Karkkipäivä
Karkkipäivä

Kaupallisin blogi?

Juttelin tässä juuri Indiedaysin päätoimittajan kanssa. Keskustelun aikana esiin nousi fakta, joka sai minut todellakin hätkähtämään.

Tiedättekö mitä? Karkkipäivä on Indiedaysin kaupallisin blogi! Olin lentää perseelleni. Täh? Minäkö? Älkää viitsikö..!

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kirjoitan paljon tuotteista, totta kai, mutta termi ’kaupallinen’ ei kuulu määritteisiin jotka itse ensimmäisenä liittäisin blogiini. Jostain syystä ilmaisulla on mielessäni vähemmän myönteinen kaiku. Liitän sen kritiikittömyyteen ja itsetarkoitukselliseen ostotarpeiden luomiseen tai kuluttamisessa kannustamiseen.

Mutta ’blogin kaupallisuus’ tilastollisena faktana on yksinkertaisesti sitä, että blogissa on esillä bloggaajalle PR-tarkoituksessa lähetettyä materiaalia tai hänelle samaisessa tarkoituksessa tarjottuja palveluita. Materiaalin tarjoajan motiivina on luonnollisestikin saada tuotteelle näkyvyyttä = mainostaa. On toissijainen seikka, minkä tyylistä tai henkistä tuotteen esilläolo on. Näkyvyys on aina mainosta. Huonokin näkyvyys on mainosta.

Syyskuunpaketit

Olen suhteellisen vähän mukana missään Indiedaysin yhteistyökampanjoissa enkä käytännössä koskaan käy bloggaajille järjestetyissä PR-tilaisuuksissa. Mutta vastaanotan runsaasti tuotteita ja kirjoitan niistä. Tottahan on, että blogini normaaliarjessa on harvoin viikkoa, jolloin en esittelisi jotain minulle PR-mielessä lähetettyä kosmetiikkatuotetta. Juuri tämä tekee blogistani tilastollisesti kaupallisen.

Auts. Kuulostaa jotenkin pahalta.

Muut Indiedays-bloggaajat vastaanottavat epäilemättä vähintään yhtä paljon PR-materiaalia kuin minä ja osa juhlii sponssatuisssa pippaloissa harva se kuukausi. Miksi siis Karkkipäivä olisi kaupallisin?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Koska kirjoitan kosmetiikkablogia. Rönsyilyistään huolimatta Karkkipäivä on kuitenkin sydämeltään kosmetiikkablogi, ja oman elämäni sijaan esittelen pääsääntöisesti putelien elämää.

Seuraavan voitte joko kumota tai vahvistaa:

Kauneusblogien lukijat odottavat saavansa lukea tuotearvosteluja. Ja mielellään mahdollisimman tiheästi, ei kerran neljässä kuukaudessa kun bloggaajan putsari on loppunut ja hän ostaa uuden. Mitä useammin ja monipuolisemmin tuotearvosteluja = sitä parempi.

Vai onko? Kuulisin mielelläni kannanoton. :)

Haluaisinko itse vaihtaa ihonhoitotuotteitani joka toinen viikko? Itse asiassa en. Kokeilla jotain uutuutta parin kuukauden välein? Joo, kuulostaa paremmalta.

Tietyllä tapaa kaupallisuuteni johtuukin siis… siitä mitä arvelen teidän lukijoiden odottavan ja toivovan. – ”Hei Sanni, haluaisitko kokeilla Mádaran uutta päivävoidetta?” – Hmmm, no kaapissahan on kolme lempparivoidettani vielä kesken… Mutta joku lukijani on ehkä kiinnostunut kuulemaan mitä tykkään Mádaran koostumuksesta. ”Okei, laita tulemaan!”

PR_Paketit

Eikö ole muuten kiinnostavaa, että JOS esittelemäni tuote/palvelu/asia on itse kustantamani, sitä ei lasketa sanan varsinaisessa merkityksessä mainostamiseksi? Vaikka totta kai se käytännössä on sitä, ihan yhtä lailla. Kuten yllä tuli todettua, kaikki näkyvyys on omalla tavallaan mainosta. Jos jokainen esittelemäni tuote olisi itse hankkimani, loisin potentiaalista ostohalua ihan samalla lailla kuin jos tuote ei olisi itse ostamani. Mutta tällöin Karkkipäivä ei olisi ”Indiedaysin kaupallisin blogi.” Hassua.

Eihän bloggaaja itse asiassa voi kirjoittaa mistään materialistisesta asiasta tai konkreettisesta kohteesta tai palvelusta ilman, että hän samalla tuo asialle näkyvyyttä. ”Kävin eilen Hesessä, olipa hyvä hamppari” = bling! Mainos Heselle. ”Oi kun tekisi mieli lähteä kesällä Kyprokselle.” = ding! Mainos Kyprokselle.

Naxos_aamukahvi

Pysyäkseen ei-kaupallisena bloggaaja voisi loppupeleissä kirjoittaa vain abstrakteista asioista, ei-nimetyistä kohteista tai tuotteista yleisellä, ei-merkkispesifioidulla tasolla. Blogeissa jaettaisiin ajatuksia kirjoittajan lempiväreistä, pohdintoja lomailusta ”jossain trooppisilla seuduilla”,  harmittelua siitä kun ”kaikki ripsarit” leviävät ja fiilistelyä vauvan ensiaskelista. Mukavia asioita nuokin, joista on kiinnostavaa lukea. Mutta blogien viehätys piilee myös – ja ehkäpä ennen kaikkea – vertaisarvioissa ja -kokemuksissa. Lukija haluaa tietää, mitkä ripsarit bloggaajalla leviävät ja mitkä eivät. Vauvablogin lukija haluaa kuulla, minkä merkkiset vaunut ovat bloggaajasta parhaat. Reissublogin lukija kuulee mielellään, mitä ravintolaa bloggaaja Pariisissa suosittelee.

Juuri näistä syistä blogeista on tullut niin suunnattoman suosittuja. Kiinnostava, viihdyttävä teksti = hyvä juttu. Mukana konkreettisia vinkkejä = vielä parempi. Näistä aineksista on blogit tehty.

idAcoMan_showergel

Haluankin nyt kysyä teiltä, miten kaupallisena te olette Karkkipäivän kokeneet? Onko kaupallisuus blogeissa pahasta? Olisivatko tuote-esittelyni mieluisampia, jos olisin itse ostanut kaikki tuotteet?

Mielipidettänihän ei kukaan kuitenkaan voi ostaa.

Kommentit (114)

  1. Leena

    Karkkipäivä on mielestäni saman verran kaupallinen kuin mitä muutkin kosmetiikkablogit esim. vaikkapa Ostolakossa tai vaikka Saara Sarvas. Käytän kaikkia näitä vertaistukena etsiessäni jotain uutta, joten tietysti olen tietyllä tavalla ”mainosten uhri”, mutta luenkin vain sellaisia blogeja, joissa kerrotaan myös ”en tajunnut tuotteen ideaa”-tyyppisiä juttuja. Eli ei pelkkää hehkutusta. Vaikka sitä tietysti ymmärtää, että ”negatiivisia” postauksia on tylsempi kirjoittaa niin juuri ne kokemukset luovat luottamusta bloggaajan ja lukijan välillä.

    Pääkysymykseen takaisin, karkkipäivä on kaupallinen joo, mutta kaupallisuuden huonoa reunaa minulle edustavat äärimmäisen kaupalliset lifestyleblogit, joissa koko lifestyle jo perustuu saatuhin etuihin. Kosmetiikkablogit muuttuisivat tylsiksi, jos bloggaaja postaisi uusista tuotteista sitä tahtia mitä minä ostan eli tosiaan ehkä kerran kahdessa kuussa…

    • Nimetön

      Kyse oli Indiedaysin blogeista.

  2. Siirit

    Hassua miten suurin osa ihmisistä mieltää ’mainostamisen’ yleensä negatiiviseksi, tai sitten se on vaan niin helppo aihe valittaa. Mun mielestä se on nimenomaan hyvä jos bloggaaja kertoo omia mielipiteitään, kunhan ei mielistele tuotetta turhaan, vaan kertoo oikeesti mitä mieltä on. Nehän on just niitä kiinnostavimpia ja auttaa lukijoitakin seuraavan tuotteen valinnassa!

    Jatkappa siis ehdottomasti samalla linjalla, rehellisellä ja just sun näkösenä! :)

  3. Silja

    Tykkään blogistasi, koska se on monipuolinen, vaikka onkin ”vain” kosmetiikkablogi. Aluksi kiinnostuin blogista meikkivinkkien vuoksi ja sitten ilahduin kun esittelet niin paljon erilaisia kosmetiikkatuotteita. Myös VHH-reseptit kiinnostaa. Kiitos kivasta blogista =)

  4. Maria E.

    Jostain syystä rakastan kosmetiikkaa. On ihana saada uusi tuote hyppysiinsä, en malta odottaa, että pääsen kokeilemaan, purnukka on kuin ihana, naisellinen lupaus kauneudesta. Netin kauneusblogit ovat tehneet tämän ”harrastuksen” huomattavasti mukavammaksi. Muut testaavat tuotteet puolestani, löydän helposti tähtituotteet enkä tuhlaa rahojani lukemattomiin hutiostoksiin. Joten KYLLÄ, tahdon lukea ”kaupallisia” blogeja!! Nehän ovat kuluttajan puolella, pakottavat valmistajat tekemään hyviä tuotteita, kun sana huonosta/hyvästä tuotteesta kulkee nopeasti. Nämä blogithan ovatkin siis eräänlaisia ”Kuningaskuluttajia” :) Ja nimenomaan tykkään blogeista, joissa on PALJON tuote-esittelyjä, harvemmin luen edes muita juttuja. Jatka vaan samalla linjalla Sanni! Kyllä sinun blogistasi muuten välittyy myös kiva ja aito ihminen, ei se pelkkää tuote-esittelyä ole.

  5. Sanna

    Olen seurannut innolla ja kauan ihanaa blogiasi! Mielestäni Karkkipäivä EI ole kaupallinen. Kriteerinä, jos pidetään blogin tyyliä, niin sinulla se nimenomaan on tarkan euron ja ekologisuuden sekä avoimuuden/rehellisen palautteen kirjoitustyyli. Olen välttänyt virheostoja seuraamalla vinkkejäsi ja se on melko ’epäkaupallinen’ efekti. No tämä on minun mielipiteeni. Jatka vaan samalla tyylillä, myös ihania ruokajuttujasi :)

  6. Itse koen, että kaupallisuus on hyvästä. Koen sen täydelliseksi ”win-win-tilanteeksi”. Olisin ilman bloggajia täytenä hoo-moilasena kaupan hyllyjä tutkailemassa. Ilman blogeja jäisin varmaan lähes täysin ilman mitään. Ennenhän en meinannut millään löytää mitään ostettavaa, kun tarjonta on niin valtaisaa, enkä tiennyt mikä on hyvää ja mikä ei. Mutta jostain syystä en silti koe olevani mainoksen ”uhri”, sillä en osta enempää kuin tarvitsen, enkä myöskään innostu joka mainoksesta.

  7. Kaija

    Ohhoh, kylläpäs yllätti tuo uutinen! Minustakin kaupallisuus kalskahtaa negatiiviselta, mutta kun tarkemmin asiaa ajattelen, eihän se sitä pelkästään ole. Meistä jokaisen on tehtävä ostopäätöksiä joissakin asioissa päivittäin, toisissa vaikkapa kerran kymmenessä vuodessa. Jos saan joltakulta vahvistusta näissä asioissa suuntaan tai toiseen, sehän on vain plussaa!

    Minusta tyylisi on juuri sellainen, jota toivoisin muiltakin bloggaajilta. Selvästikään tarkoituksenasi ei ole käyttää häikäilemättä hyväksesi ”ilmaisten” tavaroiden etua, vaan arvostat lukijoitasi kirjoittamalla blogiin rehellisiä arvioitasi – sellaisia, joita varmaan itsekin mieluiten lukisit. Olen saanut kauttasi monta hyvää ihonhoito-, hiustenhoito- ja meikkivinkkiä. Siitä iso kiitos!

  8. sikke

    Blogiasi oikeastaan aivan alusta asti lukeneena on pakko sanoa, että kaupallisuus ei häiritse. Koen, että olet sen verran avoin asioita blogissa, että mainitset kyllä saadut tuotteet reilusti. Jos uskallat kirjoittaa rehellisiä mietteitä siskosi muutosta tai suhteestasi omaan kehoon, lienee ilmainen tuote tai ilmainen illallinen aika pieni juttu sen rinnalla. Ja mielestäni on ihan oikeutettua saada joskus jotain ilmaiseksi blogin suhteen, käytät tähän niin mielettömän paljon aikaa ja vaivaa :) Mielellään varmasti kaikki lukevat uusista tuotteista, mutta ei kai kukaan oleta että ostaisit jokaisin purnukan omalla rahalla ja sen jälkeen monet tunnit kokeilua, kuvaamista ja bloggaamista? Pääasia lienee, että mainitsee selkeästi mitä on saanut blogin kautta ja mielipiteet ovat aina omia, ja näiden kanssa Karkkipäivässä ei ole ikinä ollut ongelmia. Kiitos kun jaksat pitää ihanaa blogia, oli sitten kuinka kaupallinen tahansa ;)

  9. hmm

    Eipä olisi itsellekään tullut mieleen ajatella tätä blogia kaupallisena, mutta kun sen noin kirjoittaa, niin tilastollisesti se sitä voikin olla. ”Kaupallinen blogisi” on kuitenkin vähemmän kaupallinen kuin blogit, joissa juurikin ravataan kaikissa hipoissa, vastaanotetaan kaikki ilmainen, vaikka ei olisi välttämättä edes niin suurta kiinnostusta muuhun kuin siihen sanaan ilmainen. Tai tällaiselta tuo tuntuu ainakin tälle lukijalle.
    Sulla pysyy nämä tuotesponssaukset aiheessa ja huomaa, että sen lisäksi että sua kiinnostaa vastaanottamasi tuotteet, mietit myös lukijan kannalta asiaa, kun kerran kirjoitat ”onnistuneista” tuotteista meille. Vähän eri juttu kuin jossain blogissa on saatu laukku, se esitellään postauksessa, sanotaan että jeejee onpas kiva ja yhtäkkiä koko laukkua ei näy enää missään, eikä siitä puhuta.

    Jatka samaan malliin, sulla on todella mielenkiintoinen blogi! :-)

  10. shiraz

    Hei! En ehdi nyt lukea muita kommentteja, joten en tiedä toistanko nyt muita, mutta antaa mennä.

    Mä en ole kokenut että sun blogi on liian kaupallinen. Asia, mikä mua häiritsee _yleensäkin_ blogeissa + mainostuksessa, on se, etten aina luota ko. bloggaajan mielipiteeseen (esim. jotkut bloggaajat teki postauksia olohaalareista (jumpin, onepiece) eri merkeille parin kuukauden välein hehkuttaen että ”tää on paras merkki”)ja jokainen tuote on ihq paras ja luottovaate/meikki/tavara ja arjen mullistava keksintö. Kyllä siinä uskottavuus kärsii, kun kaikkea saatua tavaraa hehkutetaan maasta taivaisiin. (Tiedän, ettei näidenkään bloggaajien kaikki saatu tavara päädy blogiin, mutta ne jotka päätyy, kehutaan maasta taivaisiin ja sitten niistä ei koskaan kuulekaan sen jälkeen, ja sitten bloggaaja kohta mainostaa samanlaista tuotetta tai ostaa vastaavan. Eli ei se hehkutettu tuote välttämättä ollutkaan maailmaamullistava.) Sun blogi on ollutkin tällä(kin) saralla mun lemppareita, koska ikinä ei sun (mainos)postauksia lukiessa tule olo, että sun mielipide on ostettu. Sä perustelet sun mielipiteet, oot selvästi aina perehtynyt tuotteeseen, ja arvostelut ei ole pelkkää ”tää on paras! tää on ihana! ostakaa tää!”, vaan enemmänkin ”tää vois sopia nuorelle ja kuivalle iholle, en suosittele tätä käytettäväksi tavalla x” tms). Kunnioitan ja kiitän tästä! Moni bloggaaja saisi ottaa mallia. Sun blogi on ainut, jossa en suhtaudu mainospostauksiin turhan skeptisesti.

    Summa summarum: ehkä sun blogissa on paljon saatua tavaraa esillä, mutta mä en koe sitä häiritseväksi, KOSKA mainostus ei ole iänikuisten nellykollaasien (joita tulee monilta bloggaajilta viikoittain) vaan perusteltuja testisarjoja ja arvosteluja. Esimerkiksi toi saippua-testaus, joka on vienyt sulta mielettömästi aikaa! Just tällanen mainostus on mun mielestä OK, koska se jopa antaa jotain lukijoille.

    Keep up the good work! Ps. myös mä yllätyin että sun blogi on id:n kaupallisin, koska sellaista mielikuvaa ei ole tullut. Enemmän häiritsevää mainontaa löytyy monista muista blogeista.

  11. Gitte

    Hei Sanni! Kaupallinen ei ole ollut todellakaan sana joka on blogistasi ensimmäisenä tullut mieleen, enemmänkin olen kokenut blogisi todella luotettavaksi tietolähteeksi. Ostan harvoin itse uutta kosmetiikkaa, mutta jotenkin rakastan lukea siitä. Nautin myös siitä, että tiedän mitä tuotteita on saatavilla, mikäli yhtäkkiä haluaisin vaikkapa vaihtaa sarjaa tai yksittäisiä tuotteita.
    Toki jos kaupallisuus tarkoittaa sitä, että blogissasi käsitellään runsaasti kosmetiikkatuotteita niin sitten se olkoon kaupallinen, ilman negatiivisia konnotaatioita.
    Lukijana joskus koen vastenmielisenä kampanjat, joiden kuluessa vaikkapa pölynimuri ilmestyy muotiblogiin, kosmetiikkablogiin, puutarhablogiin ja perheblogiin, joiden kirjoittajat sitten yrittävät luontevasti istuttaa uuden imurin osaksi omaa sisältöään. Usein teksti vaikuttaa falskilta ja kirjoittajan kiusaantuminen välittyy lukijalle. Olisi kiinnostavaa tietää hyötyykö imurifirma todellakin tämän tyyppisestä markkinoinnista.
    Sen sijaan vaikkapa sisustusblogissa imuriarviointi ei välttämättä vaikuta niin päälleliimatulta, etenkin jos bloggaaja kertoo tuotteesta myös jotain negatiivista esim. verrattuna toiseen tuotteeseen.
    Ylipäätään kaiken median kuluttajalla kannattaa olla joku käsitys siitä miksi joku juttu on kirjoitettu, kuka teetti kyselytutkimuksen, miksi joku tieto julkaistiin juuri tänään, kuka omistaa minkäkin lehden ja kanavan. Mikäli vaikkapa tv-kanavan katsominen on ilmaista (eikä sitä rahoiteta verolla kuten Yleä), se sisältää mainontaa. Sisältöön voi ja pitää suhtautua kriittisesti, eikä se silti vähennä jutun tai ohjelman arvoa.
    Tätä blogia lukiessani tiedän, että mielipiteesi on arvokas sekä tuotteen myyjälle että sen ostajalle, mutta ostopäätöksen teen minä itse. Toivon, että jatkat blogiasi samaan hienoon tyyliin!
    Hyvää kevään jatkoa!

  12. Ulkosuomalainen

    En mä miellä blogiasi kaupalliseksi, mutta toisaalta arviosi ja suosituksesi ovat kyllä saaneet minut ostamaan ison kasan tavaraa. Ja varmaan juuri tästä syystä olet mainostajien suosiossa – sun (osto)suosituksesi on vahvempi kuin mikään brandikampanja.

    Ennen kosmetiikkablogeja tieto kauneudesta oli kaverien kokemusten ja kehnojen naistenlehtiartikkelien varassa. Sulta saa erinomaiset tekstit, nätit swatchit ja meikkikuvat, eli palvelua johon ei välttämättä edes kaupassa törmää.

    Monissa blogeissa näkee että kun bloggarista tulee hyvin suosittu ’ilmiö’, kiinnostus itse bloggaamiseen haihtuu ja viestit on leikattu ja liimattu lehdistötiedotteista ja blogaus muuttuu lähinnä lahjatuotteiden listaukseksi. Luen pääasiassa ulkomaisia blogeja ja tällaisia rasittavan äärikaupallisia blogeja ovat esim. Joujou Villeroy, Blonde Salad and Wendy. En jaksa enää seurata niitä.

    Toisaalta taas sitten Garance Dore ja Le Catch ovat tyylikkäitä blogeja joiden tehtävä on saattaa kiinnostuneet ostajat ja oikeat vaatteet yhteen – meikkirintamalla näitä ovat Cafe Makeup, Temptalia ja muut.

    Mä olen oppinut meikkaamisesta blogeista ja Makeupalleysta 1000 kertaa enemmän kuin mistään muualta ja nämä lähteet ovat oikeasti auttaneet silloinkin kun on tullut iho-ongelmia, esim. finnejä tai perioraali-ihottuma.

    Toivon että jatkat bloggaamista elämäntyyliisi sopivalla tavalla, eikä mua haittaa ollenkaan vaikka tästä tulisi sulle ammatti tai toimeentulo ja saat siitä taloudellista hyötyä jos vain osaat tasapainoilla tyylisi kanssa entiseen tapaan kuten Garance ja Marlien. (Vertaus: jos kirjoittaisit kosmetiikkakirjan, tuskin kukaan tulisi vaatimaan sinulta tekijänpalkkiota takaisin.) Teet täällä hienoa työtä ja blogisi on säännöllinen ilonaihe mulle. Vaikka tykkään ulkomaalaisista blogeista, sulla on kuitenkin mun väritykselle ja hiustyypille paremmin sopivia vinkkejä. Eli kiitos hienosta työstä ja hyviä fiiliksiä ja inspiraatiota jatkoon!

  13. Anna Mäkelä

    Hei!

    Itse en koe blogiasi lainkaan kaupalliseksi. Mielestäni blogisi viestittää kestävän kehityksen arvoja. Et haali tavaraa ympärillesi, käytät luonnonkosmetiikkaa ja olet vielä kasvissyöjäkin! Varsin esimerkillinen bloggaaja siis. :) Arvostelet tuotteet rehellisesti, etkä yritä mielistellä yhteistyökumppaneitasi. Se on kunnioitettavaa. Jatka samaa rataa! :)

  14. Nasu

    Hieman ehkä väsynyt teidän kaikkien bloggaajien todistelun tarpeeseen. Sanoisin, että blogisi on jostain sieltä välimaastosta, ei missään nimessä pahimmassa päästä.

    Enemmän toivoisin tuote-esittelyjen sijaan juuri näitä ns. hyvän mielen postauksia, tavaraa on jo maailma täynnä. Luulisin, että me lukijat olemme bonganneet samat kamat kaupoista yms. ennen kuin niitä ehtii esittelemmän/hehkuttamaan/arvostelemaan täällä some maailmassa. Koen ne lähinnä tylsiksi. Sinä itse olet mielestäni tämän blogin juju ja sielu. Toivoisin saavani lukea vaikka vain pintaraapaisua omista jutuistasi ilman turhaa purnukkahärdelliä :/

    • Sanni

      Enemmän toivoisin tuote-esittelyjen sijaan juuri näitä ns. hyvän mielen postauksia, tavaraa on jo maailma täynnä.

      Nasu – voisin sanoa että itse toivoisin enemmän sinun lailla ajattelevia lukijoita :) Olen välillä todella täynnä ”purnukkahärdelliä” ja kuten tekstissäkin totean, kirjoitan monista tuotteista vain koska tiedän lukijoiden (tai ainakin hyvin suuren osan) rakastavan ja odottavan niitä. Rakastan kosmetiikkaa, totta kai, ja purnukoista tulisin aina kirjoittamaan tässä blogissa. Mutta totuuden nimissä kirjoittaisin monen purnukka-arvion tilalla mieluummin koirien söpöistä kuonoista tai vastaantulijan hymystä kadunkulmassa. Tai niistä herkkupöperöistäni. Tämä on ehkä hieman ristiriitainen asia, kun blogiahan ei pitäisi kirjoittaa toisten odotusten vaan oman mielenkiinnon perusteella. Kosmetiikka kiinnostaa minua. Koiran kuonot ja pehmolelut ja kimmeltävä meri kiinnostavat minua. Kirjoitan mielelläni niistä kaikista. Mutta koska arvelen valtaosan Karkkipäivän lukijoista kokevan saavansa eniten hyötyä tuotearvosteluista, ne ovat saaneet blogissani eniten tilaa. Se ei ole minulle vastenmielistä, mutta kyllä, totta on että mielelläni kirjoittaisin niitä harvemmin ja ottaisin vastaan paljon, paljon vähemmän testitavaraa. Olo on kuin papukaijalla kun joka kolmas postaus sisältää mantran; ”…sain tämän blogin kautta…”. Nykyisen linjan olen valinnut lukijoideni vuoksi koska haluan heidän viihtyvän ja saavan hyötyä.

  15. ninni

    Olen lukenut Karkkipäivää noin kolmen vuoden ajan, eikä kertaakaan mielessäni ole käynyt sana ”kaupallinen”. Kirjoitat juuri siitä mistä ihmiset haluavatkin sinun kirjoittavan, eikä se ole kaupallista vaan lukijoiden palvelemista. Blogisi on loistava ja huippua on se, että kirjoitat selkeästi jos jokin tuote/muu hyödyke on blogin kautta ilmaiseksi saatu. Itselleni ei tulisi mieleenkään epäillä juuri sinun ratsastavan blogisi maineella ravintoloissa ja hotelleissa. Jotkut toki liitelevät lähes viikoittan juhlissa ja illallisilla bloginsa siivittämänä, mutta ei se sovi sinun tyyliisi. Olet niin aidon ja lämpimän oloinen, että en hetkeäkään epäile rehellisyyttäsi kirjoituksissasi. :)

    Hämeenlinna-postauksesi oli loistava. En voi kuin ihmetellä, kuinka eri tavalla saat kaupungin näyttäytymään ulkopaikkakuntalaisen silmin, itse kun tallustelen katuja vähän väliä, en huomaa kaupungin charmia. Tule ihmeessä kesällä käymään uudestaan, tarjoan vaikka sohvan! (;

  16. Niina

    Erottelisin toisistaan hyvän ja huonon kaupallisuuden. Sinun ja Ostolakossa-blogin katson kuuluvan hyvään kaupallisuuteen. Mistä se ero tulee? Avoimuudesta (niin tuotteissa kuin omasta elämästä elämästä kertovat tarinoissa) sekä rehellisistä tuotearvioista. Miten minä lukijana voin muuten tietää millä asteikolla liikutaan? Olen monesti törmännyt selitykseen ’kerron vain tuotteista, joista todella pidän’, that’s nice mutta missä kontekstissa? Miksi pidät? Koska se oli ilmainen?

    Blogilla saa tienata. Mutta jos se on pelkkää mainospostausta mainospostauksen perään, kollaasi kollaasin perään, se ei ole enää blogi vaan mainoskanava.

    P.S. Ne blogisäännöt, jotka julkistettiin viime kesänä olivat harvinaisen selkeät. Ne bloggaajat, jotka itkullaan sen torpedoivat…Niin no. Saisivat hävetä.
    P.P.S. Toivottavasti tässä oli jotain päätä ja häntää.

    • Sanni

      P.P.S. Toivottavasti tässä oli jotain päätä ja häntää.

      Oli kyllä :)

      Minä en kerro vain tuotteista, joista pidän. Kerron tuotteista pääasiallisesti kahdella motivaatiolla: joko koen, että minulla on tuotteesta erityistä sanottavaa (hyvää/huonoa/hämmentävää/hassua, ylipäänsä joku tunne jonka haluan jakaa), tai arvelen lukijoiden olevan kiinnostuneita kuulemaan ko. tuotteesta. Ripsivärit ovat hyvä esimerkki jälkimmäisestä. Minua ripsivärit eivät juuri kiinnosta, ne ovat ehkä tylsin tuoteryhmä värikosmetiikassa. Mutta lukijat rakastavat ripsiväriarvosteluja. Siksi teen niitä välillä heidän ilokseen. :)

      Minusta olisi itsestäni huipputylsää lukea blogia, jossa jokainen arvosteltu tuote olisi aina hyvä. Okei, kirjoittaja saa toki tehdä sen valinnan että nostaa esiin vain positiiviset tuotekokemukset. Mutta lukijan – tai ainakin tämän lukijan – vinkkelistä se on tylsää ja yksipuolista. Siksi en sellaista blogia halua itsekään kirjoittaa. Kritiikki ja negatiivisetkin kokemukset kuuluvat asiaan.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.