Karkkipäivä
Karkkipäivä

Kaupallisista yhteistöistä

Olin jo julkaisemassa juttua Avrilin puhdistustuotteista, kun ryhdyin jutun alkuun kirjoittamaan lyhyeksi aikomaani ”tietoiskua” Karkkipäivän kaupallisista yhteistöistä. Yhtäkkiä huomasin kirjoittaneeni niin paljon tekstiä että pidin parempana siirtää teksti ihan omaksi postauksekseen. Tässä se on:

Kerron tähän väliin jotain, jota minun on tehnyt pitkään mieli valottaa täällä blogissa. Aihe on kaupalliset yhteistyöt kosmetiikan nettikauppojen kanssa ja miten ne itse asiassa rakentuvat minun blogissani.   Biodelly_vierailu_tuotevarasto

Kirjoitan blogissani paljon tuote-esittelyjä ja arvosteluja, joista osassa on ’kaupallinen yhteistyö’ -merkintä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten se eroaa sellaisesta tuote-esittelystä, jossa ei ole tätä merkintää? Loppupeleissähän ihan jokainen tuote-esittely on siinä mielessä kaupallinen, että ne ovat tuotteelle mainosta. Itse ostamani tuotteenkin esittely on ”mainos” koska tuote saa sen kautta näkyvyyttä.

Minulla on lukuisia pitkän linjan yhteistyökumppaneita jotka ovat jo vuosien ajan lähettäneet minulle myymiään tai maahantuomiaan tuotteita. Tuotteista kirjoittaminen on vapaaehtoista ja saan itse päättää, kiinnostaako minua kertoa tuotteesta blogissa vai ei.

Valtaosa tuote-esittelyistäni pohjautuu näihin PR-tuotteisiin tai itse ostamiini tuotteisiin. Koska vastaanottamieni PR-näytteiden määrä ylittää realistiset mahdollisuudet kirjoittaa niistä kaikista tai ylipäänsä edes kokeilla kaikkia tuotteita omalle iholle tai hiuksiin, jää käytännössä noin 50% näytetuotteista kokeilematta. Näin ollen moni yhteistyökumppani lähettää minulle paljon tuotteita ihan turhaan, mutta he ovat tietoisia tästä. Vapaaehtoisuus on PR-näytemarkkinoinnin pohja.

idBiodelly_vierailu

’Kaupallinen yhteistyö’ tarkoittaa, että tuote-esittelystä on sovittu ja saan kirjoituksesta palkkion. Olen luonut tällaisia sopimuksia sellaisten yhteistyökumppanien kanssa, jotka ovat halunneet vähentää randomisti lähetettyjen (ja minun nurkkiini pölyttymään jäävien) tuotteiden määrää ja mieluummin varmistaa tuotteiden näkyvyyden sovitulla yhteistyöllä.

Mutta mielipidettäni ei voi ostaa, kuinka tällöin voidaan ”sopia tuote-esittelystä”? Minulta ei voi tilata kirjoitusta aiheesta x ennalta sovitulla positiivisella vinkkelillä, ja kaupalliseen yhteistyöhön kuitenkin luonnollisesti liittyy positiivinen sävy. Entä jos en tykkääkään tuotteesta, jonka kumppani toivoisi minun esittelevän? Miten silloin voi syntyä tuotteen myyjälle mielekäs, positiivisen näkyvyyden yhteistyö?

Se syntyy siten, että Karkkipäivän kaupallisten yhteistöiden tuotteet valitaan räätälöidysti ja yhteisymmärryksessä siitä, että kirjoitus saa tarpeen vaatiessa sisältää myös perusteltua kritiikkiä.

Teen yhteistyötä vain sellaisten yritysten kanssa, jotka harjoittavat läpinäkyvyyttä ja jakavat kanssani rehellisyyden arvon. Hyvä kaupallinen yhteistyö ei tarkoita yksipuolisen sokerikuorrutettua ylistystä. Yritys, joka kaupallisten yhteistöiden kautta välittää rehellistä ja läpinäkyvää asennetta, saavuttaa markkinointityylillään mielestäni vielä paljon laajemman positiivisen vaikutuksen kuin yksittäisen tuotteen mahdollisen myyntimenestyksen.

Meikki2011_tuotteet_IMG_9603

Kaikki tuotteet eivät sovi kaikille, ja joskus hyvissäkin tuotteissa voi olla ominaisuuksia, jotka ansaitsevat kritiikkiä, niin yksinkertaista se on.

Ostatko sinä tuotteesi mieluummin pelkkää yksipuolista hehkutusta harjoittavalta yritykseltä, jonka mainonnassa kaikki tuotteet sopivat kaikille, vai yritykseltä, joka kertoo tuotteiden ominaisuuksista monipuolisesti ja rehellisesti?

Biodelly_vierailu_Tanja3
Biodellyn Tanja Kipinoinen

Sovittujen yhteistyöpostausten sisältö valikoituu Karkkipäivä-blogissa siten, että kumppani, esimerkiksi Biodelly-verkkokaupan kauppias Tanja Kipinoinen, esittää minulle joukon tuotteita tai tuotemerkkejä joille hän toivoisi näkyvyyttä. Näistä tuotteista valitsen ne, jotka kiinnostavat ja innostavat minua ja joista tuntuu luontevalta kirjoittaa. Sitten testaan tuotteet.

Jos kävisi niin, että en pidäkään tuotteista tai ne eivät sopisi iholleni, kerron siitä Tanjalle ja valitsemme toiset tuotteet.

Positiivista arviota minulta ei voi tilata – jos yhteistyökumppani ehdottomasti toivoisi kaupallista kirjoitusta tuotteista joiden laadun takana en oman kokemukseni kautta voi seistä, kieltäydyn yhteistyöstä. Tällaistakin on sattunut silloin tällöin, tosin ei vakituisten, monivuotisten yhteistyötahojen kanssa. (Etuna pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden kanssa on, että ihmiset näissä yrityksissä tuntevat minut jo niin hyvin, että tuntevat ihotyyppini, koostumusmieltymykseni, tuoksumakuni – jopa minkä tyyppisistä maskaraharjoista pidän ^_^)

Lue_tuotteet_IMG_7847

Vaikka kuinka saisin palkkion, en voi kirjoittaa sellaista mitä en voi allekirjoittaa. Luottamus tähän arvomaailmaan sekä kaupallisten yhteistöiden uskottavuus on tietysti viime kädessä vain lukijan arvioitavissa.

Hetki sitten tein yhteistyöpostauksen 100% Pure -merkin tuotteista House Of Organic -verkkokaupan kanssa. (Kyseessä on muuten samainen, luonnonkosmetiikkaan hurahtaneen neljän kundin perustama yritys josta kirjoitin blogissa neljä ja puoli vuotta sitten. Nimi vain on vaihtunut).

Ihastuin suureen osaan 100% Puren tuotteista, mutta luomivärien laatu oli paikoin selvästi heikko. Kerroin tästä House Of Organicille, ja pahoittelin, etten rehellisyysperiaatteeni puitteissa valitettavasti voi olla mainitsematta laatuseikasta, etenkin kun kyseessä on suhteellisen arvokas tuote. House Of Organicille tämä oli ok, sillä myös heille on tärkeää että yhteistyöpostaukset ovat rehellisiä.

100Pure_LipGlaze

Tällaista asennetta liiketoiminnassa minä arvostan suuresti. Myyjänä työskennelleenä tiedän, millaista markkinointiviestintä alalla suurimmaksi osaksi on – ja millaista kaupan ala ylipäänsä on. Kun voitot halutaan maksimoida, annetaan tuotteesta ja palvelusta vain yksipuolisesti myönteinen kuva, se on pelin henki. Rehellinen kauppias ehkä myy vähemmän – mutta nauttii suurempaa arvostusta.

Tässä vähän taustaa kaupallisista postauksista ja yhteistyökumppaneista Karkkipäivä-blogissa.

.

Nouseeko teillä on ”maksettu mainos!”-tuntosarvet pystyyn kun luette, että tietty postaus on ”kaupallinen yhteistyö”?

Suhtaudutteko näihin postauksiin eri lailla ja vähemmällä luottamuksella, kuin ei-kaupallisesti merkittyihin tuote-esittelyihin?

Kommentit (68)

  1. Päivi

    Luotan sinuun, sillä olet toiminut ennenkin ihailtavan läpinäkyvästi kertoessasi meille lukijoille periaatteistasi ja toimintatavoistasi. Lisäksi ajattelen, että ihminen joka on rakentanut itsestään noin hyvän brändin (rehellinen, analyyttinen ja perinpohjainen Sanni!) tuskin ryhtyisi sellaisiin yhteistyökuvioihin, jotka nakertaisivat sitä :)

    • Sanni

      Kiitos Päivi :) <3 (Apua, mun pitää kohta lähteä jäähylle kun naamaa kuumottaa näin hieno palaute… iik, mulla on "rehellinen ja analyyttinen brändi"..! Sehän on mahtavaa…! <3)

  2. momo

    Koska aloitin lukemisesi huhti- tai toukokuussa 2009 (en muista enää kummassa), niin koen kyllä tuntevani sut bloggaajana niin hyvin, että luotan tuotearvosteluihisi, olivatpa ne maksettuja tai eivät. Luotan sun tuotejuttuihin eniten, yleensä suhtaudun hyvinkin varauksella, varsinkin jos kyseessä on ontolta vaikuttava hehkutus. Suurinta osaa kosme- ja lifestyle/muotiblogeista en edes lue – en itse asiassa muita kuin Karkkipäivää erittäin harvoja satunnaisselailuita lukuunottamatta, juuri siksi että ne ovat niin kolkkoja ja epäaidon tuntuisia. Uskon jotenkin, että sulla on vain niin korkea työmoraali ja teet tätä ehkä jotkin muutkin arvot mielessä kuin euron kuvat silmissä, että luotan että sanot rehellisen mielipiteesi :) Harmillista on vain se, että ihotyyppimme ja kosmemieltymyksemme muutenkin ovat aika erilaiset :D En ymmärrä, miksi joku vastustaisi näin rehellisiä ja mielestäni läpinäkyvästi toteutettuja yhteistöitä, koska on vain oikein että bloggaaja saa korvauksen ajastaan varsinkin kun jälki on niin laadukasta kuin sulla.

    • Sanni

      Kiitos momo :) <3 Mahtavaa että olet lukenut blogiani alusta saakka..! *liikuttuu* Niin vanhoja lukijoita ei varmasti ole kovinkaan paljon.

      Harmillista on vain se, että ihotyyppimme ja kosmemieltymyksemme muutenkin ovat aika erilaiset :D

      No voihan…! ^_^ Ihanaa että olet tästäkin huolimatta silti pysynyt lukijana kaikki nämä vuodet :)

  3. Piia

    Karkkipäivä on Suomen luotettavin, eniten asioihin perehtynyt, perusteellisinta taustatyötä tekevä, läpinäkyvin ja lukijoitaan korkeimmalle arvostava kauneusblogi ❤. Kiitos Sanni!

    • Sanni

      Kiitos Piia ❤️❤️ Kaikkia näitä attribuutteja en ansaitse mutta kiitän silti ☺️❤️

  4. Santtu

    Luen mielelläni kommenttejasi tuotteista ja yrityksistä niiden takana.On ihailtavaa että jaksat paneutua myös asioiden eettiseen puoleen ja ympäristö arvoihin.
    Jo iäkkäämpänä yli 50 vuotiaana en jaksa monia blogeja seurata mutta tästä blogista käyn katsomassa vinkit ostoksille mennessä.Ihotyyppini ei ole samanlainen kuin sinun mutta tarkkojen tuotearvioiden perusteella olen voinut päätellä sopiiko joku voide minunkin iholleni.
    Ja mitä tähän positiiviseen arviointiin tulee en näe mitään järkeä lukea negatiivista arviota tuotteista,mieluummin käytän aikani lukemalla jostain sellaisesta joka ehkä kannattaa hankkia.Mielipiteitä ja ihotyyppejä on toki monia ja niinkuin on sanottu kaikki ei sovi kaikille mutta minulle lisäarvo on kun saan tietoa myös yrtyksestä joka on tuotteen takana.

    • Sanni

      Kiitos palautteestasi, Santtu :) Jatkan hyvillä mielin tähän tyyliin :)

  5. Laura

    Samaa mieltä kuin ensimmäinen kommentti, on mieletöntä miten paljon satsaat ja käytät aikaasi tähän blogiin. Juuri puhuin uusille tuttavilleni tästä blogista ja kerroin miten koen että olet itselleni Suomen (ja muiden maiden blogeja en lue) luotettavin kauneusbloggaaja. Kun vertaa sitä panosta minkä joka postaukseen laitat, se on vertaansa vailla. Lisäksi huumorisi iskee minuun! Tämä blogi on minusta ainutlaatuinen ja kaltaisiasi kirjoittajia/kauneus”tutkijoita” ei monia löydy!

    Kiitos vielä!

    • Sanni

      Huijui millaisiin ihaniin kommentteihin saakaan aamulla herätä…! <3 (No, heräsin jo puolitoista tuntia sitten mutta avasin koneen vasta nyt…) Kiitos Laura :) <3

  6. Tyttö harmaasilmäinen

    Postaus oli mielenkiintoinen, siinä selitettiin hyvin, miten yhteistyö toimii ja kuinka ne merkitset blogiin. Näin aloittelevana bloggaajana nämä postaukset ovat mielenkiintoisia, koska vaikka tähän mennessä kaikki esittelemäni tuotteet ovat olleet itse ostamiani, voi näistä ottaa mallia kuinka merkitä yhteistyöt, jos niitä joskus tulee.

    Erästä suosittua blogia seurasin aiemmin säännöllisesti, mutta jotenkin siitä meni maku, kun postauksia tuli joka päivä, ja aina tuntui löytyvän se kaikista paras tuote, joka hakkasi aiemmassa postauksessa maasta taivaaseen kehutun tuotteen. Voihan toki olla, että oikeasti löytyikin ihan superhyvä tuote, mutta huomiota herättävän usein niitä tuntui löytyvän.

    • Sanni

      Mukava kuulla että postauksesta on hyötyä jopa muille bloggaajille :) Minustakin aihe on mielenkiintoinen ja tykkään avata näitä lukijoilleni.

  7. Maria

    Nyt kun asiaa mietin, niin sanottava on että tuo sanayhdistelmä ”kaupallinen yhteistyö” saa tosiaan silloin tällöin tuntosarveni hieman pystyyn – lähinnä vain siksi, että noissa tuntosarvet nostavissa tapauksissa yhteistyö ei tunnu luontevalta, tai tarkemmin sanottuna yhteistyöhön liittyvä tuote tai tuotteet eivät vaikuta mielestäni sellaisilta, joista kirjoittaja olisi oikeasti kiinnostunut. Kun yhteistyö ei tunnu aidolta, niin on myös ehkä vaikea luottaa siihen, että tuotteesta esitettävät arviot olisivat painoarvoltaan kummoisia, vaikka toki tämä ei varmaankaan ole ihan näin mustavalkoista. Ehkä tässä asiaan liittyy myös blogin genre – ehkä lifestyle-blogin pikapuuroyhteistyö ei vain tunnu samalla tavalla luontevalta kuin kosmetiikkablogin kosmetiikkayhteistyö, vaikka mahtuuhan monen kosmetiikkablogin aihealueisiin toki aika paljon muutakin kuin kosmetiikkaa! ;) Pikapuuronörttejäkin tästä maailmasta varmasti löytyy, mutta ehkä useammin kosmetiikkablogistit ovat kosmetiikkanörttejä (ja käytän tässä sanaa ’nörtti’ mitä suurimmalla kunnioituksella, en nyt vain keksi hyvää vastinetta englannin sanalle ’geek’ joka mielestäni saa joitain innostuneen asiantuntijan konnotaatioita joita suomen ’nörttiin’ ei aina liitetä) – täten heidän arvioistaan paistaa aito kiinnostus ja innostus ennen kaikkea kosmetiikan *ilmiöitä* kohtaan. Se mitä yritän tässä sanoa on varmaankin kiteytettynä se, että siinä missä luontevat yhteistyöt ovat minusta mielenkiintoisia eikä niiden kaupallisuus oikeastaan hirveästi liikuta minua, niin päälleliimatun oloiset yhteistyöt saatan skipata lähes suorilta käsin. Ja nörttien jutut kiinnostavat aina. :D

    Mitä sitten tulee Karkkipäivään, niin sanottava on, että mielestäni olet onnistunut poikkeuksellisen hyvin valikoimaan blogiisi yhteistyökamppiksia, jotka tuntuvat luontevilta ja juuri sinulle räätälöidyiltä, mikä tämänkin postauksen perusteella taitaa olla periaatteesi yhteistyökumppaneiden valinnassa. Mielestäni se välittyy lukijalle hyvin rivien välistä jo ihan ”tavallisten” kirjoitustesi lomasta, puhumattakaan sitten näistä ”behind the scenes”-postauksista, joissa ansiokkaasti avaat omia toimintaperiaatteitasi. Tämä luontevuus ja avoimuus yhdistettynä analyyttiseen ja perinpohjaiseen kirjoitustyyliisi nostaa Karkkipäivän helposti ainakin omien suosikkiblogieni joukkoon sekä sisällöltään että luotettavuudeltaan. Kiitos siis siitä! :)

    • Sanni

      Tosi mukava kuulla, Maria :) Kiitos palautteesta <3

      'Geek' on minulle mitä mielekkäin "titteli" ^_^ :D Juuri sitä mä olen mitä kosmetiikkaan – ja pariin muuhunkin kiinnostuksen kohteeseen – tulee. :)

  8. Anni

    Hyvä postaus, mutta ei juurikaan muuttanut aiempaa käsitystäni kaupallisista yhteistöistäsi – olen nimittäin alun perin tykännyt lukea blogiasi ja luen edelleen siksi, että kaupallisetkin postaukset ovat laadukkaita ja ”läpinäkyviä”. Blogit nykyään ovat täynnä kirjoituksia mitä älyttömimmistä yhteistöistä ja muutenkin tuntuu ettei voi ikinä tietää kirjoittajan oikeaa mielipidettä. Tykkään miten perinpohjaisesti kuvailet tuotteet ja esim. millaiselle iholle ne sopivat. En siis näe laadussa juurikaan eroa siitä että olisit ostanut tuotteet itse. Tuota olenkin miettinyt että mitä jos et pidä yhteistyönä saadusta tuotteesta, oli kiva saada tietää :)

    • Sanni

      :) Kiitos, tällaisen palautteen perusteella olen mitä ilmeisimmin onnistunut välittämään arvoni ja asenteeni lukijoilleni – vaikka kaikissa tapauksissa se ei ole niin helppoa kun välineenä on teksti.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.