Karkkipäivä
Karkkipäivä

Kosmetiikkapurkkien kieli

Clinique_pakkaukset2

Nytpäs ajattelin kirjoittaa varsin hassusta aiheesta. Nimittäin kosmetiikkapakkausten ”kielestä” ja niiden toimivuudesta työvälineinä.

En tiedä, tuleeko kukaan kuluttaja pohtineeksi tällaisia asioita. Tuskin. Luoja tietää, että en itse nähnyt purnukoita tässä valossa ennen alalle tulemista. Mutta kun puolitoista vuotta sitten syksyllä aloitin harjoitteluni tulevassa työpaikassani, alkoivat ennen niin tavallisilta näyttäneet purkkirivistöt viestiä minulle aivan uudella tavalla. Minun piti alkaa ymmärtää niitä. Minun piti alkaa hallita niitä.

Kun aloin tutustumaan minua ympäröivään purkkiyhdyskuntaan, näyttivät kaikki saman sarjan purnukat  ensin ihan samoilta. Havainnointini taso oli suunnilleen tätä luokkaa; ”Cliniquet – vihreitä, Lancomet – no noita hopeisia, Clarinsit – aika paljon punaista” jne. Kun saavuin hyllylle, silmäni kiisivät kuumeisina hyllyltä toiselle ja yrittivät painaa mieleen jokaisen eri merkin omaa järjestyslogiikkaa. Yhdellä merkillä tuotteet on sijoitettu nuorimman ihon tuotteista vanhimpaan, toisella merkillä tuotelinjat on ryhmitelty ihotyypeittäin ja kolmannella taas ei ole näennäisesti mitään logiikkaa. ”Ai miksi juuri nämä XX:t on tässä keskimmäisellä hyllyllä?” ”No ne on sijoitettu asiakkaan silmien tasolle, kun me X-firmassa pidämme tätä tärkeimpänä linjanamme.”

Okei.

Kosmetiikkahyllyt

Kun purkkien ja tuotelinjojen järjestys alkoi jäädä mieleeni, oli seuraavaksi tarpeen muistaa mille eri ihotyypeille ja iho”ongelmille” eri merkeillä on tuotteita. Koska myyjän on täysin mahdoton muistaa ulkoa satoja tuotteita ainakaan ensimmäisen työvuotensa aikana, auttavat asiassa purkit itse. Ja niiden tapa kommunikoida.

Tästä päästään minua niin hurjasti kiehtovaan aiheeseen. Pakkaussuunnittelu. Työskenneltyäni purkkimeren keskellä lukuisia kuukausia, alkoivat purnukat näyttäytyä minulle aivan eri tavalla kuin alussa. Niistä oli tullut persoonia. Huomasin, että toiset merkit vetivät minua puoleensa enemmän kuin toiset. Toiset tuntuivat yksinkertaisesti helpommilta myydä kuin toiset. Puhun samaa kieltä niiden kanssa.

Aloin miettiä, miksi toiset valmistajat suunnittelevat pakkauksensa niin, että ammattilainenkin joutuu kaksi kertaa tihrustamaan, ennenkuin varmistuu siitä onko kyseessä kuivan vai normaalin ihon tuote. Ei ihmekään, että asiakkaat tarvitsevat kosmetiikkaostoksilla apua. On merkkejä, joiden tuotteiden kommunikaatio on kuin tarkoituksella tehty vaikeaksi.

Ja nyt en siis puhu tuotteiden sisällöstä ja tehoista, vaan ainoastaan ulkoisesta viestinnästä.

Clinique_purkit

Lempisarjani on Clinique. Se on kuin tehty myytäväksi. Cliniquessa on myyjän kannalta kaikki kohdallaan. Tuotevalikoima on laaja, ja jokaiselle ihotyypille ja -ongelmalle löytyy tuote. Oli asiakas sitten aknesta kärsivä 14-vuotias, couperosaposkinen 3-kymppinen tai pigmenttiläiskäinen 60-vuotias, hänelle löytyy heti tuote Cliniquelta. Ja tuotteet kertovat minulle yhdellä vilkaisulla, kenelle ja mihin tarkoitukseen ne ovat. Jokaisen pakkauksen reunassa lukee selkeästi, minkä tuotelinjan tuotteita ne ovat. Hydration – peruskosteutukseen. Redness – punoitukseen. Pore – laajentuneisiin ihohuokosiin. Anti-age – aikuiselle iholle. Jne. Helppoa kuin heinänteko. Ja ihotyypit on merkitty sanallisen selityksen lisäksi myös numeroilla. 1 – kuiva iho, 2 – kuiva sekaiho, 3 – rasvainen sekaiho, 4 – rasvainen iho. Voiko olla selkeämpää?

Cliniquen luokse on helppo mennä. Näin se vain on.

Lancome_pakkaukset

Lancôme taas on anti-sarjani. Nämä pakkaukset ovat vaitonaisia eivätkä todellakaan artikuloi selvästi. Kaksi eri ihotyypin voidepurkkia ovat täsmälleen samannäköiset – pientä extra-riche -pränttieroa lukuunottamatta. Entäpä testerit? Niistä et näe edes etupuolelta mille ihotyypille voide on, vaan sinun pitää kääntää purkki. Näitä purnukoita ei todellakaan ole suunniteltu nopeaa silmäystä ja helppoa myyntitilannetta ajatellen. Pisteitä Lancômelle sentään siitä, että tuotelinjat on järjestetty ikä-loogisesti peruskosteutuksesta vaativimpaan ikääntyneen ihon hoitoon. (Tuotteiden hyllyjärjestyksen määräävät muuten maahantuojat, eivät kaupat itse.)

Jos vertaa Cliniquen ja Lancômen anti-age-tuotevalikoimaa, on Lancômella ehdottomasti panostettu siihen puoleen enemmän. Mutta onko se välttämättä selkeää? Cliniquella on yksi kiinteyttävä voide, Lancômella kolme. Heillä on eri kiinteytyksen tasoja. Haluatko kiinteämmän ihon ja samalla madaltaa myös ryppyjä? Vai haluatko kenties uudelleenmuotoilla kasvoja kollageenia ankkuroivalla tekniikalla? Vai kaipaatko ihoosi  kiinteyden lisäksi myös täyteläisyyttä? Vaihtoehtojen moninaisuus ei aina tee asiakasta tyytyväiseksi, vaan päinvastoin hämmentyneeksi. Ja mikäli myyjä ei ole käynyt Lancômen peruskoulutusta, voi hänkin jäädä purkkien edessä välillä hämmentyneeksi. Voin kertoa, että ei se ole myyjillekään aina aivan itsestäänselvää, miten ”lifting and shaping” ja ”lifting and firming” -voiteet käytännössä oikeasti eroavat toisistaan. Enkä nyt puhu vain alalle juuri tulleista.

Biotherm_pakkaukset

Pelkäsin pitkään myös Biothermin hyllyä. Hui miten paljon tuotteita ja epämääräisiä tuotelinjoja. Meni ehkä kaikkein pisimpään, ennenkuin aloin kunnolla hahmottaa Biothermin tuotelinjat, vaikka myös Biotherm on kunnostautunut pakkausmerkinnöissä. Ihotyypit on merkitty sekä sanallisesti että värikoodeilla,  ja ongelma/tarvekin on ilmoitettu suhteellisen selkeästi. Tuotteiden kommunikaatiossa häiritsevät kuitenkin pakkausten epäyhtenäisyys tuotelinjojen välillä ja kohderyhmän epämääräisyys tiettyjen tuotteiden kohdalla. (Jos joku Biotherm-konsulentti lukee tätä, niin vinkkejä Source Therapien myyntiin otetaan aina vastaan! ;))

Biotherm on kuitenkin helpommin lähestyttävä kuin vaikkapa Lancôme ja Dior, ja imagoltaankin rennompi. Kyllä me tullaan ihan kivasti juttuun Biothermin kanssa.

Dior_pakkaukset

Dior noudattaa selkeää normal skin / dry skin -merkintää ainoastaan peruskosteuttavassa linjassaan. Muissa tuotteissa käytetään ”light and fresh texture / rich texture” -ilmaisuja. Kyllähän ne tietysti ainakin ammattilaiselle kertovat suoraan jotain myös ihotyypistä, mutta keskivertokuluttajalle eivät. Keskivertoasiakkaalle edes ilmaisu ’sorbettivoide’ ei välttämättä sano mitään. Kommunikaatiossa olisi siis täälläkin parantamisen varaa. Ihon ongelma/tarve on kuitenkin asiakasystävällisesti painettu pakkauksen yläreunaan, niin että yhdellä silmäyksellä näkee onko tuote ensisijaisesti kosteutukseen, juonteiden hoitoon vai kiinteytykseen.

Weleda_Iiris

Viimeisenä esimerkkinä purkkien viestinnästä nostan esiin Weledan. Kun ostin ensimmäisen luonnonkosmetiikan voiteeni (Weleda Iris-päivävoide), en ollut vielä alalla eikä termien ”day cream” ja ”moisture cream” ero ollut minulle mikään itsestäänselvyys. Ostin voiteen laivalta, eikä tax freen henkilökuntakaan osannut neuvoa siinä, kumpi voideversio iholleni sopisi paremmin. (Eli termit eivät aina ole selviä niille ammattilaisillekaan.) Pitkän arvonnan jälkeen päädyin Day Creamiin, ja sehän meni sitten juurikin väärin.

Weledan Day Cream on huomattavasti täyteläisempää ja rasvaisempaa kuin Moisture Cream, mutta pakkauksessa ei ihotyypeistä puhuttu mitään. Minun iholleni, joka ei ole kuiva, olisi moisture-versio tietysti sopinut paremmin. Melkein tuomitsin koko luonnonkosmetiikan ylirasvaiseksi, imeytymisongelmaiseksi skeidaksi, sillä kuvittelin, että moinen rasvaisuus on ominaista koko ”genrelle”. Onneksi en jättänyt kokeilua Iiris-päivävoiteeseen.

Kun sitten myöhemmin perehdyin Weledaan tarkemmin, oli Day Creamin ja Moisture Creamin ero päivänselvä. Mutta se todellakin vaati syvällisempää tutustumista kuin pelkkien pakkaustekstien lukeminen. Weleda lienee saanut palautetta muiltakin kaltaisiltani kuluttajilta, sillä pakkausuudistuksen myötä valmistaja lisäsi purkkeihin merkinnät ihotyypeistä. Nyt päivävoiteessa lukee ”kuivalle tai erittäin kuivalle iholle” ja kosteusvoiteessa ”normaalille ja sekaiholle”. Yksinkertainen toimenpide, joka olisi jo aikaisemmin toteutettuna säästänyt minutkin virheostokselta.

 

Purkkien merkinnöillä ON väliä.

Onko kukaan muu tullut pohtineeksi tällaisia? Nyt en odota kovin monen käden nousevan pystyyn. :)

Kommentit (47)

  1. cherrie

    Moikka ja kiitos jälleen mielenkiintoisesta postauksesta :)
    Noista kuvista tuli jälleen mieleen, että on jo pitkään pitänyt mennä katsastamaan tarkemmin tuo Cliniquen Redness solutions -sarja. Itselläni on todella herkästi punoittava iho. Se punoittaa olipa sitten pakkasta, viimaa tai hellettä. Myös urheilu saa punoituksen aikaan ja se on ikävää. Ihoni siis reagoi kovasti ulkoisiin tekijöihin. Osaatko sanoa toimisiko tuon sarjan tuotteet ihollani? Olen reilu parikymppinen normaalin/pintakuivan ihon omaava. Jostakin olen lukenut myös, että samalla sarjalla on meikkivoidekin, oletko päässyt testaamaan sitä? Kiitos kovasti, jos jaksat vastata viestiini! Siitä olisi paljon apua :)

  2. Milla/AllThemShinyThings

    Täällä nousee käsi pystyyn. Olen AINA syynännyt purkkeja ja putkiloita aika tavalla, koska haluan välttyä mahdollisimman monelta ”huti”-ostokselta. Niinpä sitä tulee syynättyä tuote aika tarkasti läpi, ennen kuin se saa hyväksynnän (tai hylkäyksen). Tämä koskee kyllä muutakin kuin kosmetiikkaa, varsinkin ruoka-aineet tulee syynättyä tarkkaan läpi, välttelen kuin ruttoa aspartaamia ja natriumglutamaattia, joten e-koodiavain on melkein aina kaupassa mukana.

    Joo, voi olla, että olen vähän turhankin hysteerinen… :D

  3. Varjosusi

    Oi miten ihana postaus! Näitä pakkauksia on tosiaan tullut kirottua kun ei voida ilmoittaa mihin tuote sopii. Ja itse kun en tunne oloani kutsutuksi kosmetiikkaliikkeissä en yleensä tykkää pyytää apua ja pähkäilen sitten pitkään yksin purkkien kanssa..

    Viimeksikin kun kävin Kicksissä ostamssa graffittilakkaa ja sille pohjavärin, niin kiertelin huvikseni hetken aikaa katsomassa jos haluaisin muuta. No en kuitenkaan löytänyt mitään tarpeellista ja kassalla myyjä sitten töksäytti ikävään äänensävyyn ’et sitte muuta löytäny’… Ei jääny kiva fiilis..

    • Sanni

      Voi ei, järkyttävän tökerö kommentti myyjältä…! :/ Tietysti on voinut olla, että myyjä on tarkoittanut sen jotenkin eri sävyyn, tyyliin, ”Sellaiset löytyi…!”, mutta ulosanti onkin puettu väärään sanavalintaan. Joka tapauksessa harmillisen ikävä lausahdus myyjältä. Jos joku ihan tosissaan haluaa noin sanoa asiakkaalle, niin ei varmaan tarvitse odotella asiakasta takaisin.

      Itse pyrin aina jättämään asiakkaille hymyn huulille, jos suinkin mahdollista, sanomalla kassalla jotain kepeää ja hyväntuulista. Meidän liikkeen motto on, että asiakkaan pitäisi kokea vierailu liikkeessämme iloisena elämyksenä, ja että meistä myyjistä tarttuisi iloinen ja hyvä mieli, osti täältä sitten jotain eli ei. Itse pyrin kohtaamaan asiakkaat juurikin tällä asenteella.

  4. onnionni

    hei saanko kysyä että kun ilmeisesti toi kuva on sun työpaikaltas, niin ootko töissä jossain ruotsin laivalla ku se jotenki näyttää siltä :D

    • Sanni

      Kuva ei ole työpaikaltani vaan napattu jostain Googlen syövereistä. :)

  5. Jenni

    Mielenkiintoista, että otit juuri Lancômen ja Cliniquen esimerkeiksi tähän postaukseen. Olin vähän aikaa sitten laivalla ja yritin selvittää itselleni, mikä ero oli Lancômen silmänympärysvoiteilla. Toinen oli mustahko purkki ja toinen muistaakseni joku hopeinen.. Ei selvinnyt, joten jäi Lancômen voiteet ostamatta. Kävelin Cliniquen hyllylle ja otin mukaan tutun ja turvallisen All about eyes rich -purkin.

    Tässä samassa yhteydessä voisinkin nyt kysyä, että mikä olisi hyvä vaihtoehto tuolle Cliniquelle? Olen ollut siihen ihan tyytyväinen, mutta vaihtelua kaipaisin, kun on jo kolmas purkki menossa. Olen 30-vuotias ja käytän päivittäin silmämeikinpoistoainetta, joten silmänympärykset joutuvat aika koville ja tuntuvat välillä kiristävän. Käytän saman voiteen kevyempää versiota aamuisin, mutta yöksi laitan tuota rich-voidetta.

    Ja vielä lopuksi kiitti huippublogista! Kiva lukea välillä ”asiaakin” meikkihömppäilyn seassa :o).

  6. Luna

    Huuuuj. Itse tykkään myös hirmu paljon Cliniquesta näin ideana, mutta olenkin todennut, että kaikki heidän tuotteensa ovat herkälle iholle liian tujuja.. Luojan kiitos olen sen verran kova mimmi, että olen oppinut ymmärtämään myös apteekkilinjojen sanoja (anti-rogeurs tms on punaisuutta vähentävää sekä Avenéssa että Vichyssä ;D). Ranskan alkeiskurssi joskus aikoinaan lukiossa taisi olla hyvä idea! ;)

  7. milipili

    Ilmankos Clinique oli ensimmäinen selektiivinen merkkini jota käytin pitkään. En ole muuten ostanut siltä mitään vähään aikaan, rahani menevät Dioriin, Chaneliin ja YSL:iin.

  8. Annukka

    Kiitos kivasta postauksesta. Todellakin välillä on aikas hukassa noiden kosmetiikka purkkien kanssa. Ja henk.koht. olen saanut todella huonoa palvelua liikkeissä asioidessani. Myyjät eivät osaa vastata kysymyksiin ja selittävät jotain ihan muuta. Itse sitten näppäränä kaivelen netistä (ja sinun sivuilta) tietoa ennenkuin astun kosmetiikka puolen kauppaan :)

  9. Skeptikko

    Pakkausten merkinnöillä ON merkitystä. Erilaisten purkkien ja purnukoiden hypistely jää kyllä minulla vain hypistelyksi, jos niissä ei suht selvästi kerrota, millaiselle iholle ne on tarkoitettu. Selkeät pakkausmerkinnät olivat varmaankin aikoinaan yksi syy sille, että päädyin käyttämään Cliniquen tuotteita.

    Ja sitten ”kosmetiikkamyyjä” avautuu… Olen asiakaspalvelutöissä (puhelin/sposti) luontaistuotteita ja kosmetiikkaa myyvässä firmassa, jonka tuotteita ei löydy kauppojen hyllyltä, vaan ne pitää tilata suoraan firmalta. Tälle merkille Suomi ei ole kovin merkittävä markkina-alue, joten 99% tämän kommentin lukijoista tuskin on kuullutkaan siitä. Aktiivisen myyntityön hoitavat muut, ja minä lähinnä vastailen yhteyttä ottavien asiakkaiden kysymyksiin.

    Ongelmana on, että asiakaspalvelu ei ole saanut juuri minkäänlaista koulutusta kosmetiikkatuotteista, ainoastaan luontaistuotteista, vaikka molempien tuoteryhmien valikoima on jotakuinkin yhtä suuri. Lisäksi firman kosmetiikkaa ei ole jaoteltu ihotyypin tai iän mukaan, vaan ideana tuntuu olevan, että ”kaikki sopii kaikille” – ja tämän mukaisesti tuotteita myös pitäisi suositella. Onko tällainen edes mahdollista??

    Asiakkaiden kosmetiikkaa koskeviin kysymyksiin vastataan (niin minä kuin muutkin) enimmäkseen sen perusteella, mitä on muilta asiakkailta kuultu palautetta tai jos tuotteesta sattuu olemaan omaa kokemusta. Tuotepakkauksissakin tietoa on minimaalisesti, lähinnä inci. Itse en ole kovin innostunut testaamaan firman kasvovoiteita, koska epäilen niiden olevan vääränlaisia omalle iholleni enkä viitsi tieten tahtoen hankkia naamanäppyjä.

    Markkinointiosaston työtä melko läheltä seuranneena joudun usein ihmettelemään, miten heppoisella taustatiedolla tuotteista luvataan vaikka mitä. Ja mainostekstejä ei ole kirjoittamassa ensimmäistäkään kosmetiikan asiantuntijaa, ainoastaan markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisia.

    Minä, asiakaspalvelun työntekijä, siis pitäydyn muiden merkkien tuotteissa, monestakin syystä, ja täytyy sanoa, että myös suomalaiset asiakkaat ovat keskimäärin paljon kriittisempiä kuin eräiden muiden aivan lähialueen maiden asiakkaat.

  10. Laura

    En ole Biothermin konsulentti, vaan free lancer-meikkari, mutta vastaan Source Thérapie-kyssäriin. Siis se tiivistehän on aivan mahtava tuote! Pelkistetysti: rauhoittava pikakaunistaja.

    Esimerkki käytöstä: olin aloittamassa häämeikkiä nuorelle, superkauniille pisamaihoiselle morsiamelle. Hän jännitti kovasti ja koko kaula oli aivan helakanpunainen, samoin poskilla oli jännityslaikut. Laitoin Source Thérapien iholle ja viiden minuutin päästä kaikki punoitus oli tiessään.
    Tuote sopii myös erityisen hyvin todella pintakuivalle iholle, josta meikki helposti karkailee.

    Käsittääkseni tuo tiiviste sisältää Biothermin tuotteista kaikkein eniten sitä kuuluisaa lähdevesitiivistettä, joka on oikea ihmeaineosa.

    • Sanni

      Oi, kiitos ihan superisti käytännön Source Therapie -vinkistä Laura! :)

      Voin kertoa, että olen kysellyt Source Therapiesta jopa Biothermin koulutuksessakin, eikä sielläkään osattu antaa konkreettisia vinkkejä tuotteen myyntiin. Yksi edustajistakin totesi kerran, ”Source Therapie..? Aaa, eikös se ole jäänyt pois…?” Ja tässä oli kaikki hänen tietonsa ST:sta. :/ Eikä ST siis ole jäänyt pois.

      Laittaisitko muuten kuitenkin ST:n päälle vielä kosteusvoiteen? Teitkö niin morsiamen kanssa?

  11. Laura

    Eipä kestä, hyvät niksit pitää aina jakaa :)

    Joo, ST on sellainen tuote, joka pitää kokea käytännössä.

    Se, laittaako päälle vielä kosteusvoiteen, riippuu tietysti paljon ihotyypistä ja tilanteesta. Juhla/häämeikissä pyrin välttäämään juhlapäivänä liian tuhtia kosteutusta ja suosin seerumi/pohjustustuotekomboa.

    Muistaakseni käytin tälle morsiamelle sävyttävän päivävoiteen ja peitevoiteen, enkä sävyttävän vuoksi enää lisännyt ylimääräistä kosteusvoidetta väliin.

  12. Tuhkimo76

    Kiitoksia paljon informoivasta ja mielenkiintoisesta blogistasi :).
    Koen kehittyneeni aika paljon ehostuksen saralla blogin seuraamisaikana.
    Olen myös suosituksestasi löytänyt monia uusia luottotuotteita, yhtään hutia ei ole vielä tullut. On ollut ihastuttavaa perehtyä luonnonkosmetiikkaan blogisi myötä, ihoni on voinut paljon paremmin.
    Viimein meni tilaukseen Lilylolokin sävyneuvosi myötä (neutraali barelybuff todellakin peittää couperosan/punakkuuden minulta). Aiemmin kokeillessani väärää sävyä ja väärällä alusvoiteella peitto ja kestävyys eivät riittäneet. Ongelmanahan on ollut ihoni kuivuus ja liian rasvainen ”kosteutus” alla on hävittänyt mineraalipohjan pois.
    Onko kellään vinkata hyvää vedenkestävän mascaran poistoainetta?

  13. Floops

    Minusta nämä mietiskelysi ovat mielenkiintoisia. Itse en ole aikaisemmin juuri meikkaillut ja luonnonkosmetiikasta kuullut. Nyt olen ostellut luonnonkosmetiikkaa, onneksi edullisempaa täällä Saksassa. Käyn aina lukemassa arviosi ennen kuin mitään ostan :) Hyvin tähän mennessä toiminut.

  14. norppa

    Joo, juuri kosmetiikkaa myydessä tuo on haastavaa. Olen farmaseutti, joten kyllähän sitä kuuluu osata sanoa, millasia tuotteita erilaisista ongelmista kärsivä iho tarvitsee, mutta myös normaalille iholle. Ihmiset kuitenkin kyselevät paljon ihotuotejuttuja apteekeista.

    Lähinnä haastetta tuo se, että pitää MUISTAA niin paljon. Silloin on juuri apua siitä, että paketeissa on jotain tietoa nopeasti näkyville. Eli siis tarkoitan sitä, että välillä ei tunnu kovin ammattitaitoiselta, kun pitää syynätä purkin kyljestä, mitäs voidetta tämä nyt onkaan. Monella sarjalla on kätevät taulukot esim. putsareiden ja voiteiden valintaan, mutta eihän niitä ulkoa muista :(

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.