Kun neljä kundia hurahtaa luonnonkosmetiikkaan
Joukko miehiä, jotka innostuvat luonnonkosmetiikasta niin, että perustavat oman yrityksen ja avaavat verkkokaupan. Kuulostaako utopiselta? Ehkäpä, mutta niin todella tapahtui tämän vuoden keväällä Tampereella.
Parikymppisten opiskelijakavereiden Taneli Jaakonsaaren, Ari-Petteri Tynskän, Jyri Linnan ja Niko Niemisen huhtikuussa perustama yritys kantaa nimeä Enviro Cosmetics. Yritys maahantuo luonnonkosmetiikkaa ja pitää omaa verkkokauppaa nimellä Kosmeettinen.fi.
Ari-Petteri Tynskä ja Taneli Jaakonsaari
Olin kuullut Kosmeettisesta jo aiemmin (kiitos lukijavinkin), ja kun Taneli Jaakonsaari kesällä otti yhteyttä, otin mielelläni testiin tarjottuja tuotteita. Koin miesten tarinan kiinnostavana ja ehdotin haastattelua. Tapasin Taneli Jaakonsaaren ja Ari-Petteri Tynskän syyskuun alussa Enviro Cosmeticsin toimitiloissa Tampereella.
Miesten tie luonnonkosmetiikan ystäviksi kävi kaveripiiriin kuuluvan kosmetologiyrittäjä Sallan kautta. Sallalla oli oma pienimuotoinen verkkokauppa, ja hän toi maahan muutamaa luonnonkosmetiikan merkkiä. Sallan omistautuminen luonnonkosmetiikalle inspiroi miehiä, ja he alkoivat kiinnostua siitä, miksi juuri luonnonkosmetiikka. Sallan kautta miehet tutustuivat lähemmin luonnonkosmetiikan ideologiaan, ja Taneli löysi pian itsensä lukemasta Noora Shinglerin ”Marjoja ja Maskaraa” –kirjaa.
”Se kirja todella inspiroi ja jotenkin herätti”, Taneli kuvailee. ”Kyse ei ollut vain kosmetiikasta vaan kokonaisvaltaisesta elämänmuutoksesta. Sitä alkoi kiinnittää eri lailla huomiota omaan hyvinvointiinsa ja ympäristön kemikaalikuormaan.”
”Koko elämäntapa lähti terveellisempään ja tiedostavampaan suuntaan”, Ari-Petteri komppaa.
Kun Salla halusi keskittyä kosmetologin töihinsä ja luopua verkkokaupastaan, miehet kiinnostuivat bisnesideasta. Kaupat tehtiin alkuvuodesta ja niin miehet olivat uudella tiellään kosmetiikkayrittäjinä. Miehet hankkivat yksinoikeuden Sallan maahantuomiin brittiläisiin sarjoihin Evolveen ja Skin Blossomiin.
Minun on tietysti kysyttävä, käyttävätkö miehet itse myymäänsä kosmetiikkaa.
”Totta kai”, miehet lausuvat yhteen ääneen.
Tanelin suosikkeja ovat Skin Blossomin suihkugeeli ja shampoo ja Ari-Petteri käyttää Skin Blossomin kasvoputsaria ja suihkugeeliä sekä Evolven Single Cream –kasvovoidetta.
”Eihän se vaaleanpunainen purkki mikään kaikkein miehekkäin ole”, Ari-Petteri nauraa, ”Mutta eipä se siellä kylpyhuoneessa kenenkään kaverin silmiin hyppää.”
Miehet uskovat vakaasti tuotteisiinsa ja luonnonkosmetiikkaan. ”Teemme tätä idean vuoksi, emme pelkän bisneksen. Meidän mielestämme luonnonkosmetiikka on yksinkertaisesti parempi vaihtoehto”, Taneli sanoo ja katsoo silmiin.
Ja vilpittömiltähän kundit todella vaikuttavat projektinsa kanssa. Miksipä mies ei voisi kiinnostua kosmetiikasta ja ympäristön hyvinvoinnista? Niinpä. Ei kai siinä mitään kummaa pitäisi olla, mutta tuntuu naisvoittoisessa kauneusmaailmassa kuitenkin omalaatuiselta.
Kysyn, miten vaimot ovat suhtautuneet miesten luonnonkosmetiikkainnostukseen. Miehiä hymyilyttää.
”No sainhan minä ensimmäiseksi kuulla että ’Oletko nyt ihan tosissasi?’” Taneli nauraa. Ari-Petteri nyökyttelee vieressä. Pian vaimot kuitenkin huomasivat, että miehet ovat tosissaan, ja antavat yritykselle kaiken kannustuksensa. Vaimot toimivat myös tärkeänä tuotetestausapuna.
”En minä esimerkiksi pysty mitenkään itse vastaamaan kysymykseen, sopiiko joku voide meikin alle vai ei”, Ari-Petteri sanoo. Näissä asioissa naisten antamasta palautteesta on suuri apu.
Miehet haluavat tulevaisuudessa laajentaa toimintaansa, mutta vielä mennään ”vauva-askelin” päivä kerrallaan. ”Omat tietomme ovat vasta kehittymässä, joka päivä oppii jotain uutta”, Taneli miettii. ”On tämä kyllä mielenkiintoinen matka”.
Puhumme myös siitä, miten haasteellista on erottua kilpailijoista. Luonnonkosmetiikkamarkkinat ovat tätä nykyä Suomessakin jo todella laajat, miten oman tuotteen saa erottumaan kymmenistä muista merkeistä? Siinäpä se. Kuvio on toki tuttu alalla kuin alalla.
Miehet eivät tosin ole erityisen huolissaan ja uskovat merkkiensä Skin Blossomin ja Evolven löytävän asiakaskunnan. Alku ainakin näyttää hyvältä! Toiminnan käynnistyttyä huhtikuussa jälleenmyyjiä on jo yhdeksän, ja Evolve on otettu myös joihinkin hoitoloihin.
Omien merkkien lisäksi Kosmeettinen.fi-verkkokaupan valikoimasta löytyy muutaman muun merkin tuotteita, kuten Benecosin ja K Pour Kariten. Valikoima tulee laajentumaan pikkuhiljaa, ja parhaillaan on käynnissä mm. oman meikkisarjan etsintä.
Kiitän iloisia miehiä haastattelusta ja toivotan kaikkea hyvää kosmetiikkakauppiaan uralla.
. . .
Esittelen Skin Blossomin ja Evolven tarkemmin omassa postauksessaan. Lyhyesti kerrottuna Skin Blossom on edullinen, ”kaikilla-täytyy-olla-varaa-luonnonkosmetiikkaan” –brändin mukainen sarja, ja Evolve taas hieman ylellisempi, arvokkaampien raaka-aineiden sarja jonka kohderyhmänä ovat kauneushoitolat.
Onnea ja menestystä kosmetiikkakauppiaille!
Katoinkin, että kuvassa oleva poikahan näyttää ihan ”Tanelilta!” ja tekstiä luettuani tajusin, että sehän on kaverini kouluajoilta, pitkään aikaan ei olla nähty ja nyt kaveri puhaa tällasta, aika mahtavaa! :D