L’Oreal ostaa Santen ja Logonan

This just in:

L’Oreal ostaa Sante- ja Logona -merkeistä tunnetun saksalaisen Logocos Naturkosmetik AG:n.

Olin ihan että whoooot? L’Oreal ja sertifioitu, pitkän linjan pioneeriluonnonkosmetiikkamerkki?

Kuvakaappaus: loreal.com

L’Orealin tallista on tähän saakka puuttunutkin aitoa luonnonkosmetiikkaa, joten sinällään yrityksen kiinnostus hankkia portfolioonsa myös vihreä kosmetiikkabrändi ei yllätä, mutta yhdistelmä L’Oreal ja aito luonnonkosmetiikka tuntuu silti… no, oudolta. Saa nähdä millaisia vaikutuksia tällä on jälleenmyyjiin ja kuluttajiin. Mitähän Santen ja Logonan uskolliset asiakkaat ajattelevat tästä..?

Luin uutisen kauneusbloggaajien Facebook-sivulta (kiitos Hanna) ja siellä kerrottiin, että ainakin Greendeal aikoo lopettaa Logocosin brändien myymisen L’Oreal-kaupan takia.

Itse suhtaudun uutiseen ja merkkien tulevaisuuteen ensihämmästyksen jälkeen lopulta jopa uteliaisuudella, kiinnostaa nähdä mitä L’Oreal tekee Logocosin sarjoille.

Tullaanko näkemään ”aggressiivinen” L’oreal-makeover jonka tuloksena Sante ja Logona löytyvät pian trendikkäämmiksi stailattuina uusissa kiiltävissä purkeissaan joka marketista? Aivan varmasti sarjoista tullaan tekemään suuren yleisön keskuudessa tunnetumpia ja helpommin saatavilla olevia.

Jo valmiiksi tunnetut ja fanitetut, omassa genressään etablisoituneet merkit, kuten vaikka NYX ja Essie, ovat nousseet ”lorealifikaation” seurauksena ihan uuden hypen ja suosion sfääreihin. Voisin kuvitella että L’Orealilla on samanlaisia mainstream-suosion tavoitteita uusien vihreiden brändiensäkin kanssa. Sante-huulipuna pian Tubettajien huulilla ja Logona-kynsitaidetta Instagramissa? Markkinoinnin maailmasta kiinnostuneena en voi kieltää uteliaisuuttani näiden superperinteisten sarjojen kehityskaaren suhteen. Sante, because you’re worth it?

Mitä ajatuksia uutinen herättää? Onko kauppa Logocosin taholta eettinen ”sell-out” vai voiko L’Oreal-kaupassa nähdä jotain hyvääkin? Levittääkö L’Orealin kaltainen muskeli ekologisia arvoja ja vaihtoehtoja tehokkaammin valtayleisön normiksi? Ekologisempi kulutus olisi meidän kaikkien etu. Mutta entä ristiriita – kestävän kehityksen satsauksista ja eläinkokeettomuuden ponnisteluista huolimatta moni ei koskaan tule näkemään L’Orealia uskottavana ympäristöystävänä. Jo valinta myydä Kiinan markkinoilla vaikuttaa peruuttamattomasti osan kuluttajista suhtautumiseen.

Tai voiko kaupan myös nähdä merkkinä siitä, mihin suuntaan luonnonkosmetiikka on muutenkin menossa?

When green goes big, the big join in?

Itse en ole vielä kovin perehtynyt isompien luonnonkosmetiikkamerkkien omistajuuksiin, mutta vihreän kosmetiikan kasvettua ideologiselta niche-tasoltaan maailmanlaajuiseksi trendiksi ja myyntivolyymien noustessa kohisten, ei ehkä ole yllättävää, että taustalla alkaa vaikuttaa monikansallisia omistajia – joiden arvot eivät välttämättä mene täysin yksiin sarjojen alkuperäisen ideologian kanssa.

Mielenkiintoista pureskeltavaa.

 

kauneus
Kommentit (15)
  1. Minä olen ainakin tyytyväinen jos luonnonkosmetiikka alkaa näin ollen, toivottavasti myös Suomessa, olla jokaisen tyypin saatavilla tavallisissa kaupoissa ja mieluusti edukkaampaan hintaan. =)

    1. Periaatteessa samaa mieltä. Tässä on kuitenkin se vaara, että tuotteille käy samoin kuten vaikka ekologiselle pesuainesarjalle Ecoverille: heti kun sarja myyntiin isolle firmalle, alettiin tuotteissa käyttö synteettisiä hajusteita luonnollisten sijaan. Eli mitä jos Santea ja Logonaa saa tulevaisuudessa halvemmalla, mutta vain siksi että raaka-aineet ovat halvempia synteettisiä luonnollisten sijaan? Voinko enää tulevaisuudessa olla varma, että kyseiset brändit ovat edelleen yhtä puhtaita kuin ennen? Tuskin L’Oreal aikoo isoon ääneen mainostaa näistä muutoksista, mutta se ei todellakaan estä heitä sitä tekemästä kaikessa hiljaisuudessa…

      1. Tuskin L’Oreal aikoo isoon ääneen mainostaa näistä muutoksista, mutta se ei todellakaan estä heitä sitä tekemästä kaikessa hiljaisuudessa…

        Ihan hiljaisuudessa he eivät voisi sitä tehdä, sillä jos koostumusta muutettaisiin synteettiseksi, tuotteet menettäisivät sertifikaatin (Santella ja Logonalla on NaTruen sertifikaatti).

        Itse uskon että L’Oreal osti Logocosin saadakseen salkkuunsa nimenomaan aitoa luonnonkosmetiikkaa ja tullakseen osalliseksi vihreän kosmetiikan kenttää, jolloin olisi epätarkoituksenmukaista muokata tuotteita niin etteivät ne enää olisikaan vihreitä.

  2. Fanni/Mennen ja tullen
    2.8.2018, 23:50

    Harmittaa vietävästi. Ei siksi, että olisin mikään suuri mainittujen luonnonkosmebrändien käyttäjä, mutta ihan periaatteesta. Luonnonkosmetiikassa viehättää se tietynlainen ”pellolta kauppaan” -tyyppinen kotikutoisuus (…:D) ja se, että NE EIVÄT OLE OSA MITÄÄN JÄTTIMÄISTÄ MULTIKORPORAATIOTA JOKA SYÖ KAIKEN JA PIMENTÄÄ AURINGON. Sori että huusin, piti saada purkaa muuallakin kuin omassa instastoorissa. :’D

    Pitääkö tässä alkaa elää jatkuvassa pelossa, että mikä seuraavaksi. Pelkään kuollakseni, että esim. Lush myydään jollekin jättifirmalle. Onneksi TBS myytiin pois Lorkulta, tosin en ole vielä selvitellyt että mikäs tuo uusi omistaja on, voihan olla että ihan kamala hirviö sekin.

    Kiitos että kirjoitit tästä heti, ja ennen kaikkea, kiitos hyvästä, kiihkottomasta pohdinnasta. Onneksi joku pystyy sellaiseenkin. <3

    1. Saa huutaa ^_^ :D Rehelliset, spontaanit tunteet ulos vain, se on sallittua täällä :)

      TBS:n muuten omistaa Brasilialainen Natura:

      https://www.plantbasednews.org/post/natura-cosmeticos-buys-the-body-shop-from-loreal

      Kiitos että kirjoitit tästä heti, ja ennen kaikkea, kiitos hyvästä, kiihkottomasta pohdinnasta. Onneksi joku pystyy sellaiseenkin. <3

      <3

      Uutinen oli kyllä itsellenikin, jos nyt ei ihan huutoreaktiota aiheuttava, mutta niin tärkeä että halusin jakaa sen välittömästi. Kuitenkin tietty rajapyykki on nyt luonnonkosmetiikassa saavutettu, kun L'OREAL on astunut kentälle. Ja siis että he ostivat juuri Santen ja Logonan kaltaiset perinteikkäät merkit… Se oli minusta jotenkin todella odottamatonta. Moderneja sertifioituja merkkejäkin riittää jotka olisivat enemmän L'Orealin tyyppiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *