Karppaajan kuiva-ainekaappi

Karppaajan ruokakomerossa näyttää sangen erilaiselta kuin tavallisessa kuiva-ainekaapissa. Vehnäjauhot, riisit, makaronit ja puurohiutaleet loistavat poissaolollaan. Niiden tilalla on pussia jos monenmoista niinkin eksoottisilla nimillä kuin Bake Pro, Pofiber, Psyllium ja Fibrex.

Kuivaainekaappi

Mitä kaikkea löytyy viljan ja sokerin välttelijän leivontaosastolta…?

Kuivaainekaappi_mantelijauho

Vhh-jauho numero 1: mantelijauhe. Tätä käyttävät varmasti kaikki vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat. Sopii kaikkien vhh-leipomusten taikinapohjaan sämpylöistä kakkuihin ja lettuihin = ”karppaajan vehnäjauho”. Hh-pitoisuus 6 g / 100 g.

Kuivaainekaappi_Pofiber

Pofiber eli perunakuitu. Käytetään korppujauhon tavoin esimerkiksi pyörykkätaikinoissa, kakkuvuoan leivitykseen tai vaikka kalan panerointiin. Hh-pitoisuus 12 g / 100 g.

Kuivaainekaappi_Fibrex

Fibrex eli sokerijuurikaskuitu. Samankaltainen tuote käyttötarkoitukseltaan kuin perunakuitu, mutta Fibrex myydään hiutalemuodossa. Muistuttaa ulkomuodoltaan viljahiutaleita ja sopii esimerkiksi vhh-myslin ainesosaksi. Hh-pitoisuus vain 5,5 g / 100 g.

Minusta Pofiber sopii jauhoisen muotonsa vuoksi paremmin pyörykkätaikinaan ja leivitykseen. Käytän Fibrexiä joko mysliin tai osana sämpylä- ja leipätaikinoita.

Kuivaainekaappi_kookosjauho

Kookosjauho. Käytän lähinnä jälkiruokaleivonnassa kuten muffineissa tai kakuissa, tai kookospuurossa. Imee itseensä erittäin runsaasti nestettä minkä vuoksi kookosjauhopohjaisesta taikinasta tulee kuivempaa kuin vaikkapa mantelijauhopohjaisesta.

Hh-pitoisuus vaihtelee huomattavasti, valmistajasta riippuen se voi olla välillä 6,4g – yli 30 g / 100 g.

Kuivaainekaappi_psyllium_

Psyllium eli Plantago ovata-ratamokasvin siemenistä valmistettua jauhetta. Käytetään leivonnassa hyvin pieniä määriä tuomaan taikinaan gluteenin tapaista sitkoa. Hh-pitoisuus valmistajasta riippuen 0 – < 1 g / 100 g.

Toimii myös jauhona supersimppelissä lettutaikinassa, kastikkeen suurustajana sekä ”Philadelphia-pastan” raaka-aineena.

Kuivaainekaappi_erytritoli

Erytritoli eli ”karppaajan sokeri”. Erytritoli on sokerialkoholi jota esiintyy luonnostaan mm. meloneissa, viinirypäleissä ja sienissä. Sitä valmistetaan käymisteitse rypälesokerista. Imeytyvän hiilihydraatin pitoisuus 0 g (sokerialkoholi on hiilihydraattia mutta ei imeydy = ei nosta verensokeria).

Erytritoli on kaloritonta ja makeudeltaan n. 80% pöytäsokerin makeudesta. Se on rakenteeltaan kiteistä ja muistuttaa tavallista sokeria. Käytän leivonnassa ja kookospuuron päällä kanelin kanssa.

Kuivaainekaappi_BakePro

Bake Pro eli kuumennusta kestävä heraproteiinijauhe eli ”leivontaproteiini”. Tätä käytän jostain syystä todella harvoin, vaikka sillä voi mainiosti korvata osan jauhoista leivonnassa saaden hyvän proteiinilisän. Bake Pro’ssa on proteiinia 78 g, rasvaa 7 g ja  hiilihydraattia 7 g / 100 g.

Minulle on jäänyt hieman epäselväksi poikkeaako tämä oikeasti ”tavallisesta” heraproteiinijauheesta. Eikö tavallinen heraprotsku kestä kuumennusta…?

Kuivaainekaappi_soijajauho

Vhh-perusjauho nro 2: soijajauho. Vähän huonommat ravintoarvot kuin Bake Pro’lla (proteiinia 40 g, rasvaa 22 g ja hiilihydraattia 13 g / 100 g. Soijajauhoa on kuitenkin helpommin saatavilla kuin Bake Pro’ta ja se on edullisempaa, siksi sitä varmaan käytetään yleisemmin. Korvatessani soijajauhon reseptissä Bake Pro’lla en ole huomannut tuloksessa mitään eroa.

Käytän osana sämpylä-, piirakka- ja pizzapohjataikinoita sekä pinaatti/porkkanaletuissa.

Kuivaainekaappi_gluteenijauho

Vehnägluteenijauho eli vehnän proteiinia. Useimmille tuttu vegaanikinkun eli seitanin aineksena. Tuo taikinoihin voimakasta sitkoa. Ravintoarvot samankaltaiset Bake Pro’n kanssa (vaikka vaihtelevat hieman valmistajittain);  proteiinia 76 g, rasvaa 6 g ja hiilihydraattia 8 g / 100 g.

Käytän aika harvoin osana sämpylätaikinaa tai jos teen karppipullaa (ja sitäkin on tullut tehtyä ruhtinaalliset kaksi kertaa kahden ja puolen vuoden aikana). Käyttämällä vhh-leipätaikinassa runsaasti gluteenia saa leipään sen ”oikean” leivän kimmoisan rakenteen. Vehnägluteeni on kaikkien kaupallisten karppileipien perusraaka-aine.

Kuivaainekaappi_sinappi_

Kappas, tämä ei ole kuiva-aine mutta odottaa jauhokaapissa vuoroaan. Sokeroimaton sinappi. Käytän normaalisti dijonspinappia mutta tilasin tämän purkin kokeilumielessä iHerbistä, tiedä vaikka olisi maukkaampaa kuin dijon. :)

Käytän sinappia eniten kermaviilikastikkeiden ja uunikalan kuorrutuksen maustamiseen – ja tietysti soijanakin kaverina! (Dijonsinapista saa muuten ihan ”tavallisen” makean sinapin makuista kun makeuttaa sen itse vaikka erytritolilla.)

Kuivaainekaappi_siemenet

Auringonkukansiemeniä käytän näkkäritaikinassa ja salaatin päällä, pellavansiemenrouhetta niinikään näkkärissä, pizzapohjassa ja minuuttisämpylässä sekä rahkajogurttiseosten päälle ripoteltuna.

Kuivaainekaappi_saksanpahkinat

Saksanpähkinää (hh 3,2 g / 100 g)…

Kuivaainekaappi_parapahkinat

Parapähkinää (hh 2,6 g / 100 g)…

Kuivaainekaappi_pistaasipahkinat

pistaasipähkinää. No, näitä en itse asiassa syö itse juuri koskaan, pistaasipähkinässä on aika korkea hh-pitoisuus (16,7 g / 100 g). Mutta mies tykkää.

Jännä miten pähkinöiden ravintoarvot muuten vaihtelevat huomattavasti lähteestä riippuen. Pistaasien imeytyvä hh-pitoisuus on Finelin mukaan tuo 16,7 g, mutta Now Foodsin pakkausselosteen mukaan vain 7,14 g / 100 g.

Suursuosikkini hasselpähkinöiden hh-arvo heittelee sekin ihan hulluna, olen bongaillut sitä välillä 3 g ja yli 17 g. Mistä tämä oikein johtuu, osaako joku sanoa? Kasvihan on aina sama kasvi eikä mikään teollisesti eri resepteillä valmistettu ruoka-aine, miten sen ravintoarvot voivat vaihdella pakkaajan mukaan?

Edit. Tähän saatiin vastaus: kasvien ravintoarvot vaihtelevat maantieteellisen alueen mukaan. Eri alueilla on erilainen ilmasto ja maaperä, ja nämä yhdessä vaikuttavat kasvin ravintoaineisiin.

Kuivaainekaappi_pahkinaboksi

Pähkinäboksista löytyy vielä hasselpähkinää, makadamiapähkinää, mantelilastuja, kookoshiutaleita ja cashew-pähkinöitä. Casheweita käytän itse aniharvoin kun ovat niin hh-pitoisia, joskus tulee johonkin wokkiin heitettyä.

Kuivaainekaappi_pahkinapurkki

Pidän pähkinöistä eniten paahdettuna (ja joistain pähkinöistä, etenkin makadamiasta, en ”raakana” lainkaan), joten paahdan niitä pieniä satseja aika ajoin ja laitan paahdetut yksilöt omaan purkkiinsa. Täältä aina täydennän käsilaukkuni snack-pussia. :)

idPaahdetut060214

Tänään oli muuten paahtopäivä. Paahdan myös siemeniä, tänään pannuun pääsi auringokukansiementä, seesamia ja kurpitsansiementä. Myös mantelilastut saavat ihanaa makua paahtamisesta.

Ja demonstroidakseni mihin jauhokaapin sisältöä käytetään….

Leipomukset_060214

Tänään oli myös pitkästä aikaa leivontapäivä! Leivoin mantelisämpyläreseptillä feta-oliivimuffineita ja uudella, ruotsalaisesta lehdestä bongaamallani ohjeella ihanan mureita ja karkearakenteisia sämpylöitä.

Jälkimmäiset ovat niin raskasrakenteisia että eivät kohoa yhtä hyvin kuin mantelisämpylät, mutta huomattavasti maukkaampia, mantelijauhohan ei juuri maistu miltään. Ruotsalaislehden ”Grova Frallor” -sämpylöihin tulee mantelijauhon lisäksi kookosjauhoa, pellavansiemeniä, pofiberiä ja fibrexiä. Lisäsin joukkoon vielä kuivattua nokkosta kun sitäkin sattui kaapista löytymään ja raastoin päälle Pecorino-juustoa jonka suolaisuus viimeisteli leipästen maun täydellisesti…! Mums!

(…näitä ei voi kyllä leipoa kovin usein ettei leivänhimot palaa… :D)

 P.S. Eilisiin kommentteihin vastaaminen jäi kesken enkä ole ollut koneella tänään juuri lainkaan, julkaisen & vastaan tässä illan aikana. :)

Kommentit (28)
  1. Nämä ruokapostaukset on mielenkiintoisia, vaikka en itse edes vhh:ta noudata. Jotenkin mukava aina havahtua siihen, että vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Budjettiruokaa-postauksen innoittamana tein juuri pitkästä aikaa uunikalaa pakasteseistäkin, oli hyvää!

    Sitten kysymys asian vierestä:
    Osaisitko suositella jotain Lumenen 2 / Harmaanruskea -sävyä vastaavaa kynää? Muistelen että sinäkään et pitänyt uudesta pehmeämmästä koostumuksesta, ja olet vinkannut paria vaihtoehtoa täällä. En vain kuollaksenikaan muista merkkejä, eikä kulmille taida suosikkimeikkauskohteenasi olla omaa tagiakaan… :) Kaunis kiitos jos jaksat vastata.

    1. Budjettiruokaa-postauksen innoittamana tein juuri pitkästä aikaa uunikalaa pakasteseistäkin, oli hyvää!

      Jee! :) Seitiä jotkut ylenkatsoo mutta kyllä siitä vain saa oikeilla lisukkeilla vaikka kuinka maukasta ruokaa…! :)

  2. annikki anonyymi
    6.2.2014, 20:53

    En ole meikkaamisesta tai kosmetiikasta kovin kiinnostunut, joten välillä ihmettelen kovasti miksi tätä blogia seuraan. Tämä postaus oli kyllä ihan superkiinnostava ja hyödyllinen!! KIITOS :)

    1. En ole meikkaamisesta tai kosmetiikasta kovin kiinnostunut, joten välillä ihmettelen kovasti miksi tätä blogia seuraan.

      :D :D :D

      Kivaa että löytyy jotain mikä tuo sinut kuitenkin takaisin..! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *