Karkkipäivä
Karkkipäivä

Karppaajan retkiruoka

Hei muruset! Aion nyt kirjoittaa tällaisen jutun ihan vain siksi, että en itse ennen tunturipatikalle lähtöä löytänyt netistä yhtäkään vähähiilihydraattiseen retkeilyruokaan liittyvää keskustelua ja olisin todella kaivannut apua vaellusruokien suunnitteluun. Nyt ehkä joku samassa tilanteessa oleva kasvissyöjä-karppaaja saa tästä postauksesta vinkkejä.

Kuvat kesäkuiselta vaellukseltamme Kilpisjärveltä Kalottireittiä Ruotsiin ja Norjaan.

Mitä ihmettä karppaaja siis syö retkieväänä? Olen tehnyt ruokavaliomuutokseni jälkeen vain yhden lyhyemmän patikkareissun, ja tällöin eväs oli lähes pelkkää tuoreruokaa joka säilyi hyvin kahden yön retken ajan. Nyt olisimme näreessä viisi päivää.

Mies hieman pyöritteli silmiään ja totesi että olen ihan naurettava jos en yhden vaelluksen ajaksi voi tinkiä ruokatottumuksistani ja sanoi, että tulen joka tapauksessa kuluttamaan niin paljon kaloreita että korkeahiilaripitoinen ravinto olisi välttämätöntä. Hän saattoi olla ihan oikeassa. Minä olen kuitenkin sen verran itsepäinen periaatteen ihminen että en ihan hevillä taivu tällaisissa asioissa :).

Kevyet, käytännölliset ja perinteiset retkeilyeinekset kuten pasta- & riisiruoat ja pussikeitot eivät kuuluisi minun vaelluseväisiini. Eivät myöskään suklaa- tai myslipatukat, keksit tai riisikakkuset. Minun ruokani tulisi painamaan ja viemään enemmän tilaa. Selkä ei ilahtunut, mutta se oli periaatteen hinta.

Ensin lähdin liikkeelle proteiinista. Sitä oli oltava joka päivän pääaterialla. Koska en syö lihaakaan, jäljelle jäi kala ja soijaproteiini. Tässä kohtaa päätin joustaa ruokavaliossani sen verran, että sisällytin ruokiin myös kikherneet ja linssit. Palkokasvit eivät kuulu alakarppaajan ruokalistalle. Kikherneissä ja linsseissä on kuitenkin runsaasti proteiinia, ja niiden sisältämä hiilihydraatti on hidasta. Katsoin niiden näin ollen olevan retkiruoaksi ehdottomasti parempi kompromissi kuin lähes ravintoarvottomat, lisäaineilla ryyditetyt pussipastat.

Mukaan lähti tonnikalaa, makrillia, kalapullia, soijarouhetta sekä tuoreruokana soijapyöryköitä ja soijamakkaraa jotka söin ensimmäisinä päivinä.

Viiden päivän eväät.

Pääruoan lisukkeeksi valitsin tomaattimurskan. Maustetut tomaattimurskat ovat maukkaita, säilyviä ja ruokaisia – vaikkakin tietysti tajuttoman painavia ja tilaavieviä. Pussikeittojen joukosta löysin yhden suhteellisen matalahiilarisen yksilön joka sopi juustokastikkeeksi – Knorrin Sveitsiläinen juustokeitto.

Kikherneitä, punaisia linssejä ja (kuivattua) sientä tomaattivalkosipulikastikkeessa.

Aamiaistarpeiksi valikoitui omatekoinen siemennäkkileipä, Karppis-ruispalat, sulatejuustotahna, omatekoinen viljaton mysli sekä kompromissi numero 2 – muutama kaurapuuropussi. Hiutalepuuro on ihan ok hyväkarppauksessa, mutta oma ruokavalioni on enemmän alakarppauslinjalla. Mies otti mukaan myös tuoreita kananmunia, ja oli aikamoista luksusta syödä parina aamuna munakasta.

Snacksien kohdalla tein kolmannen ja huomattavimman kompromissin – valitsin mukaan rusinoita ja kuivattua aprikoosia. Kuivatut hedelmät ovat erittäin sokeripitoisia (vaikkakin sisältävät tietysti fruktoosia mikä on aina sakkaroosia parempi) eivätkä kuulu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Tiesin, että tulisin patikan uuvuttamana himoitsemaan jotain makeaa herkkua, ja nämä olisivat minun ”karkkini”.

Välipala

Siinä missä miehen snack-varasto koostui karkkipusseista, perunalastuista ja salamipötköistä, minun napostelupussukkani oli täytetty rusinan ja aprikoosin lisäksi pähkinöillä, porkkanoilla, kukkakaalinpaloilla ja 70-prosenttisella tummalla suklaalla. (Suklaata tuli sitten loppujen lopuksi syötyä ehkä 5 palaa koko reissun aikana…) Ostin varuiksi myös muutaman Lo Carb –proteiinipatukan, mutta niillekään ei ollut lopulta tarvetta.

Soijamakkaraa chilitomaattimurskassa.

Ensimmäiset vaelluspäivät raskaan ruokataakan kanssa laittoivat selän koville, mutta pian rinkka siitä keveni enkä lopulta kokenut ruokarajoitteideni asettaneen suuriakaan haasteita retkiruokailuun. Lisäksi tein sellaisen havainnon, että vaikka epäilemättä kulutin huomattavasti enemmän kaloreita kuin normaaliarjessani, ei ravintoa oikeastaan kulunut sen enempää kuin kotioloissakaan enkä kokenut olevani sen nälkäisempi.

Tölkkikalapullia löytyi vasta Ruotsin puolelta – mmmmm mitä herkkua!

Lohipullia, kikherneitä ja aurinkokuivattua tomaattia juustokastikkeessa – reissun paras ateria. (Etenkin kun se nautittiin kylmästä kohmeisena sateen ropistessa teltan ulkopuolella….)

Ainoastaan sokeroimatonta kaakaota jäin kaipaamaan. Seuraavalle vaellukselle valmistan itse sekoituksen tummasta kaakaojauheesta, maitojauheesta ja steviasta!

Jos lukijoille tulee mieleen jotain hyviä VHH-retkiruokaideoita niin otan niitä mielelläni vastaan.

.

Kommentit (45)

  1. Tikkaritikkari

    Itse syön sekaruokaa vaelluksilla, riippuen reissusta joko valmiita pussiruokia (kuten Reiter, jne) tai sitten itse kuivattuja. Olen kuivannut lohta (kaupan pakastealtaasta pannulle ilman rasvaa, kevyesti maustaen paistaa mahd. kuivaksi ja sitten uuniin kuivumaan), tonnikalaa, erilaisia kasviksia jne. Ihan tavallista uunia ja kiertoilmauunia olen käyttänyt, juuri ostin kuivurin mutta se on vielä testaamatta.
    Kaverit ovat kokeilleet mm. fetaa, kananmunaa jne, kaikki onnistuivat :)
    Kananmuna kuivataan niin, että tehdään esim. leivin-/voipaperista ”kaukalo”, johon munat rikotaan ohueksi kerrokseksi (rakenne ensin vatkataan rikki). Sitten kuivataan kovaksi ja surautetaan lopuksi tehosekoittimella jauheeksi. Tämän pitäisi ennallistua pienelläkin vesimäärällä munakkaaksi.

    Netistä löytyy hakemalla ohjeita, FB:ssa on ryhmä ”Tulilla”, jossa asiasta on keskusteltu, ja mm. Raija Hentmanin kirjat on hyviä.

  2. Tikkaritikkari

    Vielä tuohon keskusteluun…
    Itsekin olen kokeillut mm. soijarouhetta, joka toimi ihan hyvin. Ainoana epäilyttää tuon soijan suhteen se että se on yksi geenimuunnelluimmista tuotteista mitä maa päällä kantaa. Mutta olen kuullut että sitä on saatavissa luomunakin, sitä voisi kokeilla.

  3. Heppe

    Olisi kiva lukea enemmänkin juttua vaelluksesta! Ollaan miehen kanssa vasta vähän aikaa sitten innostuttu vaeltamisesta, ja olisikin mukava saada aloittelijoille sopivia vinkkejä sinun näkökulmastasi. Netistä oon yrittänyt etsiä tietoa, mitä kannattaisi pakata mukaan ja ottaa huomioon varusteita ja reittiä suunnitellessa, mutta vielä ei ole hyvää sivustoa tullut vastaan. Toiveena siis olisi vaellus-for-dummies postaus! :)

    • Sanni

      Kiva kuulla että olette innostuneet vaeltamisesta! :) itsekin olen kyllä aika lailla aloittelija, vasta kolmella-neljällä useamman päivän vaellukselle olen ollut ja muuten sellaisilla päiväretkillä. Ukkoni on todellinen eräjorma ja hänhän minut on tuonne luontoon innostanut enemmänkin lähtemään. :) Valitettavasti en ihan vaellus-for-dummies -tyylistä juttua osaisi taidoillani kirjoittaa, tai ehkäpä osaisin mutta se ei tuntuisi luontevalta tässä blogissa vaikka täällä aiheet välillä rönsyileekin. :) Jos jotain olen oppinut niin ainakin sen että tekniset vaatteet ON oikeasti käteviä ja tarpeellisia tuollaisilla reissuilla, helpottaa oleilua kummasti. Ja hyvät kengät on paras mahdollinen sijoitus!

  4. Hop

    Vähän vanha postaus mutta itsekkin olen tuon saman reitin vaeltamut ja aivan loistava reitti onkin! Erämökit siistejä ja sopivilla etäisyyksillä (jos niissä haluaa yöpyä).

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.