Lounasviikko: tiistai

Tällä viikolla vietetään Karkkipäivässä työpaikkalounas-teemaviikkoa.

Tiistailounas_100614_1

Tänään lounaalla lettuja kermaisella tonnikalatäytteellä kera vihreän salaatin. Simppelissä salaatissa varhaiskaalia ja kurkkua. Rouskuva varhaiskaali on muuten ihan mielettömän maukas salaattipohja! Kannattaa hyödyntää niin kauan kuin kautta riittää. Talvisin kaipaan aina kovasti varhaiskaalia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Letut tekee kukin oman makunsa mukaan, minä psyllium-pohjaisesta taikinasta.

(Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin ohje on tällainen: 2 kananmunaa, 1 dl soijamaitoa, 0,5 dl rahkaa, 0,5 dl kermaa,1 rkl psylliumia, ripaus suolaa.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tonnikalatäytteen voi tehdä pidemmän tai nopeamman kaavan mukaan, riippuen kiinnostuksesta ja ajasta. :) Jos haluat saada lounaslettusi kasaan mahdollisimman nopeasti, käytä kasvikset raakana tai jätä ne kokonaan täytteestä. Sekoita kulhossa tonnikala,(pilkotut kasvikset), kermaviili, majoneesi ja soijakastike (tujaus sinappiakin käy hyvin mausteeksi) ja mössö on valmis. Seesaminsiemenet tuovat tahnaan maukasta paahteisuutta.

Jos haluat täytteeseen lisää makua ja jaksat nähdä vähän vaivaa, paahda paprika ja kuullota pilkottu sipuli & kesäkurpitsa voissa. Jäähdytä kasvikset ja sekoita tonnikala-kermaviiliseokseen.

Valmistusaika: n. 30 minuuttia tai 45 minuuttia jos paahdat/paistat kasvikset

Lounaan hinta: noin 3,50€

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Täyttävät pötkylät. Kyllä näillä nälkä lähtee! :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bon appetit!

…itse maltan hädin tuskin odottaa ruokatuntiin..! ^_^

Kommentit (20)
  1. Jee, uusia reseptejä! Näitä olen odottanut, vaikka tykkään sun kaikista muistakin postauksista.

    Ajattelin, että voisin kertoa sulle ihan pikaisesti, miten mun vhh-ruokavalio on tähän asti sujunut ja mitä siitä ajattelen. En nyt tiedä kiinnostaako tämä sua. Mitä siitäkin tulisi kun kaikki täällä alkaisivat kirjotella kokemuksistaan?! Ethän kohta ehtisi tehdä mitään muuta, kuin lueka mega pitkiä kommentteja! Mutta kerron nyt kuitenkin.

    Eli joskus huhtikuun lopullahan mä tämän uuden ruokavalion aloitin. En tiedä pääsinkö koskaan siihen induktioon asti, mutta olo muuttui tosi kovasti. Ei mennyt kauaakaan, kun nukuin noin viiden tunnin yöunia ja painoin täyttä päivää väsymättä lainkaan. Mulla täysin epänormaalia. Olen syönyt todella vähän sokeria (myöskin mulle tosi epänormaalia). Ainoa kaipuu mulla kokoaisuudessaan on salmiakki. Aina silloin tällöin saatan laittaa jonkin pastillin suuhuni, muuten en juurikaan kaipaa sokeria. Tummaa suklaata syön, ja se jo riittää. Olen ollut todella tyytyväinen. En haluaisi hehkuttaa liikaa, kun en voi olla takuu varma, että myös jään tälle tielle, mutta silti sanon, että on ihanaa syödä vatsansa kunnolla täytee ja olla tyytyväinen seuraavat kuusi/seitsemän tuntia. Ruoka/syöminen on aina ollut mulle rasite, jonka halusin nopeasti pois päiväjärjestyksestä, eikä se koskaan, joulua lukuun ottamatta, ollut mulle kuin pelkkä ”riesa”. Nyt iloitsen kun voin kokeilla sun uusia reseptejä ja tiedän syväni tuoretta ja oikeaa ruokaa.

    Pari päivää sitten söin yhden vhh-ruokavalioon täysin sopimattoman kasvispihvin, siihen päälle yksi pieni Daim-patukka. Olo oli kuin järkyttävällä ilmapallolla. Voin niin huonosti! Nukkumaan mentäessä mulla ei ollut mitään mahista olla vatsallani. Koko vatsa vain oli tiellä, oli miten päin tahansa! Oli tosi kauheaa ja teki ihan kipeääkin. En siis ainkaan tällä hetkellä kaipaa entiseen.

    Saanko muuten kysä, että millä hiilarimäärällä sinä tälle hetkellä menet? Ymmärtääkseni olet lisännyt niiden määrää verrattuna entiseen. Miten paljon söin enne muutosta? Kysyn ihan vain uteliausuudesta.

    Kiitti muuten siitä suklaaohjeesta. Kokeilen sitä ihan varmasti!

    1. Ajattelin, että voisin kertoa sulle ihan pikaisesti, miten mun vhh-ruokavalio on tähän asti sujunut ja mitä siitä ajattelen. En nyt tiedä kiinnostaako tämä sua.

      Kiinnostaa, kiinnostaa! :) Tosi kiva kun jaksat kertoa kuulumisia.

      Hyvin näyttää menevän. :) *peukut*

      Mulla on hiilarit siinä pitoisuudessa tällä hetkellä ettei 6-7 tunnin tauot onnistu millään, nälkä tulee jo neljän, joskus jopa kolmen tunnin jälkeen ruokailusta. Tällä hetkellä päivään kuuluukin myös yksi tai kaksi välipalaa. Mikä on vähän ärsyttävää, sillä pidän enemmän siitä olotilasta kun olo säilyy kylläisenä ja tyytyväisenä vaikka sen seitsemän tuntia. :) Ilman välipaloja olo on myös kevyempi.

      Saanko muuten kysä, että millä hiilarimäärällä sinä tälle hetkellä menet?

      Noin 30-50 g päivässä, enemmän siellä runsaan 40 gramman tuntumassa luulen. Syön niin paljon maitotuotteita kuten krekujogurttia, raejuustoa ja rahkaa, niistä kertyy varmaan kolmas päivän hiilareista. Mutta rakastan noita, ei voi mitään ^_^ Ja eihän sillä sinänsä mitään merkitystä ole kun olo on silti hyvä, on vain käytännöllisempää kun nälkä tulee harvemmin eikä niin voimakkaana. ;)

      Pitkään, varmaan ensimmäisen vuoden tai puolitoista, hiilarimäärä pysyi 20 gramman tuntumassa. Vaihteli välillä 18-25 (en tosiaan laske näitä kaiken aikaa vaan teen välillä uteliaisuudesta kontrolliviikkoja jolloin lasken). Mitä lähempänä tuota 20 gramman rajaa, sitä paremmin nälkä pysyy hallinnassa. Se olisi siis ihannetilanne itsellenikin, mutta en halua jättää jogurtti-raejuustoherkkujani. ^_^

  2. Juuri syödyn huonon Amica-lounaan jälkeen…vähänkö tuli nälkä! :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *