli heidän haltuunsa päätynyt. Lukijatkaan eivät olleet niin valppaita suhteellisen harvoin blogeissa näkyvien ilmaistuotteiden suhteen.

Sitten blogien tuotesijoittelusta alkoi nousta puheenaihe. Yhä useammat lukijat alkoivat jättää paheksuvia kommentteja ilmaistuotteiden alkuperästä vaikenevien bloggaajien kommenttibokseihin. Lukijat olivat oikeutetusti närkästyneitä siitä, ettei heille annettu läpinäkyvyyttä tuotearvosteluiden / ”iiik tää huulipuna on niin parasta!!!” -postausten taustatekijöihin.

Kommentteja lukiessani huomasin miettiväni, lähettävätkö lukijat myös aikakauslehdille samanlaista palautetta…? Miksi bloggaajan harjoittama piilomainonta ärsyttää ja tuntuu väärältä, mutta naistenlehdessä se on ihan ok?

Vai eivätkö aikakauslehtien lukijat ole ymmärtäneet, mistä valtaosa juttujen tuotteista on peräisin..?

Juttu2

”Vuoden Parhaat Tuotteet”, ”Toimittajien suosikit”, ”Kesän Must-meikit”. Suosittuja, säännöllisin väliajoin lehdissä toistuvia juttuja. Vaan eivät ne purnukat mitään toimittajien kotikaappien suosikkeja ole. Artikkelit koostetaan hyvin pitkälti PR-firmojen ja maahantuojien toimitukseen lähettämistä tuotteista. Aivan niin. Niistä samoista mitä bloggaajatkin vastaanottavat.

Ja suosikkinaistenlehtesi artikkelin lopussa ei takulla lue, P.S. ”Toimittaja se-ja-se ei ostanut Weledan Skin Food –voidetta itse vaan se päätyi hänen suosikikseen koska firma X ja Y lähetti sen meille.”

Niinikään tavalliselle kuluttajalle lienee suhteellisen epäselvää lehden suurten mainostajien ja toimituksellisen sisällön välinen yhteys. Kuinka usein luette naistenlehdistä kritiikillisiä tuotearvosteluja? Siihen on selvä syy miksi ette lue. Eivät lehdet millään tilausmaksuilla elä vaan mainostuloilla. Ja kukas nyt ruokkivaa kättä purisi….

Bloggaaja on lakia rikkova pahis jos kirjoittaa promokassin sisällöstä ikiaikaisina suosikkituotteinaan, mutta aikakauslehden toimittaja ei.

Miksi?

.

Kommentit (91)

  1. Sonia

    http://server1.radiohelsinki.fi/20121219_kyselytunti.mp3

    Tuossa Radio Helsingin tämän päivän haastattelu asiasta, Sanoman kustantaja Riitta Pollari ja Journalisti-lehden toimittaja Meri Valkama.

    • Sanni

      Tosi mielenkiintoinen keskustelu, kovasti kiitoksia linkistä Sonia! Pollari on välillä aika kuumilla kivillä, puheesta kuulee että Kaunis Gloria -tyyppisen journalismin puolustuspuheenvuorot eivät ole ihan helpoin nakki…. ^_^

  2. HH

    Moi,
    musta tuntuu että tää selittyy osittain sillä, että blogistaniaan voi niin helposti kirjoittaa kritiikkiä tai kysellä kommenttiboksien kautta. Blogin pitäjä on enemmän ”yksin” kun taas lehdet ovat enemmän osa jotain suurempaa. Tätä kautta ”yksinäisiä” bloginpitäjiä on siten helpompi lähestyä kuin jotain epämääräistä reportteria jossain siellä, joka työskentelee sille ja sille yhtiölle.

    Ei itselle ainakaan tulisi mieleen kommentoida juuri mitään artikkelia naistenlehdessä, oli juttu sitten hyvä tai huono. Sitä ajattelee ettei kommenttia kukaan edes lukisi. Mutta kun kirjoittaa blogin kommenttiboksiin sen näkee sekä bloginpitäjä että mahdolliset muut kommentoijat ja siitä sitten tulee semmoinen fiilis että jotakuta oikeasti kiinnostaa.

    Blogeja on vaan helpompi lähestyä ja ehkä kritisoidakin, koska aika harvat kuitenkin vaan bloggaavat työkseen. Se on paljon vuorovaikutteisempaa kuin lehdet.

    :D Ah, mikä rant taas… Yritän lopettaa ajoissa. Hyvää joulunodotusta sinne!

    • Sanni

      Ei itselle ainakaan tulisi mieleen kommentoida juuri mitään artikkelia naistenlehdessä,

      Harva tosiaan jaksaa kommenttien perusteella lähteä etsimään netistä lehtien palautelomakkeita, mutta pohdintani voisi laajentaa siihen paheksuvatko lukijat lehtien tuotesijoittelua edes mielessään, siis huomioivatko he sitä ylipäänsä samalla lailla kuin blogeissa. Ja vastaus taitaa olla, että eivät…

      Hyvää joulunodotusta sinnekin! :)

  3. Bemu

    Hienoa Sanni että otit tämän aiheeksi! Niin ottaa taas tälläkin hetkellä ns. aivoon kun lehdet ovat täynnä ”Vuoden parhaat tuotteet” artikkeleita.
    Ja juu, minun parhaat tuotteeni ovat usein jotain ihan muuta kuin nuo.
    Blogeista yleensä löydän ne tosiaankin parhaat tuotteet joita haluan kokeilla. Tänään juuri sain Madaran käsivoiteen, jota en olisi kokeillut ilman tiettyä blogia.

  4. Liina

    Mä oon ollut tosi tyhmä. Siis miten en oo yhtään tajunnut että noi on mainoksia? No kaikkea sitä oppii. Musta sinänsä on täysin okei että bloggaajille annetaan tuotteita ja niistä kirjoitetaan. Kunhan se tapahtuu realistisesti.

    Joku mainitsi tosta televisiosarjoissa olevasta tuotesijoittelusta. En halua tietää millasta jatkossa tulee olemaan. En kestä, että pitäisi miettiä koko ajan puhuuko ihmiset totta, vai onko tuo vaan maksettu mainos.

    • Sanni

      En kestä, että pitäisi miettiä koko ajan puhuuko ihmiset totta, vai onko tuo vaan maksettu mainos.

      Niinpä :(

  5. eev_a

    Mahtava postaus, toivottavasti herättää ihmisiä ajattelemaan!

    Itse en naistenlehtiä osta tai lue, sillä mielestäni ne ovat juurikin sisällyksetöntä mainoshuttua. Ja pakko sanoa, että aika naiivi tai tyhmä täytyy olla, jos ei ymmärrä että toimitetutkin jutut ovat mainontaa, sen verran läpinäkyvää se heppastekoisesti kyhätty suitsuttelu on. Onneksi on blogeja, ja varsinkin luotettavia blogeja, joista voi vielä luottaa saavansa kirjoittajan aidon mielipiteen eikä ainoastaan ilmaistavaran toivossa annettua ”tää on niin hyvä juttu jee jee!!” diibadaabaa, mitä eräissä hämmästyttävän suosituissa blogeissa ikävä kyllä on. Hyvän blogin tekee kumartelemattomuus, läpinäkyvyys ja rehellisyys. Kunpa samat säännöt olisi lehdilläkin, mutta kuten tuossa linkkaamassasi juttusakin sanotaan, eihän ne lehdet enää eläisi. Ihanaa että on bloggareita, jotka tekevät blogiaan aidosta halusta, jolloin raha ei ole ongelma kuten lehtien elämisen kanssa :)

  6. Meri

    Ihan loistavaa, että olet taas töissä! :) Menin tässä jo ostamaan pari naistenlehteä matkasi aikana. Ei sitä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa ”artikkeleille”. Meikkijutut ovat mainosta ja eikä muidenkaan juttujen taso päätä huimaa. Tulee vain vihaiseksi.

  7. anne

    Itse olen selektiivisen kosmetiikan käyttäjä,ja aika harvoissa suomalaisissa blogeissa näkyy arvosteluja esim. Estee Lauderista tai Guerlainista. Ostan meikkejä ja hoitotuotteita varsin harvoin,ja ainoa tapa nähdä ”uutuudet” on selailla naistenlehtiä,koska blogeissa ei noita merkkejä juurikaan vilahtele. Eli lehdistä ainakin minun ostoideani lähtevät liikkeelle.
    En oikein ymmärrä miten tuollaiset lehtimainokset ja esittelyt voivat herättää noin paljon ärsytystä. Nehän ovat vain esilletuomista ja vaihtoehtojen tarjoamista markettituotteiden rinnalle.
    Tuskin kukaan tekee ostopäätöksiään vain lehtijuttujen tai blogiarvostelujen perusteella,eihän?

    • NG

      Ei välttämättä ostopäätöstä, mutta (piilo)mainonta ja brändin näkyvyys vaikuttaa ilman muuta harkintaprosessiin. Kuka miettii sellaisen tuotteen ostamista josta ei ole koskaan kuullut?
      Koska naistenlehdilla ja mainonnalla on niin ilmeinen vaikutus, on sen rajoista / eettisyydestä keskusteleminen perusteltua … vai eikö?

  8. omg

    Johtuu siitä, että bloggari (ainakin ulospäin) vaikuttaa olevan vaan joku yksityishenkilö, ”joku Sanni vaan”, mutta aikakauslehden kohdalla on selvää, että toimittaja edustaa lehteä, jonka kaikki tietävät saavan mainostuloja. Kauneuslehden jutut voi olla harhaanjohtavia, mutta bloggari johtaa pahemmin harhaan, jos ei kerro tuotteiden alkuperää.

    • omg lisää

      LISÄKSI eihän ne toimittajat saa niitä tuotteita itselleen, vaan ne tulee toimitukseen. Bloggarin ”lahjonta” on aivan suoraa henkilöön kohdistuvaa. Toimittaja saa käyttää tuotetta vain työssään.

      • Sanni

        Saavat he toki viedä tuotteita myös kotiinsa, miten muuten toimittaja voisi testata esimerkiksi yövoiteita, meikinpuhdistusaineita, suihkugeelejä, deodorantteja ja vartaloemulsioita…? Muista hygieniavälineistä puhumattakaan. :D Eivät toimittajat ala toimituksessa käymään suihkussa tai holvaamaan itseään esim. itseruskettavilla…. ^_^

        Ne tuotteet, jotka vain kuvataan editorialia varten vailla mitään käyttökokemuksia (esim. klassiset murennetut luomivärit ja muusatut huulipunat), jäävät todennäköisesti pelkästään toimitukseen. Mutta kaikki testattavat lähtevät kyllä toimittajien tai muiden testihenkilöiden kotiin.

  9. Ässä

    Ite ainakin just tuon takia luen mieluummin tuotearvostelut blogeista kuin lehdistä. Lehdissä ei koskaan ole pahaa sanaa yhdestäkään tuotteesta ja kaikki on vuosi vuodelta vain parempaa ja ihanampaa. Blogeissa piilomainonnasta annetaan bloggaajalle heti sapiskaa, ja nykyään on myös monessa tapauksessa oppinut tunnistamaan melko hyvin onko kyseessä maksettu mainos vai ei, vaikkei sitä edes tekstistä ensimmäisenä lukisi.

    Luen kuitenkin lehtiä, mutta muista syistä kuin tuote-arvostelujen vuoksi. Ja vaikka totta kai tuotteiden esille tuominen on mainostamista, niin minua se ei haittaa, sillä oletankin, että naistenlehdissä esitellään uusia ja erilaisia tuotteita.

  10. Scarlet

    Hyvä postaus! Kieltämättä se tuntuu varmasti bloggarista epäreilulta, että ammattitoimittajat eivät joudu teksteissään mainitsemaan erikseen (piilo)mainonnasta. Itse näkisin, kuten valtaosa tämän postauksen kommentoijista, että kyse on genre-eroista naistenlehtien ja blogien välillä. Vaikka arkikeskusteluissa blogit saatetaan rinnastaa naistenlehtiin, kyseessä on kuitenkin (toistaiseksi) kaksi aivan eri asiaa.

    a) Naistenlehtien sisältö on läpikaupallista, ja se on yleisesti tiedossa oleva fakta. Naistenlehtien tarkoitus ei ole laatia puolueettomia arvosteluita kosmetiikasta vaan olla enemmän ”ajan ikkuna” uusiin tuotteisiin, trendeihin, ilmiöihin (eli mainostajien tuotteisiin). Kosmetiikka-arviot ovat loppujen lopuksi hyvin hyvin pieni osa lehden kokonaissisältöä. Toimittajat ovat työsuhteessa ja saavat hyödykkeet työnantajansa kautta, eivät yksityishenkilöinä. Ehkä tilannetta voisi verrata siihen, että esim. raksafirmassa työskentelevä henkilö saattaa silloin tällöin saada kokeiluunsa tuotteita kotiinsa ja ns. hyötyy sitä kautta itse? Uskaltaisin veikata, että tämä työsuhteesta hyötyminen tavalla tai toisella ei koske pelkästään naistenlehtien toimittajakuntaa….?

    b) Blogien pääasiallinen tarkoitus ei (ainakaan toistaiseksi) ole pelkästään taloudellisen hyödyn maksimoiminen, toisin kuin naistenlehdillä. Jotkut voivat toki blogata jo ammatikseen mutta kyseessä on vasta uusi trendi, ja näissäkin harvoissa tapauksissa bloggaaja tekee sitä usein omaehtoisesti. Bloggaajilla ei myöskään ymmärtääkseni ole samanlaisia velvoitteita työnantajiaan kohtaan, kuten esimerkiksi työsuhteessa olevilla toimittajilla. Bloggaajilla on vapaus kirjoittaa mistä haluavat, toimittajilla juttuaiheet sanellaan usein ulkopuolelta. Mm. nämä tekijät vaikuttavat siihen, miksi blogit mielletään vielä ”kotikutoisiksi” ja bloggaajat ”harrastelijoiksi” toimittajiin verrattuna.

    Tulipas pitkä sepustus, mutta aihe on kiinnostava! Blogit ovat kuitenkin vielä suht. uusi ilmiö verrattuna (naisten)lehtien jo pitkään historiaan joten varmasti bloggaukseen liittyvät käytönnöt juuri tämän mainonnan suhteen vielä hakevat paikkaansa…

  11. Salla

    Naulan kantaan Sanni! Olen monesti miettinyt samaa naistenlehtiä lukiessani, että tuotteen kohdalla oleva teksti on varmastikin suoraan kosmetiikkafirman esitteestä, ei oikean ihmisen oikea mielipide. Ja joskus olen haksahtanut johonkin ”ihmeitä tekevään” tuotteeseen ja todennut, että toimituksessa ei varmaankaan ole tuotetta oikeasti kriittisesti testattu.

    Kiitos sinulle siis aidoista ja rehellisistä mielipiteistä! Olen monesti todennut, että jos Sanni kehuu, niin tuotteen on oltava OIKEASTI hyvä! ;D

    Ihanaa joulua sinulle ja kiva kun olet taas kotona kirjoittamassa kosmetiikasta <3

  12. R

    Minulle on aina ollut selvää, etteivät toimittajat itse osta lehdessä ”testattavia” tuotteita. Ne ovat työvälineitä siinä missä muutkin.. Eihän kukaan oleta, että esim sairaanhoitaja ostaa itse laastarit, sideharsot yms työvälineet. Huono vertaus, mutta noin siis itse ajattelen, että meikit vain sattuvat olemaan kauneustoimittajan työvälineitä. Lehdistä luen mielelläni ”kuivashampoot vertailussa” tyylisiä juttuja, joissa on sentään joka tuotteen kohdalla jonkinlainen kuvaus tuotteen toimivuudesta. Tyyliin ”testaaja Maija koki, että tämä kuivashampoo teki hiuksista puhtaan tuntuiset, mutta se ei tuuheuttanut hiuksia kuten kuivashampoo b.” Tiedä sitten kuinka luotettavia nuokaan arviot ovat.. Mutta sen sijaan en ollekaan jaksa lukea tekstejä, jotka ovat yleistyneet esim. Trendissä, jossa kauneustoimittaja esittelee ”kiinnostavimmat uutuudet” ja teksti on kuin suoraa mainostekstiä eli tyyliin ”lorealin uusi shampoo sisältää kristallihiukkasia, joka lupaa tehdä hiuksista kiiltävät”, mutta missään ei lue, että testasiko toimittaja tai kukaan tuotetta ja toteutuiko lupaus kiillosta. En siis jaksa lukea täysin samaa tekstiä kuin mikä toistuu jo tv-mainoksissa tai lehtien selkeissä mainossivuissa.

    • Sanni

      En usko että kukaan muukaan on kuvitellut että toimittajat ostavat testituotteita.

      Tässä jutussa halusin kyseenalaistaa sen, miksi lehtimedian ei tarvitse mainita ilmaistuotteista mutta blogimedian on. Sillä oli formaatti mikä hyvänsä, niin mainos kuin mainos. Tuote on lähetetty kummallekin taholle promootiotarkoituksessa. Toiselta odotetaan täyttä läpinäkyvyyttä asian suhteen, toiselta ei.

      Jos lehdessä on juttu ”Toimittajien suosikit”, niin silloin esimerkiksi on kyseessä aivan erityyppinen artikkeli kuin ”Testasimme syksyn uutuudet”. Jälkimmäisessä jokaiselle on enemmän tai vähemmän selvää, ettei kyse ole toimittajien omista, itse ostamista tuotteista. Mutta ensimmäisessä ei. Ja siltikin myös tuon artikkelin tuotteet ovat varmasti 90-prosenttisesti toimitukseen lähetetyistä promotuotteista valittuja.

  13. Laalaa

    Blogisi on mahtava, luen tätä lähes päivittäin, mutta harvoin tulee mitään kommentoitua. Mutta sanottakoon nyt se, mikä tuli mieleeni lukiessani viimeisintä kirjoitustasi elannon hankkimisesta kesälomamareissun jälkeen. Olisin ihan valmis maksamaan pientä vapaaehtoista korvausta hyvälle blogistille. Esimerkki: olen viimeaikoina tilannut paria ns. naistenlehteä. Olen tilaukset lopettanut heti tutustumisjakson jälkeen, koska en ole kokenut saavani lehdistä oikein mitään irti. Mutta sinun ja muutaman muun blogistin juttuja luen ahkeraan suurella mielenkiinnolla ja tyydytyksellä. Mieluummin antaisin muutaman roposeni teille, kuin sille ”taas niin tavalliselle” lehdelle. Blogi olisi tietenkin edelleen maksuton, mutta antaisi halukkaille mahdollisuuden pienen korvauksen antamiselle. Mahdoton ajatus?

    • Sanni

      Blogi olisi tietenkin edelleen maksuton, mutta antaisi halukkaille mahdollisuuden pienen korvauksen antamiselle. Mahdoton ajatus?

      Nöyrä kiitos Laalaa ajatuksestasi, se lämmittää kovasti, mutta en osaisi omalla kohdallani toteuttaa tuollaista. Ja luulen, että joku laki sen varmaan kieltääkin…?

      Me Indiedays-bloggaajat saamme muuten korvausta blogin pitämisestä (kuten käsittääkseni kaikki eri portaaleihin ja lehtiin sainatut blogit), eli ihan pelkkien Ahvenanmaa-tienestien varassa en ole. ;) Mutta kiitos sinulle arvostuksestasi blogiani kohtaan, se on itsessään jo suuri palkkio. <3

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.