Kolme päivää ilman kananmunaa & puurotutkielmia

Olen syönyt kananmunia joka ikinen päivä viimeiset yhdeksän vuotta. Ne kuuluvat jokaiseen aamiaiseeni. Rakastan kananmunia.

Olen nyt jättänyt kananmunat kokeiluluontoisesti pois osana ayurveda-ruokavaliokokeiluani, ja ajattelin, että aamut tulevat olemaan tosi outoja ja vaikeita ilman tätä täyttävää proteiinipommia.

No – ei ole ollut yhtään vaikeaa :D

Munien sijaan aamuisin tulisi syödä puuroa, ja onneksi tykkäänkin puurosta tosi paljon. Vhh-ruokavalioon puuro ei tietenkään kuulu joka päivä, mutta joka tapauksessa puuro, etenkin kaura, on minusta todella hyvää.

(Ironista kyllä ihastuin kaurapuuroon vasta vhh-ruokavaliolle siirryttyäni… Aiemmin en voinut sietää sitä ja kaura maistui minusta kummalta.)

Tämä postaus pyrkii muuten olemaan sellainen kevyt humoristinen ”välipala” – en nyt tosissani kuvittele, että kolmen päivän kananmunattomuus olisi jotain sensaatiomaista 😅 Suoraan sanottuna yllätyin vain puuroaamiaisen vaikutuksesta, ja teki mieli kirjoittaa siitä :)

Minulla on hiutaleita kolmeen eri puuroon. Kaura on tuttu juttu, kvinoa- ja amarantti uusia puurotuttavuuksia. (Wait… söinkin muuten Mama Bearissa kerran tattari-kvinoapuuron…)

KAURAPUURO

Vanha kunnon kaurapuuro oli minulle pahin limainen ällötys lapsena, ja muuttui sitten aikuisena vhh:lle vaihdettuani samettiseksi herkuksi. (Makuaisti muuttuu vhh:lla, ja esimerkiksi maitotuotteet alkoivat maistua ihan erilaisilta, kun pienikin makeus voimistuu. Kaurapuurokin maistuu minusta vähän makealta. Miellyttävällä, luonnollisen pehmeällä tavalla makealta).

Kaurapuuro on hyvää, mutta en ole koskaan kokenut sen pitävän nälkää pitkään. Niinpä olen lisännyt omiin puuroihini kananmunaa tai raejuustoa. Kananmunan ollessa nyt kieltolistalla lisäsin raejuustoa, ja olin todella skeptinen, että edes tämä setti pitäisi nälän lounaaseen asti. (Mulle suositellussa ayurveda pitta-ruokavaliossa syödään vain kolme kertaa päivässä, aterioiden väli on minimissään viisi tuntia.)

Mutta kas – nälkä pysyi erinomaisesti…!  Söin lounasta vasta kuuden tunnin kuluttua. ”No, tänään oli hyvä tuuri”, ajattelin.

KVINOAPUURO

Seuraavana aamuna keitin kvinoapuuron. Sen koostumus on todella tanakkaa, ja vettä sai lisätä reilusti yli ohjeen.

Kvinoapuuro on lempeän ja neutraalimman makuista kuin kaurapuuro (ainakin mun suussa). Kvinoasta puhutaan proteiinipommina, mutta siinä on itse asiassa saman verran proteiinia kuin kaurassa (14%). Kauran ja kvinoan makroravintoarvot ovat muutenkin hyvin lähellä toisiaan.

Päätin kokeilla jättää raejuuston tällä kertaa pois, ja mitäs ihmettä, hädin tuskin jaksoin syödä lautasta tyhjäksi… Nälkä pysyi poissa pitkälle iltapäivään.

Normaaliaamiaiseeni kuuluu 2-3 kananmunaa, yleensä ainakin 50 g juustoa, salaattia oliivöljyllä sekä 2 dl jogurttia jossa pähkinöitä. Kuvittelisin tämän satsin olevan puurolautasellista runsasenergisempi, mutta ehkä ei olekaan niin… Ainakin siinä on volyymillisesti enemmän syötävää.

AMARANTTIPUURO

Amarantti ei kvinoan tavoin ole viljaa lainkaan, vaan se on siemenkasvi. Maku on miedon pähkinäinen mutta hieman voimakkaampi kuin kvinoassa. Amarantissa on hitusen enemmän proteiinia kuin kaurassa ja kvinoassa, 16%. Amaranttipuuro jää paljon löysemmäksi kuin kvinoa vaikka hiutaleiden ja nesteen sekoitussuhde on sama, eli nämä hiutaleet eivät turpoa yhtä paljon.

Tällä kertaa jätin kurpitsan- ja auringonkukansiemenetkin pois ja taas sama juttu, hyvä jos jaksoin syödä lautasellisen. Hyvänen aika, milloin puuro muuttui näin täyttäväksi…? Nälän tuntemukset tosin hiipivät nyt esiin varhaisemmin, neljän tunnin jälkeen.

Yhtenäkään aamuna ei ole jäänyt sellainen olo, että kaipaisin kananmunaa. Jännää.

Kahvi sen sijaan… nohh, olen nyt vähentänyt sen määrän puoleen, koska kerralla ei kuulema pidäkään muuttaa kaikkea. Pikkuhiljaa.

Mulle kahvi on puhtaasti nautintoaine, rehellinen dopamiini-kicker. En ole kofeiiniriippuvainen enkä edes koe kahvin mitenkään piristävän minua. En saa päänsärkyä jos en juo aamukahviani. Mutta mä himoitsen mun aamukahvia. Koska se on niin HYVÄÄ. Sen juominen tuottaa mulle mielihyvää. Tästä nautinnosta on kyllä hankala luopua edes kokeilun ajaksi… mutta katsotaan onnistuuko. Aamut tuntuvat niin… valjuilta ilman ihanaa kahvikupillista (ja kahta, kolmea….neljää…)

Tämä juttu on minulle myös ihan uusi: iltamaito.

Ayurvedassa suositellaan lämmintä iltamaitoa aina ennen nukkumaanmenoa. Teen omani soijamaitoon. Maitoon sekoitetaan kullekin kehotyypille sopivia mausteita, minä voin laittaa omaani esimerkiksi fenkolia, kurkumaa ja kardemummaa.

Tämä on kyllä hyvänmakuista, mutta tunnustan, että en jaksaisi juoda mitään lämmintä juuri nukkumaanmennessä. Lämmin on minulle aina täyttävää ja tuntuu kuin pieneltä aterialta. Juoman on tarkoitus rauhoittaa, ja sitä se tekeekin, mutta siitä tulee myös sellainen, hmm, kylläisyys jota en ehkä kaipaisi juuri nukkumaan mennessä.

Tällaisia puuro- ja juomajuttuja tänä maanantaisena iltana :)

Mitä te syötte aamupalaksi? :)

Kommentit (31)
  1. Siis mitä ihmettä, kaurapuuro piti nälän poissa 6 tuntia?! Silloin kun itse syön kaurapuuroa aamulla, laitan siihen vajaan desin raejuustoa, marjoja ja lorauksen kauramaitoa, ja se pitää nälän poissa ehkä 2, max 3 tuntia! Voiskohan olla kyse siitä, että sun keho (ja mieli!) on muutenkin tottunut syömään vähän harvemmin? Etkö syö vhh:llakin vain muutaman aterian päivässä? Itse kun syön n. 5 ateriaa päivässä.

    Keväällä hauduttelin usein kaurapuuroa ihan kauran jyvistä (kuten Mama bearissa! Mutta he hauduttavat 6h, minä haudutin vain 2 h :D). Se on ihan sairaan hyvää ja samettista. <3 Ja se ehkä pitää nälkääkin paremmin. Tein aina litran puuroa kerralla ja söin siitä useampana aamuna.

    Kesällä söin aamupalaksi kaksi kauraleipää juustolla, avocadolla ja kasviksilla, ja nyt olen siirtynyt syömään maustamatonta rahkaa marjoilla, siemenillä, hedelmillä ja ripauksella mysliä tms. Rahka tuntuu pitävän nälän poissa parhaiten!

    1. Hei Annika! Onko sulla ohjetta tuolle pitkälle haudutukselle?
      Siis voisiko tuota tehdä hyvin pienellä lämmöllä esim. vesihauteessa yön yli? Olisi aamulla puuro valmiina. :)

      1. Tipi, ryyneistä tehtävälle puurolle löytyy ohjeita haulla ”kauraryynipuuro”. Oon tehnyt vastaavaa puu-uunissa yön yli, uunipuuroa. Sähköuunissa tai liedellä en ole kokeillut. Parinkin tunnin haudutuksella tulee samettista. :)

    2. Sun puurosta puuttu rasva ja siksi ei pidä nälkää. Lisääppä 1rkl voita/öljyä, ja jotain siemeniä/pähkinöitä, niin johan alkaa pitää nälkää :)

      1. Niinpä muuten puuttuukin 😅. No, syön sitä nykyään joka tapauksessa illalla, ja nykyisessä aamupalarahkassani on aina myös siemeniä ja pähkinöitä. :)

    3. Voiskohan olla kyse siitä, että sun keho (ja mieli!) on muutenkin tottunut syömään vähän harvemmin? Etkö syö vhh:llakin vain muutaman aterian päivässä?

      Joo, mä syön kolme kertaa päivässä, ja joinain päivinä treenin päälle yhden välipalan, tai aamulla vielä pienen ”kakkosaamiaisen” koska olen aamulla kaikkein nälkäisin. Sinällään ayurveda-ruokavalion rytmi noudattaa jo mulle tuttua rytmiä eikä välipaloja suositella muuten kuin treenin yhteydessä.

      En jaksaisi millään laskea aterioiden kaloreita, mutta luulen, että tämä ayurveda-puuro runsaalla voisilmällä ja siemenillä saattaa mahdollisesti ollakin energiallisesti lähellä mun kananmuna-aamiaista, ja siksi nälkä pysyy poissa yhtä kauan. No, en tiedä… tuntuu epätodennäköiseltä kun juustossa ja salaattini oliiviöljyssäkin on varmasti jo moninkertainen energiamäärä puuron voisilmään verrattuna… Mystinen juttu lopulta.

      Keväällä hauduttelin usein kaurapuuroa ihan kauran jyvistä (kuten Mama bearissa! Mutta he hauduttavat 6h, minä haudutin vain 2 h :D)

      Hitsi, mä en ole muuten koskaan tehnyt puuroa kokonaisista jyvistä..! Pitääkin joskus kokeilla. Voin vain kuvitella miten hyvää se on…

      Puuroa syödessä voi kyllä aistia hiilarien täysin erilaisen koukuttavuuden vähähiilihydraattiseen ruokaan verrattuna. Puuroa syödessä tulee sellainen erityinen mielihyvän tunne, mikä mulla tuli leipää ja leivonnaisiakin kohtaan, mutta esim. kananmunat eivät aiheuta tällaista tunnetta, vaikka tosi hyviä ovatkin. Ne ovat ”vain” hyvänmakuisia, mutta puuro selvästi vapauttaa jotain hyvän olon hormoneja koska tunne on jopa kevyesti euforinen.

  2. Vhh myöskin
    17.8.2020, 23:01

    Suosittelen kokeilemaan myös hirssipuuroa. Ainakin omalle elimistölle se sopii tosi hyvin. Maku on alkuun aika pahvinen, mutta jollain lailla lopulta ihan hyvän makuinen, kun siihen tottuu :D

    1. Olen syönyt tosi paljon hirssipuuroa lapsena :) (Meillä syötiin runsaasti erilaisia puuroja :)) Erikoisen makuista mutta hyvää :)

      Hirssi kuuluu ayurveda pitta-ruokavaliolla välteltäviin ruoka-aineisiin, joten juuri nyt en syö hirssipuuroa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *