Karkkipäivä
Karkkipäivä

”Hei mikä olisi sellainen ripsiväri joka ei varise…?”

Nyt täytyy kosmetiikkamyyjänä avautua yhdestä asiasta. Asiasta, mitä jälleen eilen kollegani kanssa töissä tuskailimme.

Mikä on yksi turhauttavimmista kysymyksistä jonka saamme työssämme kohdata päivittäin.

”Hei, mä tarvitsisin sellaisen ripsivärin joka ei varise. Suosittele mulle jotain hyvää ripsiväriä joka ei varise.”

Kertokaas nyt minulle. Miksi kukaan kysyy tällaista? Olettaako joku, että tähän kysymykseen on jokin absoluuttinen vastaus? Mikä se on se sellainen ripsiväri, joka ei varise? Voidaanko kaikki ripsivärit jaotella kahteen luokkaan – variseviin ja varisemattomiin? Päättävätkö valmistajat ihan piruuttaan valmistaa myös niitä varisevia?

Ihan oikeasti, mitä ihmettä?

Ei ole olemassa mitään varisemattomia ripsivärejä. On vain olemassa erilaisia silmiä, ripsiä, ihoja ja olosuhteita. Se, variseeko maskarasi, on täysin yksilöllistä. Täysin yksilöllistä. Myyjä ei voi suositella kenellekään varisematonta ripsiväriä, sillä hän ei voi tietää miten joku maskara käyttäytyy juuri tämän henkilön ripsissä. Mikä kestää toisilla aamusta iltaan on rapissut toisilla lounaaseen mennessä.

Eivätkö kaikki ihmiset tiedä tätä? Täytyyhän heidän tietää. Maalaisjärki, jne.

Miksi sitten kuulemme kysymyksen päivittäin? Asiakas on hämmentynyt, ihmeissään, jopa loukkaantunut kun emme pysty vastaamaan hänelle. Hänen mielessään kosmetiikkaliikkeen myyjän täytyy osata kertoa, mikä on se  paras ripsiväri. Ehkä teemmekin sitten hänelle mieliksi. Valitsemme jonkun maskaran, ja sanomme, ”Tämän ei ainakaan pitäisi varista, tämä on tosi suosittu ja saanut paljon palautetta pysyvyydestään.” Asiakas on tyytyväinen kuullessaan edes tuollaisen lupauksen ja hän ostaa maskaran. Mutta tottakai se voi varista hänen ripsissään. Miksi siis tekisimme mitään sen suuntaisia lupauksia..?

Anteeksi tämä avautuminen, mutta minulla vain menee välillä hermot tuohon. :) Nimimerkillä ”minulla eivät koskaan varise mitkään maskarat, mutta niinpä vain oli viikonloppuna silmien alla musta maskarapölykerros kun kerrankin laitoin Cliniquen Lash Poweria”. Kyllä, juuri sitä, jonka ehdotonta kestävyyttä ja anti-varisemis-ominaisuutta kaikki ylistävät.

Eli mitäpä jos sanon ripsiväriasiakkaalleni seuraalla kerralla vaikka näin, ”Ai varisematon maskara? Kyyyllä, kyllähän meiltä sellaisia löytyy, mitenkäs olisi vaikka tämä erittäin suosittu Lash Power, joka ei varise ainakaan noin joka kolmannen Clinique-asiakkaamme mielestä, mutta sitten taas jotkut ovat enemmän Sensain 38-leirissä ja sekin saattaa tietysti pysyä paremmin, mutta toisaalta meillä ei ole Sensaita joten kyllä minä nyt sitten kuitenkin suosittelen tätä Lash Poweria, se pysyy ihan älyttömän hyvin suurimmalla osalla ihmisistä, paitsi minulla.”

P.S. En ehtinyt vielä käydä läpi kaikkia kommentteja, joita oli tullut paljon (on kiire soututapaamiseen…! ^_^), mutta haluan vain lisätä että en kirjoittanut tekstiä haukkuakseni asiakkaita. Toivoin postauksen irrottavan lukijoissa lähinnä naurahduksia (tyyliin ”kaikesta se Sanni jaksaakin vaahdota ^_^”), ja kaikkihan me tiedämme että joka alalla on omia vakioturhautuksia. Minä oikeasti olen ihmetellyt tuota, miksi ihmiset kysyvät varisematonta ripsiväriä. Koska ei ole mitään ammattilaisten insider-tietoa, että maskarat käyttäytyvät yksilöllisesti. :) Yrittäkää nähdä tässä vähän huumoria, tai jos ette voi, niin olen pahoillani jos teksti loukkasi.

Ja vielä P.P.S. Ettehän te nyt oikeasti luulleet, että puhun asiakkaille tuon viimeisen kappaleen tyyliin? :) Selvennyksen vuoksi: palvelen kaikki varisematonta ripsaria etsivät asiakkaat aivan yhtä ystävällisesti ja iloisesti kuin muutkin asiakkaat, ja selitän heille miksi emme voi luvata minkään ripsivärin olevan täysin varisematon. Tämä blogiavautuminen ei heijasta mitenkään sitä, miten käyttäydyn töissä. Päänsisäiset ihmetykset ja ärsytykset ovat oma asiansa,  ja niistä voi avautua vaikkapa näin blogipostauksessa, mutta asiakastilanteissa ne eivät näy.

Kommentit (167)

  1. Stiia

    Hahhha! Onpas saanut naurut näistä tosikkojen teksteistä! Noh, ymmärrän kyllä sen, että osa kommentoijista on ymmärtänyt pointtisi, mutta on noin yleisesti ärsyyntynyt joihinkin myyjiin ja saanut kirjoituksestasi hyvän tilaisuuden avautua. Itse olen varmasti useita kertoja saanut myyjän sisäisesti raivon partaalle kysymällä näitä ”tyhmiä” kysymyksiä ja ”keventämällä” tunnelmaa, heittämällä jonkun puolihauskan jutun kassalla, tietämättä, että saman jutun on sanonut jo 10 edellistäkin asiakasta.

    Kyllähän sitä omassakin työssään tulee tauoilla puhuttua työkavereiden kanssa sellaisia juttuja ärsyttävistä potilaista ja heitettyä aika mustaakin huumoria. Onneksi tietää, ettei kukaan siellä kahvihuoneessa ota niitä juttuja tosissaan tai luule, että kukaan meistä käyttäytyisi vastaanotolla niin kuin jutuissa välillä tekisi mieli. Aina sitä ottaa potilaan jutut vastaanotolla tosissaan vaikka pään sisällä pyörisikin jotain ihan muuta ja mieli tekisi sanoa sen mitä ajattelee. ”Ei nuo sinun lääkkeet lihota! Lähe lenkille ja lopeta se munkin syönti!” ;) Kyllä, lääkärikin on kuitenkin vain ihminen.

    Ja kyllä, nämä varisemisjutut ovat yksilöllisiä, esim. äidilläni Kanebon 38 varisee päivän mittaan hyvinkin pahasti, kun taas itselläni se pysyy erittäin hyvin..

  2. Vilkku

    Hei oikeesti ihmiset, älkää nyt ottako näitä asioita niin vakavasti! Hymyilemiseen tarvitaan 26 lihasta, murjotukseen 62 lihasta joten miksi vaivata itseään ;) ? Ja joo olen monen edellisen kanssa samaa mieltä, etti ihmiset välttämättä ajattele kysymyksiään kauhean pitkälle. Uskon että Sanni on varsin ystävällinen ja helpostilähestyttävä myyjä! :)

  3. Flicka

    Olen kolmekasimaskaroiden suuri ystävä koska en suinkaan kärsi varisemisesta vaan sulamisesta joka johtuu yhdistelmästä rasvoittuva iho ja pitkät ripset. However, tuo fiberwig ei toimi minulla ollenkaan, se varisee jo parissa tunnissa poskilleni. Analysoin tämän johtuvan maskaran kuitupitoisuudesta. Mutta asiaan… Itse harrastan ylenpalttista blondeilua sillä toisinaan olen kokenut saavani parempaa asiakaspalvelua kun esitän täysin tietämätöntä. Tosin mikäli huomaan ettei minua oteta vakavasti laitan kyllä kaiken kosmetiikkatietoisuuteni peliin ja ikäänkuin haastan myyjän pistämään parastaan. Itse olen myös aiemmin työskennellyt tavallisten kuluttajien asiakaspalvelussa ja silloin pidin eniten näistä hieman hölmöistä asiakkaista. Siis totta kai aina välillä hymyilytti ja vähän ärsyttikin ne samat ainaiset kysymykset, mutta eipähän myöskään noussut tuskanhiki otsalle niinkuin pahimpien bessewissereiden kanssa. Nykyään toimin yritysmyynnissä ja sielläpä liikkukin monenlaista herra huuta. Yrityspuolella tosin on se ero, että kontaktihenkilöni yleensä ovat alan ammattilaisia joiden todella olettaisi tietävän ja tajuavan. Silloin minua todella huvittaa kun nämä nk. ammattilaiset kysyvät minulta jotain aivan päätöntä!

  4. Jenni

    Ei sitä kyllä itsekään ole aiemmin tullut ajatelleeksi että ihmisten ripset olisi kovin erilaisia. Kai vaan jotenkin ajattelin että joissakin on joku huono ainesosa tai muuta huonoa miksi ne varisee. Ei kaikki oo niin kiinnostuneita ripsareista ja meikeistä, että olisivat niin perillä asioista. Monella voi olla vaikka joku iso juhla tulossa mitä varten sitten ostetaan pitkästä aikaa uusia meikkejä. Yritä ymmärtää meitä aasiakkaita

  5. Apuli

    Hahaa, kaikki asiakaspalvelussa työskentelevät ymmärtää sun huumorin. Itse oon julkisella puolella ja osittain asiakaspalvelutehtävissä. Väitän, että kaikki asiakkaat saa multa lähes 90% panoksella laadukasta ja paneutunutta palvelua, mutta tottakai asiakaskunnassa on niitä joille hihitetään, muun muassa toistuvien kommenttien vuoksi. Se nyt on vähän sama kun nakkikiskalla ei kannata laukoa että ”ei laiteta kaikkia mausteita kun jätetään vähän muillekin”. Myyjää varmaan naurattaa joo. Kaikille jotka loukkaantui tuosta pienestä viattomasta huumorista, en suosittele vierailemista sivustolla http://www.aasiakas.net/ ;) Mä ainakin välillä tahallaankin lauon jotain älytöntä asiakaspalvelijalle tai hihitän hänen kanssaan yhdessä jollekin kommenteilleni, jotta sen asiakaspalvelija-myyjäparan päivä edes vähän paranisi ja se saisi kahvihuoneessa kerrottavaa että ”arvaa mitä mulle yks asiakas sano tänään”!

  6. kaesa

    En mä kyl oo tienny et ripsarit toimii noinkin yksilöllisesti! :D Tai jos olenki, niin on päässy unohtumaan. Nyt kun asiaa ajattelee, niin onhan se ihan päivänselvä asia.. melkeenpä kaikki meikit käyttäytyy eri tavalla eri naamoilla (jos vaikka samaa tököttiä lappaa kuivalle iholle verrattuna mimmosta se on rasvaisella ihotyypillä), miksei siis ripsiväriki. Joka päivä oppii jotai uutta!

  7. Annis

    Mulla kyllä on pysynyt cliniquen lash power aivan mainiosti jo yli vuoden käytössä, mitään vikaa en ole kyseisestä tuotteesta löytänyt (yleensä vaihan merkkiä kuukauden välin, kun tuote paljastuu ihan huonoksi) tämän harja on juuri täydellinen silmieni malliin ja tökötti ihanan kestävää, joten tähän en ole pettynyt, aina kun puteli loppuu, varaan matkan jonnekin ja haen ison pinon tax freesta niitä taas kaappiini =)

  8. MouMou

    Mun pitää kertoa sulle jotakin kamalaa. Blogimaailmassa huumori on kielletty. Pahoittelut.:(

    (Kyllä, tämä oli vitsi.)

    • Sanni

      Yritän pitäytyä tästä lähin asiallisen vakavana. Meikeissä ei ole mitään hauskaa.

      *wirn*

  9. Ripasarifriikki

    Tässä 14 vuoden aikana on useita kymmeniä maskaroita tullut ostettua. Varmastikkin toimii yksilöllisesti jokaisella, mutta fakta on että koostumuksissa on eroja!

    • Sanni

      Tottakai koostumuksissa on eroja. :) Koostumuserot eivät kuitenkaan saa ripsareita varisemaan kaikkien silmissä, kuten lukuisat kommentit tässäkin ketjussa todistavat. Toisilla mitkään maskarat vain eivät rapise. :)

  10. Neiti M

    Mä oon yksi näistä onnekkaista, joka ei oo varmaan ikinä törmännyt ripsariin, joka varisee. :) Oon kuitenkin käyttäny ripsareita semmoset n.15vuotta jo, ja useita merkkejä on tullut tuona aikana kokeiltua.

  11. Nape

    En lukenut kaikkia kommentteja kun niitä on hurjasti, mutta ripsiväreistä sen verran että minun mielestäni ripsivärit joiden tarkoitus on tehdä niitä hurjia pituuksia jne.. Varisevat nopeammin kun massa on paksumpaa ja nimenomaan nopeammin, minulla ainakaan ei uusi varise heti vaan ilmaa saadessaan eli useamman käyttökerran jälkeen alkaa ropista poskille juuri nämä ”tekoripsi” etsiviä lupaavat. Tekstisi oikein ymmärtämisestä vielä sen verran, olen huomannut blogiasi ja kommenttiboksia lukiessa että huumorin tulkitseminen viesteistäsi on välillä hankalaa ja välillä vastauksistasi paistaa pieni v:mäisyys. Ymmärrän kyllä että kirjoittaen on vaikeampi heittää vitsiä, mutta auttaisiko nuo hymiöt vaikka asiaa?! En itsekään tiedä mikä tarkalleen ottaen mättää oikein ymmärtämisessä, mutta huomaan että otan sinun vitsillä tarkoitetut kommenttisi tosissaan toisin kuin esim Virven ”piruilut” ymmärrän oikein. Ehkä vaan olen yksinkertainen. Selkeää tekstiä ja kerrontaa meikeistä kirjotat erittäin hyvin, niitä on todella ilo lukea ja osaat meikata ja yhdistää sävyjä mielettömän hyvin! Kiitos sinulle blogistasi!

    • Sanni

      ja välillä vastauksistasi paistaa pieni v:mäisyys

      Se on totta että kirjoittaessa on vaikea välillä muotoilla sanottavaansa niin, että siitä ei kukaan voisi tulkita mitään negatiivista. Ainakin minun ilmaisutyylilläni on näin, joillekin muille se voi olla helpompaa. Olen überkiltti ihminen joka ei ikimaailmassa haluaisi loukata ketään, mutta samalla olen myös hyvin spontaani ja temperamenttinen luonne. Se näkyy teksteistäni hyvin. Eli vaikka jotkut vastaukseni varmasti saattavat kuulostaakin ”näpäyttäviltä”, niin tarkoituksena ei ole sanoa kommentoijalle että ”oletpa ihan v*tun idiootti”. :) Ilmaisutyylini vain on temperamenttista ja tunnepohjaista.

  12. Tara

    Tähän aspaan osui ja upposi! Meidän alalla vastaavia ärsytyskysymyksiä/lausahduksia on ”onhan siinä kamerassa apinasuodatin? Näytän ihan vankikarkurilta. Kun näyttää passikuvaltaan, on loman tarpeessa. Onks tukka hyvin, näkyykö kello?” ;-)

  13. eeva

    Minkälaista meikkivoidetta suosittelet sekaiholle?;o jotain sellaista mitä saaa melko hyvään hintaan?=)

  14. Anna

    Haha, varmaan ärsyttävää :D Mutta oikeesti, Lumenen Blueberry Curlin vedenkestävän version en ole kuullut kenelläkään varisevan. Ootko yrittäny sitä jo aasiakkaille tyrkyttää?

    • Sanni

      En ole, mutta kiitos vinkistä! :)

  15. annika

    sensai 38 on kyllä ihan paras!

  16. Sonja

    Mulla pysyy rasvaluomilla paremmin Cliniquen 38 kuin Kanebon vastaava (joka varisee).

    Tuohon varisemiseen saattaa olla myös syynä että ripsiväriä laitetaan yksinkertaisesti liikaa, kuitupitoista tavaraa kerros kerroksen päälle, tottahan se varisee. Tai suditaan sitä liian kauan niin että ensimmäinen kerros irtoaa kun viimeisintä suditaan.

  17. JENSKU

    Hei,

    onko sinulla tullut ikinä mieleen, että hyvin rasvainen silmänympärysvoide saa maskaran liukenemaan alaluomille?

    Toki puhut tässä varisemisesta, joka eroaa hieman. Itsellä on usein Lancomen maskaroissa ekalla käyttökerralla jo varisseita palasia alaluomella sekä ylä- ja alaluomella liuennutta maskaraa. Lancomen kanssa pitää muistaa puuteroida luomet hyvin. Variseminen johtuu minun kokemukseni mukaan usein kuivasta massasta (kuivuneesta tai jo alkujaan kuivasta, esim Lancomen virtuose ja uusi doll eyes varisevat alusta asti ja ovat mielestäni kuivia). Sitten jos maskaraa laitetaan liian paljon, se tietenkin tippuu, ei hento ripsi jaksa kannatella liian painavaa massaa. Usein märemmät maskarat kuivuvat hitaammin ja tavallaan yhtenäiseksi peitoksi ripsien päälle.

    terv. eräs meikkien parissa työskentelevä

    • Sanni

      Kiitos hyvistä havainnoista! :) Rasvainen silmänympärysiho tai luomet tosiaan aiheuttavat ripsarin (ja rajaustenkin) liukenemista, sen tiesinkin.

      Vanhentumisen myötä kuivunut maskara alkaa varista minullakin, mutta silloin sen ymmärtää kun tuote on tosiaan käytössä kuivunut. Mutta mikään tuore maskara ei ole varissut minulla. Luulen, että tuo viime viikonloppuna käyttämäni Lash Powerkin on jo parhaat hetkensä nähnyt (lainasin anopilta), ja vaikka tuntuikin levitettäessä notkealta niin ehkäpä sen massa oli kuitenkin jo sen verran iäkäs että ei enää kestänyt. ;)

      Mielenkiintoisia nämä maskaroiden käyttäytymisjutut, näistä voisi turista maailman tappiin. ^_^

  18. njoo

    Jos sulta tulee asiakas tämmöstä kysymään niin mä en vaan ymmärrä miks pitää heti alkaa pätemään että ”ei ole olemassa ripsaria joka on tehty varisemattomaksi yadaydyadydaaaaa”. Eikö sitä voi vaikka kysyä että millainen silmänympärysiho asiakkaalla on, rasvainen, kuiva tms.? Tai kysyä vaikka mitkä asiakkaan aiemmin kokeilemat ripsivärit on olleet parempia ja mitkä huonompia, ja niiden pohjalta lähteä etsimään sen tyylistä maskaraa mikä on aiemmin toiminut paremmin kuin muut kokeilut.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.