Karkkipäivä
Karkkipäivä

”In The Spotlight”. You think?

Voi näitä lehtien meikkitietoja. Yleensä kuvateksteihin valitut meikkitiedot on yritetty valita niin, että sävyt ovat edes sinne päin mitä kuvassa näkyy. Mutta aina ei ihan onnistuta.

Trenditoukokuu
Toukokuun Trendin kansikuvameikki on mukamas tehty Max Factorilla. Max Factor on maksanut tästä maininnasta. Tiedä vaikka Karoliina Kangas olisi tehnytkin kasvomeikin Factorilla, mutta kuvan keskipiste – herkulliset mandariinihuulet – eivät todellakaan ole by Max Factor. Meikkitiedoissa lukee: ”Huulikiilto Vibrant Curve Effect Lip Gloss, sävy 13 In The Spotlight”.  – Aijaa?

InTheSpotlight2

Oikea In The Spotlight -kiilto näyttää tältä. Jos tämä sävy on saatu näyttämään kansikuvan huulilta, niin kyllä on ollut Photari-Nissellä sormet pelissä.

InTheSpotlight3

Kiilto näyttää hylsyssä melkein saman sävyiseltä kuin kansikuvassa, vähän vaan punaisemmalta. Joku joka innostuu (kuten minä!) kansikuvan herkkuhuulista, voi vielä hylsyn nähdessään luulla että kyseessä on todellakin sama tuote.

InTheSpotlight

Mutta kun uudet Vibrant Curve -huulikiillot ovat valitettavasti täysin läpikuultavia, joissa ei ole nimeksikään pigmenttiä. Tästähän kirjoitti jo Virvekin muutama viikko sitten. Eikö olekin vaikea uskoa että tuosta keskimmäisen kuvan huulikiillosta tulee näin laimea tulos? Huulilla In The Spotlight -sävyä kolme kerrosta.

Voi voi lehdet teidän kanssa. :/ No, eihän se kenenkään maailmaa kaada etteivät tuotetiedot useinkaan korreloi kuvien kanssa (tuskin monikaan meikkitietopränttejä edes lukee), mutta jos joku oikeasti innostuu ostamaan meikkituotteen kuvan takia, niin voi olla aikamoinen pettymys.

(Karoliina – jos luet tätä niin meilaa ihmeessä ja kerro mikä tuo kuvan huulipuna oikeasti on..! Tahtoo!)

Toukokuun Trendistä löytyi toinenkin hyvä esimerkki meikkitietojen epäautenttisuudesta. Siestan aikaan -hiusjutussa oli nähtävissä kaksi meikkiä, joista toiseen on vain jatkettu mustalla kajalilla kolmiomainen varjostus. Olen jutellut kuvausmeikkaajan kanssa, joten tiedän, että kuvauksissa meikkejä ei aina pestä välillä kokonaan pois ja aloiteta alusta, vaan mahdollisuuksien mukaan edellisen meikin päälle voidaan jatkaa uusi meikki.

Trendi_meikkis

Meikkitiedot: ”luomiväri Dior 5 Couleurs Palette, sävy Night Dust 790. Rajaus Crayon Khöl Pencil with sharpener, sävy Black 099.”

Trendi_meikkis2

Meikkitiedot: ”luomiväri MSCHIC Eyeshadow Chocolates, sävy Chocolate Milk. Rajaus Eye-Stain, sävy Sumi-e”.

Trendi_meikkisilmat

Samat mustat rajaukset, sama ihonvärinen nudeluomiväri. Toiseen on vain lisätty ulkonurkan kolmio, ja siistitty alaluomen sutturajausta. (Kolmiomeikin alaluomella on nähtävissä vielä pyyhittyä kajalia.)

Jos kyseisen session kuvausmeikkaaja Any Levy kumoaa tämän veikkauksen, niin I stand corrected. :)

Kinnittäkääpäs joskus huomiota eri editorialeiden meikkeihin. Sama meikki näkyy joskus monessakin kuvassa eri tuotetiedoilla, tai sitten sitä on hieman muokattu. Ainahan editorialeissa ei tosin edes mainita meikkitietoja. Oletteko muuten huomanneet senkin? Toisissa mainitaan, toisissa ei. Sehän riippuu ihan siitä mitä mainostajien kanssa on sovittu. :) Ei niitä meikkejä siellä huvikseen, toimittajan näpyttelyinnosta riippuen, lue. Ne on mainoksia ne.

Kommentit (39)

  1. Tuuli

    Hahhaah, olenkin joskus miettinyt miten ihmeessä ne meikkaajat ovat saaneet lumenen luomiväreistä niin kirkkaita mallien luomilla.. nyt tiedän miksi.. ;)

    Itse katson aina (jos mahdollista) meikkituotetiedot, jos jokin meikissä miellyttää silmää, hyvä tietää etteivät ne aina pidä paikkaansa. Kiitos siis tästä!

  2. Katja

    Kiitos paljon tästä postauksesta ja muutenkin koko blogistasi! Itse en ole koskaan huulikiilloista edes innostunut, kunnes näin tuon Trendin kannen! Onneksi en ehtinyt ostaa sitä huijaustuotetta ;> Ja minulta löytyy persikkainen huulipuna, joskin se ei pysy huonosti hoidetuilla huulillani. Ehkä parempi itsekin photoshoppailla meikit iholle niin säästää aikaa ja rahaa heh.

    • Sanni

      Niinpä! Oli tuo sitten photoshoppausta tai vääristelty tuotetieto, niin lukijaa ja potentiaalista Max Factorin kiillon ostajaa johdetaan joka tapauksessa harhaan. Kun tähänkin postaukseen on jo tullut monta kommenttia siitä, että kyseistä huulikiiltoa on oltu menossa ostamaan ihan tuon kannen takia, niin kuinkahan monta sataa ihmistä kokonaisuudessaan on mennyt tuohon lankaan….

  3. Sussi

    Voe hemputti kun alkoi oikein ketuttamaan. Mitä huijausta! Tällainen mainostaminen ei ole tullut edes mieleeni. Monesti miettinyt ostavani jotain, kun on näyttänyt kuvissa niin kivalta.
    Aina sinisilmäisenä luen innoissani toimituksen ”suosittelemat” tuotteet siltä kauneuspalstaltakin, onkohan nekin jotain maksettuja mainoksia vain.. Meni maku.

    • Sanni

      Toimituksen suosittelemat tuotteet eivät kai ainakaan pääsääntöisesti ole mainoksia, mutta kannattaa pitää mielessä, että ne on lähetetty lehdelle PR-toimistojen ja/tai maahantuojien toimesta, ja tämän toiminnan tarkoitus on nimenomaan tuoda tuotteet esille lehdessä. (Toimitus ei siis suinkaan esittele mitään omien henkilökohtaisten kylppärin kaappiensa sisältöä.) Näiden pressilähetysten tuotteita toimitus sitten testaa (minkä ehtii) ja tuotteet valokuvataan lehden kauneusjuttuja varten (luomivärejä murennetaan ja huulipunia murskataan jotta ne näyttäisivät kuvissa mahdollisimman houkuttavilta ja taiteellisilta). En osaa sanoa millä perusteella toimitus sitten valitsee ne suosittelemansa tuotteet, mutta toivoisin tietysti että suosittelu perustuisi oikeaan käyttökokemukseen. Näin ei kuitenkaan välttämättä aina ole. Usein tekstin tyylistä pystyy päättelemään onko toimittaja itse oikeasti vakuuttunut tuotteen erinomaisuudesta, vai onko hehkutus vain valmiita maahantuojan muotoilemia puffauslauseita.

      • Lucy

        Usein myös lehden kauneustoimittajat lähestyvät maahantuojia/ PR-firmoja etsien tietynlaisia tuotteita, jotka sopisivat niihin juttuihin joita parhaillaan työstävät. Eli aina ei firmojen kautta tuputeta lehdille tuotteita puffattavaksi.

  4. JV

    Nyt täytyy kyllä kehaista blogiasi!

    Mun mielestä näitä meikki/kauneus-blogeja on nykyään Suomessa(kin) kuin sieniä sateella. Sun blogi kuitenkin erottuu massasta, koska käsittelet meikkijuttuja ihan eri näkökulmista ja muutenkin käsittelet aiheita jotenkin monipuolisesti :) Tekemäsi meikkitutorialit ynnä muut ovat erikoisia ja VÄRIKKÄITÄ, ihanaa!
    Ulkoasukin miellyttää silmää ja banneri on uskomattoman ihana ja herkullinen.

    Tää mun kirjoitus saattaa kuulostaa siltä että tässä on nuoleskelun makua, mutta tarkoitan joka sanaa kyllä ihan oikeasti ja oon tosi iloinen että olen löytänyt tämän blogin nyt Indidaysin kautta :) You keep going!

    • Sanni

      Vastaan nyt tässä postauksen aiheeseen sopivasti Trendin Meilit-palstan tyyliin ;) ;
      ”Karkkipäivä kiittää ja tarjoaa toisenkin posken nuoltavaksi!” ^_^

      Ei mutta kiva kuulla että tykkäät!

  5. Micci

    Taas aivan loistava postaus! :)

  6. Muru

    Onpa kummallista, luulin jo kommentoineeni, mutta eipä kommenttia jostain syystä näy :o No, kuitenkin!

    Tuollainen piilomainonta on kyllä törkeää. Onneksi siihen osaa suhtautua jotenkin varauksella.. Mutta mitä luulet, onkohan tilanne sama esim. Kicksin jäsenlehden kohdalla? Jostain syystä niihin tuotetietoihin uskon ihan sokeasti :D Olen joskus ostanutkin meikkejä niiden herkkujen meikkikuvien perusteella, ja tähän asti ainakin ollut tyytyväinen… Mutta onkohan siinäkin niin, että meikkaaja onkin käyttänyt eri tuotteita kuin mitä tuotetiedoissa mainitaan..? Tuntuisi jotenkin oudolta, kun koko lehti on pelkkää mainosta… (hmm, tulikohan nyt vähän sekava kommentti, mutta ei pysty parempaan kuumeisena :D)

    • Sanni

      Kicksin asiakaslehden meikkikuvatiedot eivät pidä paikkaansa. :( Suomen, Norjan ja Ruotsin lehdissä on kaikissa samat kuvat, mutta eri tuotetiedot riippuen sitä, mitä firmaa on haluttu juuri siinä maassa nostaa esiin. (Eli mikä firma oletettavasti on maksanut tästä….)

  7. milipili

    Laitoin tänään MUSin Dare-punaa ja se näyttää hyvinkin paljon kannen huulipunalta =)

  8. Miaminttu

    ISO kiitos tästä(kin) postauksesta, ei olisi tullut mieleenkään epäillä meikkilistausten paikkaansapitävyyttä. Tosin kuten kovi moni muukin on sanonut, on joskus tullut ihmeteltyä, miten esim. Lumenen luomiväreistä on saatu noin peittävä sävy tms, mutta olen aina pistänyt koko homman sen piikkiin, etten ole itse vain pitkiin aikoihin ostanut Lumenen tuotteita ja näin ollen en voi tietää mistä jään paitsi :D

    Ihana lukea blogia, jossa on Asiaa. Tänne on kiva tulla oppimaan aina jotakin uutta :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.