Kysymys Facebook-seuraajille

Hei te kaikki jotka seuraatte Karkkipäivää Facebookin kautta, minulla olisi teille kysymys:

Näettekö blogini päivityksiä uutisvirrassanne samaan tapaan kuin ennen?

Tavoittavuus_ruoka

Olen huomannut, että päivitysteni tavoittavuus Naamakirjassa on viimeisen noin kolmen-neljän viikon aikana tippunut merkittävästi. Tavoittavuus on siis sitä, kuinka moni näkee päivitykseni uutisvirrassaan.

Säännöllisesti näitä lukuja seuraavana tunnen postausten tavoittavuuden ja ns. keskivertoluvut, jotka ovat vuosia pysyneet samoina. Jopa se, miten nopeasti ihmiset reagoivat julkaisuun, on vuosikaudet pysynyt hyvin vakiona. (Esim. Elisa <3 joka aina – ennen muutosta- olit se ensimmäinen joka heti tykkäsit mun päivityksistä ^_^ <3)

Tavoittavuus_hiusvarit

Nyt tavoittavuus ja reaktiot ovat muuttuneet niin selvästi, että olen miettinyt, onko Facebookin algoritmiä jotenkin muutettu samoin kuin Instagramin, eli seurattujen kohteiden päivitykset eivät näy seuraajille enää aikajärjestyksessä tai ylipäänsä päivity uutisvirtaan kovinkaan reaaliaikaisesti.

Facebook-tavoittavuus ei kuitenkaan korreloi blogipostausten yleisen suosion kanssa, eli vaikka tavoittavuus Naamakirjassa jäisi heikoksi, voivat Google Analytics -luvut kertoa toista postauksen kokonaistavoittavuudesta (eli montako kertaa niitä on klikattu ja luettu ylipäänsä). Tämä on vielä vahvistanut ajatustani siitä, että tavoittavuus/näkyvyysongelma liittyy nimenomaan Facebookiin eikä kerro siitä, että postaukseni ovat vain yleisesti muuttuneet niin tylsiksi ettei ihmisiä enää kiinnosta lukea niitä entiseen malliin. Vaikka voihan sekin olla mahdollisuus. :p

Numeronisse kaivoi lukuja esiin :)

Ennen viime viikkojen muutosta blogipostauksen keskivertotavoittavuus Facessa on ollut 1200 henkilön kieppeillä, ns. ”heikompi” postaus on tavoittanut yleensä 1100-1500 henkilöä. Kaikkein epäkiinnostavimmat ovat jääneet alle 1000 lukuihin, mutta näitä on ennen ollut todella harvoin. Erityisen suositut postaukset yltävät lukuihin 3000 ylöspäin, esimerkkinä vaikka Vältä matkanvaraussivustojen kusetukset, joka tavoitti Facebookissa lähes 6000 ihmistä.

Tavoittavuus_kaksoispuhdistus
Facebook
Tilasto_Kaksoispuhdistus
Google Analytics

Nyt muutoksen jälkeen tavoittavuus jää lähes kaikkien postausten kohdalla alle 1500, moni alle tuhannen. Viimeisen kolmen viikon suosituin postaus, kaksoispuhdistuksesta, tavoitti Naamakirjassa hädin tuskin 1500 ihmistä, mutta Google Analytics -sijoitus tekee siitä jopa yhden koko vuoden luetuimmista postauksista.

Tavoittavuus_dodot
Facebook
Tilastot_Deodorantit
Google Analytics

Vertailuesimerkkinä alumiinittomat deodorantit -postaus elokuun alusta.

Sen Facebook-tavoittavuus on reilusti korkeampi kuin kaksoispuhdistuksen, mutta ”todellinen” suosio Google Analyticsin mukaan alhaisempi kuin putsaripostauksen.

Tavoittavuus_Bryggan

Tilastot_BrasserieBryggan

Ja jos katson kesän alhaisimpia lukukertoja saaneita postauksia, kuten juttuani Brasserie Ångbåtsbryggan -ravintolasta, sai sekin Facebookissa paljon korkeamman tavoittavuuden kuin suurin osa viime viikkojen julkaisuistani.

Missä mättää?

Helpottakaa uteliaisuuttani, Facebook-seuraajani, ja kertokaa, näkyvätkö postaukseni teille nykyään viiveellä, harvemmin tai jopa eivät lainkaan?

Kommentit (55)
  1. En ole huomannut eroa fbssä.. päivittäin on uutisvirtaan ilmestynyt ja yleensä tulen sen linkin kautta sivustolle. Eli melko aktiivisesti klikkailen niitä auki niin silläkin liene näkyvät ajallaan seinällä..

  2. Mulle näkyy mielestäni ihan normaalisti ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *